Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Hechtwagen »

Artikel i SvD idag som avhandlar det faktum att spårväg city ånyo hotar spränga femmiljardervallen. Fast lite är det allt fråga om falsk matematik! Om man tex rustat lidingöbanan utan att koppla ihop den i ropstrn med spårväg city så hade man sparat en miljar minst och så hade man kunnat lägga dit de sista rälsmetrarna till sammanbindningen senare! Och att tillskriva ALLA kostnader SL får inom en kilometer från spåvägen spårvägsbudgeten, är det verkligen rätt? Tex bussgaraget i stockby! Då kan man ju göra tvärt om och vältra över kostnaderna för spårvägsbygget på andra projekt! Tex nya vagnhallen i AGA, den kan läggas som en del av stockbybussgaraget och vips har vi sparat hundratals miljoner! Och att som nu tro att man ska spara prngar genom lite billigare regnskydd känns ju onekligen som att sila mygg och svälja kameler! Betänk att hela djurgårddlinjen bars kostade 40 miljoner för 22 år sedsn! Det går att bygga billigt och bra om man vill och om man redovisaf kostnaderna litf annorlunda så skulle siffrorna se helt annorlunda ut!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Hechtwagen »

Och amlt vänstergnäll över att etapp ett var så jättedyr, 380 miljoner totalt, kan vi ju analysera lite! Är inte det värsta reapriset för att få en reguljär spårvägslinje med oftast över 20.000 dagliga påstigande? Otroligt billigt faktiskt!
Användarens profilbild
mamma Ulla
Inlägg: 223
Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
Ort: Åmotfors

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av mamma Ulla »

Ullas enkla åtgärdsprogram:

1. Sparka hela projektkontoret för Spårväg City.
2. Anlita Norrköpings kommunkontor.
We Are Really Worried About You
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av LÅ1 »

I pappers- och pdf-upplagan finns en faktaruta som avslutas med följande: "Spårvägens första etapp, då spår lades mellan Nybroplan och Sergels torg, budgeterades till 228 miljoner kronor, men kostade i slutändan 380 miljoner kronor."

Jag har dåligt sifferminne, så jag vet inte om "380 miljoner kronor" var den totala kostnaden eller om det var som man skriver, kostnaden för sträckan Nybroplan - Sergels torg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Henrik Schütz »

Men tjena, det är altså fördyrande att lägga spåren direkt i det slutliga läget i frihamnen?

Då är det ju bara att bugfa provisoriet först, och sedan det permanenta läget, och spara pengar.

Och är verklugen nya bron till lidingö SLs projekt, det är lidingö stads ansvar och projekt enligt avtalet om lidingöbanans upprustning.

Mediabevakningen haltar betänkligt.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av M_M »

Mig veterligen har förlängningen till Sergelstorg aldrig redovisats separat från kostnaden att rusta upp befintlig sträcka.

Spåren från Skansen till Waldemars Udde var väl från slutet av 50-talet?

Om man vill jonglera med siffror torde kanske den sträckans kostnad kunnat påförts nån slags musei/kulturbudget, eftersom det mig veterligen är relativt klent resandeunderlag längs den sträckan.


Finns SvD-artikeln online, eller är det någon som är sugen på att sammanfatta vad de anger för ökade kostnader?
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av spårlasse »

LÅ1 skrev:I pappers- och pdf-upplagan finns en faktaruta som avslutas med följande: "Spårvägens första etapp, då spår lades mellan Nybroplan och Sergels torg, budgeterades till 228 miljoner kronor, men kostade i slutändan 380 miljoner kronor."

Jag har dåligt sifferminne, så jag vet inte om "380 miljoner kronor" var den totala kostnaden eller om det var som man skriver, kostnaden för sträckan Nybroplan - Sergels torg.
Det var den totala. 153 miljoner för sträckan Nybroplan-Sergels Torg. Som jag förstår var väl extrakostnaden främst kopplad till att man valde att göra lite mer saker än planerat på Djurgården och att man krävde mer cykelvägar etc. En uppgift har gjort gällande att staden ersatte för detta och att det alltså ska räknas bort från totalen. Men det har jag själv inte hittat någon referens till (ännu).

Men som jag väl skrev nyss i en annan tråd här; det är väl aldrig 100 procent rätt i tidningarna. Det här var ju ändå hyfsat rätt (för att vara Svd).
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av BSB101 »

Att det går att bygga billigt är en sak, för skattebetalarna är dock det intressanta vad som står på sista raden (pengamässigt) och alla om eller men är rätt ointressanta.
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Jörgen_G »

Artikeln finns på nätet: http://www.svd.se/nyheter/stockholm/spa ... 862398.svd

mvh /Jörgen G
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6906
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Odd »

Jag minns också siffran 153 miljoner för drygt 600 meter dubbelspår med dyr Edilon-teknik, vilket ger drygt 250 miljoner per km, om man bygger i 600-metersetapper. Eftersom den nya sträckan är drygt 4 km så borde det bli drygt 1 miljard. Allt över denna siffra måste alltså granskas hårt!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av M_M »

Jörgen_G skrev:Artikeln finns på nätet: http://www.svd.se/nyheter/stockholm/spa ... 862398.svd
Tack!

Typisk SvD-anti-spårvägpropaganda, speciellt rubriken, även om artiken ger ett någorlunda sakligt innehåll.

Varför ska landstinget plötsligt stå för alla "gatuarbeteskostnader" igen?
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:
Jörgen_G skrev:Artikeln finns på nätet: http://www.svd.se/nyheter/stockholm/spa ... 862398.svd
Tack!

Typisk SvD-anti-spårvägpropaganda, speciellt rubriken, även om artiken ger ett någorlunda sakligt innehåll.

Varför ska landstinget plötsligt stå för alla "gatuarbeteskostnader" igen?
Därför att det är SLL och SL som genom att bygga spårväg ger upphov till dessa kostnader.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av M_M »

Det beror väl på vilka arbeten som behöver göras?

Omvänt så är det i princip stadens byggnadsplaner som gör att SL behöver bygga en spårväg, gravt förenklat.
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av CS »

BSB101 skrev:
M_M skrev:
Jörgen_G skrev:Artikeln finns på nätet: http://www.svd.se/nyheter/stockholm/spa ... 862398.svd
Tack!

Typisk SvD-anti-spårvägpropaganda, speciellt rubriken, även om artiken ger ett någorlunda sakligt innehåll.

Varför ska landstinget plötsligt stå för alla "gatuarbeteskostnader" igen?
Därför att det är SLL och SL som genom att bygga spårväg ger upphov till dessa kostnader.
För att landstinget i sin tur möjliggör kommunens miljöstadsdel i världsklass :D
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Tagbitaren »

Odd skrev:Jag minns också siffran 153 miljoner för drygt 600 meter dubbelspår med dyr Edilon-teknik, vilket ger drygt 250 miljoner per km, om man bygger i 600-metersetapper. Eftersom den nya sträckan är drygt 4 km så borde det bli drygt 1 miljard. Allt över denna siffra måste alltså granskas hårt!
Tror nog att Edilon-teknik i gjuten betong är det enda som håller om man ska köra i blandtrafik (även bussar räknas som blandtrafik i detta avseende). Titta på hur Tvärbanans gatuspår ser ut nästa gång du är ute och kör, och jämför då särskilt Edilonsträckona i Hammarby Sjöstad med övriga sträckor.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6906
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Odd »

Tagbitaren skrev:
Odd skrev:Jag minns också siffran 153 miljoner för drygt 600 meter dubbelspår med dyr Edilon-teknik, vilket ger drygt 250 miljoner per km, om man bygger i 600-metersetapper. Eftersom den nya sträckan är drygt 4 km så borde det bli drygt 1 miljard. Allt över denna siffra måste alltså granskas hårt!
Tror nog att Edilon-teknik i gjuten betong är det enda som håller om man ska köra i blandtrafik (även bussar räknas som blandtrafik i detta avseende). Titta på hur Tvärbanans gatuspår ser ut nästa gång du är ute och kör, och jämför då särskilt Edilonsträckona i Hammarby Sjöstad med övriga sträckor.
Du missar min poäng. Man lyckades hålla en låg kostnad jämfört med beräknade kostnader för förlängningen till Ropsten även fast man använde en i sammanhanget dyr teknik. Man kan i praktiken utgå ifrån att eftersom man använde den dyrare tekniken med färdiga betongplattor, med allt vad det innebär i schaktarbeten å så, så är det priset det högsta man bör kunna räkna vid för vidare byggnation. De drygt 4 km mellan Djurgårdsbron och Ropsten torde då kosta drygt en miljard och inte 4-5 miljarder. Om man bygger med långsammare men billigare teknik så skulle kostnaden förmodligen alltså sjunka rejält.

Men den stora frågan är; Om vi nu vet vad maxkostnaden bör vara, var tar alla andra pengar vägen då?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av 2763 »

Tagbitaren skrev:Tror nog att Edilon-teknik i gjuten betong är det enda som håller om man ska köra i blandtrafik (även bussar räknas som blandtrafik i detta avseende). Titta på hur Tvärbanans gatuspår ser ut nästa gång du är ute och kör, och jämför då särskilt Edilonsträckona i Hammarby Sjöstad med övriga sträckor.
Håller? När var du i Kungsträdgården senast? Den sparsamma trafiken i Sjöstaden är tyvärr helt ointressant i sammanhanget.

/T
Med reservation för tyckfel.
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av C12C3C3C12 »

Odd skrev:
Tagbitaren skrev:
Odd skrev:Jag minns också siffran 153 miljoner för drygt 600 meter dubbelspår med dyr Edilon-teknik, vilket ger drygt 250 miljoner per km, om man bygger i 600-metersetapper. Eftersom den nya sträckan är drygt 4 km så borde det bli drygt 1 miljard. Allt över denna siffra måste alltså granskas hårt!
Tror nog att Edilon-teknik i gjuten betong är det enda som håller om man ska köra i blandtrafik (även bussar räknas som blandtrafik i detta avseende). Titta på hur Tvärbanans gatuspår ser ut nästa gång du är ute och kör, och jämför då särskilt Edilonsträckona i Hammarby Sjöstad med övriga sträckor.
Du missar min poäng. Man lyckades hålla en låg kostnad jämfört med beräknade kostnader för förlängningen till Ropsten även fast man använde en i sammanhanget dyr teknik. Man kan i praktiken utgå ifrån att eftersom man använde den dyrare tekniken med färdiga betongplattor, med allt vad det innebär i schaktarbeten å så, så är det priset det högsta man bör kunna räkna vid för vidare byggnation. De drygt 4 km mellan Djurgårdsbron och Ropsten torde då kosta drygt en miljard och inte 4-5 miljarder. Om man bygger med långsammare men billigare teknik så skulle kostnaden förmodligen alltså sjunka rejält.

Men den stora frågan är; Om vi nu vet vad maxkostnaden bör vara, var tar alla andra pengar vägen då?
Till konsulterna?

Som jag har påpekat tidigare, det ligger i vissas intresse att spårvägsutbyggnader skall bli så dyra så att man kan peka på billigare (ej spårbundna) alternativ.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av spårlasse »

Odd skrev:
Tagbitaren skrev:
Odd skrev:Jag minns också siffran 153 miljoner för drygt 600 meter dubbelspår med dyr Edilon-teknik, vilket ger drygt 250 miljoner per km, om man bygger i 600-metersetapper. Eftersom den nya sträckan är drygt 4 km så borde det bli drygt 1 miljard. Allt över denna siffra måste alltså granskas hårt!
Tror nog att Edilon-teknik i gjuten betong är det enda som håller om man ska köra i blandtrafik (även bussar räknas som blandtrafik i detta avseende). Titta på hur Tvärbanans gatuspår ser ut nästa gång du är ute och kör, och jämför då särskilt Edilonsträckona i Hammarby Sjöstad med övriga sträckor.
Du missar min poäng. Man lyckades hålla en låg kostnad jämfört med beräknade kostnader för förlängningen till Ropsten även fast man använde en i sammanhanget dyr teknik. Man kan i praktiken utgå ifrån att eftersom man använde den dyrare tekniken med färdiga betongplattor, med allt vad det innebär i schaktarbeten å så, så är det priset det högsta man bör kunna räkna vid för vidare byggnation. De drygt 4 km mellan Djurgårdsbron och Ropsten torde då kosta drygt en miljard och inte 4-5 miljarder. Om man bygger med långsammare men billigare teknik så skulle kostnaden förmodligen alltså sjunka rejält.

Men den stora frågan är; Om vi nu vet vad maxkostnaden bör vara, var tar alla andra pengar vägen då?
Till annat. Några hundramiljoner går väl till tätskiktet vid Sergelst Torg och då hamnar vi nog på ungefär en miljard för själva banan till Ropsten. Resten är ju för Lidingöbanan och depån vid Aga och 800 mljoner för vagnarna. Depåer är aldrig billiga i SL:s värld, den nya för Tvärbanan har väl räknats till 1,5 miljarder (som exempel). Det krävs väl ockå någon brokonstruktion ner till Frihamnen som SL få stå för. Så summerar vi - med viss indexuppräkning bör det nog inte bli så mycket dyrare än den gjorda förlängningen till Sergels Torg. Det är andra saker som drar upp kostnaden. Mer än hälften är nog depå och vagnar i detta fall.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6906
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Odd »

Appropå det, varför vill man inte dra spårvägen längs Norra Hamnvägen där det gått spår förut och där det finns gott om plats? Då skulle man slipa en dyr betongkonstruktion längs Lidingövägen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar