Inte hela tåget. Bakre delen stod faktiskt kvar.MartinW skrev:Men det är ju också en tolkningsfråga. Tåget hade ju lämnat Saltsjöbanan när det krashade med huset...Kristofer skrev:Eller kanske snarare "Tåg på Saltsjöbanan kraschade in i hus."Hechtwagen skrev:Stod huset som rubriken antyder PÅ saltsjöbanan så har det inte hänt något märkligt. Eller borde det st "Tåg kraschade in i hus i Saltsjöbaden"?
Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan
Professionell tyckare
Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan.
Jag har svårt att frigöra mig från att detta är ett attentat av något slag. I alla fall förefaller händelsen avsiktlig. Vederbörande måste ju på något sätt ha skaffat sig grundläggande kunskaper i hur körkontrollerna används. Och hur växlings- och tågvägar ligger för att komma ut från Neglingedepån och ut på linjen mot Saltsjöbaden. Och hur kunde vederbörande komma över en környckel? TLC Neglinge är i alla händelser obemannad nattetid (liksom TLC Aga). Det måste vederbörande också känt till.
-
Hmm hur är det med krockskyddet, jämför med den ofrivilliga krocktesten man gjorde i Hökarängen innan HS var inkopplat, på den bilden syntes det att det var krockskydd under förarhytten. Jag har inte bilden, någon kan kanske visa den eller länken, hur som helst så verkade dom gamla vagnarna - C1-C3 - vara mera stabilt gjorda, eftersom man minskade vagnvikten med 10 ton på dom senare vagntyperna måste dom tonnen tagits någonstans. Sedan har vi ju frågan om det var med full krydda hon försökte köra ner till den ej byggda stationen Saltsjöbadens Brygga. Nästa fråga är varför det låg tågväg till trafikspår från depån eller stod tåget vid plattform?
-
Har tåget stått på tredje spåret från stationshuset räknat är det bara att köra mot saltis om växlarna ligger rätt, varken riktningsbyte eller tågväg behövs, det går tom att köra mot rött och köra upp växlar, det lär inte stoppa ett stulet tåg, finns det skyddsväxlar?
HS
HS
Rapport av det stulna tåget på Saltsjöbanan har nått t o m USA.
NBC News: Cleaner steals train in Sweden, crashes into house
NBC News: Cleaner steals train in Sweden, crashes into house
A Swedish train was reportedly stolen by a cleaner before it derailed and crashed into a residential building outside Stockholm on Tuesday.
The woman obtained the keys to the train and drove it away before it crashed into the building, The Associated Press reported. She was injured in the incident and taken to hospital. There were no reports of injuries to people in the building.
Någon som vet hur skadade vagnarna blev? Blir det skroten?
-
Jag har inte talat om en massa byggnader i närheten av banan i sig, dvs vid sidorna om rälsen. Utan enbart om lämpligheten att ett enda nytt hus uppenbarligen kan byggas direkt bakom en stoppbock.Henrik Schütz skrev:Varför skulle man inte bevilja bygglov? Nästa gång är det en spårvagn som spårar ur och in i ett hus, som nyårsdagen 1967 på valhallavägen. En ny lag om att hus inte får finnas närmare spår än 100 meter skulle omedelbart leda till att drt inte byggdes fler spår. om saltsjöbanan är så farlig att det inte bör ligga hus i närheten skall den stängas.
Däremot kvarstår ftrågan hur WTC i New York kunde få bygglov när stulna flygplan kunde krascha in i dem.
HS
Kan man även få tillstånd att smälla upp en villa direkt där ett sånt där katastrof-avledningsspår finns? Så att de tåg som leds in på avledningsspåret garanterat kraschar in i villan. En enkel stoppbock vid slutet av spåret, så är det väl okej?
Ut i fra det jeg ser av bildene, så kan det virke som om første vogn er deformert omtrent til midten av vognen, i tilegg til at boggier er revet av.m_s skrev:Någon som vet hur skadade vagnarna blev? Blir det skroten?
Vogn 2 ser ut til å ha fått revet av minst en boggi, og er noe småbulket, mens vogn 3 og 4 ser ut til bare å ha fått noen småbulker.
-
Manövervagn 2887 kommer förmodligen att skrotas (delvis) på plats, kanske motorvagnen 2888 blir reservdelsförråd.
Är man säkra på att det är städaren som har kört tåget. Nu har jag ingen aning om hur det går till på Saltis men skulle man kunna tänka sig att en rangerare exempelvis har slarvat och lämnat hytten obevakad och att spaken på något sätt har hamnat i framåtläge? Eller att strömmen har gått och att tåget i förvirringen har lämnats på plats med pådrag och att tåget sedan åkt iväg när strömmen kommit tillbaka och att städaren endast befunnit sig i tåget av ren slump och inte vetat hur man skall stoppa det?
Som sagt, jag har ingen aning om hur det brukar gå till där så det är mest tänkbara scenarion jag försöker måla upp.
Som sagt, jag har ingen aning om hur det brukar gå till där så det är mest tänkbara scenarion jag försöker måla upp.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Lords_Bonifacijs
- Kontakt:
So, what can we learn? No cleaning ladies without experience of train/lightrail driver skills. However, we had some accidents in history when trams were stolen in Riga, but it was so long time ago... Thanks God nobody is "offline" after this crash...
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
Det er vell 2887 som er motorvogn, og 2888 som er manøvervogn?C12C3C3C12 skrev:Manövervagn 2887 kommer förmodligen att skrotas (delvis) på plats, kanske motorvagnen 2888 blir reservdelsförråd.
Hvis jeg ikke husker totalt feil da....
Man är väl inte säker på någonting mer än att städaren var i tåget när det träffade huset. Media som kommer med påståenden om stöld får väl svara för sig, men här kan vi väl avstå från spekulationer och invänta utredningen.Odd skrev:Är man säkra på att det är städaren som har kört tåget. Är det fjädergrepp på vagnarna eller är det "uppskuren spakslits"? Nu har jag ingen aning om hur det går till på Saltis men skulle man kunna tänka sig att en rangerare exempelvis har slarvat och lämnat hytten obevakad och att spaken på något sätt har hamnat i framåtläge? Eller att strömmen har gått och att tåget i förvirringen har lämnats på plats med pådrag och att tåget sedan åkt iväg när strömmen kommit tillbaka och att städaren endast befunnit sig i tåget av ren slump och inte vetat hur man skall stoppa det?
-
Oops my mistake, du har rätt Andy, tänkte lite fel, motorvagn 2887 skrotas alltså.Andy skrev:Det er vell 2887 som er motorvogn, og 2888 som er manøvervogn?C12C3C3C12 skrev:Manövervagn 2887 kommer förmodligen att skrotas (delvis) på plats, kanske motorvagnen 2888 blir reservdelsförråd.
Hvis jeg ikke husker totalt feil da....
Tja, nån utredning lär vi aldrig få läsa, om ingen någon gång i framtiden orkar gräva hos SHK. Möjligen om det skulle gå till rättegång. Media påstår ju att handläggande åklagare fattat ett anhållandebeslut, men det kan man väl inte heller lita på.Harald skrev:Man är väl inte säker på någonting mer än att städaren var i tåget när det träffade huset. Media som kommer med påståenden om stöld får väl svara för sig, men här kan vi väl avstå från spekulationer och invänta utredningen.Odd skrev:Är man säkra på att det är städaren som har kört tåget. Nu har jag ingen aning om hur det går till på Saltis men skulle man kunna tänka sig att en rangerare exempelvis har slarvat och lämnat hytten obevakad och att spaken på något sätt har hamnat i framåtläge? Eller att strömmen har gått och att tåget i förvirringen har lämnats på plats med pådrag och att tåget sedan åkt iväg när strömmen kommit tillbaka och att städaren endast befunnit sig i tåget av ren slump och inte vetat hur man skall stoppa det?
Sedan något om Odds teorier. Är något sådant scenario verkligen möjligt. C10/C11 har väl fjäderbeslastade körspakar? Att glömma kvar környckeln när man lämnar ett tåg är det väl nästan dödsstraff på. Om någon verkligen har gjort det borde vederbörande ligga illa till.
Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan.
MWE skrev:Jag har svårt att frigöra mig från att detta är ett attentat av något slag. I alla fall förefaller händelsen avsiktlig. Vederbörande måste ju på något sätt ha skaffat sig grundläggande kunskaper i hur körkontrollerna används. Och hur växlings- och tågvägar ligger för att komma ut från Neglingedepån och ut på linjen mot Saltsjöbaden. Och hur kunde vederbörande komma över en környckel? TLC Neglinge är i alla händelser obemannad nattetid (liksom TLC Aga). Det måste vederbörande också känt till.
Möjligen ett "prov" för någonting mycket större. Den tesen stärker också min teori om olyckan.
Nästa gång kanske det är rakt ut i Danvikskanalen med ett fuilsatt tåg i morgonrusningen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Nu förstår jag inte vad du menar. SHK kommer genomföra en utredning och den kommer bli offentlig. Även polisens utredning kommer bli offentlig oavsett utgång om det inte råder väldigt speciella omständigheter. Så en utredning kommer att finnas. SHKs utredningar är inte heller något man behöver gräva fram.MWE skrev:Tja, nån utredning lär vi aldrig få läsa, om ingen någon gång i framtiden orkar gräva hos SHK. Möjligen om det skulle gå till rättegång. Media påstår ju att handläggande åklagare fattat ett anhållandebeslut, men det kan man väl inte heller lita på.Harald skrev:Man är väl inte säker på någonting mer än att städaren var i tåget när det träffade huset. Media som kommer med påståenden om stöld får väl svara för sig, men här kan vi väl avstå från spekulationer och invänta utredningen.Odd skrev:Är man säkra på att det är städaren som har kört tåget. Är det fjädergrepp på vagnarna eller är det "uppskuren spakslits"? Nu har jag ingen aning om hur det går till på Saltis men skulle man kunna tänka sig att en rangerare exempelvis har slarvat och lämnat hytten obevakad och att spaken på något sätt har hamnat i framåtläge? Eller att strömmen har gått och att tåget i förvirringen har lämnats på plats med pådrag och att tåget sedan åkt iväg när strömmen kommit tillbaka och att städaren endast befunnit sig i tåget av ren slump och inte vetat hur man skall stoppa det?
Man behöver inte gräva hos SHK eftersom de lägger ut rapporterna på sin webbplats, men tyvärr tar deras utredningar lång tid. Men i det här fallet finns ju misstanke om brott, så någon gång kommer antingen en rättegång eller ett beslut att inte åtala och då får vi veta om det var stöld eller ej.MWE skrev:Tja, nån utredning lär vi aldrig få läsa, om ingen någon gång i framtiden orkar gräva hos SHK. Möjligen om det skulle gå till rättegång. Media påstår ju att handläggande åklagare fattat ett anhållandebeslut, men det kan man väl inte heller lita på.
- Leif Steen
Plattformsspåren i Saltsjöbaden kortades ju av vid banarbete och upprustning av plattformarna. Samtidigt byggdes vägar om och rondellen blev till, men vilket år var det?
Byggdes huset i samband med dessa arbeten eller efteråt?
Undrar en som inte undrat förr...
Byggdes huset i samband med dessa arbeten eller efteråt?
Undrar en som inte undrat förr...
"Det vi inte minns, har inte hänt"
- Infomaster
- Administratör
Det ligger inte i Svenska Spårvägssällskapets intresse att bidra till att via detta Forum eller på annat sätt sprida kunskap om hur man kan "stjäla" ett tåg genom att ge detaljerad info till publikum om hur det aktiveras och hur man kan komma ut på linjen. Därför har två uppenbara inlägg om detta raderats. Jag ber alla att hjälpa till att bevaka detta och anmäla övertramp till Jourmaster.
Det kan också vara klokt att undvika vidlyftiga spekulationer om händelseförloppet. Den skadade personens inblandning kan ju komma att visa sig vara en helt annan än vad som framkommit i de första snabba kommentarerna. Flera utredningar arbetar nu med att klarlägga detta.
Det kan också vara klokt att undvika vidlyftiga spekulationer om händelseförloppet. Den skadade personens inblandning kan ju komma att visa sig vara en helt annan än vad som framkommit i de första snabba kommentarerna. Flera utredningar arbetar nu med att klarlägga detta.