Flytande kollektivtrafik.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Flytande kollektivtrafik.
Skytteln mellan Roselund och Lindholmen en sommarmorgon 2012 samt en Älvsnabben på väg mot Lilla Bommen.
Re: Flytande kollektivtrafik.
Bra bild.
Undrar när SL ska inse att vattnet i Stockholm är en tillgång?
Undrar när SL ska inse att vattnet i Stockholm är en tillgång?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Flytande kollektivtrafik.
Enligt någon tidningsartikel eller intervjuv med "ansvariga", utreder man att öka antalet "lokalbåtlinjer" samt låta dem ingå i SL-taxan. Att land och sjötrafiken nu mera har samma VD är ytterligare en fingervisning. När man på samma kort kan åka med skärgårdsbåtarna utan tillägg osv då har vi nått målet. Det som kinkar är troligen att man, för att nå samma intäkter på korten, måste höja avgiften för kort gällande på ALL kollektivtrafik och det är ju inte enkelt politiskt sätt. Kan även vara att antalet resande ökar då personer med vanligt SL kort även kan "nöjesåka" med skärgårdsbåtarna utan att betala extra. Då blir trycket extra högt tryck på populära tider och linjer vilket kräver fler avgångar och båtar osv utan att man får in mer intäkter.
Men vinsten blir ju att felr kommer ut i skärgården vilket gynnar olika affärsidkare och kanske på sikt leder till att fler vill bosätta sig permanet i skärgården. Den har ju ofta beskrivits som en "avfolkningsbyggd"
Som avslutning så måste jag drista mig att föreslå att om man förlänger tunnelbanan mot Nacka så borde ju måste målet vara att den går ända ut via Ingarö och med Sandhamn som slutmål. På norra sidan får Mörbylinjen förlängas via Vaxholm, Grinda och till Möja. Då blir självklart att SL kortet ska gälla på dessa linjer. Ett par justa skarpor på Möja skulle definitivt blir nya landmärken för Sthlm. Eller?
Stefan
Men vinsten blir ju att felr kommer ut i skärgården vilket gynnar olika affärsidkare och kanske på sikt leder till att fler vill bosätta sig permanet i skärgården. Den har ju ofta beskrivits som en "avfolkningsbyggd"
Som avslutning så måste jag drista mig att föreslå att om man förlänger tunnelbanan mot Nacka så borde ju måste målet vara att den går ända ut via Ingarö och med Sandhamn som slutmål. På norra sidan får Mörbylinjen förlängas via Vaxholm, Grinda och till Möja. Då blir självklart att SL kortet ska gälla på dessa linjer. Ett par justa skarpor på Möja skulle definitivt blir nya landmärken för Sthlm. Eller?
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Flytande kollektivtrafik.
Snygg bild. Är den tagen uppifrån Masthuggskyrkan?
Det krävs nog att någon puttar på dem. Det gick inte av sig själv i Göteborg. De en gång många färjorna över älven försvann i takt med nedläggningen av varven och innerhamnarna. Till slut var bara Lindholmsfärjan kvar och den förde en tynande tillvaro. På 80-talet gick den var 20:e minut morgnar och eftermiddagar måndag-fredag och den var indragen under industrisemestern. Sedan bildades ett bolag för att utveckla de övergivna hamn- och varvsområdena efter förebild från bl.a. Docklands i London. Det var detta bolag som såg till att vi fick båttrafik längs älven, Älvsnabben, genom att ta initiativ och stödja ekonomiskt. Nu blev den inte så snabb som det var tänkt. Avsikten var att köra var 20:e minut med två båtar. Man trodde att man skulle få dispens från fartbegränsningen i hamnen, men det fick man inte så man fick nöja sig med var 30:e minut. Lindholmsfärjan går fortfarande bara måndag-fredag, men genom alla verksamheter som numera finns på Hisingssidan har trafiken ökat, så att den nu går var 6-7½ minut mellan 7 och 19. Dess anknytning till annan trafik på södra sidan är inte den bästa. En del bussar har hållplats ganska nära, men spårvagnarnas närmaste hållplats är Järntorget, nästan 400 m från färjeläget. Om några år när spårvägen via Skeppsbron är klar blir det en knutpunkt för spårvagnar, bussar och färjor vid Stenpiren, och då kommer nog Lindholmsfärjan att få ännu fler resande.BSB101 skrev:Undrar när SL ska inse att vattnet i Stockholm är en tillgång?
Re: Flytande kollektivtrafik.
Älv-Vira är rätt bra på att putta på saker själv
http://www.expressen.se/gt/lilla-alvsna ... e-bjassen/
http://www.expressen.se/gt/lilla-alvsna ... e-bjassen/
Re: Flytande kollektivtrafik.
Den är tagen från en av Stenas färjor vi gjorde en piruett för att släppa fram en fraktbåt .Harald skrev:Snygg bild. Är den tagen uppifrån Masthuggskyrkan?