GP skyller på offren

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
B Thomas

Re: GP skyller på offren

Inlägg av B Thomas »

Harald skrev:Är det inte dags att lägga ned den här diskussionen? Eriks mening är ju välkänd sedan förra gången och att alla andra tycker annorlunda är också känt liksom att diskussionen inte kommer att leda någonvart.
Jo, absolut!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Malmö stad delar ut gratis reflexvästar vilket ledde till en diskussion i kommentarsfältet, och på Cyklistbloggen finns ett nytt inlägg idag:

Är det inte bra om fotgängare har reflexväst och syns? - Cyklistbloggen
Alternativet är att vi istället pratar om hur vi ska uppträda i trafiken tillsammans när det är mörkt, blött och halt. Att alla trafikanter måste öka sina säkerhetsmarginaler, minska hastigheten, titta en extra gång.

Nu delar vi ut 27 000 reflexer och 2 000 reflexvästar till gående och cyklister - Malmö Stad

Varför får man inte se en sådan kampanj? - Velonavia
Men varför skrivs det inte fler artiklar och uppmaningar om att sänka hastigheten?

Och till sist en artikel som jag skrivit:
Bilar med mörk färg oftare inblandade i olyckor - Ecoprofile
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Kul för föraren att slippa straff. Men tänk om fotgängaren hade varit berusad/blind/döv. Kan man även då säga att hon brustit i uppmärksamhet?

"Den dag åklagarna gör sin plikt och börjar åtala felande fotgängare i lika hög grad som bilisterna, kommer fotgängarna sannolikt i mindre grad att agera som om de hade "förkörsrätt" vid de obevakade övergångsställena."

Aha så om folk inte skräms av tanken att bli påkörda så kommer de absolut rätta sig i ledet om det blir fler rättsfall? Nej det tror jag inte.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Om personen hade varit berusad så hade det inte förändrat något i sak, berusning borde vara en försvårande omständighet men ej olagligt.

Synskadade eller döva personer hanterar troligen trafiken helt annorlunda än en vanlig medelsvensson.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Erik Sandblom skrev:Man kan diskutera hur långt det ansvaret sträcker sig. Det är inte fotgängares ansvar att "synas". Fotgängaren har ett visst ansvar att se sig för, men man kan som sagt vara blind och döv. Ansvaret för att fotgängaren inte ska bli överkörd ligger därför i princip helt på bilisten, även om det är dålig sikt.

Lagen kräver varken körkort eller speciella kläder för att vara fotgängare. Därför är det lite inkonsekvent att förvänta sig att fotgängare ska "ta ansvar" som att aldrig gå mot rött eller klä sig i speciella "synliga" kläder.
Klart man har ansvar att se till att synas när man är ute i trafiken! Ska jag ut och gå med hunden tar jag oftast på mig arbetsbyxorna med stora orangea fält och breda reflexband, och hunden har en egen reflexväst eller ett reflekterande halsband med en gul blinkande lysdiod. Samtidigt ser jag till att inte gå ut framför bussar och lastbilar som jag vet har lång bromssträcka. Detta gäller även när jag cyklar. Belysning på cykeln och reflexväst vid mörker - för min egen skull.

Jag har inga planer på att som svartklädd osynlig gångtrafikant bli överkörd av en bil och därefter låta skriva på min gravsten: "Jag dog visserligen, men jag hade i alla fall rätt rent juridiskt!"
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Den trafikantgrupp med flest osynliga, eller nästan osynliga, är storstadscyklister som inte har brytt sig om att tända sin belysning när skymmningen börjat falla, eller som har en svag diodbelysning som drunknar i all annan belysning.

Värst är det när dessa dårar tror sig hinna före fotgängarna som precis fått grön gubbe. Bra ställe att studera fenomenet är när man skall korsa Vasagatan i Stockholm framför Centralen. Det gäller att se upp med cyklister som kommer från Kungsgatehållet och som kör mot "nyrött" i tron att hinna förbi övergängstället 10, 15 meter längre fram före det att fotgängarna börjar gå ut i gatan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ett annat problem är hur trafikmiljön ser ut.

Här är en plats där man haft en god tanke, ett farthinder, övergångsställe och trafiksignaler (på en ord som inte på något ställe använder trafiksignaler för att reglera bilar v.s. bilar). Tyvärr så blev det inte så bra i praktiken, när det är mörkt ute så är det gröna skenet mot bilisterna så starkt att det är svårt att se vad som är en av alla de femtioelva stolparna, träden o.s.v. och vad som är en fotgängare som kanske är sugen på att gå mot röd gubbe. (Jag är inte helt säker men tror att träden har vuxit sen google tog bilden).

https://maps.google.se/?ll=59.400862,15 ... 47.54,,0,0

Det vore önskvärt med nån slags "visuell upprensning" av en sån plats. Frågan är bara hur? Ja, sänkning av ljusstyrkan på grönljusen vore en bra början, men sen?
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

M_M skrev:Ett annat problem är hur trafikmiljön ser ut.

Här är en plats där man haft en god tanke, ett farthinder, övergångsställe och trafiksignaler (på en ord som inte på något ställe använder trafiksignaler för att reglera bilar v.s. bilar). Tyvärr så blev det inte så bra i praktiken, när det är mörkt ute så är det gröna skenet mot bilisterna så starkt att det är svårt att se vad som är en av alla de femtioelva stolparna, träden o.s.v. och vad som är en fotgängare som kanske är sugen på att gå mot röd gubbe. (Jag är inte helt säker men tror att träden har vuxit sen google tog bilden).

https://maps.google.se/?ll=59.400862,15 ... 47.54,,0,0

Det vore önskvärt med nån slags "visuell upprensning" av en sån plats. Frågan är bara hur? Ja, sänkning av ljusstyrkan på grönljusen vore en bra början, men sen?
Man skulle kanske kunna stänga av trafikregleringen när det inte är rusningstrafik? T.ex. låta övergångsstället vara obevakat när det är mörkt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vet inte om man kan säga att det finns nån rusning i Arboga alls :wink:
Låst