Det är möjligt men om jag tolkar det hela rätt så kan en urkund enbart vara av fysisk karaktär, än så länge, i varje fall om man ser vad det står i lagtexten. Det är möjlig att det finns ett förtydligande någonstans men jag hittade det inte när jag försökte söka efter det. Men du kanske har en källa på att det är så?MartinW skrev:Jag är själv inte boende i Stockholm och har således inte registrerat mig där, men jag utgår från att man godkänner nån typ av avtalstext när man gör det? I så fall ingår du ett avtal i falskt namn. Och det är i min värld vad urkundsförfalskning är.
SMS-biljetter i SL-systemet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SMS-biljetter i SL-systemet
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Jag hittar inget som talar emot vad jag säger, och tänkte därför att du hade nån källa till ditt påstående...
Jag är rätt säker på att det är som Odd säger, men jag har ingen bra källa.MartinW skrev:Jag hittar inget som talar emot vad jag säger, och tänkte därför att du hade nån källa till ditt påstående...
I praktiken har det ingen större betydelse. Om någon knappar in mitt personnummer och sedan inte utnyttjar tjänsten, så kommer polisen knappast att lägga någon möda på att försöka ta fast personen. Om personen däremot utnyttjar tjänsten, så att jag får fakturor som jag inte borde ha, så borde det räknas som bedrägeri.
Det skulle kanske kunna handla om "osant intygande" eller "ofredande".
Jag är tämligen säker på att det inte var så länge sen jag hörde på radion om just sådana fall när folk hade uppgivit andra personuppgifter i syfte att dölja sin egentliga identitet, dvs ej bedrägliga uppsåt. Men jag googlar och googlar men kan bara hitta sådant som folk tror, inte någon hänvisning till lagar, varken för eller emot. Men det finns säkert.
Företaget som registrerar uppgifterna gör sig säkerligen skyldiga till PUL-överträdelse.
Jag är tämligen säker på att det inte var så länge sen jag hörde på radion om just sådana fall när folk hade uppgivit andra personuppgifter i syfte att dölja sin egentliga identitet, dvs ej bedrägliga uppsåt. Men jag googlar och googlar men kan bara hitta sådant som folk tror, inte någon hänvisning till lagar, varken för eller emot. Men det finns säkert.
Företaget som registrerar uppgifterna gör sig säkerligen skyldiga till PUL-överträdelse.
Är det en avtalstext man godkänner när man registrerar sig? I så fall tycker jag det passar jättebra in på lagtexten.
Kopplingen mellan personnummer och resemönster är däremot knappast en offentlig handling, och det är att i praktiken "uppge" denna koppling som är "farligt".2763 skrev:Vad skulle egentligen vara så farligt med att uppge en offentlig handling? För ja, hela ditt personnummer, inklusive de fyra sista är offentlig handling.FLJ skrev:Varför ska jag registrera mitt personnummer / mobilnummer-koppling på en SL-under"sajt" kallad smsreg.me ?
Jag köper inte det där att "har du inget att dölja så är det ingen fara"-argumentet. Antingen har man inget att dölja inför lagen men kan råka ut för att olagliga krafter kommer över informationen, eller så har man (i repressivare länder eller än viktigare tider i vårt eget land) något att dölja och kan råka illa ut även om man i teorin skulle vinna ett mål i europadomstolen för mänskliga rättigheter eller nåt sånt. (Jämför vårt grannland och t.ex. [snusk] Riot, journalister som mördas/"försvinner" o.s.v.)
Precis! Det är aldrig bra att vara spårbar. Speciellt inte för all framtid. Politiska omstörtningar kan gå fort. Även i Sverige. Och man kan hamna i onåd hos myndigheter etc. helt utan egen förskyllan, eller för att man helt omedvetet gjort något som är olagligt eller bara retar "systemet". Och rättssäkerheten är inte hundraprocentig ens i Sverige.M_M skrev:Kopplingen mellan personnummer och resemönster är däremot knappast en offentlig handling, och det är att i praktiken "uppge" denna koppling som är "farligt".2763 skrev:Vad skulle egentligen vara så farligt med att uppge en offentlig handling? För ja, hela ditt personnummer, inklusive de fyra sista är offentlig handling.
Jag köper inte det där att "har du inget att dölja så är det ingen fara"-argumentet. Antingen har man inget att dölja inför lagen men kan råka ut för att olagliga krafter kommer över informationen, eller så har man (i repressivare länder eller än viktigare tider i vårt eget land) något att dölja och kan råka illa ut även om man i teorin skulle vinna ett mål i europadomstolen för mänskliga rättigheter eller nåt sånt. (Jämför vårt grannland och t.ex. [snusk] Riot, journalister som mördas/"försvinner" o.s.v.)
(Och apropå detta, jag kör normalt med Ghostery tillagt i webbläsaren.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
I Hallands län tar man det radikala greppet: Hallandstrafiken tar bort biljett via sms
I stället behöver man en speciell app.
- Kristofer
- Kontakt:
I Hallandstrafiken kan man dock betala med kort på bussen, vilket gör att alla de som inte har en ifån eller android kan klara sig ändå. Hos SL finns ju inte det alternativet.LÅ1 skrev:I Hallands län tar man det radikala greppet: Hallandstrafiken tar bort biljett via sms
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Undra om inte bankkortbetalning hade varit bättre än SMS-biljett. Möjligen finns det en hake. Om en sådan biljett kostar mer än annan enkelbiljett så bryter man förmodligen mot avtalet med kortföretagen. Men om det är den enda ombordförsålda biljetten så finns det ingen motsvarande kontantbetald biljett att jämföra priset med.Kristofer skrev:I Hallandstrafiken kan man dock betala med kort på bussen, vilket gör att alla de som inte har en ifån eller android kan klara sig ändå. Hos SL finns ju inte det alternativet.LÅ1 skrev:I Hallands län tar man det radikala greppet: Hallandstrafiken tar bort biljett via sms
Läste någonstans, minns inte var, att ett länstrafikbolag fått dispes från legitimations- och pinkodskontroll för belopp upp till 200 SEK!
Jag behöver sällan slå pinkod, och har aldrig vista leg, när jag käkar på restaurang Gyllene måsen.
Professionell tyckare
Nä, men det har jag väl också sagt att den inte är. Sen är det väl frågan vad du kan följa genom den kopplingen. Det enda du kopplar till ditt mobilnummer till är ansvar att betala de resor som man löser biljetter genom vilken du beställer SMS-biljett med. Det säger inget om vem som egentligen reser med telefonen - eller hur?M_M skrev:Kopplingen mellan personnummer och resemönster är däremot knappast en offentlig handling, och det är att i praktiken "uppge" denna koppling som är "farligt".2763 skrev:Vad skulle egentligen vara så farligt med att uppge en offentlig handling? För ja, hela ditt personnummer, inklusive de fyra sista är offentlig handling.FLJ skrev:Varför ska jag registrera mitt personnummer / mobilnummer-koppling på en SL-under"sajt" kallad smsreg.me ?
Har jag anfört det argumentet? Det enda jag har anfört är att just personnumret är en offentlig handling, för det är det. Det finns en hel del andra offentliga handlingar kopplade till ditt personnumer, exempelvis: deklarationer, betyg och för all del domar. Därför finns det all idé att fundera på vilka spår man lägger ut efter sig själv - så även i Sverige. Det är inte svårt att få reda på väldigt mycket om de flesta av oss. Det går att på ett par minuter få fram adressen till de flesta kända svenskar utan större problem. Vet man bara lite om en person så tar det inte heller så lång tid. Men ärligt talat att oroa sig för att man har kopplat ett mobilnummer till ett personnummer för att kunna betala färdbevis är det inte bara att håna dem som verkligen lider av paranoia?M_M skrev: Jag köper inte det där att "har du inget att dölja så är det ingen fara"-argumentet. Antingen har man inget att dölja inför lagen men kan råka ut för att olagliga krafter kommer över informationen, eller så har man (i repressivare länder eller än viktigare tider i vårt eget land) något att dölja och kan råka illa ut även om man i teorin skulle vinna ett mål i europadomstolen för mänskliga rättigheter eller nåt sånt. (Jämför vårt grannland och t.ex. [snusk] Riot, journalister som mördas/"försvinner" o.s.v.)
/T
Med reservation för tyckfel.
Datainspektionen skall "titta på" reglerna för SMS-köp. "Datainspektionen ska granska reglerna som tillkommit för dataköp med de nya mobila betaltjänsterna." ("dataköp"? köper man data? Kanske kan man säga det, men jag tycker man köper en biljett eller en resa.)
Går SLs SMS-biljettköp via Wywallet eller inte? Jag har skummat igenom tråden och det verkar råda osäkerhet om det. En CS-krönikör påstår att det är så: "När lagen blir ett svepskäl". Långt ner i krönikan står det att Wywallet "ställt till kalabalik i kollektivtrafiken i bland annat Stockholm".
-
Nej , SL valde en annan lösning (tror det det var lägsta pris för upphandling som var orsak)LÅ1 skrev:Går SLs SMS-biljettköp via Wywallet eller inte? Jag har skummat igenom tråden och det verkar råda osäkerhet om det. En CS-krönikör påstår att det är så: "När lagen blir ett svepskäl". Långt ner i krönikan står det att Wywallet "ställt till kalabalik i kollektivtrafiken i bland annat Stockholm".
Enligt Wy Wallet hemsida är det bara Skånetrafiken som anslutit sig till dem av kollektivtrafiken.
Värt att notera är att Wywallet inte ens var med i upphandlingen: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 555570.eceLennart Petersen skrev:Nej , SL valde en annan lösning (tror det det var lägsta pris för upphandling som var orsak)LÅ1 skrev:Går SLs SMS-biljettköp via Wywallet eller inte? Jag har skummat igenom tråden och det verkar råda osäkerhet om det. En CS-krönikör påstår att det är så: "När lagen blir ett svepskäl". Långt ner i krönikan står det att Wywallet "ställt till kalabalik i kollektivtrafiken i bland annat Stockholm".
Enligt Wy Wallet hemsida är det bara Skånetrafiken som anslutit sig till dem av kollektivtrafiken.
Så krönikören vet inte riktigt hur det ligger till. Men grundproblemet är samma även om det inte på något vis beror på Wywallet.Lennart Petersen skrev:Nej , SL valde en annan lösning (tror det det var lägsta pris för upphandling som var orsak)LÅ1 skrev:Går SLs SMS-biljettköp via Wywallet eller inte? Jag har skummat igenom tråden och det verkar råda osäkerhet om det. En CS-krönikör påstår att det är så: "När lagen blir ett svepskäl". Långt ner i krönikan står det att Wywallet "ställt till kalabalik i kollektivtrafiken i bland annat Stockholm".
Jag antar att man i upphandlingen som Samtrafiken tog hem förutsätter en viss mängd biljetter, då de fasta kostnaderna i princip är samma oavsett volym, vilket innebär att den kraftiga nedgången i antal SMS-biljetter kan göra hela affären till en förlust för Samtrafiken. Nån som har koll på hur avtalen ser ut?