M32?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: M32?
Nej det var jag inte vilket jag heller aldrig sagt! Men i dessa kommentarfält kan man läsa att folk som var på mötet och fick höra om denna kommande utredning...TKO skrev:Det du länkade till från Yimby skrevs innan debatten på Älvrummet, och hänvisade mest till ett blogginlägg av Björn Siesjö, där han bland annat skriver så här:josa8904 skrev:Fel! Det diskuterades (tydligen från seriöst håll) en ny utredning!hej skrev:Mig veterligen så har Sverigedemokraterna motionerat om frågan i Riksdagen och Vägvalet har ibland tagit upp det som ett alternativ till Västlänken. Vägvalet vill avskaffa Västsvenska paketet och trängselskatterna så hur man skulle finnansiera en stadsbana är väl förborgad hemlighet. Inget av de stora partierna driver frågan och inget av de nämnder som har med frågan att göra har tagit upp det på sitt bord.
Min bedömning är att det är en fråga som drivs av små partier utan inflytande. Inget nytt till ärendet har tillförts, vi befinner oss på samma punkt som då tanken på Stadsbana skrinlades.
http://gbg.yimby.se/2012/11/trafikdebat ... _1203.html
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 883&page=9
"Ett levande stadsliv behöver många människor. Frågan är hur de ska ta sig in till staden? En tunnelbana under jord, långsamma men trevliga spårvagnar eller en stadsbana på pelare? Kan Västlänken vara början på ett kollektivt tunnelbanesystem som en folkrik stadskärna behöver för att hålla handel, kultur och näringsliv igång?"
Han var inte med på mötet igår, vad jag kan se...
Din andra hänvisning ger heller ingen information om vad som skulle ha sagts. Var du själv på mötet - jag fick först intrycket att så var fallet, men nu verkar det inte som så.
/TKO
Dessutom framgick planerna redan i slutet av oktober: http://www.nejtrangselskattgbg.se/2012/ ... 1-oktober/
FÖ var Björn Siesjö på plats, finns videodokumenterat här: http://www.tv4play.se/program/nyheterna ... id=2245225
Senast redigerad av josa8904 den torsdag 29 november 2012 19:25, redigerad totalt 1 gånger.
Re: M32?
Nej, det där är allélänken som bara är ett exjobb av några chalmerister!hej skrev:Här en artikel om förslaget http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.962 ... -billigare
och här forumets diskussion i frågan https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 9n#p288701
Re: M32?
Vilket är det enda förslag som finns.josa8904 skrev:Nej, det där är allélänken som bara är ett exjobb av några chalmerister!hej skrev:Här en artikel om förslaget http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.962 ... -billigare
och här forumets diskussion i frågan https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 9n#p288701
Läste Ulf Nyströms artikel i dagens GP om mötet och inte ett knyst nämndes om en förestående stadsbaneutredning. Vissa drömmer om det men finner inga spår till förankring i verkligheten. Yimby och Nej till trängselskatt lobbar ibland för frågan men är inga formell organ.
Re: M32?
Flera av varandra oberoende personer - samtliga medverkande på gårdagens möte - har kommenterat detta "utspel" om stadsbaneutredning...hej skrev:Vilket är det enda förslag som finns.josa8904 skrev:Nej, det där är allélänken som bara är ett exjobb av några chalmerister!hej skrev:Här en artikel om förslaget http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.962 ... -billigare
och här forumets diskussion i frågan https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 9n#p288701
Läste Ulf Nyströms artikel i dagens GP om mötet och inte ett knyst nämndes om en förestående stadsbaneutredning. Vissa drömmer om det men finner inga spår till förankring i verkligheten. Yimby och Nej till trängselskatt lobbar ibland för frågan men är inga formell organ.
Re: M32?
Jag vet inte om jag fäster så stor tilltro till blogginlägg från Vägvalet, om utredning av Stadsbana ingår i Trafiknämndens budget för 2013 borde det finnas säkrare källor! Jag får väl leta själv...josa8904 skrev:Nej det var jag inte vilket jag heller aldrig sagt! Men i dessa kommentarfält kan man läsa att folk som var på mötet och fick höra om denna kommande utredning...TKO skrev:Det du länkade till från Yimby skrevs innan debatten på Älvrummet, och hänvisade mest till ett blogginlägg av Björn Siesjö, där han bland annat skriver så här:josa8904 skrev:
Fel! Det diskuterades (tydligen från seriöst håll) en ny utredning!
http://gbg.yimby.se/2012/11/trafikdebat ... _1203.html
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 883&page=9
"Ett levande stadsliv behöver många människor. Frågan är hur de ska ta sig in till staden? En tunnelbana under jord, långsamma men trevliga spårvagnar eller en stadsbana på pelare? Kan Västlänken vara början på ett kollektivt tunnelbanesystem som en folkrik stadskärna behöver för att hålla handel, kultur och näringsliv igång?"
Han var inte med på mötet igår, vad jag kan se...
Din andra hänvisning ger heller ingen information om vad som skulle ha sagts. Var du själv på mötet - jag fick först intrycket att så var fallet, men nu verkar det inte som så.
/TKO
Dessutom framgick planerna redan i slutet av oktober: http://www.nejtrangselskattgbg.se/2012/ ... 1-oktober/
FÖ var Björn Siesjö på plats, finns videodokumenterat här: http://www.tv4play.se/program/nyheterna ... id=2245225
Jag hade totalt fel om Biörn Siesjös medverkan, hans namn fanns inte med i listan över paneldeltagare - men han är visst med på alla möten som kallas "Göteborg Live".
Jag tycker i och för att det vore alldeles lysande om det kom nya stadsbaneplaner i Göteborg, men jag är än så länge skeptisk.
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: M32? Stadsbana!
Jag besvarar mitt eget inlägg, och påstår dessutom att jag varit alldeles för skeptisk tidigare.
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservi ... penElement
Ovanstående nätta URL leder nämligen till Trafiknämndens budgetförslag för 2013, där vi kan läsa följande:
3.3.4.10 En utredning ska göras om stadsbana är en möjlighet för en
mer effektiv kollektivtrafik på ett stadsmässigt attraktivt vis.
Strategi: Trafikkontoret kommer att genomföra en utredning av en eventuell stadsbana
inom ramen för Trafikstrategins fortsatta arbete under 2013.
Häpp!
Fast detta har funnits på pränt i mer än en månad - så något utspel igår var det egentligen inte frågan om. Har detta inte uppmärksammats av GP, t ex? Dessutom verkar det vara ett uppdrag från KF, alltså måste frågan varit uppe där tidigare.
Jag kom nyss tillbaka till SSS Forum efter en längre frånvara, har det skrivits något om detta här?
Eder dokumentspanare
Thomas K Ohlsson
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservi ... penElement
Ovanstående nätta URL leder nämligen till Trafiknämndens budgetförslag för 2013, där vi kan läsa följande:
3.3.4.10 En utredning ska göras om stadsbana är en möjlighet för en
mer effektiv kollektivtrafik på ett stadsmässigt attraktivt vis.
Strategi: Trafikkontoret kommer att genomföra en utredning av en eventuell stadsbana
inom ramen för Trafikstrategins fortsatta arbete under 2013.
Häpp!
Fast detta har funnits på pränt i mer än en månad - så något utspel igår var det egentligen inte frågan om. Har detta inte uppmärksammats av GP, t ex? Dessutom verkar det vara ett uppdrag från KF, alltså måste frågan varit uppe där tidigare.
Jag kom nyss tillbaka till SSS Forum efter en längre frånvara, har det skrivits något om detta här?
Eder dokumentspanare
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: M32?
Känns som vi är ute och cyklar väldigt långt ifrån M32 just nu...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: M32?
Det framgick väl inte vad som skulle vara planskiljt från vad iofs. Vid Hagakyrkan vore det rätt bra om "heden-järntorget-bussarna" får fortsätta köra i spårvägsspåren, för att komplettera den relativt glesa turtätheten på linje 3 (jämfört med i stort sett alla andra stråk i centrala Göteborg som har många gånger högre turtäthet).TKO skrev:Det glädjer mej att se att det finns flera röster från Göteborg som förespråkar att den spårbundna kollektivtrafiken skall vara planskild från övrig trafik!
Vad tycker du om statsbidrag som betalar kalaset med bibehållet antal hållplatser i innerstaden, dessutom med typ vänstertrafik och ö-plattformar med stadsbana på ena sidan och busshållplats på andra sidan av samma ö för lokala resor längs samma stråk...TKO skrev:Vad tycker ni om höga plattformar och längre tåg då?
Inte mig emot.TKO skrev:(Fast då får vi/ni skrota M32 förstås)

Re: M32?
De bussarna har verkar ha försvunnit sedan i söndags.M_M skrev: Det framgick väl inte vad som skulle vara planskiljt från vad iofs. Vid Hagakyrkan vore det rätt bra om "heden-järntorget-bussarna" får fortsätta köra i spårvägsspåren, för att komplettera den relativt glesa turtätheten på linje 3 (jämfört med i stort sett alla andra stråk i centrala Göteborg som har många gånger högre turtäthet).
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
"You can't look dignified while having fun!"
Re: M32?
Det var bara fyra bussar per timme och nu har det ju tillkommit 6-7 spårvagnar vissa tider så det har nog inte blivit bättre. Problemet är att det inte är någon prioritering där och spårvagnarna mot Järntorget har hållplats omedelbart framför signalen. Det medför att det aldrig kan komma igenom mer än en spårvagn per signalcykel och cykeltiden är 1 minut och 10 sekunder. Lite strul för någon vagn vid hållplatsen så missar den sin lucka och får vänta en minut till. Då blir det fort kö. Med sex linjer kommer det en vagn i genomsnitt var 90 sekund. Har det blivit en kö på tre vagnar så tar det 3 minuter och 30 sekunder att bli av med den om allt flyter, men det hinner komma två vagnar till på 3 minuter. Alltså har kön bara minskat med en vagn. Det tar lång tid att bli av med hela kön och det behövs bara lite strul så växer den igen. Man skulle kunna förbättra situationen genom att flytta tillbaka hållplatsen så att den vagn som väntar på signal inte blockerar hållplatsläget.2763 skrev:Så underbart bra, då kan man kanske faktiskt komma fram med spårvagn på sträckan!Daniel R skrev:De bussarna har verkar ha försvunnit sedan i söndags.
/T