
Curb your wheels
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Curb your wheels
Det är lite San Fransisco över Nordhemsgatan, men här är det många som skulle ha riskerat en bot på $50 för att inte ha "curbed the wheels" om det hade varit där. D.v.s. de har inte parkerat bilen med hjulen svängda mot och i kontakt med kantstenen. Lite förvånande egentligen att det inte är mer än $50 för brott mot en säkerhetsföreskrift.


Re: Curb your wheels
Men som till synes är att det är inte många som vridit sina hjul mot trottoarkanten.
Re: Curb your wheels
Det är väl som vanligt, folk förstår inte varför man skall göra en viss sak och då... strunter man i det.
Sen tycker jag att Harald ur ett backperspektiv lyckats att charmera uppförsbacken att se trevlig ut - nog är den lite brantare än det verkar i verkligheten?
//T
Sen tycker jag att Harald ur ett backperspektiv lyckats att charmera uppförsbacken att se trevlig ut - nog är den lite brantare än det verkar i verkligheten?
//T
Med reservation för tyckfel.
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Curb your wheels
Jag har inget minne av att det var något som nämndes när jag lärde mig köra bil. Däremot så ingick det i att kunna detta när man körde upp för körkort i Californien. Jag fick visa det praktisk genom att parkera både i uppförsbacke som nedförsbacke.2763 skrev:Det är väl som vanligt, folk förstår inte varför man skall göra en viss sak och då... strunter man i det.
//T
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: Curb your wheels
Jag fick lära mig att man skall vrida framhjulen mot kanten när jag övningskörde. Det är ju några år sedan, men tanken är ju att kanten fungerar som en stoppkloss om bromsar och växlar falerar. Men det är väl praktisk kunskap som inte får plats för all ecodriving och miljökunskap som numer ingår i den svenska körkortsutbildningen.
Re: Curb your wheels
Nu är jag inte säker på vad du menar. Menar du att den ser brantare ut på bilden eller att den är brantare i verkligheten än den ser ut? Jag försökte i alla fall att få den att se lika brant ut på bilden som den ser ut när man står där. Jag tror Nordhemsgatans backe söderut är den brantaste vi har numera, mellan 14 och 15 %. Kleva var lika brant förr, men den har de ju fegat till genom att göra en S-kurva. På den tiden cyklar i allmänhet bara hade en broms, var det förbjudet att cykla utför Nordhemsgatans backar.2763 skrev:Sen tycker jag att Harald ur ett backperspektiv lyckats att charmera uppförsbacken att se trevlig ut - nog är den lite brantare än det verkar i verkligheten?
//T
Jag letade efter lite fakta om påbudet att "curb the wheels". I Kalifornien gäller det vid en lutning på 3 % eller mer. På nätet hittade jag en inflyttare som redogör för hur han har fått lära sig detta när han blev tvungen att skaffa sig kaliforniskt körkort. Han kom från Georgia, "a state where you could get a license just by holding the wheel and stepping on the gas at the same time".


Re: Curb your wheels
Jag tror att du har riktat kameran lite uppåt. På så sätt underdrivs lutningen en smula. Men man inser iaf att det är brant!
Nog får man lära sig sånt där i svenska körskolor, och nog står det väl i körkortsböckerna också. Men det är ju skillnad mellan "man har lärt någon något" och "någon har lärt sig något".
Nog får man lära sig sånt där i svenska körskolor, och nog står det väl i körkortsböckerna också. Men det är ju skillnad mellan "man har lärt någon något" och "någon har lärt sig något".
Re: Curb your wheels
Det är möjligt att jag gjorde, men å andra sidan så hade jag lite tele, motsvarande 100 mm med en småbildskamera. Jag provade att rotera och beskära bilden lite för det ska se brantare ut. Den roterade bilden är den nedre.daniel_s skrev:Jag tror att du har riktat kameran lite uppåt. På så sätt underdrivs lutningen en smula. Men man inser iaf att det är brant!


Re: Curb your wheels
Tittar man på husen i bildens högra del förstår man lutningen.
Mysig gatumiljö, står man på gatan och kikar upp från Första Långgatan blir den än mer imponerande(enligt mig själv då, så klart.).
Mysig gatumiljö, står man på gatan och kikar upp från Första Långgatan blir den än mer imponerande(enligt mig själv då, så klart.).
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Curb your wheels
Inser att skrivningen inte var i det tydligaste skicket. Jag menar att på bilden såg backen mindre brant ut än den är i förhållande till min minnesbild av platsen.Harald skrev:Nu är jag inte säker på vad du menar. Menar du att den ser brantare ut på bilden eller att den är brantare i verkligheten än den ser ut? Jag försökte i alla fall att få den att se lika brant ut på bilden som den ser ut när man står där. Jag tror Nordhemsgatans backe söderut är den brantaste vi har numera, mellan 14 och 15 %. Kleva var lika brant förr, men den har de ju fegat till genom att göra en S-kurva. På den tiden cyklar i allmänhet bara hade en broms, var det förbjudet att cykla utför Nordhemsgatans backar.2763 skrev:Sen tycker jag att Harald ur ett backperspektiv lyckats att charmera uppförsbacken att se trevlig ut - nog är den lite brantare än det verkar i verkligheten?
//T
Vi kan vara överens om att den är rätt brant i alla fall. Det finns väl en backe där parallellgatorna Viktoriagatan-Karl-Gustavsgatan och Erik Dahlbergsgatan framlöper söder om Föreningsgatan. Den är väl dock i praktiken avstängd elller enkelriktad uppåt. Osäker på dess branthet, för jag har inte kört mellan Vasastan och Landala det hållet så ofta.
/T
Med reservation för tyckfel.