Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
m_s
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 03 januari 2013 17:40

Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av m_s »

Jag har lite funderingar kring lokalerna under Odenplans tunnelbanestation:

-Vad finns där idag?

-Hur stora är lokalerna?

-Hur transporterade man fordon till och från lokalerna när Spårvägsmuseet låg där?

-Fanns/finns det spåranslutning från tunnelbanan?
Lennart Petersen
Inlägg: 3211
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av Lennart Petersen »

m_s skrev:Jag har lite funderingar kring lokalerna under Odenplans tunnelbanestation:

-Vad finns där idag?

-Hur stora är lokalerna?

-Hur transporterade man fordon till och från lokalerna när Spårvägsmuseet låg där?

-Fanns/finns det spåranslutning från tunnelbanan?
Som jag minns var det en avlång lokal ungefär så bred som plattform plus spår.
Ingen spåranslutning och det fanns inga fullskala fordon men en gammal hästspårvagn stod uppställd uppe på plattformen.
Donny Lindberg
Inlägg: 85
Blev medlem: fredag 17 mars 2006 18:39
Ort: Stockholm

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av Donny Lindberg »

2 Fullskalefordon fanns, Ett i vardera salen, Dels en öppen hästspårvagn och dels en buss, Båda fick tas plockas ner i bitar då museet flyttade . Sen stod det som nämts även en täck hästspårvagn ovanpå museet där den stora glasmontern nu är..
gek
Inlägg: 1259
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av gek »

Lokalen var tänkt som skyddsrum men jag har inte noterat om det numera finns skyddsrums-skyltar vid nedgångarna. Det är två nedgångar, en i vardera änden av den upphöjning mitt på plattformen där det nu finns en glasmonter men där en hästspårvagn länge var uppställd. Den ena nedgången är numera mer eller mindre igenbommad och utrymmet innanför tycks användas av en ventilationsanläggning som ger konstiga ljud ifrån sig. Den andra trappan har under senare år ibland använts när man haft någon typ av verksamhet i lokalen.

Jag är inte säker på att skyddsrummet sträcker sig under både plattformen och spåren; muséet kändes väldigt smalt så kanske omfattar skyddsrummet bara utrymmet under plattformen? I "The Stockholm Underground Railway - A Technical Description" som jag inköpte just i denna museilokal vid Odenplan finns på sidan 22 en skiss som kan tolkas som att det bara är under plattformen man grävt ut. Och under den planerade andra plattformen finns ett liknande utrymme, så hade man byggt ut stationen för en planerad grenbana hade det kunnat bli två museilokaler :)
/Gunnar Ekeving
C30
Inlägg: 301
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av C30 »

När man nu ska ansluta perrongen till Citybanan så blir det nog inte så mycket kvar av utrymmet. Ventilationsanläggningen är kanske byggrelaterad?
gek
Inlägg: 1259
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av gek »

C30 skrev:När man nu ska ansluta perrongen till Citybanan så blir det nog inte så mycket kvar av utrymmet. Ventilationsanläggningen är kanske byggrelaterad?
ja, det är inte otroligt. Jag tittade närmare och tog några bilder i dag, och nedgångarna är mer igensatta än jag trodde.

Bild
Glasmontern står alltså på den upphöjning mellan trapporna där hästspårvagnen tidigare var placerad

Bild

Denna trappa var i bruk så sent som förra året när skyddsrummet användes till något

Bild

Bild

Från andra hållet ser det ut så här. Den förmodade ventilationsöppningen sitter i högra dörren

Bild

Och jag hittade ingen skyddsrumsskylt vid stationen, så antagligen har utrymmet under plattformen så till den grad tagits i anspråk av pendeltågstunnelbygget att skyddsrumsfunktionen slopats.

Jag hittade nu även i "Meddelanden från Svenska Lokaltrafikföreningen" 1952-4; en artikel "Erfarenheter och data från tunnelbanebyggen i Stockholm" där man bl a kan läsa att vid S:t Eriksplan placerades skyddsrummet inte under utan ovanför plattformen. Takhöjden ovanför plattformen är ju där betydligt lägre än vid Odenplan, därmed gick det att få plats med ett skyddsrum. "Tunnelramens tak är härvid förstärkt med granitbeklädnad" försäkras det i artikeln, så skyddseffekten kanske är ungefär lika stor som i ett normalt källarskyddsrum. Och jag tror S:t Eriksplans skyddsrum fortfarande är användbart och skyltat. Det är väl någon dörr i biljetthallen vid Rörstrandsgatan som man skall använda.
/Gunnar Ekeving
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av Anders Hanquist »

Intressanta bilder från Odp. Som jag förstått det så kommer en förbindelse mellan tuben och pendeln att mynna ut på den här platsen. Några skyddsrumsskyltar har jag aldrig sett. Den funktionen var förmodligen "avaktiverad" redan när museet låg där. Varför dessa skyltar överhuvudtaget ska vara uppe i fredstid har jag aldrig riktigt begripit, men det lär vara så enligt "reglementet".
C30
Inlägg: 301
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av C30 »

Jag tror att följande bild är en tidig illustration av Citybaneanslutningen precis under nuvarande plattform. Den övre rulltrappan verkar gå upp till tunnelbanan och den i förgrunden ner till pendeltågsmellanplanet.
Bild

Edit: det ser annorlunda ut på en nyare 3D-modell:
Bild
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av Christer J »

Jag har varit nere där ett par gånger på senare år. Efter museet flyttade har bland annat SLs flygklubb hållit till där. Dessförinnan hölls tillfälliga utställningar där. På senare år har lokalerna stått tomma i väntan på bättre tider. De hade kunnat bli jättebra rum för en modelljärnväg. :cheesygrin:

Under norra biljetthallen har Lugna Gatan med flera sådana grupper tidvis haft uppehållsrum. Under museeets tid var de förråd. Under södra biljetthallen ligger bland annat styrningen till gatutrafikanläggningarna runt Odenplan.

När byggarna skulle ta utrymmet i anspråk för ombyggnad till mezzanin mellan tunnelbanan och pendeln stoppade Räddningsverket detta då utrymmena fortfarande var klassade som skyddsrum. Detta stopp kan troligen ha försinkat en del arbeten, men jag räknar med att utrymmet är omklassat numera.

Utrymmet ovanför S:t Eriksplans station är bilgarage. Det går att hyra plats där för den som vill.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av Verspieder »

Anders Hanquist skrev:Några skyddsrumsskyltar har jag aldrig sett. Den funktionen var förmodligen "avaktiverad" redan när museet låg där. Varför dessa skyltar överhuvudtaget ska vara uppe i fredstid har jag aldrig riktigt begripit, men det lär vara så enligt "reglementet".
Precis så lyder reglementet! :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddsrum
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3557
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av Hechtwagen »

Vad avändes lokalen till de första tio åren innan spårvägsmuseet flyttade dit? Var den bara tom i väntan på ett luftangrepp?
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av BSB101 »

Anders Hanquist skrev:Intressanta bilder från Odp. Som jag förstått det så kommer en förbindelse mellan tuben och pendeln att mynna ut på den här platsen. Några skyddsrumsskyltar har jag aldrig sett. Den funktionen var förmodligen "avaktiverad" redan när museet låg där. Varför dessa skyltar överhuvudtaget ska vara uppe i fredstid har jag aldrig riktigt begripit, men det lär vara så enligt "reglementet".
Det kan vara bra om allmänheten vet var skyddsrummen finns. Ett skyddsrum ska kunna iordningsställas på 48 timmar och då har man nog tillräckligt med jobb att rensa ut alla skyddsrum.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av Anders Hanquist »

Nu är det väl ändå så att en oerhört liten del av "allmänheten", född och uppfödd efter andra världskriget går omkring och funderar över skyddsrum. Än mindre att man memorerar dessas belägenhet för den händelse de någon gång i en avlägsen framtid skulle kunna uppstå ett behov av dem. De flesta läser nog inte ens utrymningsanvisningarna på hotell, även om sannolikheten för en brand under hotellvistelsen naturligtvis är betydligt större än risken för ett plötsligt påkommet krig i vår del av världen. De allra flesta har nog inte ens tänkt på att dessa skyltar finns. De "48 timmarna" har nog aldrig varit särskilt realistiska. Första ska det nog ha vapenskramlats rätt mycket i vårt närområde, för att man ska ta det på allvar.
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av BSB101 »

Med ditt resonemang kan vi alltså ta bort exempelvis utrymningsskyltarna på hotell bara för att "de flesta" inte läser dessa? varför inte ta bort tidtabellerna i tunnelbanan/på järnvägsstationerna också? Ytterst sällan jag sett några läsa dessa
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av bruse »

BSB101 skrev:Med ditt resonemang kan vi alltså ta bort exempelvis utrymningsskyltarna på hotell bara för att "de flesta" inte läser dessa? varför inte ta bort tidtabellerna i tunnelbanan/på järnvägsstationerna också? Ytterst sällan jag sett några läsa dessa
Eller ta bort hastighetsbegränsningsskyltarna eftersom många bilister och lastbilsförare iaf skiter i dom? Typ utanför Helsingborg.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
twr
Inlägg: 9269
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av twr »

Christer J skrev:Jag har varit nere där ett par gånger på senare år. Efter museet flyttade har bland annat SLs flygklubb hållit till där.
Ironiskt att flygklubben höll till i underjorden, till och med under "underground" = tunnelbanan! :lol:

(Är det slut på smileysarnas jul nu förresten?)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av Anders Hanquist »

BSB101 skrev:Med ditt resonemang kan vi alltså ta bort exempelvis utrymningsskyltarna på hotell bara för att "de flesta" inte läser dessa? varför inte ta bort tidtabellerna i tunnelbanan/på järnvägsstationerna också? Ytterst sällan jag sett några läsa dessa
Nej. Behovet att veta hur man ska sig ut ur ett brinna de hotell lär vara betydligt större än att i fredstid hålla reda på var skyddsrummen finns. Det mest absurda exemplet på sådan skyltning är denna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Moseba ... kering.jpg Här måste man först gräva upp en gräsmatta och göra en massa arbeten innan nedgången kan användas. Ändå ska det sitta en skylt där. Men nu har vi hamnat en bit från Odenplan.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av M_M »

Anders Hanquist skrev:Nu är det väl ändå så att en oerhört liten del av "allmänheten", född och uppfödd efter andra världskriget går omkring och funderar över skyddsrum. Än mindre att man memorerar dessas belägenhet för den händelse de någon gång i en avlägsen framtid skulle kunna uppstå ett behov av dem. De flesta läser nog inte ens utrymningsanvisningarna på hotell, även om sannolikheten för en brand under hotellvistelsen naturligtvis är betydligt större än risken för ett plötsligt påkommet krig i vår del av världen. De allra flesta har nog inte ens tänkt på att dessa skyltar finns. De "48 timmarna" har nog aldrig varit särskilt realistiska. Första ska det nog ha vapenskramlats rätt mycket i vårt närområde, för att man ska ta det på allvar.
Fast rätt många av oss noterar nog att vissa dörrar i källarutrymmen och liknande är av en särskild "karaktär" som uppenbart verkar vara för att skydda mot något som ordinarie dörrar inte rår på att skydda mot.

I vissa fall är skyddsrum också "föreningslokal" för bostads/villa/radhusföreningar eller liknande.
Användarens profilbild
Robban Ftm
Inlägg: 151
Blev medlem: tisdag 21 september 2004 23:49
Ort: Haninge, Vid 807:ans ändhållplats.

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av Robban Ftm »

Citybanan använder vad jag förstått lokalerna till ett "platskontor" för byggnationen, förut kunde man går från en sida till den andra med olika sidospår så att säga, jag brukar gå med mina trafikledarelever i katakomberna för att visa runt lite men kan inte det sedan något år tillbaka.

/Robban
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Gamla Spårvägsmuseet vid Odenplan

Inlägg av LÅ1 »

Robban Ftm skrev:Citybanan använder vad jag förstått lokalerna till ett "platskontor" för byggnationen, förut kunde man går från en sida till den andra med olika sidospår så att säga, jag brukar gå med mina trafikledarelever i katakomberna för att visa runt lite men kan inte det sedan något år tillbaka.

/Robban
Förlåt, men jag begrep inte! Menar du att du gick från ena biljetthallen till den andra en våning under plattformen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar