WLB-tåg till Baden gör uppehåll i Inzersdorf......
.....där också huvudverksta´n är belägen.
Modernare, begagnade vagnar har kommit (minns inte från vilken tyska stad).
Har inte hittat några uppgifter om varken äldre eller nyare vagnar vid denna bana.
WLB vagn 92 vid ändhållplatsen vid Oper. Till vänster ett släpvagnståg på linje 62 till Lainz. Tvåaxliga l 1743 är från 1960.
De begagnade kommo från Köln. Ett tåg är, tror jag, åter i Köln som museiföremål. De torde ha ersatt bland annat begagnade vagnar från Wien Stadtbahn, första generationen (tvåaxliga, multipelkörbara).
Och det lär ha gått upp till 3 släp bakom de mäktiga boggimotorvagnarna med till- och frånkoppling vid Wolfganggasse eftersom de inte fick köra så långa tåg genom stadens gator i Wien.
Nu håller de på och ersätter de "gamla" Düwagvagnarna (eller licensbyggen?) från uppskattningsvis 1970-talet med nya moderna vagnar, givetvis multipelkörbara med de gamla!
Jag ser fram mot Dina Wien-bilder. Väcker minnen och känslor.
På 1970-talet såg jag ett 5- eller 6-vagnarståg med gammelvagnar på bron över järnvägen vid Meidling.
Jag hade inte kameran redo så jag missade bilden.
Har Du någon bild på ett "jätte-tåg"?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Per Lind skrev:Jag ser fram mot Dina Wien-bilder. Väcker minnen och känslor.
På 1970-talet såg jag ett 5- eller 6-vagnarståg med gammelvagnar på bron över järnvägen vid Meidling.
Jag hade inte kameran redo så jag missade bilden.
Har Du någon bild på ett "jätte-tåg"?
-Per
Tyvärr har jag bara bilder med en eller två släpvagnar. Såg inte några längre tåg under denna enda besöksvecka medan de gamla vagnarna fanns kvar.
Emellertid googlade jag häromdan på WLB och - jag tror det var på Wikipedia - så fanns en bild med ett långt tåg, antagligen på samma plats där du hade sett detsamma.
/Hasse