SL:s nya kundtjänstforum

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: SL:s nya kundtjänstforum

Inlägg av NerdBoy »

EmilStenstrom skrev:1) Stämningen i SL:s forum (precis som på deras Facebooksida) är väldigt hård
Som man bäddar får man ligga, brukar det heta. När man sätter upp en sån här lösning måste man ha förutsättningarna klara för sig, t ex att 90% av de som besöker forumet är förbannade för att deras bussar/tåg uteblivit, sms-systemet inte fungerar, o s v. Det säger sig självt att det lätt kan leda till dålig stämning, och om man då låter bli att hålla diskussionerna på en vettig nivå så blir resultatet därefter. Ta den här tråden som exempel, den speglar rätt bra vad det handlar om: resenären känner sig otrygg när föraren pratar i telefon, första svaret är från en förare som svarar "Det vore bättre att inte plocka upp dig. Du är så otacksam person, istället för att tacka för skjutsen klagar du". Så länge den typen av inlägg får ligga kvar är det klart att det blir dålig stämning.

Sedan kan man fråga sig om man verkligen ska behöva bli bemött så när man ställer en fråga till en svensk myndighet. Särskilt om man uppfattar att svaren är skrivna av SL, vilket den här kvinnan verkar göra.

För övrigt skulle nog stämningen bli bättre om svaren verkligen betydde något och inte bara var tomma ord. Den här tråden är ett rätt bra exempel på hur det blir när kundtjänst försöker skapa illusionen av att någon faktiskt bryr sig, när det i själva verket inte lyfts ett finger för att lösa problemet.
EmilStenstrom skrev:Det händer att folk skriver dumheter, och ibland tar det tid innan personalen hinner plocka bort. Därför är det jättebra att ni hjälper till och anmäler inlägg som ni hittar som är olämpliga.
En orolig mamma kontaktar SL angående sin dotter, och får svaret "prova att fista henne". Att det tar mer än 36 timmar att få bort det svaret är inte "lite tid". Särskilt inte när det hela tiden påstås vara cirka fem personer inloggade enligt rutan uppe till höger.

Och nej, jag tänker inte sitta och leka polis när det uppenbarligen inte är någon som kollar på det som anmäls.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

NerdBoy skrev: Ja, problemet är att SL inte är det minsta intresserade av att ha en kundtjänst, eftersom de inte är intresserade av klagomål, synpunkter eller förslag. Det är ju därför de har lagt ut allt kundtjänstrelaterat på ett externt företag där personalen får betalt för att lägga huvudet på sned och beklaga det inträffade. För oss muppar är det uppenbart att personalen där inte vet ett dyft om vad som händer och inte har några som helst möjligheter att påverka något, men den stora massan lever fortfarande i illusionen att ett "jag har skickat vidare ditt klagomål till de ansvariga" faktiskt betyder något.
Att det ligger hos ett externt företag har ju egentligen inte förändrat situationen från dess det var ett delägt dotterbolag. Snarare till det bättre (faktiskt). Så länge det funnits en "kundtjänstfunktion" har den ju haft en viss karaktär. Det gäller ju oavsett vilket företag eller myndighet det handlar om.

Att kundsynpunkter inte hanteras i organisationen eller att de inte tas på allvar håller jag inte med om. Däremot håller jag med om att det är det som man signalerar ut genom att inget händer. Givetvis har inte Kundtjänst själv någon möjlighet mer än att skicka frågor vidare. Mycket handlar sedan om vem mottagaren är. I vissa saker skickas ju mejl till depån/entreprenören. Vem som är ansvarig sedan på depån har ju då exempelvis en avgörande betydelse. Jämför hur Lunda och Råsta hanterat det höga ljudet på stoppsignalen. I Lunda åtgärdade man väl nästan alla bussar omedelbart, medan så inte verkar vara fallet ännu i Råsta. Det beror ju inte på att man fått olika information. Utan det handlar ju om att i Lunda fungerar det skapligt på depån, medan det väl inte riktigt gör det i Råsta. Det senare är bra som exempel också för att detta är ett problem som väl inte SL kanske tar upp direkt i diskussioner senare med entreprenören. Det är ju kundsynpunkter, men SL kan ju inte utifrån avtalet kräva att de ska ha ett annat ljud på stoppsignalerna. Möjligen framför man synpunkterna. Men om entreprenören inte förstår att detta är ett problem, så hamnar man lätt i ett döläge.

Kundsynpunkter tas givetvis om hand även av SL:s personal. De gånger jag varit i kontakt med SL:s trafikplanerare så har det i regel fungerat bra och man har förstått problemet och varit medveten om det. Däremot händer det att de åtgärder som vidtas är otillräckliga. Det senare får väl ses utifrån att man både från entreprenör och från SL faktiskt inte vet så mycket om hur det ser ut i verkligheten. Man försöker väl ofta styra genom att titta på statistiken. Men som bekant säger inte alltid den hela sanningen. Problemet uppstår väl här inte minst då entreprenören tycks ha en annan syn på vad problemet är, eller kanske inte riktigt är medveten om vad det är. Ett problem är ju också att detta kan ta väldigt lång tid eftersom det inte finns pengar utöver budget. Ofta förändras ju saker först efter ett par år (i bästa fall till nästa tidtabellsperiod), från det att kunden kanske har klagat. För kunden som lider av problemet varje dag är förstås två år en alldeles för lång tid.

Sedan finns det väl en övertro också. Många tycks ju tro att om man föreslår en trafikförändring, så ska man genomföra den. Så fungerar det ju inte. Och så ska det ju inte i normalfallet fungera. Kundsynpunkter tror jag nog är bäst för att peka på saker som inte fungerar, snarare än kanske för att bygga om linjenätet. Därmed inte sagt att inte goda idéer kan tas tillvara.
NerdBoy skrev: Att satsa på ett "öppet" kundforum ligger helt i linje med detta. Missnöjda resenärer får en möjlighet att skriva av sig och (tids nog) få ett medkännande svar, personalen "vidareförmedlar" synpunkter och klagomål vilket ger en illusion av att något kommer att göras åt problemet, diskussionerna får flöda fritt vilket ger en illusion av att de kan leda fram till någon form av förändring, o s v. Och allt detta utan att någon på SL behöver bry sig.
Bryr sig gör man. Det vet jag. Problemet är att man inte riktigt har en organisation för att hantera alla kundsynpunkter och strukturera dem på ett lämpligt sätt. Någon som klagat tre gånger ska ju exempelvis inte få samma medkännande svar, utan ska ju få en återkoppling från trafikplanerarna.
spårlasse skrev:Ifall SL och Arriva berättat vad man planerar att göra för att lösa problemen och när, så är det möjligt att en del skulle tycka att det blev nördigt. Men samtidigt skulle man ha gett svar på frågan "vad görs?". I nuläget sprids ju nästan motsatta bild. Man säger sig arbeta "intensivt", men ingenting händer. Detta gör att resnärerna börjar tvivla på om man egentligen gör något. Då får man ett kommunikationsproblem. Ett problem som i och för sig är rätt symptomatiskt för SL.
NerdBoy skrev: Eller så är den bistra verkligheten att varken SL eller Arriva gör något alls? Då kan det mycket väl vara bättre att ha "ett kommunikationsproblem" än att erkänna att systemet med billigast-är-bäst-upphandlingar har totalhavererat.
Visst gör man saker! Problemet är väl för SL när det gäller exempelvis Arriva att de lovar en sak och föreslår åtgärder som ska lösa de problem som SL identifierat. Det är bara det att problemen kvarstår. Varvid SL återigen får klaga och så håller man på i några år. Det finns ju faktiskt problem på sina håll som pågått i bra många år efter ett övertagande innan man får ordning på problemet. Lite av de skäl som jag redovisade för ovan. Det vill säga att entreprenören inte alla gånger gör rätt analys. Då hamnar väl SL i ett knepigt dilemma. På något sätt måste ju SL ändå lita på att entreprenören har kunskap och insikt för att vidta de åtgärder som krävs för att nå upp till de krav SL ställer.

Problemet här är ju att SL inte riktigt kan göra någon egen analys (då man ju inte själva är ute i trafiken), och alltså till stor del blir tvungen att lita på entreprenörens bedömning.

Om vi vänder på det kan ju också kunder tycka att saker ska kunna åtgärdas betydligt fortare än vad som egentligen är möjligt. En diskussion är väl här kanske också vad som är möjligt och på vilken tid. Frågan är inte helt lätt, men jag tror nog personligen att SL skulle kunna vara något tuffare utan att kraven på något sätt skulle anses som oskäliga gentemot entreprenören.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

NerdBoy skrev:
EmilStenstrom skrev:Om ni har idéer på funktioner som skulle göra forumet mer intressant för er så säg till.
* När jag startar en ny tråd så skulle jag uppskatta en kryssruta där jag väljer om jag vill ha svar enbart från kundtjänst = andra användare ska inte kunna skriva i tråden.

* Möjlighet för SL att förhandsmoderera alla inlägg (om den möjligheten inte redan finns).
Varför inte bara en "dialog" mellan frågeställaren och kundtjänst.
Just nu verkar SLs kundforum mest bestå av massa nonsensinlägg från skoltrötta ungdomar. Och det gör folk ännu mer förbannade!
Nä Emil Stensson gör om gör rätt!

Det är en hel del trådar som är på gränsen till uppvigling bl a de här:
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/uppr ... arriva-sl/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/sag- ... plankning/

Det är ju skrämmande hur folk FÅR bete sig på ett publikt forum!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

roggek skrev:Nä Emil Stensson gör om gör rätt!
Ta det lugnt nu. Emil står bakom en tjänst som typ 600 olika företag/organisationer använder. Han är ungefär lika ansvarig för SL:s problem som Volvo är ansvariga för kaoset i Norrort.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

roggek skrev:Just nu verkar SLs kundforum mest bestå av massa nonsensinlägg från skoltrötta ungdomar.
Till skillnad från det här forumet som verkar mest bestå av arbetströtta farbröder? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Nu har tydligen lyckats införa att man numera måste verifiera sin e-postadress om man skriver ett inlägg på SLs kundforum...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Oj, då måste man ägna ett par minuter på att registrera ett skräpkonto nånstans om man vill skräpa ner forumet...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Oj, då måste man ägna ett par minuter på att registrera ett skräpkonto nånstans om man vill skräpa ner forumet...
Har du inte ett antal sådana redan? Det trodde jag "alla" hade! :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

spårlasse skrev:
NerdBoy skrev: Ja, problemet är att SL inte är det minsta intresserade av att ha en kundtjänst, eftersom de inte är intresserade av klagomål, synpunkter eller förslag. Det är ju därför de har lagt ut allt kundtjänstrelaterat på ett externt företag där personalen får betalt för att lägga huvudet på sned och beklaga det inträffade. För oss muppar är det uppenbart att personalen där inte vet ett dyft om vad som händer och inte har några som helst möjligheter att påverka något, men den stora massan lever fortfarande i illusionen att ett "jag har skickat vidare ditt klagomål till de ansvariga" faktiskt betyder något.
Att det ligger hos ett externt företag har ju egentligen inte förändrat situationen från dess det var ett delägt dotterbolag. Snarare till det bättre (faktiskt). Så länge det funnits en "kundtjänstfunktion" har den ju haft en viss karaktär. Det gäller ju oavsett vilket företag eller myndighet det handlar om.
Ja, men det finns företag och myndigheter som klarar av det här så mycket bättre.

Min far brukar ha tur med det här. När han ringde Telia angånde mobiltäckningen på sommarstället, så blev han någon dag senare uppringd av den ingenjör som ansvarade för den närmaste masten och var insatt i problemet. Ingenjören gav ett rakt svar på varför täckningen var dålig och ett lika rakt svar på om den skulle bli bättre (typ "nej, inte än på ett par år"). När han ringde Vägverket angående klippningen av vägkanterna blev han kopplad till den person som ansvarade för upphandlingen av klippningen i just det området. Samtalet slutade med att personen gav sitt telefonnummer med uppmaningen att inte tveka att ringa om det var några fler problem.

(Ja, jag är övertygad om att det finns massor av exempel på när Telia/Vägverket har misslyckats helt i sin kontakt med kunder/allmänheten. Ni behöver inte dra dem i just den här tråden.)

Själv jobbar jag på ett företag med en kundtjänst som till stora delar liknar SL:s, d v s utlagd på ett externt företag där de anställda får betalt för varje beklagande lägga-huvudet-på-sned-svar. Jag kan inte påstå att jag känner mig stolt när jag i efterhand ser hur en del kundärenden har hanterats. Å andra sidan är vi ett kommersiellt företag, och ingen är tvingad att använda våra tjänster. Om vi sköter oss sämre än konkurrenterna så kommer det tids nog att synas i boksluten. SL:s resenärer har inte riktigt samma valmöjligheter...
spårlasse skrev:Att kundsynpunkter inte hanteras i organisationen eller att de inte tas på allvar håller jag inte med om. Däremot håller jag med om att det är det som man signalerar ut genom att inget händer. Givetvis har inte Kundtjänst själv någon möjlighet mer än att skicka frågor vidare. Mycket handlar sedan om vem mottagaren är. I vissa saker skickas ju mejl till depån/entreprenören. Vem som är ansvarig sedan på depån har ju då exempelvis en avgörande betydelse. Jämför hur Lunda och Råsta hanterat det höga ljudet på stoppsignalen. I Lunda åtgärdade man väl nästan alla bussar omedelbart, medan så inte verkar vara fallet ännu i Råsta. Det beror ju inte på att man fått olika information. Utan det handlar ju om att i Lunda fungerar det skapligt på depån, medan det väl inte riktigt gör det i Råsta. Det senare är bra som exempel också för att detta är ett problem som väl inte SL kanske tar upp direkt i diskussioner senare med entreprenören. Det är ju kundsynpunkter, men SL kan ju inte utifrån avtalet kräva att de ska ha ett annat ljud på stoppsignalerna. Möjligen framför man synpunkterna. Men om entreprenören inte förstår att detta är ett problem, så hamnar man lätt i ett döläge.
Min enkla åsikt är att ärlighet varar längst. "Tyvärr tycker inte den aktuella entreprenören att det här är ett problem, och SL har ingen juridisk möjlighet att tvinga dem att bygga om bussarna."

Att hålla på och låtsas att någon bryr sig blir bara fånigt i längden. "Det senaste beskedet vi fått från entreprenören var att de samlar in uppgifter om på vilka bussar detta problemet finns så din information är värdefull för att de ska kunna ringa in vilka bussar detta gäller". Vad är det för svar? Om bussarna är tillverkade på det här sättet så måste väl samtliga bussar åtgärdas? Om inte, så är det väl bara att någon på verkstaden går igenom bussarna en efter en alltefter de kommer till garaget? Det är ju inte som att felsökningen är direkt komplicerad, det är bara att trycka på stopp-knappen och lyssna på ljudet.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

spårlasse skrev:Sedan finns det väl en övertro också. Många tycks ju tro att om man föreslår en trafikförändring, så ska man genomföra den. Så fungerar det ju inte. Och så ska det ju inte i normalfallet fungera. Kundsynpunkter tror jag nog är bäst för att peka på saker som inte fungerar, snarare än kanske för att bygga om linjenätet. Därmed inte sagt att inte goda idéer kan tas tillvara.
Jag tror att övertron till viss del beror på bemötandet. Här är ett bra exempel på hur ett förslag bemöts med både en bra(?) förklaring och ett rakt svar att förändringen inte är aktuell i nuläget: http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/hall ... -buss-670/ (Budskapen om vad körtiden beror på varierar dock: http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/turer-vaxholm/ )

Ofta ser det ut så här istället: http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/622- ... a-station/ Efter det svaret är det inte så konstigt att förslagsställaren förväntar sig att det faktiskt kommer att ske någon form av förändring, och blir besviken när det sedan inte händer något.
spårlasse skrev:Bryr sig gör man. Det vet jag. Problemet är att man inte riktigt har en organisation för att hantera alla kundsynpunkter och strukturera dem på ett lämpligt sätt. Någon som klagat tre gånger ska ju exempelvis inte få samma medkännande svar, utan ska ju få en återkoppling från trafikplanerarna.
Där är vi helt överens.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

NerdBoy skrev: Jag tror att övertron till viss del beror på bemötandet. Här är ett bra exempel på hur ett förslag bemöts med både en bra(?) förklaring och ett rakt svar att förändringen inte är aktuell i nuläget: http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/hall ... -buss-670/ (Budskapen om vad körtiden beror på varierar dock: http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/turer-vaxholm/ )

Ofta ser det ut så här istället: http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/622- ... a-station/ Efter det svaret är det inte så konstigt att förslagsställaren förväntar sig att det faktiskt kommer att ske någon form av förändring, och blir besviken när det sedan inte händer något.
Instämmer helt. Det beror ju också på vem som svarar på Kundstjänst, och om de svarar efter eget huvud, ger ett standardsvar, eller svarar enligt vad trafikplaneraren redan svarat. Man har väl en "bank", med tidigare svar som kundtjänst kan söka i, och också förstås möjligheten att skicka vidare frågan till ansvarig planerare för att få svar. Nu var ju detta med 670 lite speciell, eftersom en hållplats vid Arninge - om det ska vara någon mening med det - nog skulle bli en avstickare på ett par minuter.

Det sista exemplet tycker jag väl dock är extra beklagligt. Det är ju en sådan sak som entreprenören gör för att det blir effektivast att alla bussar avgår samtidigt. Om inte SL ställt krav på att linjerna ska samverka så att de inte har anslutning till samma tåg, så ska det ju mycket till om entreprenören själv planerar så. För även om en sådan lösning totalt skulle öka resandet något, så blir antagligen inte vinsten så stor att det kan motivera en hel förartjänst till kvällstid - vilket ofta kan bli fallet.

Det senare är ju också frågan var det hamnar. Skickar man det bara till entreprenören som "tips" på förbättringar, eller tar verkligen någon på SL tag i detta och är villig att ändra i trafikeringsplanen? Orsaken till att man inte ställt kravet är ju endera att man inte har så bra koll, eller att man helt enkelt inte tyckt att man inte har råd med den lösningen.

Edit: Såg när jag kontrollerade att bussarna visst går varje kvart, såsom de gjort tidigare och som resenärerna här efterfrågar. Tydligen har väl resenärerna sett fei i tidtabellen eller något. Det är ju inte heller ett helt ovanligt förekommande fenomen.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Bortrensat. Med tanke på rubriken var det nog bra.

Jag menar: Är föraren onykter skall det åtgärdas. Är han inte onykter och skulle kunna iditifieras i sådan öppen debatt har han blivit utsatt för missaktning och förtal. Så ta frågan på allvar men låt det ske utan utomstående får möjlighet att "gotta sig" åt det.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
veoliatransport

Inlägg av veoliatransport »

Forumet verkar ha blivit hackat. SL:s logga är ersatt av en porrbild.
http://kundo.se/org/sl-kundforum/
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Ordningen återställd....
http://kundo.se/org/sl-kundforum/
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

SL skrev:Den 23 april stänger forumet för nya inlägg och kommentarer. Alla inkomna frågor kommer att få svar och sedan stängs forumet helt. Vill du höra av dig till oss går det bra att ringa, använda webbformuläret eller besöka vår Facebooksida.
http://sl.se/sv/Verktyg/Kontakta-oss/Kundforum2/

Jaja, lika gott det... :cheesygrin:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

roggek skrev:
SL skrev:Den 23 april stänger forumet för nya inlägg och kommentarer. Alla inkomna frågor kommer att få svar och sedan stängs forumet helt. Vill du höra av dig till oss går det bra att ringa, använda webbformuläret eller besöka vår Facebooksida.

Kundforumet var en väldigt bra tanke. Men har man inte folk till att klara av det så förfelar det sitt syfte.
Professionell tyckare
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Om en förändring är till det bättre eller sämre går det aldrig att säga något generellt om utan det är alltid upp till den enskilda att utifrån egna iakttagelser, fördomar och annat bilda sig en uppfattning men det går aldrig att säga generellt om en förändring är till det bättre eller sämre.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Kantorn skrev:
roggek skrev:

Kundforumet var en väldigt bra tanke. Men har man inte folk till att klara av det så förfelar det sitt syfte.
Det var nog mera forummjukvaran d v s Kundo som inte var tillfreds: Personal hade man nog, men Kundo var kanske inte det bästa alternativet för forum....
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:Om en förändring är till det bättre eller sämre går det aldrig att säga något generellt om utan det är alltid upp till den enskilda att utifrån egna iakttagelser, fördomar och annat bilda sig en uppfattning men det går aldrig att säga generellt om en förändring är till det bättre eller sämre.
Får jag använda det här citatet ofta och i vilket sammanhang som helst? Eller nej vänta, det är ju redan gjort. Du har ju till och med upprepat en del av budskapet två gånger i en enda mening! :cheesygrin:
Skriv svar