Trafiken växte och växte och växte. De styrande i Stockholm och Solna insåg att det behövdes en större vägförbindelse mellan Brommaplan i väster, via Solna, till Essingeleden och Klarastrandsleden. År 1964 sattes spaden i jorden för Huvudstaleden. Tre år senare invigdes den första delen, mellan Ulvsundavägen och Frösundaleden. Sedan tog pengarna slut och sedan krävde miljövänner att trafiken i stället skulle gå i en 1.000 meter lång tunnel. Huvudstaleden blev aldrig helt färdig.
Motorvägen som bidde en tummetott...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Motorvägen som bidde en tummetott...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Motorvägen som bidde en tummetott...
Men den bron som går från Norrbyvägen och mot Solna heter väl Ulvsundaleden? Eller har jag fel där nu igen?Inge skrev:Fast det var ju egentligen mellan Norrbyvägen och Oskarsrogatan. Till Ulvsundavägen har den aldrig gått och avstägningen vid Frösundaleden skedde väl samtidigt som första delen av Norra länken invigdes 1991? -Det borde ha varit i 24 år som man kunde passera i så fall.
Professionell tyckare