När det gäller Roslagsbanan-Arlanda finns det två typer av resande:Mick Dundee skrev:Nu ska ju lv 268 rätas ut och få en egen påfart norr om Glädjen i en rel. nära framtid, så då kommer ju vägnätet förbättras avsevärt. I utredningsalternativen ingick bl a att istället grena av från Granakurvan och dra väg i "halvny" sträckning rakt upp till Arlanda. Men det avfördes som för dyrt i förhållande till nyttan. Se där, även vägprojekt stupar på sånt som kostnads/nytto-kvoter!Darkwand skrev:Det är ju uppenbart att ingen motståndare här har bil eller kör i nordostsektorn.
Vägarna mot arlanda är urusla och belamrade med omvägar så det är inte konstigt att det intefungerar med buss
Att tro att norrortsbornas resande till Arlanda skulle företas med en utbyggd RB eller ens buss i ngn vidare utsträckning är naivt. Det är utpräglade egnahemsområden vilket gör att väldigt många har långt till RB:s stationer. Det är ytterst få individer som är beredda att ta pick och pack och ta sig från bostad till hpl till stn för att åka till flygplats för privatresande. För tjänsteresande är det än mer osannolikt. Det är i den kontexten som planerna faller för RB:s Arlandagren.
Re begrepp som "motståndare" och "spårvägshatare", tja ...![]()
Cheers,
1. De som arbetar på Arlanda ställer bilen vid stationen och tar tåget. Billigare än att åka bil hela vägen och säkert billigare P också.
2. De som skall ut och resa:
A. Åker man egen bil måste man antingen ha någon som skjutsar, det blir 4 enkelresor som kostar både tid och pengar ToR, eller parkera bilen vilket kostar stora pengar samt tid att ta sig mellan P och terminal.
B. Taxi eller skjuts till stationen och sedan tåg blir både billigare och bekvämare.
Tror tåget vinner med hästlängder.
-Per