Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Jag har lite funderingar kring lokalerna under Odenplans tunnelbanestation:
-Vad finns där idag?
-Hur stora är lokalerna?
-Hur transporterade man fordon till och från lokalerna när Spårvägsmuseet låg där?
-Fanns/finns det spåranslutning från tunnelbanan?
-Vad finns där idag?
-Hur stora är lokalerna?
-Hur transporterade man fordon till och från lokalerna när Spårvägsmuseet låg där?
-Fanns/finns det spåranslutning från tunnelbanan?
-
- Inlägg: 3211
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Som jag minns var det en avlång lokal ungefär så bred som plattform plus spår.m_s skrev:Jag har lite funderingar kring lokalerna under Odenplans tunnelbanestation:
-Vad finns där idag?
-Hur stora är lokalerna?
-Hur transporterade man fordon till och från lokalerna när Spårvägsmuseet låg där?
-Fanns/finns det spåranslutning från tunnelbanan?
Ingen spåranslutning och det fanns inga fullskala fordon men en gammal hästspårvagn stod uppställd uppe på plattformen.
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: fredag 17 mars 2006 18:39
- Ort: Stockholm
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
2 Fullskalefordon fanns, Ett i vardera salen, Dels en öppen hästspårvagn och dels en buss, Båda fick tas plockas ner i bitar då museet flyttade . Sen stod det som nämts även en täck hästspårvagn ovanpå museet där den stora glasmontern nu är..
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Lokalen var tänkt som skyddsrum men jag har inte noterat om det numera finns skyddsrums-skyltar vid nedgångarna. Det är två nedgångar, en i vardera änden av den upphöjning mitt på plattformen där det nu finns en glasmonter men där en hästspårvagn länge var uppställd. Den ena nedgången är numera mer eller mindre igenbommad och utrymmet innanför tycks användas av en ventilationsanläggning som ger konstiga ljud ifrån sig. Den andra trappan har under senare år ibland använts när man haft någon typ av verksamhet i lokalen.
Jag är inte säker på att skyddsrummet sträcker sig under både plattformen och spåren; muséet kändes väldigt smalt så kanske omfattar skyddsrummet bara utrymmet under plattformen? I "The Stockholm Underground Railway - A Technical Description" som jag inköpte just i denna museilokal vid Odenplan finns på sidan 22 en skiss som kan tolkas som att det bara är under plattformen man grävt ut. Och under den planerade andra plattformen finns ett liknande utrymme, så hade man byggt ut stationen för en planerad grenbana hade det kunnat bli två museilokaler
Jag är inte säker på att skyddsrummet sträcker sig under både plattformen och spåren; muséet kändes väldigt smalt så kanske omfattar skyddsrummet bara utrymmet under plattformen? I "The Stockholm Underground Railway - A Technical Description" som jag inköpte just i denna museilokal vid Odenplan finns på sidan 22 en skiss som kan tolkas som att det bara är under plattformen man grävt ut. Och under den planerade andra plattformen finns ett liknande utrymme, så hade man byggt ut stationen för en planerad grenbana hade det kunnat bli två museilokaler

/Gunnar Ekeving
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
När man nu ska ansluta perrongen till Citybanan så blir det nog inte så mycket kvar av utrymmet. Ventilationsanläggningen är kanske byggrelaterad?
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
ja, det är inte otroligt. Jag tittade närmare och tog några bilder i dag, och nedgångarna är mer igensatta än jag trodde.C30 skrev:När man nu ska ansluta perrongen till Citybanan så blir det nog inte så mycket kvar av utrymmet. Ventilationsanläggningen är kanske byggrelaterad?

Glasmontern står alltså på den upphöjning mellan trapporna där hästspårvagnen tidigare var placerad

Denna trappa var i bruk så sent som förra året när skyddsrummet användes till något


Från andra hållet ser det ut så här. Den förmodade ventilationsöppningen sitter i högra dörren

Och jag hittade ingen skyddsrumsskylt vid stationen, så antagligen har utrymmet under plattformen så till den grad tagits i anspråk av pendeltågstunnelbygget att skyddsrumsfunktionen slopats.
Jag hittade nu även i "Meddelanden från Svenska Lokaltrafikföreningen" 1952-4; en artikel "Erfarenheter och data från tunnelbanebyggen i Stockholm" där man bl a kan läsa att vid S:t Eriksplan placerades skyddsrummet inte under utan ovanför plattformen. Takhöjden ovanför plattformen är ju där betydligt lägre än vid Odenplan, därmed gick det att få plats med ett skyddsrum. "Tunnelramens tak är härvid förstärkt med granitbeklädnad" försäkras det i artikeln, så skyddseffekten kanske är ungefär lika stor som i ett normalt källarskyddsrum. Och jag tror S:t Eriksplans skyddsrum fortfarande är användbart och skyltat. Det är väl någon dörr i biljetthallen vid Rörstrandsgatan som man skall använda.
/Gunnar Ekeving
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Intressanta bilder från Odp. Som jag förstått det så kommer en förbindelse mellan tuben och pendeln att mynna ut på den här platsen. Några skyddsrumsskyltar har jag aldrig sett. Den funktionen var förmodligen "avaktiverad" redan när museet låg där. Varför dessa skyltar överhuvudtaget ska vara uppe i fredstid har jag aldrig riktigt begripit, men det lär vara så enligt "reglementet".
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Jag tror att följande bild är en tidig illustration av Citybaneanslutningen precis under nuvarande plattform. Den övre rulltrappan verkar gå upp till tunnelbanan och den i förgrunden ner till pendeltågsmellanplanet.

Edit: det ser annorlunda ut på en nyare 3D-modell:


Edit: det ser annorlunda ut på en nyare 3D-modell:

- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Jag har varit nere där ett par gånger på senare år. Efter museet flyttade har bland annat SLs flygklubb hållit till där. Dessförinnan hölls tillfälliga utställningar där. På senare år har lokalerna stått tomma i väntan på bättre tider. De hade kunnat bli jättebra rum för en modelljärnväg.
Under norra biljetthallen har Lugna Gatan med flera sådana grupper tidvis haft uppehållsrum. Under museeets tid var de förråd. Under södra biljetthallen ligger bland annat styrningen till gatutrafikanläggningarna runt Odenplan.
När byggarna skulle ta utrymmet i anspråk för ombyggnad till mezzanin mellan tunnelbanan och pendeln stoppade Räddningsverket detta då utrymmena fortfarande var klassade som skyddsrum. Detta stopp kan troligen ha försinkat en del arbeten, men jag räknar med att utrymmet är omklassat numera.
Utrymmet ovanför S:t Eriksplans station är bilgarage. Det går att hyra plats där för den som vill.

Under norra biljetthallen har Lugna Gatan med flera sådana grupper tidvis haft uppehållsrum. Under museeets tid var de förråd. Under södra biljetthallen ligger bland annat styrningen till gatutrafikanläggningarna runt Odenplan.
När byggarna skulle ta utrymmet i anspråk för ombyggnad till mezzanin mellan tunnelbanan och pendeln stoppade Räddningsverket detta då utrymmena fortfarande var klassade som skyddsrum. Detta stopp kan troligen ha försinkat en del arbeten, men jag räknar med att utrymmet är omklassat numera.
Utrymmet ovanför S:t Eriksplans station är bilgarage. Det går att hyra plats där för den som vill.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Precis så lyder reglementet!Anders Hanquist skrev:Några skyddsrumsskyltar har jag aldrig sett. Den funktionen var förmodligen "avaktiverad" redan när museet låg där. Varför dessa skyltar överhuvudtaget ska vara uppe i fredstid har jag aldrig riktigt begripit, men det lär vara så enligt "reglementet".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddsrum
- Hechtwagen
- Inlägg: 3557
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Vad avändes lokalen till de första tio åren innan spårvägsmuseet flyttade dit? Var den bara tom i väntan på ett luftangrepp?
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Det kan vara bra om allmänheten vet var skyddsrummen finns. Ett skyddsrum ska kunna iordningsställas på 48 timmar och då har man nog tillräckligt med jobb att rensa ut alla skyddsrum.Anders Hanquist skrev:Intressanta bilder från Odp. Som jag förstått det så kommer en förbindelse mellan tuben och pendeln att mynna ut på den här platsen. Några skyddsrumsskyltar har jag aldrig sett. Den funktionen var förmodligen "avaktiverad" redan när museet låg där. Varför dessa skyltar överhuvudtaget ska vara uppe i fredstid har jag aldrig riktigt begripit, men det lär vara så enligt "reglementet".
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Nu är det väl ändå så att en oerhört liten del av "allmänheten", född och uppfödd efter andra världskriget går omkring och funderar över skyddsrum. Än mindre att man memorerar dessas belägenhet för den händelse de någon gång i en avlägsen framtid skulle kunna uppstå ett behov av dem. De flesta läser nog inte ens utrymningsanvisningarna på hotell, även om sannolikheten för en brand under hotellvistelsen naturligtvis är betydligt större än risken för ett plötsligt påkommet krig i vår del av världen. De allra flesta har nog inte ens tänkt på att dessa skyltar finns. De "48 timmarna" har nog aldrig varit särskilt realistiska. Första ska det nog ha vapenskramlats rätt mycket i vårt närområde, för att man ska ta det på allvar.
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Med ditt resonemang kan vi alltså ta bort exempelvis utrymningsskyltarna på hotell bara för att "de flesta" inte läser dessa? varför inte ta bort tidtabellerna i tunnelbanan/på järnvägsstationerna också? Ytterst sällan jag sett några läsa dessa
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Eller ta bort hastighetsbegränsningsskyltarna eftersom många bilister och lastbilsförare iaf skiter i dom? Typ utanför Helsingborg.BSB101 skrev:Med ditt resonemang kan vi alltså ta bort exempelvis utrymningsskyltarna på hotell bara för att "de flesta" inte läser dessa? varför inte ta bort tidtabellerna i tunnelbanan/på järnvägsstationerna också? Ytterst sällan jag sett några läsa dessa
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Ironiskt att flygklubben höll till i underjorden, till och med under "underground" = tunnelbanan!Christer J skrev:Jag har varit nere där ett par gånger på senare år. Efter museet flyttade har bland annat SLs flygklubb hållit till där.

(Är det slut på smileysarnas jul nu förresten?)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Nej. Behovet att veta hur man ska sig ut ur ett brinna de hotell lär vara betydligt större än att i fredstid hålla reda på var skyddsrummen finns. Det mest absurda exemplet på sådan skyltning är denna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Moseba ... kering.jpg Här måste man först gräva upp en gräsmatta och göra en massa arbeten innan nedgången kan användas. Ändå ska det sitta en skylt där. Men nu har vi hamnat en bit från Odenplan.BSB101 skrev:Med ditt resonemang kan vi alltså ta bort exempelvis utrymningsskyltarna på hotell bara för att "de flesta" inte läser dessa? varför inte ta bort tidtabellerna i tunnelbanan/på järnvägsstationerna också? Ytterst sällan jag sett några läsa dessa
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Fast rätt många av oss noterar nog att vissa dörrar i källarutrymmen och liknande är av en särskild "karaktär" som uppenbart verkar vara för att skydda mot något som ordinarie dörrar inte rår på att skydda mot.Anders Hanquist skrev:Nu är det väl ändå så att en oerhört liten del av "allmänheten", född och uppfödd efter andra världskriget går omkring och funderar över skyddsrum. Än mindre att man memorerar dessas belägenhet för den händelse de någon gång i en avlägsen framtid skulle kunna uppstå ett behov av dem. De flesta läser nog inte ens utrymningsanvisningarna på hotell, även om sannolikheten för en brand under hotellvistelsen naturligtvis är betydligt större än risken för ett plötsligt påkommet krig i vår del av världen. De allra flesta har nog inte ens tänkt på att dessa skyltar finns. De "48 timmarna" har nog aldrig varit särskilt realistiska. Första ska det nog ha vapenskramlats rätt mycket i vårt närområde, för att man ska ta det på allvar.
I vissa fall är skyddsrum också "föreningslokal" för bostads/villa/radhusföreningar eller liknande.
- Robban Ftm
- Inlägg: 151
- Blev medlem: tisdag 21 september 2004 23:49
- Ort: Haninge, Vid 807:ans ändhållplats.
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Citybanan använder vad jag förstått lokalerna till ett "platskontor" för byggnationen, förut kunde man går från en sida till den andra med olika sidospår så att säga, jag brukar gå med mina trafikledarelever i katakomberna för att visa runt lite men kan inte det sedan något år tillbaka.
/Robban
/Robban
Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan
Förlåt, men jag begrep inte! Menar du att du gick från ena biljetthallen till den andra en våning under plattformen?Robban Ftm skrev:Citybanan använder vad jag förstått lokalerna till ett "platskontor" för byggnationen, förut kunde man går från en sida till den andra med olika sidospår så att säga, jag brukar gå med mina trafikledarelever i katakomberna för att visa runt lite men kan inte det sedan något år tillbaka.
/Robban
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling