Tidsinställning

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Tramman
Inlägg: 503
Blev medlem: tisdag 11 november 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Tidsinställning

Inlägg av Tramman »

Jag är lite osäker på vart detta borde skrivas, men någonting är fel med tidsinställningen, iaf för mig. Just nu står det att klockan är 0:29, trots att jag har valt GMT+1(Sverige). Det gäller visserligen bara en timme, men är det fler som har märkt av detta?
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tidsinställning

Inlägg av daniel_s »

Tramman skrev:Jag är lite osäker på vart detta borde skrivas, men någonting är fel med tidsinställningen, iaf för mig. Just nu står det att klockan är 0:29, trots att jag har valt GMT+1(Sverige). Det gäller visserligen bara en timme, men är det fler som har märkt av detta?
Har du sommartid på månntro? Den måste man slå av och på själv.

Kolla "Kontrollpanel" i det blå fältet under texten "Forumindex".
Användarens profilbild
Tramman
Inlägg: 503
Blev medlem: tisdag 11 november 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Re: Tidsinställning

Inlägg av Tramman »

daniel_s skrev:Har du sommartid på månntro? Den måste man slå av och på själv.

Kolla "Kontrollpanel" i det blå fältet under texten "Forumindex".
Där ser man. Trodde att det ställdes om automatiskt. Jaja, då kan denna tråd stängas.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tidsinställning

Inlägg av LÅ1 »

Tramman skrev:
daniel_s skrev:Har du sommartid på månntro? Den måste man slå av och på själv.

Kolla "Kontrollpanel" i det blå fältet under texten "Forumindex".
Där ser man. Trodde att det ställdes om automatiskt. Jaja, då kan denna tråd stängas.
Principen är, så vitt jag förstår, att all tidsstämpling i forumet sker i GMT. Sedan beror det på var och ens inställning hur klockslagen skall räknas om vid presentationen.
Men betyder det att om jag nu när det är normaltid tittar på ett inlägg skrivet när det var sommartid så visas klockslaget i normaltid? För i inställningarna står inget om mellan vilka datum man har sommartid.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Tramman
Inlägg: 503
Blev medlem: tisdag 11 november 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Re: Tidsinställning

Inlägg av Tramman »

LÅ1 skrev:Principen är, så vitt jag förstår, att all tidsstämpling i forumet sker i GMT. Sedan beror det på var och ens inställning hur klockslagen skall räknas om vid presentationen.
Men betyder det att om jag nu när det är normaltid tittar på ett inlägg skrivet när det var sommartid så visas klockslaget i normaltid? För i inställningarna står inget om mellan vilka datum man har sommartid.
Om det är mig du frågar så kan jag inte svara.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tidsinställning

Inlägg av LÅ1 »

Tramman skrev:
LÅ1 skrev:Principen är, så vitt jag förstår, att all tidsstämpling i forumet sker i GMT. Sedan beror det på var och ens inställning hur klockslagen skall räknas om vid presentationen.
Men betyder det att om jag nu när det är normaltid tittar på ett inlägg skrivet när det var sommartid så visas klockslaget i normaltid? För i inställningarna står inget om mellan vilka datum man har sommartid.
Om det är mig du frågar så kan jag inte svara.
Nja, det var nog en allmän fråga. Kanske Webbmaste eller någon annan med mer tekniska insikter skulle tänka sig att svara.
Annars får man försöka att komma ihåg att testa lite runt tidsskiftena! :wink: Man kan ju alltid göra testinlägg i testforum! (Om man nu inte skulle hitta något intressant inlägg att svara på eller något nytt intressant att ta upp vid den tidpunkten! :wink: )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tidsinställning

Inlägg av Kantorn »

Jag har testat. Eftersom jag är sommarvän har jag alltid sommartid inställt, men nu ville jag kolla för jag blev nyfiken.

Alla tider som visas på samtliga inlägg ändras när man ställer om tiden från aktiv sommartid till inte aktiv sommartid och tvärtom.

Är det svar på frågan?
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tidsinställning

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Jag har testat. Eftersom jag är sommarvän har jag alltid sommartid inställt, men nu ville jag kolla för jag blev nyfiken.

Alla tider som visas på samtliga inlägg ändras när man ställer om tiden från aktiv sommartid till inte aktiv sommartid och tvärtom.

Är det svar på frågan?
Det var svaret! Det betyder att om jag, som har inställning för normaltid nu, tittar på ett inlägg från i somras så ser jag inte vad klockan var när det skrevs, utan vad den skulle varit om vi aldrig infört sommartid. Inte en helt lyckad lösning, men jag förstår att man löst det på det viset. Och det är ju inte hela världen.

Smart av Kantorn som insåg att man inte behöver vänta tills den officiella tidsomställningen för att testa. Eller kanske jag som var inkrökt i skallen! :D (Får skylla på att jag är hemma med förkylning f.n.)

Jag är också sommarvän, men inser det praktiska att ställa in rätt tid! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Tidsinställning

Inlägg av webmaster »

Två saker krävs för att tiden i forumet ska bli "rätt":
1) att jag ställer in forumets standardtid - CHECK
2) att var och en ställer in valfri tidzon (finns de som bor "over there" och vill ha lokal tid)

Loggar ni ut och ser uppe till höger i forumet, så ser ni att det är rätt tid. Alltså är punkt 1) ovan genomförd. Om ni får fel tid när ni loggat in, är INTE punkt 2) rätt genomförd.
Kolla här hur ni gör: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 11&t=25362
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Tramman
Inlägg: 503
Blev medlem: tisdag 11 november 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Re: Tidsinställning

Inlägg av Tramman »

webmaster skrev:Två saker krävs för att tiden i forumet ska bli "rätt":
1) att jag ställer in forumets standardtid - CHECK
2) att var och en ställer in valfri tidzon (finns de som bor "over there" och vill ha lokal tid)

Loggar ni ut och ser uppe till höger i forumet, så ser ni att det är rätt tid. Alltså är punkt 1) ovan genomförd. Om ni får fel tid när ni loggat in, är INTE punkt 2) rätt genomförd.
Kolla här hur ni gör: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 11&t=25362
Det var just precis det frågan gällde. Jag har haft GMT+1 sedan jag registrerade mig, men det var först nu jag upptäckte detta. Var tvungen att markera nej på "Sommartid/DST" för att tiden skulle bli rätt.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tidsinställning

Inlägg av M_M »

Det GÅR ju att fixa sånthär automagiskt, men det är inte helt 100% säker funktion på det och det krävs en del kodande som givetvis helst bör göras av de som utvecklar forummjukvaran.
http://stackoverflow.com/questions/13/d ... -time-zone
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tidsinställning

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:Det GÅR ju att fixa sånthär automagiskt, men det är inte helt 100% säker funktion på det och det krävs en del kodande som givetvis helst bör göras av de som utvecklar forummjukvaran.
http://stackoverflow.com/questions/13/d ... -time-zone
Är det inte sånt som måste uppgraderas vid varje uppdatering? I så fall: stackars webmaster.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tidsinställning

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
M_M skrev:Det GÅR ju att fixa sånthär automagiskt, men det är inte helt 100% säker funktion på det och det krävs en del kodande som givetvis helst bör göras av de som utvecklar forummjukvaran.
http://stackoverflow.com/questions/13/d ... -time-zone
Är det inte sånt som måste uppgraderas vid varje uppdatering? I så fall: stackars webmaster.
Poängen med att på nåt sätt övertyga de som skapar själva forumprogramvaran att fixa detta är att det i så fall följer med uppgraderingarna. Problemet är att orka övertyga dem om en sån grej...
Skriv svar