EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av LÅ1 »

Mp föreslår gemensam trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.
Men vad har trafikledningscentralerna för uppgifter? Är inte vissa av dessa av sådan art att det bör skötas av resp. bolag? T.ex. allt som har med personal och bemanning att göra?
Lösningen är kanske snarare en gemensam störningsinformationscentral som alla trafikslag, inkl. väg- och järnvägstrafiken måste rapportera till vid alla störningar, små som stora, och det utan dröjsmål.
Men det ger förstås ännu mer byråkrati. (Och arbetstillfällen för de som utvecklar och driftar IT-stöd för verksamheterna.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av Verspieder »

Det är svårt att jämföra lilla Östgötatrafiken med stora SL, men jag har ändå för mig att Östgötatrafiken har en enda central trafikledning som sköter om all buss-, pendeltåg- och spårvagnstrafik i länet. Tjänsten upphandlas precis som trafikområdena, och för tillfället tror jag att den bemannas av Veolia.
Men detta vet bl.a Leif D bättre än mig så jag låter honom gärna bekräfta eller rätta mina uppgifter.

Hur som helst verkar det intressant. Det hela skulle iofs kunna falla på Stockholms läns storlek och det stora trafikutbudet.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 7169
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av Odd »

Grundtanken är inte så dum, men att ha en fysisk trafikledningscentral i Stockholm för all kollektivtrafik (förutom trafikverksjärnvägen) är kanske dumt ur flera perspektiv, men däremot skulle det finnas en gemensam samordningscentral för alla trafikledningar, där det är ett etablerat och tätt utbyte av information hela tiden och som har kontroll över vad som händer på områdena. Denna skulle då kunna ta hand om samordning av allt som blandar in fler än ett trafikområde, från att se till att samtrafik fungerar till dirigering av ersättningstrafik och omfördelning av resurser.

En närliggande funktion, som skulle kunna inrättas under samma enhet som en Super-TLC, är DLC, DriftLedningsCentralen. DLC inrättades med tanke på att alla olika operatörer och deras anställda skulle ha ett ställe att rapportera in tekniska fel till och meningen var att dom sedan skulle samordna och skicka rätt resurser till vad det än handlade om, allt från kl-tt-r och trasiga lampor till signalfel och översvämningar. Den tanken har SL emellertid glömt av nu för numera är det ett gytter av olika personer och funktioner man måste ringa för att anmäla det mest triviala fel och ännu värre blir det vid överlappning av ansvarsområden, det är inte längre någon som vill ta något ansvar om det inkräktar det minsta på något annat.

Ett färskt exempel på hur det går till numera är när den där bilen körde mer än en halv kilometer upp på Fredriksdalsbron från Mårtensdal. Anledningen till att det tog sådan tid att lösa problemet var att SLs organisation inte längre klarar av att hantera sådant, trots att det helt klart egentligen är en uppgift för DLC att skaffa fram behörig personal för bortforsling och besiktning. När traktor väl var på plats så gick det snabbt att lösa. Men egentligen är det ett typfall för just DLC.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av spårlasse »

Jag tror aldrig att en sådan stor enhet blir speciellt bra. Antagligen leder en sådan lösning bara till att det totalt sett blir färre trafikledare och då kan man ju tänka sig hur det ser ut när det verkligen händer något i stan. Man måste nog dessutom ändå jobba med områden för att få det att fungera (troligtvis). Sedan har vi ju olika entreprenörer som bedriver trafiken och jag tror man vill lösa det på sitt eget vis inom företagen (givetvis med kontakt med varandra när så behövs - men så har jag förstått det som att det fungerar idag).

Däremot finns det väl ett problem främst på informationssidan - det vill säga att alla rapporterar ju till sL:s störningstjänst själva - men det är ju inte riktigt någon som kollar vad som rapporteras (och vad som inte rapporteras). Det skulle nog behövas en tjänst som kunde ha en löpande koll på trafiken och också kunna ingripa ifall det fallerar någonstans - också i kontakten mellan olika aktörer - i den bemärkelsen alltså främst vara en informatör men också kunna ingripa som något slags "supertrafikledare" om det uppstår en större händelse.

Sedan måste det givetvis finnas rutiner för "olyckor" och annat - givetvis måste Tvärbanans trafikledning endera ha befogenhet att beställa fram vad som behövs för att trafiken åter skall fungera, eller att man har ett journummer till någon på SL. Det är ju dock ändå ganska sällan något sådant händer att det skulle motivera en egen driftledningscentral.

Man måste också komma ihåg att ju fler steg man har, ju längre tid tar saker att lösa. Därför tror jag det är viktigt att så mycket sker så nära verksamheten som möjligt och så obyråkratiskt som möjligt.
Användarens profilbild
Robban Ftm
Inlägg: 151
Blev medlem: tisdag 21 september 2004 23:49
Ort: Haninge, Vid 807:ans ändhållplats.

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av Robban Ftm »

Detta är inget nytt utan har funnits med i många år under olika projektnamn såsom tex SOL (SamOrdningLedning) och tanken har väl hela tiden varit att samla ihop alla SL`s "C" dvs tlC, tryggC, dlC, edC osv osv för att kunna ha ett nära samarbete mellan entrepenörerna och säkert även kunna minska på kostnader för lokaler och byggnader för tekniska system som olika trafikledningar delar på.

Från början så fanns planer på att räddningstjänsten skulle vara med då dom behövde komma bort från SOSAB på Johannes brandstation men tiden drog ut och dom hade inte tid att vänta på att SL (politiker) skulle bestämma sig så dom flyttade och finns numera i Täby.

Trafik Stockholm har uttryckt önskemål om att få vara med då deras hus brevid E4 bakom Hornsbergs bussgarage ska rivas.

Det har varit tyst om detta ett tag nu så jag trodde nästan att det var nerlagt men tydligen finns det politiker som fortfarande vill se ett gemensamt ställe för trafikledningarna.


/Robban
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av daniel_s »

Kanske är politiker m fl inte helt medvetna om vad en trafikledning egentligen gör och hur den fungerar. Kan t ex tänka mig att många inte förstår hantverket med ställverksmanövrering och liknande utan tror att allt går på automatik eller sköts av någon annan och det enda man behöver göra är att ge lite order på radion. (Ungefär som på tunnelbanan förr i tiden, för all del!)

Nog kan det finnas praktiska fördelar med att samla allt på ett ställe men det finns ju också nackdelar, en av de mer uppenbara är t ex att det är tråkigt om hela stans spårtrafik måste stanna för att brandlarmet går i huset. Men det är också så att en människa bara kan hantera ett begränsat antal processer samtidigt på ett bra sätt. Att samla flera människor på samma plats ändrar inte i praktiken på detta (det kan t o m få motsatt effekt) utan det som spelar roll är i hur stor utsträckning de kan hålla på med varsin sak samtidigt utan att behöva stjäla varandras tid eller andra resurser. Skulle vilja påstå att samlokalisering ändrar väldigt lite på detta men det är väl som vanligt för sent för att ha en åsikt...
Klfh
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 08 december 2011 18:41
Ort: Sthlm

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av Klfh »

För trafikinformationens, som omnämns här, del finns det något som kallas för TLS (trafikledningssamverkan), vilket är en chatt där informatörerna från de olika entreprenörerna alltid är inloggade. Även radio/tv och SL Kundtjänst använder TLS. Systemet är riktigt snabbt och smidigt, och det innebär att samtliga operatörer får information om störningar i stort sett omedelbart. När det sedan ska kommuniceras ut till resenärerna används främst två system: Störningshanteraren (SH:n) och Trafikläget. SH:n är den som dyker upp om man besöker http://storningsinformation.sl.se/ eller om man gör sökningar via reseplaneraren. För bussarnas del är det också den som reglerar störningsmeddelanden på de digitala hållplatsskyltarna. SH:n uppdateras ofta av respektive entreprenör med färdiga mallar där den aktuella turen/linjen och störningen läggs in, och sköter sig sedan automatiskt. Trafikläget är den lilla ruta som ligger till höger på startsidan på sl.se. Den uppdateras manuellt och genom fritext från varje trafikledning om det finns större störningar.

Förutom detta har spårtrafiken också högtalare och separata skyltsystem på plattformar och i biljetthallar. Dessa system är egentligen de viktigaste när det gäller att nå resenärerna, eftersom de når de som redan är ute i trafiken. Tack vare TLS:en är det inte ovanligt att man numera kommunicerar information om andra trafikslag den här vägen, exempelvis ett "Tvärbanan: Stopp mellan Liljeholmen och Årstaberg p.g.a. nedriven kontaktledning." på tunnelbanans gröna och röda linje.

Oftast fungerar samordningen mellan de olika operatörerna ganska bra. Om information inte når ut till resenärerna beror det oftast på att någon annan del i ledet brister. När snökaoset slog till som värst överbelastades t.ex. SH:n, vilket gjorde att inga störningar kunde läggas in. Således kunde inte bussarnas digitala skyltar ge någon vettig information, och på sl:s hemsida var det bara trafikläget som uppdaterades. Andra vanliga problem är att tågförare av olika anledningar inte använder tågets högtalarsystem eller att de inte ens delges informationen om störningar på andra trafikslag, att spärrexpeditörer inte tänker på att kika på sl:s hemsida eller att ingen riktigt vet hur många ersättningsbussar som kan dras fram (förutom att det är för få) eller var de egentligen befinner sig.

Och att sätta alla trafikledare från alla trafikslag i samma rum tror jag mest skulle bli rörigt och högljutt. Speciellt i händelse av större störningar. Det kan vara tillräckligt mycket ljud redan idag.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4775
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av leifd »

De här är ju ett ganska viktigt ämne faktiskt. Vad som förvånar mej mest, är ju att inga andra län än Östergötland tycks ha vågat använda sig av en central trafikledning fullt ut.
Här i Östergötland har de ju varit så mycke länge, men jag minns inte om de började när När Ötraf skapade 1981 eller om de kom till då pendeltågstrafiken startade 1995. Många års erfarenhet finns de allafall...
Vad vi ska veta, är att Ötrafs trafikledning, endast sköter trafikledning och info. Dvs allt som har med själva trafiken och påverkan mot kund att göra.
Allt som har med fordon, personal och annat ligger helt och hållet på de olika operatörernas Driftledningar. Några undantag gäller ju spårtrafiken, både tåg och spårvagn, där ju Trafikverket sköter den operativa trafikdirigeringen för tågtrafiken. Spårvägstrafikens trafikdirigering sköts av aktuell operatör. Ötrafs trafikledning har dock hela tiden samråd med Trafikverket och Spårvägsoperatören...
Östgötatrafiken drev under många år trafikledningen i egen regi, men runt 2004 fick man för sig att även handla upp trafikledning. Valet föll på den operatör som drev spårvägstrafiken och tätortstrafiken i Norrköping (skriver inget operatörsnamn eftersom det varierat). Runt 2010 insåg man dock att detta inte fungerade på ett bra sätt, eftersom operatören lade på för mycke uppgifter och även höll dålig kvalitet på arbetet och de åtgärder som gjordes. Man valde att åter etablera trafikledning i egen regi.

Nu har Ötraf sin trafikledning placerad i anslutning till Rececentrum i Linköping, i stationshuset. Jag tror att de flesta operatörer i länet är ganska nöjda med att Ötraf sköter trafikledningen, eftersom de då själva kan lägga fokus på andra bitar i driften och blir kallade på om de behöver göra insatser som fordonsbyten eller prata med sin personal. Dessutom har ju Ötraf på detta vis full koll på sin egen trafik och kan ta de mått och steg som man behöver. Dessutom hanteras ju alla operatörer på samma vis (vilket inte alltid var fallet under den upphandlade tiden). Man hanterar utrustningen för realtidsskyltning och infoskyltning i Norrköping, Linköping och några ytterligare platser (dock ej skyltar inom tågtrafiken, vilka går vi Trafikverkets skyltsystem).

Svarar gärna på frågor inom ämnet om så önskas. /Leif
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av spårlasse »

Den intressanta frågan är väl kanske hur mycket vinsten idag ligger i att trafik- och driftiedning kan jobba rätt integrerat (vilket jag förutsätter att man gör) hos respektive entrepenör idag, kontra vinsten att ha trafikledning integrerat för trafiken och däremed ha ett större avstånd till respektive enhets driftsledning. Frågan man måste ställa sig är väl alltså vad man vill vinna på att sitta på samma ställe fysiskt? Den mesta kontakten i vanliga fall är ju ändå inom den egna organisationen. Att trafikledningen har goda kunskaper om trafikområdet torde ju vara det viktigaste för att snabbt lösa problemen snabbt och smidigt.

Tänker vi oss Stockholms trafik, så måste väl enbart tunnelbanan (med ställverksvakter) ha omkring 10 personer som minst, och räknar vi till all annan trafik, så kommer vi nog upp i 40 ytterligare. Man skulle alltså ha igång 50 trafikledare samtidigt ungefär. Men då skulle någon direkt komma på att så många behövs ju inte "normalt". Här kan vi göra en effektivisering, skulle vara den luma som gick upp i pannbenet. Alltså skulle man dra ner styrkan till kanske 35 pesoner. Och vad som då skulle hända när det är snökaos (som idag i stan), kan man ju bara fundera över...

Dessuom om man då inte har en områdesindelning (för spårtrafiken blir det ju av naturliga skäl nödvändigt ändå), så blir det ju rätt många relationer att hålla reda på - en bussförare som har kontakt med en trafikledare när ett problem uppstår, får kontakt med någon helt annan när sedan felet skall avhjälpas och en tredje när en ersättningsvagn skall kallas fram.

Med dagens teknik tror jag den här typen av centralisering av funktioner är en något föråldrad tanke. Visst, man skulle säkert kunna spara några slantar. Men som antyddes så måste man ändå klara av att sköta arbetet.

Den tanke man haft tillsammans med Stockholms stad och andra aktörer har ju snarare handlat om att samla olika sektorer - där kollektivtrafiken bara skulle vara en del. Att kommunikationen mellan dessa måste finnas och förbättras är ju helt klart. Som väl märktes av snökaoset redan för några år sedan, så behövs det ju dessa sammanahang en samordnande kraft. Men återigen är det viktiga ändå att det finns kontakter och rutiner för hur detta skall fungera, än att man sitter i samma rum..

Och jag tror kanske inte man skall bygga systemet för att fungera optimalt vid krissituationer uan för att det skall fungera optimalt i det dagliga arbetet. Jag är inte säker på att en gemensam trafikledningscentral löser allt detta.
Användarens profilbild
Robban Ftm
Inlägg: 151
Blev medlem: tisdag 21 september 2004 23:49
Ort: Haninge, Vid 807:ans ändhållplats.

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av Robban Ftm »

Tanken var väl inte att samla alla trafikledare från samtliga trafikslag i samma rum, det skulle ju inte funka men att ha dom i samma hus tror jag det var snack om, visst skulle säkert någon få för sig att minska antalet trafikledare för att spara pengar osv men SL har faktiskt specat upp exakt hur många trafikledare som måste finnas på plats på varje Tlc och eftersom inte alla tunnelbanans 3 trafikledningar ska sitta i samma rum så kan man nog inte minska så värst många.


/Robban
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av M_M »

Klfh skrev:För trafikinformationens, som omnämns här, del finns det något som kallas för TLS (trafikledningssamverkan), vilket är en chatt där informatörerna från de olika entreprenörerna alltid är inloggade. Även radio/tv och SL Kundtjänst använder TLS. Systemet är riktigt snabbt och smidigt, och det innebär att samtliga operatörer får information om störningar i stort sett omedelbart. När det sedan ska kommuniceras ut till resenärerna används främst två system: Störningshanteraren (SH:n) och Trafikläget. SH:n är den som dyker upp om man besöker http://storningsinformation.sl.se/ eller om man gör sökningar via reseplaneraren. För bussarnas del är det också den som reglerar störningsmeddelanden på de digitala hållplatsskyltarna. SH:n uppdateras ofta av respektive entreprenör med färdiga mallar där den aktuella turen/linjen och störningen läggs in, och sköter sig sedan automatiskt. Trafikläget är den lilla ruta som ligger till höger på startsidan på sl.se. Den uppdateras manuellt och genom fritext från varje trafikledning om det finns större störningar.
År 2020 kommer säkert även SL att kommunicera ut störningar via t.ex. Twitter...
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av CS »

leifd skrev:De här är ju ett ganska viktigt ämne faktiskt. Vad som förvånar mej mest, är ju att inga andra län än Östergötland tycks ha vågat använda sig av en central trafikledning fullt ut.
Här i Östergötland har de ju varit så mycke länge, men jag minns inte om de började när När Ötraf skapade 1981 eller om de kom till då pendeltågstrafiken startade 1995. Många års erfarenhet finns de allafall...
Vad vi ska veta, är att Ötrafs trafikledning, endast sköter trafikledning och info. Dvs allt som har med själva trafiken och påverkan mot kund att göra.
Allt som har med fordon, personal och annat ligger helt och hållet på de olika operatörernas Driftledningar. Några undantag gäller ju spårtrafiken, både tåg och spårvagn, där ju Trafikverket sköter den operativa trafikdirigeringen för tågtrafiken. Spårvägstrafikens trafikdirigering sköts av aktuell operatör. Ötrafs trafikledning har dock hela tiden samråd med Trafikverket och Spårvägsoperatören...
Östgötatrafiken drev under många år trafikledningen i egen regi, men runt 2004 fick man för sig att även handla upp trafikledning. Valet föll på den operatör som drev spårvägstrafiken och tätortstrafiken i Norrköping (skriver inget operatörsnamn eftersom det varierat). Runt 2010 insåg man dock att detta inte fungerade på ett bra sätt, eftersom operatören lade på för mycke uppgifter och även höll dålig kvalitet på arbetet och de åtgärder som gjordes. Man valde att åter etablera trafikledning i egen regi.

Nu har Ötraf sin trafikledning placerad i anslutning till Rececentrum i Linköping, i stationshuset. Jag tror att de flesta operatörer i länet är ganska nöjda med att Ötraf sköter trafikledningen, eftersom de då själva kan lägga fokus på andra bitar i driften och blir kallade på om de behöver göra insatser som fordonsbyten eller prata med sin personal. Dessutom har ju Ötraf på detta vis full koll på sin egen trafik och kan ta de mått och steg som man behöver. Dessutom hanteras ju alla operatörer på samma vis (vilket inte alltid var fallet under den upphandlade tiden). Man hanterar utrustningen för realtidsskyltning och infoskyltning i Norrköping, Linköping och några ytterligare platser (dock ej skyltar inom tågtrafiken, vilka går vi Trafikverkets skyltsystem).

Svarar gärna på frågor inom ämnet om så önskas. /Leif
Jag tror att man inte behöver ta sig så långt från Linköping för att upptäcka att även KLT har motsvarande funktion stationerad i Högsby
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av spårlasse »

Robban Ftm skrev:Tanken var väl inte att samla alla trafikledare från samtliga trafikslag i samma rum, det skulle ju inte funka men att ha dom i samma hus tror jag det var snack om, visst skulle säkert någon få för sig att minska antalet trafikledare för att spara pengar osv men SL har faktiskt specat upp exakt hur många trafikledare som måste finnas på plats på varje Tlc och eftersom inte alla tunnelbanans 3 trafikledningar ska sitta i samma rum så kan man nog inte minska så värst många.


/Robban
Nä, men det var väl det som MP- ville och det var väl det som var tveksamt. Hade SL haft en länstrafiksbolags storlek så hade det ju varit naturligt. Ett trafikområde i Stockholm är ju dock i regel större än vad hela länstrafiken är i flertalet län (undantaget regionerna). Något av bussbolagen har väl redan centralt för sina områden.

Att sitta i samma hus kan väl vara bra som ren "katastofberedskap" - i normalfallet är det nog lika långt att gå in till konkurrenternas trafikledning som att ringa ett samtal, eller chatta med dem.

SL:s planer verkar ju mest ha handlat om att samla tunnelbanans tre trafikledningar. Där förstod jag väl det också främst att syftet inte varit att spara pengar utan dels att upprustning ändå skulle behövas av nuvarande TLC, dels fördelen med att sitta tillsammans med andra "ledningsfunktioner".
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av M_M »

SL AB (som verkar nära på avvecklas, iofs) är just ett länstrafikbolag...
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av spårlasse »

Jo, det förstås. Menade väl snarast ett normalstort länstrafikbolag med ett par hundra bussar. Men det skrev jag ju inte förstås...
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4775
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av leifd »

CS skrev:Jag tror att man inte behöver ta sig så långt från Linköping för att upptäcka att även KLT har motsvarande funktion stationerad i Högsby
Tänkte inte på de...

Men... Om Ötraf är ett litet bolag mot SL, så är ju KLT nästan ingenting...
Klfh
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 08 december 2011 18:41
Ort: Sthlm

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av Klfh »

M_M skrev: År 2020 kommer säkert även SL att kommunicera ut störningar via t.ex. Twitter...
Du skriver som om det vore något negativt? Tycka vad man vill om "sociala medier", men det är ett relativt enkelt system för att snabbt nå ut till många intressenter. Givet är att ett centralt störningskonto på twitter aldrig kan ersätta högtalarutrop och IDTS-skyltar, men för att t.e.x nå personer som är strandade på avlägsna busstationer eller fast på ett tåg i en tunnel är det ett utmärkt redskap.

Jag har hört viskningar om twitters intåg i störningsinformationen, även om det mest är avlägsna tankar och idéer, och rent spontant känns det som ett praktiskt verktyg. MTR har ju nån slags kundkontakt-person som driver ett twitterkonto och publicerar info om större störningar på https://twitter.com/mtrstockholm
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av M_M »

Klfh skrev:
M_M skrev: År 2020 kommer säkert även SL att kommunicera ut störningar via t.ex. Twitter...
Du skriver som om det vore något negativt?
Det negativa är alltså att det kanske infaller 2020 eller nåt annat år långt in i framtiden, och inte "igår"...
Klfh
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 08 december 2011 18:41
Ort: Sthlm

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av Klfh »

M_M skrev:
Klfh skrev:
M_M skrev: År 2020 kommer säkert även SL att kommunicera ut störningar via t.ex. Twitter...
Du skriver som om det vore något negativt?
Det negativa är alltså att det kanske infaller 2020 eller nåt annat år långt in i framtiden, och inte "igår"...
Ah! Då missförstod jag dig helt enkelt =)
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: EN trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Sthlm

Inlägg av Lars Ödlund »

leifd skrev:
CS skrev:Jag tror att man inte behöver ta sig så långt från Linköping för att upptäcka att även KLT har motsvarande funktion stationerad i Högsby
Tänkte inte på de...

Men... Om Ötraf är ett litet bolag mot SL, så är ju KLT nästan ingenting...
Problemet med typ KLT:s variant av det hela är att det fungerar hyfsat när det gäller problem som anslutningar och liknande som berör olika operatörer men enbart är en black om foten i många andra fall.

Scenario, föraren ropar om att hans buss gått sönder, TL tar emot samtalet och ringer till operatörens TL som råkar vara centraliserad i ett helt annat län, denna TL ringer jourhavande driftledare på det aktuella trafikområdet som i sin tur ringer ut en reservförare eller verkstadspersonal, sedan ska proceduren gå hela vägen i motsatt riktning.

Fruktansvärt ineffektivt, men som sagt väl fungerande när det gäller ärenden som Länsbolagets TL själv kan hantera.
Skriv svar