Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av twr »

M_M skrev:Vad spelar det för roll var Cementa flyttar? Kan man inte locka dem med tillräckligt goda karameller för att flytta till typ Knäckebrödhult?
De levererar cement till allehanda byggen i Stockholm, så det är en samhällsviktig funktion. Och därmed viktigt att de har ett bra läge. Sedan är det en annan sak att SL blir sittande med Svarte Petter och får betala sådant som är företags- eller kommunala intressen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Vad spelar det för roll var Cementa flyttar? Kan man inte locka dem med tillräckligt goda karameller för att flytta till typ Knäckebrödhult?
Har jag förstått rätt så har det stor betydelse att den verksamheten finns i närområdet. Riktigt vad de gör vet jag inte. Lastar av och mellanlagrar cement i torr form, antar jag, men gör man något mer?
Man tar i alla fall emot cementen via båttransport. Det borde vara en stor fördel att ligga vid Saltsjön i stället för Mälaren. För då slipper man slussa i Hammarby.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
Har jag förstått rätt så har det stor betydelse att den verksamheten finns i närområdet. Riktigt vad de gör vet jag inte. Lastar av och mellanlagrar cement i torr form, antar jag, men gör man något mer?
Man tar i alla fall emot cementen via båttransport. Det borde vara en stor fördel att ligga vid Saltsjön i stället för Mälaren. För då slipper man slussa i Hammarby.
Cementen kommer från Slite, alltså på Gotland. Vad jag förstår går båtarna via Södertälje, men det kanske inte stämmer? Så ett läge vid Värtan innebär antingen två slussningar, eller en ganska lång omväg norr om Värmdö.

Vad det handlar om för Stockholms stad är dels att bygga bostäder på Cementas nuvarande mark i Lövholmen, men även att kunna lägga ned spåret från Tvärbanan vid Marievik, och därmed också kunna bebygga marken kring Södertäljevägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Det är en av Cementas depåer som ligger vid Lövholmshamnesn, och den måste naturligtvis ligga så att den är åtkomlig för båttransporten, mängdtransporterna från Cementas fabriker går alltid med båt:
http://www.heidelbergcement.com/se/sv/c ... 3%A5er.htm

Att depån flyttas till Värtahamnen är snarast en fördel eftersom man slipper Södertäljeleden (Hammarbyleden är för liten och används aldrig för detta ändamål). Alternativet är i stort sett Nynäsham/Norvik men det kommer att dröja länge innan den hamnen ev. kan ta emot bulklast (den är i första hand projekterad för containertrafik).
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:
LÅ1 skrev:
Cementen kommer från Slite, alltså på Gotland. Vad jag förstår går båtarna via Södertälje, men det kanske inte stämmer? Så ett läge vid Värtan innebär antingen två slussningar, eller en ganska lång omväg norr om Värmdö.

Vad det handlar om för Stockholms stad är dels att bygga bostäder på Cementas nuvarande mark i Lövholmen, men även att kunna lägga ned spåret från Tvärbanan vid Marievik, och därmed också kunna bebygga marken kring Södertäljevägen.
Jag vill minnas att cementbåtarna passerar Liljeholmsbron, och då borde dert vara Hammarbyslussen. Men det kan ju ha ändrats, t.ex. på grund av att man använder större fartyg.
För säkerhets skull lägger jag in en brasklapp; jag kan ha fel! :wink:
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Odd skrev:
CS skrev: Stockholms stad vill det inte.

Med en spårväg i Norra Hamnvägen vill Cementa inte flytta till Ropsten vilket gör att Sthlm stad inte kommer åt marken i Lövholmen för att bygga bostäder där

Fortum Värme som Sthlm stad är delägare i vill inte få sin logistik försvårad i sitt kraftvärmeverkslogistikområde Energihamnen.

Så man kan säga att landstinget är med och möjliggör såväl bostadsutveckling som låga fjärrvärmetaxor :D
Med andra ord, de fördyringar som sker pga att man inte kan använda denna sträcka, initieras av privata intressen men orsakar offentliga kostnader?
Ja, det kan man kanske tycka om tolkar detta som fan läser bibeln. Nu är det ju det att energihamnen även fortsättningsvis kommer att användas för industriändamål, och Stockholms stad har bedömt att man vill åt marken i Lövholmen för bostadsändamål. Cementa får ev. ta kostnaden för själva flytten själv. Sen är det inte alls särkilt gott om utrymme på Norra Hamnvägen. Dessutom finns ett antal rörledningar vars konstruktionshöjd begränsar en ev. kontaktledning. Så det alternativet är avfärdat för länge sedan. Av Stockholms stad och SLL! Men det står ju dig fritt att kalla dem "privata intressen".
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

LÅ1 skrev: Jag vill minnas att cementbåtarna passerar Liljeholmsbron, och då borde dert vara Hammarbyslussen. Men det kan ju ha ändrats, t.ex. på grund av att man använder större fartyg.
Nej, de går in via Södertäljeleden - Hammarbyleden är för liten (och har egentligen varit det ända sedan den byggdes). Lastfartygen passerar Liljeholmsbron när de vänder utanför Liljeholmshamnen för att få stäven mot Södertälje.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tagbitaren skrev:
LÅ1 skrev: Jag vill minnas att cementbåtarna passerar Liljeholmsbron, och då borde dert vara Hammarbyslussen. Men det kan ju ha ändrats, t.ex. på grund av att man använder större fartyg.
Nej, de går in via Södertäljeleden - Hammarbyleden är för liten (och har egentligen varit det ända sedan den byggdes). Lastfartygen passerar Liljeholmsbron när de vänder utanför Liljeholmshamnen för att få stäven mot Södertälje.
Jaha... det är för trångt att vända runt vid Cementa, så de måste fram till vattnet mellan Årstadal och Tanto för att snurra runt och få fören åt rätt håll. Det förklarar saken. Vid närmare eftertanke så är det ju inte slussen vid Danviken, som jag tänkt på, som är begränsande, utan den under Skanstullsbroarna. Och den är ju helt klart för liten.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

LÅ1 skrev: Jaha... det är för trångt att vända runt vid Cementa, så de måste fram till vattnet mellan Årstadal och Tanto för att snurra runt och få fören åt rätt håll. Det förklarar saken. Vid närmare eftertanke så är det ju inte slussen vid Danviken, som jag tänkt på, som är begränsande, utan den under Skanstullsbroarna. Och den är ju helt klart för liten.
Eftersom det inte finns någon sluss vid Danviken är det ju mycket troligt att det är Hammarbyslussen (som ligger under Skansbroarna) som är den begränsande, ja... :twisted:
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Tidigare kom sanden från Mälaröarna i pråmar till Cementa, sedan blev det båtar istället. Vet inte om detta pågår fortfarande, om det nu gör det blir det krångligare att fortsätta förbi Liljeholmen till Värtan med ökade kostnader för transporten.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Se där, då har man lärt sig nåt nytt!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kristofer skrev:
LÅ1 skrev: Jaha... det är för trångt att vända runt vid Cementa, så de måste fram till vattnet mellan Årstadal och Tanto för att snurra runt och få fören åt rätt håll. Det förklarar saken. Vid närmare eftertanke så är det ju inte slussen vid Danviken, som jag tänkt på, som är begränsande, utan den under Skanstullsbroarna. Och den är ju helt klart för liten.
Eftersom det inte finns någon sluss vid Danviken är det ju mycket troligt att det är Hammarbyslussen (som ligger under Skansbroarna) som är den begränsande, ja... :twisted:
Det stämmer! Det är bara en kanal vid Danviken. Jag har ju själv åkt båt där, en gång, så det borde jag vetat. :oops:
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Va, lossades inte sanden på Södermälarstrand, det fick vi lära oss i plugget i vart fall;-)

HS
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

twr skrev:
LÅ1 skrev:

Enligt denna sida så har Cementa även depåer i Köping, Västerås och Bålsta. MIsstänker att det devis är samma fartyg som angör alla depåerna i Mälardalen, varför det spelar mindre roll om man behöver slussa för att nå Liljeholmen. Vet att Cementa är tämligen ovilliga att lämna, annars hade man ng gjort det för länge sedan. Man vill gärna fortsätta att ha spåranslutning också, men det kanske går även i Värtan?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Henrik Schütz skrev:Va, lossades inte sanden på Södermälarstrand, det fick vi lära oss i plugget i vart fall;-)

HS
Det stämmer Henrik, fanns även spåranslutning via Torkel Knutsonsgatan, kommer ihåg det sedan jag var en liten parvel.

Pråmarna med varsin styrman var dragna av en bogserbåt, det kunde vara upp till 3 pråmar. Bodde ovanför varvet i Ekensberg med utsikt över Mälaren i slutet av 60-talet i egen lya.
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Ärendet utbyggnad är uppe till behandling på dagens Trafiknämndsmöte.
Länk: http://www.sll.se/Handlingar/Trafiknämn ... 20City.pdf
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Är det någon som hört hur det gick på nämnden?

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

C12C3C3C12 skrev:Tidigare kom sanden från Mälaröarna i pråmar till Cementa, sedan blev det båtar istället. Vet inte om detta pågår fortfarande, om det nu gör det blir det krångligare att fortsätta förbi Liljeholmen till Värtan med ökade kostnader för transporten.
Ursäkta. men vad ska Cementadepån med sand till?
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Är det dags att avsluta diskussionen om Cementa och sand från Söder Mälarstrand och återgå till Spårväg City?

Undrar en som inte undrat så mycket.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Vad beslutade trafiknämbden idag?
Skriv svar