Arriva på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
m_s
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 03 januari 2013 17:40

Arriva på Tvärbanan

Inlägg av m_s »

Under nyårsafton var det kraftigt reducerad trafik på Tvärbanan och Nockebybanan pga personalbrist, enligt sl.se. Hur kan det komma sig? Klarar inte Arriva av sitt åtagande att driva trafiken.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av MWE »

Bra att detta kommer upp här. Man gör inte det, nej! Arriva klarar inte ens av en så för trafiken så grundläggande funktion som personalplaneringen, men det här var den grövsta missen hittills. Ett stort antal tjänster hade helt enkelt försvunnit ur personalplaneringssystemet och var inte ens synliga för våra personalplanerare. Totalt saknades mänger av förare under sena eftermiddagen, och vår trafikledning fick slita häcken av sig för att försöka få ihop något som liknade en trafikering. Först stoppades spårtrafiken helt på Nockebybanan, men eftersom en kollega var beredd att sträcka på sig och lägga in åtskilliga timmars övertidstjänstgöring kunde vi ha en vagn ute där. På Tvärbanan var vi ett tag nere på 20-min trafik, men efter det att andra kollegor också hjälpte till med övertidsarbete kunde vi gå upp till 15-min trafik, något som dock kvarstod under resten av trafikdygnet. Detta i kombination med de ständiga vagnfelen (dörrfel, bromsfel, koppelfel) som Arrivas dåliga vagnunderhåll för med sig, gjorde arbetet rätt svettigt för kollegorna.

Det här är ingenting annan än en skandal, och här måste SL gå in och smälla Arriva ordentligt på fingrarna. Sådana här missar måste få kosta och jag hoppas att ansvaret inom Arriva utkrävs på rätt nivå, och inte att som annars brukligt, någon underhuggare hängs. Arriva håller på att köra sönder verksamheten på Tvärbanan/Nockebybanan. Vi som jobbar och sliter i trafiken är lojala mot den och våra egentliga huvudmän - Stockholms läns skattebetalare och resenärer, men knappast mot Arriva och dess dåliga ledarskap
Lennart Petersen
Inlägg: 3211
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

MWE skrev:Bra att detta kommer upp här. Man gör inte det, nej! Arriva klarar inte ens av en så för trafiken så grundläggande funktion som personalplaneringen, men det här var den grövsta missen hittills. Ett stort antal tjänster hade helt enkelt försvunnit ur personalplaneringssystemet och var inte ens synliga för våra personalplanerare. Totalt saknades mänger av förare under sena eftermiddagen, och vår trafikledning fick slita häcken av sig för att försöka få ihop något som liknade en trafikering. Först stoppades spårtrafiken helt på Nockebybanan, men eftersom en kollega var beredd att sträcka på sig och lägga in åtskilliga timmars övertidstjänstgöring kunde vi ha en vagn ute där. På Tvärbanan var vi ett tag nere på 20-min trafik, men efter det att andra kollegor också hjälpte till med övertidsarbete kunde vi gå upp till 15-min trafik, något som dock kvarstod under resten av trafikdygnet. Detta i kombination med de ständiga vagnfelen (dörrfel, bromsfel, koppelfel) som Arrivas dåliga vagnunderhåll för med sig, gjorde arbetet rätt svettigt för kollegorna.

Det här är ingenting annan än en skandal, och här måste SL gå in och smälla Arriva ordentligt på fingrarna. Sådana här missar måste få kosta och jag hoppas att ansvaret inom Arriva utkrävs på rätt nivå, och inte att som annars brukligt, någon underhuggare hängs. Arriva håller på att köra sönder verksamheten på Tvärbanan/Nockebybanan. Vi som jobbar och sliter i trafiken är lojala mot den och våra egentliga huvudmän - Stockholms läns skattebetalare och resenärer, men knappast mot Arriva och dess dåliga ledarskap
Vilka är "vi" ,vem representerar du ?
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av MWE »

Lennart Petersen skrev:
MWE skrev:Bra att detta kommer upp här. Man gör inte det, nej! Arriva klarar inte ens av en så för trafiken så grundläggande funktion som personalplaneringen, men det här var den grövsta missen hittills. Ett stort antal tjänster hade helt enkelt försvunnit ur personalplaneringssystemet och var inte ens synliga för våra personalplanerare. Totalt saknades mänger av förare under sena eftermiddagen, och vår trafikledning fick slita häcken av sig för att försöka få ihop något som liknade en trafikering. Först stoppades spårtrafiken helt på Nockebybanan, men eftersom en kollega var beredd att sträcka på sig och lägga in åtskilliga timmars övertidstjänstgöring kunde vi ha en vagn ute där. På Tvärbanan var vi ett tag nere på 20-min trafik, men efter det att andra kollegor också hjälpte till med övertidsarbete kunde vi gå upp till 15-min trafik, något som dock kvarstod under resten av trafikdygnet. Detta i kombination med de ständiga vagnfelen (dörrfel, bromsfel, koppelfel) som Arrivas dåliga vagnunderhåll för med sig, gjorde arbetet rätt svettigt för kollegorna.

Det här är ingenting annan än en skandal, och här måste SL gå in och smälla Arriva ordentligt på fingrarna. Sådana här missar måste få kosta och jag hoppas att ansvaret inom Arriva utkrävs på rätt nivå, och inte att som annars brukligt, någon underhuggare hängs. Arriva håller på att köra sönder verksamheten på Tvärbanan/Nockebybanan. Vi som jobbar och sliter i trafiken är lojala mot den och våra egentliga huvudmän - Stockholms läns skattebetalare och resenärer, men knappast mot Arriva och dess dåliga ledarskap
Vilka är "vi" ,vem representerar du ?
En försåtlig fråga, men jag har aldrig givit mig ut för att representera någon. Svaret på frågan finns f.ö. i mitt tidigare inlägg. I övrigt håller jag stenhårt på min anonymitet, av lättbegripliga skäl.

Kan vi återgå till sakfrågan nu?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4685
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av leifd »

MWE skrev:
Lennart Petersen skrev:
MWE skrev:Bra att detta kommer upp här. Man gör inte det, nej! Arriva klarar inte ens av en så för trafiken så grundläggande funktion som personalplaneringen, men det här var den grövsta missen hittills. Ett stort antal tjänster hade helt enkelt försvunnit ur personalplaneringssystemet och var inte ens synliga för våra personalplanerare. Totalt saknades mänger av förare under sena eftermiddagen, och vår trafikledning fick slita häcken av sig för att försöka få ihop något som liknade en trafikering. Först stoppades spårtrafiken helt på Nockebybanan, men eftersom en kollega var beredd att sträcka på sig och lägga in åtskilliga timmars övertidstjänstgöring kunde vi ha en vagn ute där. På Tvärbanan var vi ett tag nere på 20-min trafik, men efter det att andra kollegor också hjälpte till med övertidsarbete kunde vi gå upp till 15-min trafik, något som dock kvarstod under resten av trafikdygnet. Detta i kombination med de ständiga vagnfelen (dörrfel, bromsfel, koppelfel) som Arrivas dåliga vagnunderhåll för med sig, gjorde arbetet rätt svettigt för kollegorna.

Det här är ingenting annan än en skandal, och här måste SL gå in och smälla Arriva ordentligt på fingrarna. Sådana här missar måste få kosta och jag hoppas att ansvaret inom Arriva utkrävs på rätt nivå, och inte att som annars brukligt, någon underhuggare hängs. Arriva håller på att köra sönder verksamheten på Tvärbanan/Nockebybanan. Vi som jobbar och sliter i trafiken är lojala mot den och våra egentliga huvudmän - Stockholms läns skattebetalare och resenärer, men knappast mot Arriva och dess dåliga ledarskap
Vilka är "vi" ,vem representerar du ?
En försåtlig fråga, men jag har aldrig givit mig ut för att representera någon. Svaret på frågan finns f.ö. i mitt tidigare inlägg. I övrigt håller jag stenhårt på min anonymitet, av lättbegripliga skäl.

Kan vi återgå till sakfrågan nu?
De brukar ju bli såhär när stora organisationer ska "byta ägare" och i synnerhet om skiftet sker mitt bland vinter och helger...
Sen undrar ju jag, om de inte är jobbigt att va anställd hos en arbetsgivare som har så lågt i tak, att du inte vågar berätta vem du är ??
Fast vid närmare eftertanke, så har du ju inte samma arbetsgivare längre, va jag förstått. Så de är väl någon annanstans som skon klämmer...
Min erfarenhet är annars att arbetsgivare tål befogad kritik väldigt bra, o uppskattar sån...

Ang. sakfrågan...
Typiskt slarv skulle ja vilja påstå. Att göra helganpassning är alltid svårt, o misstag är lätt att göra. Man litar allt för mycke på sina planeringssystem och ingen kollar om resultaten är med verkligheten överensstämmande. Sånt här har hänt förr och kommer att ske igen. Hoppas de leder till eftertanke inom ledningen, inte bara hos Arriva utan hos alla företag som jobbar med sånt här.
Tyvärr så brukar ju såna här missar inte märkas förrän folk börjar ringa o klaga, varvid de genast ligger i operativa arbetsledningen knä. Inte roligt att ta tag i, speciellt inte om de är lite storlek på missen.
Lennart Petersen
Inlägg: 3211
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

MWE skrev:
Lennart Petersen skrev:
MWE skrev:Bra att detta kommer upp här. Man gör inte det, nej! Arriva klarar inte ens av en så för trafiken så grundläggande funktion som personalplaneringen, men det här var den grövsta missen hittills. Ett stort antal tjänster hade helt enkelt försvunnit ur personalplaneringssystemet och var inte ens synliga för våra personalplanerare. Totalt saknades mänger av förare under sena eftermiddagen, och vår trafikledning fick slita häcken av sig för att försöka få ihop något som liknade en trafikering. Först stoppades spårtrafiken helt på Nockebybanan, men eftersom en kollega var beredd att sträcka på sig och lägga in åtskilliga timmars övertidstjänstgöring kunde vi ha en vagn ute där. På Tvärbanan var vi ett tag nere på 20-min trafik, men efter det att andra kollegor också hjälpte till med övertidsarbete kunde vi gå upp till 15-min trafik, något som dock kvarstod under resten av trafikdygnet. Detta i kombination med de ständiga vagnfelen (dörrfel, bromsfel, koppelfel) som Arrivas dåliga vagnunderhåll för med sig, gjorde arbetet rätt svettigt för kollegorna.

Det här är ingenting annan än en skandal, och här måste SL gå in och smälla Arriva ordentligt på fingrarna. Sådana här missar måste få kosta och jag hoppas att ansvaret inom Arriva utkrävs på rätt nivå, och inte att som annars brukligt, någon underhuggare hängs. Arriva håller på att köra sönder verksamheten på Tvärbanan/Nockebybanan. Vi som jobbar och sliter i trafiken är lojala mot den och våra egentliga huvudmän - Stockholms läns skattebetalare och resenärer, men knappast mot Arriva och dess dåliga ledarskap
Vilka är "vi" ,vem representerar du ?
En försåtlig fråga, men jag har aldrig givit mig ut för att representera någon. Svaret på frågan finns f.ö. i mitt tidigare inlägg. I övrigt håller jag stenhårt på min anonymitet, av lättbegripliga skäl.

Kan vi återgå till sakfrågan nu?
Nej jag kan inte läsa ut något sådant svar. Du får naturligtvis gärna själv vara anonym men ska man begripa ditt inlägg så vore det ju intressant veta vad som är "vi" och vad som är "vår trafikledning".
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av Henrik Schütz »

Bra Skrivet!

Vi, är dom som gör jobbet dvs förarna, och konduktörerna, dom är mycket kompetenta att sköta sina arbetsuppgifter, men kan inte trolla, så vagnfel, och dålig planering leder till låg kvalitet.

Vår trafikledning, är Trafikledningen i Bromma som Arriva har där.

Samma apor , nys lianer, det är samma personal som vanligt med nya höga chefer som skall tjäna pengar på ett alldeles för lågt anbud.

HS
m_s
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 03 januari 2013 17:40

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av m_s »

Jag antar att Arriva förlorar stort på att driva lokalbanorna. Hur länge kan de hålla ut? Vad händer om de inte klarar trafiken ekonomiskt, dvs att ägarna inte vill skjuta till mer pengar. Snåla på personal och underhåll kan dom ju bara göra till en viss nivå innan det packar ihop totalt.
Lennart Petersen
Inlägg: 3211
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

m_s skrev:Jag antar att Arriva förlorar stort på att driva lokalbanorna. Hur länge kan de hålla ut? Vad händer om de inte klarar trafiken ekonomiskt, dvs att ägarna inte vill skjuta till mer pengar. Snåla på personal och underhåll kan dom ju bara göra till en viss nivå innan det packar ihop totalt.
Beror ju lite på hur avtalet är utformat , det kan ju finnas krav på bankgarantier och/eller att huvudägaren ska garantera verksamheten ekonomiskt o.s.v
Men går Arriva i k.k så får SL utse en ny entreprenör i direktupphandling vilket sannolikt blir dyrare eller försöka organsiera verksamheten på egen hand efter förmåga.
Senast redigerad av Lennart Petersen den fredag 04 januari 2013 1:20, redigerad totalt 2 gång.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av Verspieder »

Lennart Petersen skrev:Beror ju lite på hur avtalet är utformat , det kan ju finnas krav på bankgarantier och/eller att huvudägaren ska garantera verksamheten ekonomiskt o.s.v
Men går Arriva i k.k så får SL utse en ny entreprenör i direktupphandling vilket sannolikt blir dyare eller försöka organsiera verksamheten på egen hand efter förmåga.
Arriva Sverige AB med all buss- och tågverksamhet i hela landet lär knappast drivas i konkurs enbart pga Tvärbanan och Nockebybanan i Stockholm. Så mycket förlust kör företaget knappast på. Vid kraftig förlust brukar operatören "backa ut" och bryta kontraktet i förtid, då även huvudmannen förlorar på ett förlustkontrakt.
Som t.ex här nu senast: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57022.0
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4685
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av leifd »

Verspieder skrev:
Lennart Petersen skrev:Beror ju lite på hur avtalet är utformat , det kan ju finnas krav på bankgarantier och/eller att huvudägaren ska garantera verksamheten ekonomiskt o.s.v
Men går Arriva i k.k så får SL utse en ny entreprenör i direktupphandling vilket sannolikt blir dyare eller försöka organsiera verksamheten på egen hand efter förmåga.
Arriva Sverige AB med all buss- och tågverksamhet i hela landet lär knappast drivas i konkurs enbart pga Tvärbanan och Nockebybanan i Stockholm. Så mycket förlust kör företaget knappast på. Vid kraftig förlust brukar operatören "backa ut" och bryta kontraktet i förtid, då även huvudmannen förlorar på ett förlustkontrakt.
Som t.ex här nu senast: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57022.0
Precis så äre ju... Deutsche Bahn, DB som är ägare av Arriva Sverige AB, är ju inte nått lite skitföretag som låter utlandsverksamhet gå i kk, med prestigeförlust som resultat.
Ser man att de går allt för dåligt så ser man nog till att ända på det.
Kan nämna att det tog Arriva ca ett år att något sånär komma upp i den nivå på trafiken som SJAB lämnade, då man tog över pendeltågstrafiken i Östergötland.
Pga diverse klanterier från upphandlaren blev nog en hyfsat bra affär för Arriva (vid uppstarten DB) en ganska dålig affär istället.
Nu kör man med hyfsad kvalitet och med tillfredsställande fordonsunderhåll.

Ja vet ju inte när Arriva tog över i Stockholm, men inbillar mej att de var ganska nyligen, så de lär nog dröja en tid innan allt blir bra igen. Men i vanlig ordning, så är ju alla upphandlingshatare här ute hackar orimligt tidigt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6898
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av Odd »

Hur fungerar det med tex lönekostnads- och bränsleklausuler i sådana kontrakt? Är det möjligt att få med sådant, tex att priset justeras om bränslepriset eller medellönen ökar med mer än tex KPI?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av Thomas Lange »

Ersättningen regleras i SL-avtal strikt enligt index per november månad, som får genomslag påföljande kalenderår. Förra året innebar det t.ex. lägre ersättning pga index var ett par tiondelar lägre än året innan. Innevarande år blir ersättningen däremot högre pga högre index, som ju ska spegla den allmänna kostnadsutvecklingen i samhället, inkl löner, bränslen, skor och biobesök....
Ju förr dess bättre.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av spårlasse »

Fast grundorsaken här - att man misslyckats med helgplaneringen är ju en klassiker. Här har man väl missat med att definiera Nyärsafton som lördag. Det är ju en dag som inte "nomalt" finns i systemet. Tror nästan att detta också har blivit svårare att upptäcka med all data. När allt var manuellt såg man nog sådana missar lättare.

Men som en tröst kostar varje inställd avgång på Tvärbanan och Nockebybanan 5 000 kronor. Bara de inställda avgångarna på Nockebybanan lär väl alltså ha kostar Arriva ungefär 350 000 kronor...Det är inga småpengar i böter för en dags trafik.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av M_M »

Det är ju märkligt att man missar helgdagar.

Det här kan för övrigt inte vara enkelt för den som är ny inom området. Om man inte lärt sig praktiskt genom att se hur andra jobbar så lär man behöva plöja igenom enorma textmängder med paragrafer, regler och avtal. Jag har t.ex. full förståelse däremot för de (var det DSB Uppsala?) som missat specialregeln som gör att den som tar semester automatiskt ska bjussas på att också vara ledig helgen före första semesterveckan. (Jag har också full förståelse för att skiftarbetare bör ha lika lång ledighet som icke-skiftarbetare, däremot är jag inte övertygad om att det självklart borde vara arbetsgivaren som står för den kostnaden. Det borde nog vara rätt till vanlig eller obetald semester dessa dagar och kompensering genom generellt högre OB-tillägg)
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av BSB101 »

Lennart Petersen skrev:Beror ju lite på hur avtalet är utformat , det kan ju finnas krav på bankgarantier och/eller att huvudägaren ska garantera verksamheten ekonomiskt o.s.v
Men går Arriva i k.k så får SL utse en ny entreprenör i direktupphandling vilket sannolikt blir dyrare eller försöka organsiera verksamheten på egen hand efter förmåga.
Att SL skulle driva det i egen regi lär inte inträffa på den här sidan nästa domedag.
M_M skrev:(Jag har också full förståelse för att skiftarbetare bör ha lika lång ledighet som icke-skiftarbetare, däremot är jag inte övertygad om att det självklart borde vara arbetsgivaren som står för den kostnaden. Det borde nog vara rätt till vanlig eller obetald semester dessa dagar och kompensering genom generellt högre OB-tillägg)
Vem, om inte arbetsgivaren, ska stå för kostnaden tycker du? Oavsett om man avtalar om extra OB, betald semester, extra ledigt med betalning så hamnar kostnaden hos arbetsgivaren och läggs till den totala lönekostnaden. Att blanda in obetald semester krånglar bara till det, om det ens är möjligt.
Lennart Petersen
Inlägg: 3211
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

BSB101 skrev:
Lennart Petersen skrev:Beror ju lite på hur avtalet är utformat , det kan ju finnas krav på bankgarantier och/eller att huvudägaren ska garantera verksamheten ekonomiskt o.s.v
Men går Arriva i k.k så får SL utse en ny entreprenör i direktupphandling vilket sannolikt blir dyrare eller försöka organsiera verksamheten på egen hand efter förmåga.
Att SL skulle driva det i egen regi lär inte inträffa på den här sidan nästa domedag.
M_M skrev:(Jag har också full förståelse för att skiftarbetare bör ha lika lång ledighet som icke-skiftarbetare, däremot är jag inte övertygad om att det självklart borde vara arbetsgivaren som står för den kostnaden. Det borde nog vara rätt till vanlig eller obetald semester dessa dagar och kompensering genom generellt högre OB-tillägg)
Vem, om inte arbetsgivaren, ska stå för kostnaden tycker du? Oavsett om man avtalar om extra OB, betald semester, extra ledigt med betalning så hamnar kostnaden hos arbetsgivaren och läggs till den totala lönekostnaden. Att blanda in obetald semester krånglar bara till det, om det ens är möjligt.
Obetald semester finns med i semesterlag och avtal. Det handlar då om att man inte kvalificerat sig för full semester men ändå önskar ledigt så har man rätt till ledighet utan betalning men man får också avstå.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:
M_M skrev:(Jag har också full förståelse för att skiftarbetare bör ha lika lång ledighet som icke-skiftarbetare, däremot är jag inte övertygad om att det självklart borde vara arbetsgivaren som står för den kostnaden. Det borde nog vara rätt till vanlig eller obetald semester dessa dagar och kompensering genom generellt högre OB-tillägg)
Vem, om inte arbetsgivaren, ska stå för kostnaden tycker du? Oavsett om man avtalar om extra OB, betald semester, extra ledigt med betalning så hamnar kostnaden hos arbetsgivaren och läggs till den totala lönekostnaden. Att blanda in obetald semester krånglar bara till det, om det ens är möjligt.
Det är alltså inte fråga om avtal utan vad det står i lagen. Där står alltså att arbetsgivaren ska pröjsa lön som om den anställde jobbade helgen före sin första semestervecka fast personen är ledig. Rätt märkligt egentligen, jag gissar att det blivit så för att en formulering som verkligen skulle vara så rättvis som möjlig skulle bli svår att förstå. (Med risk att låta extremt elitistiskt så passar jag på att nämna att det är rätt att glömma bort att det inte alls är ovanligt att folk har relativt kvalificerade administrativa jobb trots att de ligger en bra bit under normalbegåvning vad gäller logiskt tänkande, förmåga att tolka svårare texter o.s.v.).
daniel_s
Inlägg: 14435
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

Äh! Det där är elementär kunskap för alla som jobbar med sånt, dock borde väl DSB helst ha anställt dem INNAN de lade anbudet och inte efteråt. Dessutom kan regeln avtalas bort genom centralt kollektivavtal vilket t ex SL gjorde i tunnelbaneavtalet.

Det finns dock ett roligt rättsfall som gäller just tunnelbanan där varken arbetsgivaren eller facket lyckades hålla reda på vad som gällde efter att man bytt avtal: https://lagen.nu/dom/ad/2004:76
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4685
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Arriva på Tvärbanan

Inlägg av leifd »

M_M skrev:(Med risk att låta extremt elitistiskt så passar jag på att nämna att det är rätt att glömma bort att det inte alls är ovanligt att folk har relativt kvalificerade administrativa jobb trots att de ligger en bra bit under normalbegåvning vad gäller logiskt tänkande, förmåga att tolka svårare texter o.s.v.).
Haha, ibland får han till de riktigt roligt faktiskt ..!! :D
Skriv svar