Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
BSB101

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av BSB101 »

Harald skrev:
hej skrev:Signaler verkar vara det som stoppar mycket spårvagnstrafik. I Göteborg har man en helt funktionsduglig depå som man inte får använda pga signalerna.
Men i Stockholm är det ändå någon form av nyutveckling som inkluderar tågskyddssystem som man har problem med. I Göteborg är det ett vanligt djävla reläställverk med konventionella spårledningar som man inte har lyckats få godkänt.
Vad är det som är så speciellt med nya Tvärbanan att man måste utveckla ett helt nytt tågskyddssystem? Duger inte det man har på gamla Tvärbanan eller något redan annat beprövat tågskyddssystem?

Lekstuga med skattebetalarnas pengar är väl det minsta man säga.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

När personer och konsulter i vissa ställningar själv har ekonomiska intressen i att vissa saker genomförs på vissa sätt, så finns det stor risk för att skattebetalarnas intresse inte sätts i första rummet.

Det enklaste, och förmodligen billigaste, i det aktuella fallet skulle troligen vara att ställverket var ett enkelt datorställverk, förreglingen skett i reläer och ATC-system baseras på Siemens ZUB200. Förmodligen skulle en sådan direktupphandling strida mot lagen men hade troligen gett snabbast, billigast och effektivast utfall.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
CS

Inlägg av CS »

BSB101 skrev:
Harald skrev:
hej skrev:Signaler verkar vara det som stoppar mycket spårvagnstrafik. I Göteborg har man en helt funktionsduglig depå som man inte får använda pga signalerna.
Men i Stockholm är det ändå någon form av nyutveckling som inkluderar tågskyddssystem som man har problem med. I Göteborg är det ett vanligt djävla reläställverk med konventionella spårledningar som man inte har lyckats få godkänt.
Vad är det som är så speciellt med nya Tvärbanan att man måste utveckla ett helt nytt tågskyddssystem? Duger inte det man har på gamla Tvärbanan eller något redan annat beprövat tågskyddssystem?

Läget
Det här är min bild av läget mer signalkunniga må komplettera/korrigera
Tvärbanan öppnades 1999 och är utrustad med Bombardiers ställverk m/95 och Bombardiers ATC-system. Jag tror att det liknar det finska ATC-systemet på järnvägen därstädes.
Ställverken tog i drift 1999 men ATC kom i gång först 2006.

Det är ett punktformigt ATC-system, som ger körtillstånd begränsade i tid och rum. Det är ett ganska vattentät system, något järnvägsmässigt och byggt enligt konstens alla regler. Bl.a. behöver föraren kvittera ATC- när hen kör in i en lägre säkerhetsivå, exempelvis gatuspår.
Det nuvarande systemet har vissa egenskaper som gör det lämpligt att ersätta med en annan teknisk lösning

Problem med dagens lösning
1) Det punktformiga ATC-systemet i kombination med att trafiksignalerna som reglerar plankorsningar är ATC-förreglade skapar vissa olägenheter. Spårvagnens ATC-utrustning behöver få besked om att vägtrafiken är spärrad i så god tid att ingen restriktiv bromskurva baserad på felsäker broms (mekanisk) behöver ges.

Vägskyddet (Kollektivtrafiksignalerna) aktiveras på spårledningspassager, i vissa fall kompletterad med tidsberäkningar för genomsnittliga hållplatsuppehåll som via manöversystemet kommunicerar med trafikkontorets trafiksignalanläggning.

Således är det en relativt omständig process
från aktivering av vägskydd till ATC-signalering vägskydd i kontroll. Det gör att varje spårvagnspassage tar ca 60s av trafiksignaltiden.

Med ett halvkontinuerligt system och möjlighet för föraren att aktivera vägskydd och tågvägsläggning hoppas man kunna minska spärrtiden för vägtrafiken.

2) Vidare är det befintliga signalsystemet (ställverk+ATC) inte anpassat för den headway (turtäthet) som efterfrågan i trafikprognoserna efterfrågar
Alltså behöver man göra ställverksombyggnader oavsett. Jag vet inte om Bombardier erbjuder sådana för 15 år gamla datorställverk? Troligen erbjuder man ställverksbyte och köra vidare på bef. ATC. TrV har ett avtal om underhållsbyte av bombardier stlv m/85 till bombardier stlv m/95 R4.

3) Det behöver anläggas ett par vändspår på befintlig TvB för att klara trafiken. Se motsvarande resonemang som under pkt 2)

4) nya ställverk behöver anläggas för Solnagrenen. En möjlighet skulle ju kunna vara att köpa nya stlv där och ansluta dem till Bombardiers ATC.

Strategi
Tanken med Bombardiersystemet var att det skulle installerad på Saltsjöbanan och trafiken intregreras med TvB. Eftersom man hade lite problem med Tvärbanans ATC väntade man med installationen av ATC på SB

Tanken med GE-systemet var att det ska installeras på SB och trafiken intregreras med TvB. Man har lite problem med Tvärbanans signalsystem. Tanken på integration av SB och TvB har blivit mindre aktuell. SB behöver ett ATC.

Ska man följa någon slags strategi att begränsa systemfloran kan man för SB välja mellan

Ansaldo ATC (RB)
Siemens ATC (LB)
GE-ATC (nya TvB ATC)

Vill man återanvända Bombardier ATC- vilket kanske är god hushållning av resurser finns den möjligheten när ATC-bytet är genomfört på TvB.

Jag håller med om att det är lite lekstuga. Det kanske vore bra att göra en genomlysning om hur signalfrågan på Tvärbanan har hanterats sedan 1990-talet
Hur och vilka strategiska beslut SL har fattat?
Hur upphandlingar genomförts?
Hur leverantörerna har lyckats leverera?
Vad det har kostat och vilken nytta har vi fått?
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Tack för ett uttömmande och informativt svar.

det känns dock fortfarande konstigt att ett 15 år gammalt system ska behövas bytas ut bara för att man förlänger linjen.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Re: Sv: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Bussmicke »

BSB101 skrev:
Harald skrev:

SL ska väl uppfinna hjulet igen?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Om man ska tro SVD så väntas tvärbanans förlängning till Solna öppna till hösten 2013 och inte till sommaren.

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/tra ... 800962.svd
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
MWE

Inlägg av MWE »

Bra översikt, CS. ATC, dock, kom i full drift på Tvärbanan 1/3 2007. Jag minns det som igår, då hade vi lajbans (det gör nog Odd också). Bromskurvorna var så branta, ibland nästan vertikala, att det inte fanns en chans att köra efter dem. Efter någon vecka hade väl alla vagnar kantiga hjul. Det tog ett tag innan Bombardier korrigerade det där med en ny release av ATC-programvaran. Som det är nu kan man leva med befintligt signalsystem, men inte mer. CS har beskrivit hur illa det fungerar ihop med vägskydden, den värsta idiotismen är dock att även GC-vägarna vid Alviks strand, Årstafältet, Linde, Globen och Gullmarsplan "skyddas" med kollektivtrafiksignaler, som (ofta) tvingar ned tågen till tröskelhastigheten 15 km/tim. Om detta har skrivits kilometervis här på Forum tidigare, så den intresserade får leta vidare själv.

Att man måste byta ut nuvarande signalsystem anser jag vara oomtvistligt - det är nämligen ett felköp från början! Förutom att det är ett punktformigt system, så klarar det inte tätare trafik än 5 min mellan tågen. Vad man ska göra om General Electric fallerar vet jag förstås inte. Det lilla jag vet om tekniken tyder på en rätt bra systemarkitektur, men sen verkar det brista i implementeringen. Och det är det som tar tid att åtgärda - om det nu ens går. Något trafikstart på Solnagrenen i år blir det dock inte, det är jag beredd att sätta en flaska whisky på.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Nuvarande signalsystem beställdes och projekterades för tvåminuterstrafik, naturligtvis helt omöjligt att genomföra, femminuters är nog max.

Eftersom man inte fått det man beställt borde man få pengarna tillbaka!

ERTMS Nivå 3 Vore bäst! Inga optiska signaler, och inga spårledningar! Synd att det inte finns, men SL kan nog tänka sig att vara försökskanin :shock:

HS
Henrik Schütz

Jag sätter emot om trafikstarten (ifall jag får vara med att dela på din flaska), någon trafikstart blir det knappast i år, utan allt öppnas i ett svep senare.

HS
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Henrik Schütz skrev:ERTMS Nivå 3 Vore bäst! Inga optiska signaler, och inga spårledningar! Synd att det inte finns, men SL kan nog tänka sig att vara försökskanin
Visst finns det. Det är i drift på Västerdalsbanan, tyvärr med en hel del strul, men det jobbas på att rätta till det. Historiken bakom det är att jag fick GS till att beställa en förstudie på ett radiobaserat signalsystem på 90-talet. Sedan tog Trafikkontoret över banan och de satte stopp för vidare arbete med det. Företaget som hade gjort förstudien, hade under tiden blivit uppköpta av Adtranz och i deras regi fortsatte utvecklingen med en order från en koppargruva i Chile som grund. Systemet är i drift i gruvan och har numera även ATO. Detta system blev grunden för utvecklingen av ERTMS Regional för Banverket. Det är även flera gruvinstallationer på gång, bl.a. i Kiruna. En version av systemet håller också på att installeras i Kazakstan. Om SL kan åstadkomma en vettig kravspec. (vilket man väl tyvärr kan ha sina dubier om) så skulle de nog kunna få ett fungerande system.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det verkar vara få som faktiskt verkar ha klart för sig vad ett signal- och ATC-system på tvärbanan egentligen har för nytta! När man har fastställt det, då är det lättare att fundera ut vad det är som behövs!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Harald skrev:
Henrik Schütz skrev:ERTMS Nivå 3 Vore bäst! Inga optiska signaler, och inga spårledningar! Synd att det inte finns, men SL kan nog tänka sig att vara försökskanin
Visst finns det. Det är i drift på Västerdalsbanan, tyvärr med en hel del strul, men det jobbas på att rätta till det. Historiken bakom det är att jag fick GS till att beställa en förstudie på ett radiobaserat signalsystem på 90-talet. Sedan tog Trafikkontoret över banan och de satte stopp för vidare arbete med det. Företaget som hade gjort förstudien, hade under tiden blivit uppköpta av Adtranz och i deras regi fortsatte utvecklingen med en order från en koppargruva i Chile som grund. Systemet är i drift i gruvan och har numera även ATO. Detta system blev grunden för utvecklingen av ERTMS Regional för Banverket. Det är även flera gruvinstallationer på gång, bl.a. i Kiruna. En version av systemet håller också på att installeras i Kazakstan. Om SL kan åstadkomma en vettig kravspec. (vilket man väl tyvärr kan ha sina dubier om) så skulle de nog kunna få ett fungerande system.
Då tror jag mer på RATP i Paris som hållet på att ta fram en egen kravspec som passar för deras Metro. Den har samma konstruktion som ERMTS - att alla tillverkare kan installera sina moduler i systemet så länge som gränssnitten följer de uppsatta normerna. RATP har varit skickliga att utveckla sitt signalsystem tidigare, så detta borde vara perfekt för just banor med intensiv trafik som tunnelbanor - även i Stockholm.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Henrik Schütz

Vissa steg 3 finesser saknas förmodligen på Västerdalbanan, eller kan tågen köra i samma riktning mellan trafikplatserna, och ha en sträcka kortare än stoppsträckan till framförvarande tåg?

Problemet är att om man verkligen trodde på allt som lovas i steg tre, så skulle man inte lägga en krona på steg 1 och 2, som har högre investerings och underhållskostnader, samt lägre kapacitet.

HS
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Henrik Schütz skrev:Vissa steg 3 finesser saknas förmodligen på Västerdalbanan, eller kan tågen köra i samma riktning mellan trafikplatserna,
Ja, det finns en mängd "mellanblocksignaler".
Henrik Schütz skrev:och ha en sträcka kortare än stoppsträckan till framförvarande tåg?
?!? Det hoppas jag inte!

Det finns för övrigt några konstiga restriktioner på banan:
TRAFIKERINGSSYSTEM E3
TILLFÄLLIGA RESTRIKTIONER
Under en övergångsperiod gäller ett antal tillfälliga trafik-restriktioner för trafikeringsförutsättningarna vid Västerdalsbanan.
Tåg med resande
Resandetåg som är längre än 100 meter kräver dispens för att få framföras.
Tåglängder
Föraren ska kontakta tkl för att verifiera tåglängden vid gränspassage in i system E3 samt vid förändrad sammansättning inom system E3.
Flera drivfordon
Multipelkopplade drivfordon, pålok och koppellok får ej användas i någon riktning på sträckan (Rbä) – Mlg.
Man undrar ju vad "övergångsperiod" betyder. Tills banan är helt nedlagd eller omklassad till system S kanske?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det är många finesser som saknas på Västerdalsbanan, men inte p.g.a. att de inte finns i systemet, utan för att Ban-/Trafikverket har specat bort dem. Det har alltså gjorts en anpassning till de kraven. Systemet har t.ex. "moving block", men i anpassningen till Västerdalsbanan har man infört att vägar bara kan låsas till fasta signalpunkter. Däremot finns inte "predictive braking", som jag antar är det som Henrik frågar om. Det finns mig veterligt ingen som har. NS hade idéer om det i Amsterdam-Utrecht-projektet, men det har inte blivit något. Idén är alltså att man med kännedom om vad framförvarande tåg har för hastighet och om det bromsar skulle kunna kunna köra närmare än bromsavstånd, för om det bromsar så hinner tåget bakom bromsa innan det första tåget har stannat. Det är en förledande tanke, men funderar man närmare på den så inser man att det för det första finns en del problem med den för det andra man inte har någon nytta av att köra så tätt.

Ett av problemen är att det kan tänkas att det framförvarande tåget stannar mycket fortare än det bakomvarande kan bromsa. Om det första tåget spårar ur t.ex. så stannar det nog rätt fort, och då blir det hela ju inte bättre om det ligger ett tåg bakom på mindre än bromsvägs avstånd.

Tåg är till för att transportera resenärer och gods och för att man ska få med sig det så måste de stå stilla någon gång. För resandetåg sker det på bestämda platser. D.v.s. om det första tåget stannar så måste det andra vänta på sin tur vid stationen och när det sedan gör sitt uppehåll så hinner det första undan. Om det första tåget inte stannar så behöver det andra inte vänta, men då hinner det första ju ändå längre bort innan det andra har klarat av sitt uppehåll.

Vad den första restriktionen beror på vet jag inte. Den andra har nog med avsaknaden av såväl spårledningar som teknisk sista-vagnen-kontroll att göra. Det är lite hängslen och livrem, för enligt TRI E3 ska man alltid när växling eller spärrfärd avslutas meddela tkl om vagnar kvarlämnas på huvudspår eller ej. Om tkl inte får något meddelande ska han förutsätta att vagnar är kvarlämnade och separatmarkera spåravsnittet. Frågan är också vad man menar med "verifiera". Den tåglängd tkl kan avläsa i manöversystemet är den som ETCS har sänt och det är den som föraren har matat in i ETCS. Men kanske ska man verfiera att manöversystemet inte visar fel.

Den sista restriktionen tror jag har att göra med att man har hittat en risk i ETCS-specen. Det är något med driftläget Non-Leading som är det som koppellok ska gå i. Jag har inte fördjupat mig närmare i det så jag kan inte säga mer om det.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Ett av problemen är att det kan tänkas att det framförvarande tåget stannar mycket fortare än det bakomvarande kan bromsa. Om det första tåget spårar ur t.ex. så stannar det nog rätt fort, och då blir det hela ju inte bättre om det ligger ett tåg bakom på mindre än bromsvägs avstånd.
Det kan å andra sidan även hända med ett vanligt signalsystem eftersom det förutsätter att efterföljande tåg verkligen klarar angiven bromsprestanda.

Finns det t.ex. signalsystem som dynamiskt justerar bromskurvan styrt av någon slags halkdetektor?
Harald skrev:Tåg är till för att transportera resenärer och gods och för att man ska få med sig det så måste de stå stilla någon gång. För resandetåg sker det på bestämda platser. D.v.s. om det första tåget stannar så måste det andra vänta på sin tur vid stationen och när det sedan gör sitt uppehåll så hinner det första undan. Om det första tåget inte stannar så behöver det andra inte vänta, men då hinner det första ju ändå längre bort innan det andra har klarat av sitt uppehåll
Det här bjuder in till evighetsdiskussionen om man "törs" lägga om en växel som ligger närmare ett tåg än gränsen för tågets bromssträcka.

Om man "törs" detta så kan ett dubbelspår ha t.ex. fyrspåriga stationer (eller för den delen stationer med ännu fler spår - då behöver dessutom endast växeln närmast ingående linje vara av typen "man törs lägga om...") och därmed klara att ta emot trafik på linjer där tågen kör med kortare avstånd än tågens bromssträcka.

Allt detta kräver givetvis säkerhetsanalyser. Mig veterligen har alla signalsystem hittils utgått från att sannolikheten är för låg att en växel går att lägga om eller ens lägga tillbaka om omläggning strular. Däremot känner jag inte till något försök att analysera risken att en växel strular, t.ex. genom avkänning av främmande föremål (is/snö, makadam eller liknande) eller "intelligens" som tittar på strömkurvan under omläggning och detekterar avvikelser.

Den kanske säkraste och också enklaste vägen torde dock vara att istället utveckla bromsförmågan. Förutom mer omfattande skenbroms så skulle man t.ex. kunna ha ett system som bromsar med en slags "sidoskenbroms" som klämmer tag om rälerna, som då givetvis måste ha ett slags auto-släppa-taget-tillfälligt-system (som kan vara helt mekaniskt, styrt av fasta objekt i spårområdet) så att det inte går helt åt skogen vid en växel eller liknande.

Värt att tänka på är också att om två tåg befinner sig tillräckligt nära varandra och har en hastighet som är tillräckligt lika så blir det en jämförelsevis lindrig smäll vid en sammanstötning. Den kan dock säkert vara rätt katastrofal. En fråga till er med praktisk trafikerfarenhet, vilka hastigheter ger vilka ungefärliga effekter vid en stoppbockpåkörning?

Den relevantaste frågan torde dock vara var gränsen går mellan lönsamhet i att utveckla ovanstående eller liknande, eller att helt enkelt bygga fler spår?

Möjligheten att köra "för tätt" löser t.ex. inte problemet med varierande uppehållsmönster på ett dubbelspår, men däremot kan det minska längdbehovet av partiellt tre/fyrspår.

Mot idioti hjälper dock inget. Exempelvis så är det trångt på sträckan Malmö-Lund men ändå verkar ingen sugen på att flytta Arlövs station en kilometer söderut så att den hamnar på fyr/femspåret istället för på dubbelspåret...
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Det här bjuder in till evighetsdiskussionen om man "törs" lägga om en växel som ligger närmare ett tåg än gränsen för tågets bromssträcka.
Var pågår den evighetsdiskussionen? Svaret är väl enkelt. Det är "nej". Det finns dock en lösning, men inte för konventionella banor. Några av dem som under den värsta hypen såg sig kallade att frälsa världen med spårtaxi hade insett problemet och valt en lösning utan växlar där fordonet i stället valde väg genom att greppa en styrskena på vänster eller höger sida.

Funktionen skulle möjligen kunna vara till nytta om man kör A/B skip-stop som CTA i Chicago gjorde från 1951 till 1995. Men det är ju inte så vanligt och det är ändå så att det som främst begränsar kapaciteten på lokalbanor är uppehållstiden vid stationerna. "Predictive braking" kräver också att man har i stort sett kontinuerlig kontakt med framförvarande tåg för så fort man inte har det måste man ju anta att det bromsar så hårt det kan.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
M_M skrev:Det här bjuder in till evighetsdiskussionen om man "törs" lägga om en växel som ligger närmare ett tåg än gränsen för tågets bromssträcka.
Var pågår den evighetsdiskussionen?
Det är väl inte någon egentlig diskussion, utan snarare ett evigt tjatande mot bättre vetande :mrgreen:
MWE

Inlägg av MWE »

Nu tycker jag att herrarna flyter ut. Det här är en bildtråd, vill man diskutera signalsystembehov på ex.vis de spårvägsklassade lokalbanorna i Stockholm, och möjliga lösningar tycker jag att den av Odd tidigare startade tråden passar bättre:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 1&start=20

Principiella diskussioner om signalsystem förtjänar en helt egen tråd.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster kunde inte ha uttryckt detta på ett bättre sätt!
Jourhavande forummoderator.
Skriv svar