Munkebäckslänken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Re: Munkebäckslänken
Att få reser med 69 och få reste med 74 beror väl delvis på att för den som inte ids planera efter halvtimmestrafik (eller hur sällan de som bäst går/gick) så lönar det sig troligtvis bättre att åka via Gamlestadstorget (v.s. 74) / Redbergsplatsen (v.s. 69) än att vänta på nästa buss om det är 28 minuter kvar. Eller så känns det bara bättre att sitta ombord på ett fordon än att frysa/svettas vid en hållplats.
Men, det finns ingen busslänk Kortedala-Hjällbo, givetvis beroende på att det är ett smärre äventyr att åka på den slingriga vägen däremellan. Spår där skulle ge en klart snabbare länk.
Jag är rätt stor motståndare till att blanda in ytterligare en "stadsbana"-fordonstyp. Däremot kan jag tänka mig att på vissa linjer köra avsevärt längre tåg.
Kapacitetsskillnaden mellan spårväg och tunnelbana räknat per fordonsmeter är nära på försumbar, speciellt om man väger in att spårväg/stadsbana brukar byggas på platser där ett par meter extra längd på en hållplats inte kostar många kronor (medan underjordiska stationer på tunnelbana kostar rätt mycket per meter). Likaså är acceleration, topphastighet o.s.v. inte direkt beroende på fordonsstandard.
Det vore ytterst dumt att sumpa möjligheten att samnyttja spårtrafikens linjesträckningar för att man blandat in ytterligare en standard.
Jämför för övrigt duospårvagnar - de löser ett problem som skulle skapas om man beslutar sig för en stadsbanestandard. Om man låter bli att ta det beslutet så behöver problemet inte lösas. (Däremot löser duospårvagnar fortfarande problemet att köra både på spårväg och järnväg, och det kan vara en bra idé även i Göteborgtrakten, t.ex. järnvägsdubbelspår mellan Brunnsbo och södra brofästet på Bohusbanan över Nordre Älv, och spårväg in till centrala Kungälv).
Men, det finns ingen busslänk Kortedala-Hjällbo, givetvis beroende på att det är ett smärre äventyr att åka på den slingriga vägen däremellan. Spår där skulle ge en klart snabbare länk.
Jag är rätt stor motståndare till att blanda in ytterligare en "stadsbana"-fordonstyp. Däremot kan jag tänka mig att på vissa linjer köra avsevärt längre tåg.
Kapacitetsskillnaden mellan spårväg och tunnelbana räknat per fordonsmeter är nära på försumbar, speciellt om man väger in att spårväg/stadsbana brukar byggas på platser där ett par meter extra längd på en hållplats inte kostar många kronor (medan underjordiska stationer på tunnelbana kostar rätt mycket per meter). Likaså är acceleration, topphastighet o.s.v. inte direkt beroende på fordonsstandard.
Det vore ytterst dumt att sumpa möjligheten att samnyttja spårtrafikens linjesträckningar för att man blandat in ytterligare en standard.
Jämför för övrigt duospårvagnar - de löser ett problem som skulle skapas om man beslutar sig för en stadsbanestandard. Om man låter bli att ta det beslutet så behöver problemet inte lösas. (Däremot löser duospårvagnar fortfarande problemet att köra både på spårväg och järnväg, och det kan vara en bra idé även i Göteborgtrakten, t.ex. järnvägsdubbelspår mellan Brunnsbo och södra brofästet på Bohusbanan över Nordre Älv, och spårväg in till centrala Kungälv).
Re: Munkebäckslänken
Nu har vi kommit lång från ämnet men menar M_M att man skall bygga kuggstångsspårväg ? Det är rätt så stor höjdskillnad mellan Hjällbo och Kortedala. Fast följer man den gamla banvallen och bygger en triangel vid Lärje och hållplats vid Eriksbo kan man nog gå igenom berget med tunnel och hamna ungäfär vid Allhelgona kyrkan, då kan man även bygga en tunnelstation vid Aprilgatan under Årstidstorget .
Re: Munkebäckslänken
Spårväg Kortedala - Hjällbo har funnits med i översiktsplanen för Göteborg. Det finns alltså reservat för spårväg. Fast hur den skulle klara höjdskillnaden och vilken nytta den skulle ha kan väl diskuteras. Finns väl åtskilliga mer intressanta utbyggnader innan.
Re: Munkebäckslänken
hej skrev:Spårväg Kortedala - Hjällbo har funnits med i översiktsplanen för Göteborg. Det finns alltså reservat för spårväg. Fast hur den skulle klara höjdskillnaden och vilken nytta den skulle ha kan väl diskuteras. Finns väl åtskilliga mer intressanta utbyggnader innan.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 14&t=35218
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Munkebäckslänken
Oj ny tråd skapad...Fredrik E skrev:hej skrev:Spårväg Kortedala - Hjällbo har funnits med i översiktsplanen för Göteborg. Det finns alltså reservat för spårväg. Fast hur den skulle klara höjdskillnaden och vilken nytta den skulle ha kan väl diskuteras. Finns väl åtskilliga mer intressanta utbyggnader innan.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 14&t=35218
Re: Munkebäckslänken
Har vid två tillfällen åkt busslinje 1 mellan Härlanda och Östra sjukhuet, en gång strax efter att linjen startade och en gång nu i veckan. Första gången körde bussarna mellan Ättehögsgatan och Kaggelledstorget via Ernst Torulfsgatan men vid andra gången jag åkte här så körde bussen efter Ättehögsgatan upp till Munkebäcksmotet, ut på E20 för att sedan köra in till Kaggelledstorget. Min fråga är då: varför har man ändrat körväg?
En fundering bara, är inte boggiebussar lite för stort på denna linje? det finns väl andra bussar att välja...
En fundering bara, är inte boggiebussar lite för stort på denna linje? det finns väl andra bussar att välja...
Re: Munkebäckslänken
Nu slipper Vidkärrsborna och de som ska till Östra sjukhuset åka omvägar med buss. Fr.o.m. idag går spårvagnarna igen.
Re: Munkebäckslänken
Nu schaktar man ur skärningen för treans kurva:
- Gbgcyklaren
- Inlägg: 220
- Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
- Ort: Göteborg
Re: Munkebäckslänken
Har man tagit bort några träd för att få plats med spåren? (Kan ha varit 1-2 träd som stod i vägen.)Harald skrev:Nu schaktar man ur skärningen för treans kurva:
http://harald.nordius.se/coppermine/alb ... G_3303.jpg
@gbgcyklaren
Re: Munkebäckslänken
Här kommer avlagringarna från istiden fram i ljuset. I botten lera och på den ett tjockt lager sand. Nu blir det geotextil och makadam i stället:
Vy mot Munkebäckstorget:
Svetsning av treans nya spår:
Rätt klen räl där man har kapat vid Solrosgatan. Kan det rentav vara originalräler från 1930-talet. Det ser ut som om man har skiftat höger- och vänsterräl någon gång:
Det är lite konstigt att man har kapat där, för bara fem meter söderut ligger en övergång till nyare BV50 eller vad den rälen heter numera:
Vy mot Munkebäckstorget:
Svetsning av treans nya spår:
Rätt klen räl där man har kapat vid Solrosgatan. Kan det rentav vara originalräler från 1930-talet. Det ser ut som om man har skiftat höger- och vänsterräl någon gång:
Det är lite konstigt att man har kapat där, för bara fem meter söderut ligger en övergång till nyare BV50 eller vad den rälen heter numera:
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Munkebäckslänken
Konstgräs i spåren?Harald skrev:Här kommer avlagringarna från istiden fram i ljuset. I botten lera och på den ett tjockt lager sand. Nu blir det geotextil och makadam i stället:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Munkebäckslänken
Intressant!
Om rälerna faktiskt varit med sen 30-talet och är i hyggligt skick så tar det kanske å andra sidan lång tid för att få lönsamhet i att byta dem om de inte är slut? Å andra sidan kunde de kanske användas på nåt annat ställe?
Det borde "utredas" om rälerna (och slipersarna) är från 30-talet. Snacka om ytterligare ett argument för spårväg istället för buss...
Om rälerna faktiskt varit med sen 30-talet och är i hyggligt skick så tar det kanske å andra sidan lång tid för att få lönsamhet i att byta dem om de inte är slut? Å andra sidan kunde de kanske användas på nåt annat ställe?
Det borde "utredas" om rälerna (och slipersarna) är från 30-talet. Snacka om ytterligare ett argument för spårväg istället för buss...
Re: Munkebäckslänken
Japp, har börjat användas mer och mer i Göteborg. Dels här, dels på linjen ut mot Mölndal. Dessutom har det lagts konstgräs i refuger, bland annat vid nybyggena vid Kvillebäcken.Ulrik Berggren skrev: Konstgräs i spåren?
Re: Munkebäckslänken
Hmm, hur gamla kan slipersarna vara? För inte anvädes väl betongslipers på 30-talet?
Re: Munkebäckslänken
Det rör sig som sagt om cirka fem meter, sedan ligger det BV50 som är valsad 1998 resten av vägen till Kålltorp. Och de är som synes inte i gott skick. Rälhuvudet är kraftigt nedslitet. Sliprarna är uppenbart inte från 30-talet eftersom de är av betong.M_M skrev:Intressant!
Om rälerna faktiskt varit med sen 30-talet och är i hyggligt skick så tar det kanske å andra sidan lång tid för att få lönsamhet i att byta dem om de inte är slut? Å andra sidan kunde de kanske användas på nåt annat ställe?
Det borde "utredas" om rälerna (och slipersarna) är från 30-talet. Snacka om ytterligare ett argument för spårväg istället för buss...
Re: Munkebäckslänken
Då kör jag en ny gissning:
Man kapade så långt norrut som möjligt utan att inskränka på området som kräver markarbeten o.s.v., och sedan kommer man kanske göra en till kapning när det börjar på att bli dags för sammankoppling? På så vis kanske man kunde påskynda arbetsstarten?
Ja, eller så var det kanske helt enkelt ingen som tänkte på detta då kapningspunkten beslutades?
Nu har jag gissat att det går relativt fort att kapa ett spår sådär.
Man kapade så långt norrut som möjligt utan att inskränka på området som kräver markarbeten o.s.v., och sedan kommer man kanske göra en till kapning när det börjar på att bli dags för sammankoppling? På så vis kanske man kunde påskynda arbetsstarten?
Ja, eller så var det kanske helt enkelt ingen som tänkte på detta då kapningspunkten beslutades?
Nu har jag gissat att det går relativt fort att kapa ett spår sådär.
Re: Munkebäckslänken
Tog friheten att köra lite M25 idag, då körde vi förbi Munkebäck
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Munkebäckslänken
Man har slarvat lite med skyltningen vid Munkebäcksrondellen. Tilläggsskylten att man ska lämna fri väg för spårvagn saknas.