Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
MWE

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan

Inlägg av MWE »

roggek skrev:
MWE skrev:
Bobjörk skrev:Nej, jag får inte förklara för inlägget togs bort av administratör (som sen PM:ade mig och sa att det var extremt dumt av mig). Tydligen bryter det mot forumets regler att berätta det.

Nu kan dock sådant redan tas reda på i andra forum också så varför vi ska ha censur här (och låta folk spekulera fritt med fantasipåhitt om händelseförlopp som kommer göra folk rädda för att åka tåg. "Kan ett tåg alltså råka sättas i rörelse hur som helst? Jag vågar inte åka tåg" Men det är tydligen bättre än att man faktiskt förklarar att det finns säkerhetsfunktioner. Vill man veta hur man kör tåg finns det en uppsjö simulatorer. Kanske dessa ska förbjudas också?

Nåväl. Det lär snart framkomma att inget tåg stulits alls.
Troligen påtryckningar från SL, Jonas. Att hålla på att radera inlägg och skicka impertinenta PM, samtidigt som man uppmanar till icke-spekulation är ju rätt improduktivt. Bättre hade i så fall varit att låsa tråden.
Så SL är de som ger forumet takt och ton? Då är det något fel på yttrandefriheten.
Visa mig den forumregel som explicit visar att det är förbjudet att beskriva hur att tunnelbanetåg/buss/spårvagn/rymdskepp handhas!
Käre vän, det är ju bara spekulationer. Själv tycker jag det är ytterligare ett exempel på den inkonsekventa och godtyckliga modereringen av detta forum. Få se nu hur länge detta inlägg får stå kvar.
MWE

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan.

Inlägg av MWE »

gek skrev:
spårsnoken skrev: Jag tycker nog det är på sin plats med en kortare säkerhetsutbildning även för städpersonal åtminstone så att man vet var nödbromsen sitter och hur man kan använda den.
mvh/spårsnoken
visst behövs det säkerhetsutbildning för städare som skall arbeta på en bangård och i en vagnhall, och jag antar att de också får sådan utbildning. Kunskap om nödbroms är bra för alla som någon gång är ombord på ett tåg. Men det är väl ungefär lika liten sannolikhet att en städerska bortförs av ett självstartande tåg som att jag som passagerare hamnar på ett tåg som stjäls eller pga tekniskt fel rusar iväg utan förare.

Reaktionerna i massmedia på händelsen vid Saltsjöbaden tyder på att man inte alltid helt tänkt igenom risker och möjliga åtgärder. I dagens DN tyckte en journalist att järnvägar inte borde vara riktade mot fastigheter. Antar att han egentligen menade byggnader och inte fastigheter. Men detta innebär rimligtvis också att inga byggnader får finnas i närheten av vägar och gator - ett stulet eller slarvigt framfört tungt fordon kan ju köra in i huset. Vilket händer då och då, undantagsvis med svåra konskevenser.

Stoppbockarna kan säkerligen förbättras, men man måste göra en avvägning där risken för skador på personer ombord på järnvägsfordon och vid sidan av spåret också beaktas.

Att Saltsjöbanan saknar ATC nämns på flera håll som en allvarlig brist. Och visst hade det varit bra om man kunnat använda det ATC-system som var tänkt, eller kanske ett enklare system med skydd mot passage av stoppsignal och övervakning av hastigheten t ex just före säckstationer. Men vid växlingsrörelser kan ATC inte nyttjas, däremot kan systemet då ha övervakning av att hastigheten inte är högre än t ex 30 km/h. ATC är dock främst ett skydd när en förare t ex inte uppfattar ett signalbesked eller glömmer att börja bromsa efter att ha fått signalbesked "vänta stopp". Något fullständigt skydd mot avsiktligt missbruk av järnvägssystemet kan ATC inte vara. Därmed inte sagt att det var en sådan situation på SB i går - städerskan kan ju faktiskt bara ha haft oturen att finnas ombord på ett tåg som plötsligt skuttade iväg. Jämför händelsen med Da-loket som smet från föraren http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=120586

Jag tror det också var i DN jag läste att ATC inom SL spårtrafik förutom på SB saknas endast på Nockebybanan (man glömde Djurgårdslinjen!). Däremot nämndes inte att automatiskt skyddssystem saknas på samtliga de bussar som körs för SL. Trots att otillåtna stoppassager och allmänt vårdslös körning förekommer. Troligen analyserar man inte ens bilder från bussarnas övervakningskameror för att identifiera förare med riskbeteende. Det borde ju annars vara ganska enkelt att med automatisk bildbehandling hitta situationer där bussar kör mot röd signal. Möjligen skulle detta ge större säkerhetshöjning än linjeblockering och ATC på Nockebybanan. Det är väl t o m så att de flesta bussar saknar både nödbroms och dödmansgrepp?
Ja, om något gott kommer ut av detta så är det väl att det kanske sätter fart på SL när det gäller ATC på SB - efter 90-talets misslyckanden. Ett ATC-system hade i alla fall tagit ned hastigheten vid plattformen i SAltsjöbaden till någonting mindre än 80 km/tim (siffran har nämns i massmedia). Om nu inte bromsarna också var ur funktion. Som jag sade i annat inlägg, den som tror på teorin skenande, herrelöst tåg måste också förklara varaför säkerhetsgreppet inte fungerade.

Vad gäller underentreprenörer och underentreprenörers underentreprenörer så avsäger sig väl Arriva allt ansvar. Det är väl därför (bl.a.) man anlitar underentreprenörer. Arriva har ju anlitat skumraskföretaget Caretia http://www.caretia.se/
, men i Bromma är man ex.vis inte överens om vem som gör vad när det gäller vagnstädningen.

När det gäller hållplatsunderhållet anlitar Caretia, för snöröjningen, någon okänd underentreprenör, vars anställa kör omkring i en skåpbil med dekalen "Rent a Wreck". Den som är tänkt att fungera som tågvarnare vid de jobben klarar knappt av att avge mörkersignalen för "klart" morgnar och kvällar. Fast det gäller ju också de gubar som skottade växlarna i morse, från Infranord eller nått.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

En så enkel sak som att växlarna automatiskt går till "avvisande läge" om ingen tågväg ligger hade troligen förhindrat det hela. Då hade tåget (skenande eller stulet) hamnat i smedjan istället.
Såvida inte TL lagt tågväg ut men det verkar lite otroligare än att man glömmer lägga tillbaka dom.
Bantekniker
Hans W

Inlägg av Hans W »

Jag har inte lyckats/orkat läsa alla inlägg här och andra forum. Men har det klarlagts var tåget stod innan det började köras ut. I hallen eller på ett spår på bangården? Det är väl så att om det stod i hallen måste man byta riktning och lägga om minst en växel?
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Hans W skrev:Jag har inte lyckats/orkat läsa alla inlägg här och andra forum. Men har det klarlagts var tåget stod innan det började köras ut. I hallen eller på ett spår på bangården? Det är väl så att om det stod i hallen måste man byta riktning och lägga om minst en växel?
Det stod mest troligen på spår 3 och där går det att köra ut på linjen mot Saltis om växlarna ligger rätt (eller "fel" som är mer korrekt i det här fallet)
Bantekniker
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Ingen som reagerat på vad som står i dagens DN.STOCKHOLM? DN:s Jaques Wallner säger där "Borde det över huvud taget riktas en järnväg in mot en fastighet?".

Frågan om vilket kom först, hönan eller ägget är betydligt svårare att svara på än vilket kom först, järnvägen eller fastigheten i Saltsjöbaden. Man tycker att DN. borde ställa högre krav på artiklarna än t.ex Expressen med flera.

Den enda stoppbock som kan stoppa ett tåg som kommer i 70-80 km/h är en betongstoppbock typ "Anita Ekberg". Har för mig att man måste gå emot den under utbildningen, det var ju 40 år sedan jag hade utbildningen till Tbaneförare så minnet kan ju ha sviktat något. Inom parantes var det 43 år sedan jag jobbade som kondis på Saltsjöbanan, saker och ting verkar ha ändras något där sedan dess.
Användarens profilbild
Christer J

Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan.

Inlägg av Christer J »

MWE skrev:Vad gäller underentreprenörer och underentreprenörers underentreprenörer så avsäger sig väl Arriva allt ansvar. Det är väl därför (bl.a.) man anlitar underentreprenörer. Arriva har ju anlitat skumraskföretaget Caretia http://www.caretia.se/
, men i Bromma är man ex.vis inte överens om vem som gör vad när det gäller vagnstädningen.

När det gäller hållplatsunderhållet anlitar Caretia, för snöröjningen, någon okänd underentreprenör, vars anställa kör omkring i en skåpbil med dekalen "Rent a Wreck". Den som är tänkt att fungera som tågvarnare vid de jobben klarar knappt av att avge mörkersignalen för "klart" morgnar och kvällar. Fast det gäller ju också de gubar som skottade växlarna i morse, från Infranord eller nått.
Man kan inte avsvära sig ansvaret för järnvägssäkerheten. Det är enligt lag alltid operatören som har ansvaret - tillsammans med infrastrukturägaren. Detta har varit ett ständigt tema inom SL då fordonsunderhållet utförs av ett företag och framförandet av ett annat.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev:Ingen som reagerat på vad som står i dagens DN.STOCKHOLM? DN:s Jaques Wallner säger där "Borde det över huvud taget riktas en järnväg in mot en fastighet?".

.
hmm... Wallner är f.d lokförare och borde ju veta en del, kan man tycka ....
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

C12C3C3C12 skrev:Ingen som reagerat på vad som står i dagens DN.STOCKHOLM? DN:s Jaques Wallner säger där "Borde det över huvud taget riktas en järnväg in mot en fastighet?".

Frågan om vilket kom först, hönan eller ägget är betydligt svårare att svara på än vilket kom först, järnvägen eller fastigheten i Saltsjöbaden. Man tycker att DN. borde ställa högre krav på artiklarna än t.ex Expressen med flera.
Ja, delar av stationen revs för att bygga det huset.
TV4 News sade att personerna bott i huset "sen 1979 och velat ha bort stationen". Det är en väldigt intressant uppgift eftersom husen byggdes i början/mitten av 00-talet...
Och man bör rimligen ha sett stationen när man flyttade in. Jag vet att det var tal om att flytta stationen till andra sidan vägen i samband med spårvägsombyggnad (man kan ju inte ha en spårväg som går in i ett samhälle på det viset. Och smidigt byte till båt? Nej så kan man inte ha det.
Hurusom, på andra sidan byggde man också nya hus i samma veva.
Bantekniker
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Bobjörk skrev:En så enkel sak som att växlarna automatiskt går till "avvisande läge" om ingen tågväg ligger hade troligen förhindrat det hela. Då hade tåget (skenande eller stulet) hamnat i smedjan istället.
Såvida inte TL lagt tågväg ut men det verkar lite otroligare än att man glömmer lägga tillbaka dom.
Fast om det var S-disp på banan borde alla växlar legat lokalfrigivna.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Bobjörk skrev:

Ja, delar av stationen revs för att bygga det huset.
TV4 News sade att personerna bott i huset "sen 1979 och velat ha bort stationen". Det är en väldigt intressant uppgift eftersom husen byggdes i början/mitten av 00-talet...
Och man bör rimligen ha sett stationen när man flyttade in. Jag vet att det var tal om att flytta stationen till andra sidan vägen i samband med spårvägsombyggnad (man kan ju inte ha en spårväg som går in i ett samhälle på det viset. Och smidigt byte till båt? Nej så kan man inte ha det.
Hurusom, på andra sidan byggde man också nya hus i samma veva.
Ja, man blir nästan illamående när man hör och ser all dynga som massmedia sprider. Så här var det . Tidigare gick spåret ända ned till ångbåtsbryggan, men den delen anvädes inte längre för trafikering. Då krängde SL av marken till något exploatör, som sedan smällde upp de där fula husen i oceanångarfunkis. Andra sidan vägen? Du menar väster om plankorningen? Vad heter vägen? Saltsjöbadspromenaden? Ringvägen? Då blev det väl klagomål på att det är för långt att gå till stationen.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Karsten skrev:
Bobjörk skrev:En så enkel sak som att växlarna automatiskt går till "avvisande läge" om ingen tågväg ligger hade troligen förhindrat det hela. Då hade tåget (skenande eller stulet) hamnat i smedjan istället.
Fast om det var S-disp på banan borde alla växlar legat lokalfrigivna.
Ja, men då borde det ha funnits en htsm som hade koll på åtminstone någonting.

Man undrar ju vilken säkerhetskultur som har fått frodas ute på SB? "Glömma" környcklarna i en aktiverad hytt borde ju nästan leda till arkebusering. Nå, om det är fråga om personliga környcklar borde det gå att spåra vems nycklar som satt i vid olyckstillfället. I så fall borde den personen, om det nu är fråga om en olyckshändelse, ha kraftiga efterräkningar att vänta. Dessutom har jag nåtts av uppgifter om att säkerhetsgreppet kan ha varit manipulerat. Det låter väl otroligt i mina öron, men jag har iofs. hört skräckhistorier från Lidingöbanan om tegelstenar på säkerhetspedalen osv.

Min hur kan man överhuvud taget tillåta att växlar eller spårspärrar tillåter tåg att komma ut från depån och ut på linjen när TLC Neglinge är obemannad? Ja, jag ser med intresse fram emot SHK:s utredning och har redan lagt in en epost-prenumeration på deras nya utredningar. Hoppas att den här byken tvättas så offentligt som möjligt. SL och Arriva vill naturligtvis tysta ner händelsen så mycket det går, och hoppas förstås på att mediestormen snart blåser över.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Pendeltågen i Upplands Väsby kan stå aktiverade med nyckeln i Veckovis, aktiveringsnycklarna lämnar aldrig hytterna. Det är hyttdörrarna som är låsta, och därmed skyddar tågen.

Det kunde lika gärna varit en person med egen nyckel som körde iväg tågen.

Enligt en gammal SL skröna går det att köpa alla SLs nycklar på "plattan" , (fast ingen har lyckats). Så det är ju enligt SLs mening möjligt att städerskan köpt en nyckel! Men numer brukar det finnas register över vem som har vilken nyckel, så det blir nog ingen svårighet att lista ut vem som försummat vad.

På lidingö är aktiveringsnycklarna inlåsta nattetid samt vagnhallen spänningslös, vilket gör det i praktiken omöjligt för städerskor att råka "damma iväg" ett tåg.

När det blir alkolås så löser sig mycket, personlig inloggning kan dp krävas för körning.

I saltjöbaden är den givna lösningen att bygga ihop grenarna till en ringlinje, då finns inte längre några stoppbockar att krascha in i.

Uppsalatian är dock alltid riskabel, kann lätt knuffas upp i höga farter! Vagnförstängare rekommenderad!

HS
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Inge skrev:Det säger sig självt att nästa steg är att ta rätt på om dödmansgreppet varit manipulerat. Efter nycklarna är det nästa länk i den kedja som leder till olycka. Jag skulle också fråga mig hur arbetsrelationen varit mellan rangerare och städerska. Kan hon ha hjälpt till att flytta tågen, utanför reglementet förstås?
Ja du Inge, här finns mycket att gräva i. Största skulden tycker jag ändå att SL och Arriva får ta på sig, oavsett hur olycksförloppet egenligen var. Jag vill fortfarande ha svar på hur tåget kunde komma ut på linjen. I Bromma är det ett spår som leder från depån ut på Tvärbanans trafikspår, och det är skyddat med huvudsignal och spårspärr. På Lidingö är motsvarande spår säkrat med formljussignal och skyddsväxel.
Henrik Schütz

Om tåget är stulet av en anställd faller ansvaret tungt på gärningsmannen, det kunde ju lika gärna varit en rangerare med nyckel som stal tåget, som en städare.

HS
Henrik Schütz

Tåget stog på ett spår i neglinge med direkt förbindelse mot saltsjöbaden, ingen tågväg var lagd som var i konflikt med tågets tänkta väg mot saltsjöbaden, därför var inte växeln lagd mot snickarboden från spår tre.

Därför kunde tåget köras från spår tre till saltsjöbaden, det behöver inte varit kör för tågsättet.

HS
218

Inlägg av 218 »

Harald skrev:
Odd skrev:Är man säkra på att det är städaren som har kört tåget. Är det fjädergrepp på vagnarna eller är det "uppskuren spakslits"? Nu har jag ingen aning om hur det går till på Saltis men skulle man kunna tänka sig att en rangerare exempelvis har slarvat och lämnat hytten obevakad och att spaken på något sätt har hamnat i framåtläge? Eller att strömmen har gått och att tåget i förvirringen har lämnats på plats med pådrag och att tåget sedan åkt iväg när strömmen kommit tillbaka och att städaren endast befunnit sig i tåget av ren slump och inte vetat hur man skall stoppa det?

Som sagt, jag har ingen aning om hur det brukar gå till där så det är mest tänkbara scenarion jag försöker måla upp.
Man är väl inte säker på någonting mer än att städaren var i tåget när det träffade huset. Media som kommer med påståenden om stöld får väl svara för sig, men här kan vi väl avstå från spekulationer och invänta utredningen.
Det finns väl som sagt många orsaker till att det här kunde hända! Jag håller helt med Harald och är mycket förvånad över att någon kommunikationsdirektör på SL som heter Suss någonting så kategoriskt går ut och anklagar flickan för stöld då utredningsarbetet inte nes är påbörjat! Vi får väl hoppas att hennes karriär i branschen blir kort om det visar sig vara fel, vilket jag bara vill säga det mycket väl kan vara! Kan bara konstatera att vagnarnas klätterskydd gjort god verkan i olyckan och förhindrat olycksplatsen att se än värre ut!

218
218

Inlägg av 218 »

Harald skrev:
Odd skrev:Är man säkra på att det är städaren som har kört tåget. Är det fjädergrepp på vagnarna eller är det "uppskuren spakslits"? Nu har jag ingen aning om hur det går till på Saltis men skulle man kunna tänka sig att en rangerare exempelvis har slarvat och lämnat hytten obevakad och att spaken på något sätt har hamnat i framåtläge? Eller att strömmen har gått och att tåget i förvirringen har lämnats på plats med pådrag och att tåget sedan åkt iväg när strömmen kommit tillbaka och att städaren endast befunnit sig i tåget av ren slump och inte vetat hur man skall stoppa det?

Som sagt, jag har ingen aning om hur det brukar gå till där så det är mest tänkbara scenarion jag försöker måla upp.
Man är väl inte säker på någonting mer än att städaren var i tåget när det träffade huset. Media som kommer med påståenden om stöld får väl svara för sig, men här kan vi väl avstå från spekulationer och invänta utredningen.
Det finns väl som sagt många orsaker till att det här kunde hända! Jag håller helt med Harald och är mycket förvånad över att någon kommunikationsdirektör på SL som heter Suss någonting så kategoriskt går ut och anklagar flickan för stöld då utredningsarbetet inte ens är påbörjat! Vi får väl hoppas att kommunikations-direktörens karriär i branschen blir kort om det visar sig vara fel, vilket jag bara vill säga det mycket väl kan vara! Kan bara konstatera att vagnarnas klätterskydd gjort god verkan i olyckan och förhindrat olycksplatsen att se än värre ut! Sedan så kan man väl hålla med om att husets placering kanske inte var det mest lyckade. Det kunde åtminstone ha placerats på så sätt så att det inte låg direkt i banans förlängningslinje!

218
Senast redigerad av 218 den torsdag 17 januari 2013 16:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

[quote="218" Sedan så kan man väl hålla med om att husets placering kanske inte var det mest lyckade. Det kunde åtminstone ha placerats på så sätt så att det inte låg direkt i banans förlängningslinje!

218[/quote]

Det gör det väl egentligen inte. Hade inte slänten funnits där hade det funnits en möjlighet att man missat huset.
En annan utformning på garageinfarten hade också kunnat fånga tåget tidigare.

Det finns alltid förbättringspotential på alla platser, men hus i direkt anslutning till spårslut lär vi inte komma undan.

/T
Med reservation för tyckfel.
218

Inlägg av 218 »

2763 skrev:[quote="218" Sedan så kan man väl hålla med om att husets placering kanske inte var det mest lyckade. Det kunde åtminstone ha placerats på så sätt så att det inte låg direkt i banans förlängningslinje!

218
Det gör det väl egentligen inte. Hade inte slänten funnits där hade det funnits en möjlighet att man missat huset.
En annan utformning på garageinfarten hade också kunnat fånga tåget tidigare.

Det finns alltid förbättringspotential på alla platser, men hus i direkt anslutning till spårslut lär vi inte komma undan.

/T[/quote]

Varför ska vi tänka oss att slänten inte finns där när den faktiskt gör det?

218
Skriv svar