Söker perrongutrop

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
milout

Söker perrongutrop

Inlägg av milout »

Söker perrongutrop från tunnelbanan "Linje 18 mot Råcksta" och "Linje 18/19 mot Gullmarsplan" (kvinnliga rösten).
Användarens profilbild
Odd

Re: Söker perrongutrop

Inlägg av Odd »

Den här finns till Android:
https://play.google.com/store/apps/deta ... soundboard

Med den kan man labba ihop en massa utrop.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
milout

Inlägg av milout »

Jättebra app du tipsade om, dock fanns inte perrongutropen ute på perrongen i den appen vilket jag söker efter.
milout

Inlägg av milout »

Ingen som har eller kan spela in utropsljud?
Den fria mannen

Inlägg av Den fria mannen »

Jag vet vad du menar. "Linje X mot X ankommer om X minuter", t.ex.? Vore kul om man kunde få tag på dom.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Och de flesta mobiltelefoner innehåller en inspelningsfunktion.
Bara att ge sig ut till någon öde station kvälls/nattetid och spela in.
Se bara till att ni ställer er under rörelsedetektoren...
Hur svårt kan det vara? :roll:

annars kan man ju knäcka ner den här till en mp3...Hur får ni googla själva...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Den fria mannen

Inlägg av Den fria mannen »

roggek skrev:Och de flesta mobiltelefoner innehåller en inspelningsfunktion.
Bara att ge sig ut till någon öde station kvälls/nattetid och spela in.
Se bara till att ni ställer er under rörelsedetektoren...
Hur svårt kan det vara? :roll:
Ganska svårt faktiskt, om man bor långt bort från en t-station.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Varför låter tanten som gör utropet på youtubeklippet så "beskäftig"?

Varför har SL traditionellt alltid haft en speciell "täppt i näsan - pratar genom en tratt"-frekvensgång/ljud-icke-kvalitet på sina högtalarutgångar?

Jag förstår att det blir en del begränsningar när det gäller högtalare utomhus som ska tåla oväder, men i tunnelstationer så skulle man i princip kunna ha "hifihögtalare" för riktigt god ljudkvalitet på utropen!

Ja, jag vet att svaret är väl egentligen att det finns en "proffsbransch" för högtalaranläggningar som inte har "disco/orkester/scenkvalitetkrav" på sig, och den branschen sysslar med slitstarka anläggningar som låter mer eller mindre skitdåligt, och det bara fortgår i alla år, på samma sätt som turistfällor kan sälja äcklig mat till överpriser till stora flöden av förbipasserande sällanresenärer (i värsta fall genom mutor/avtal med t.ex. bussresebolag). Rent tekniskt är det inget som hindrar att man kombinerar utrustning från olika branscher för att få ett mycket bättre resultat. Jag skulle t.ex. föreslå högtalare avsedda för hemmabruk eller studiomonitorer, kombinerat med en limiter/kompressor avsedd för scenljud/studiobruk ihop med i kollektivtrafikfallet enklast tänkbara dator för att spela upp ljuden. Om det istället gäller t.ex. en restaurang eller liknande så kombinera med billigaste DJ-mixern som har hyggligt ljud ihop med en klase blandade ljudkällor (cd/mp3-spelare, radio eller vad man nu vill ha).

Sidospår:
Det är sorgligt att ljudkvalitet värderas så dåligt! Skräckexemplet på hur nåt kan gå från bra till dåligt är nog Burger King i centrum i Örebro! Förr var inredningen nån halvsliten variant som överlevt från (statliga?) Clock, och i taket satt det "MP"-högtalare ("MP"= Martin Persson, 70-tals-tillverkare av bl.a. riktigt hyggliga förhållandevis billiga bokhyllehögtalare för hemmabruk). Jag vet inte vad som drev dessa högtalare, men det spelades rätt ofta musik med en ljudkvalitet som var bättre än många budgetstereoanläggningar folk i allmänhet har. Sen bestämde man sig för att renovera hela lokalen. Väl så, intredningen var inte direkt fräsch. Det dåliga var att då bytte man av bara farten ut den gamla fullt fungerande högtalaranläggningen mot en "proffsbransch"-standardanläggning, sannolikt "ramavtal"-upphandlad av "huvudkontoret", och sen dess låter det skit på samma sätt som det låter skit om de flesta "proffbransch"-butik/restauranghögtalaranläggningar.

Men tänk vad bra det måste vara att veta att med ett 100/70/50V-linjetransformatorsystem så kan man koppla bort en trasig högtalare utan att de andra påverkas. Det måste vara helt ofattbart bra med tanke på att de gamla högtalarna (som med största sannolikhet inte kördes med transformatorer - det lät ju bra) uppenbart funkade finfint under de tre decenier de satt på plats innan de kastades ut trots att de fungerade finfint.

För att komma upp på spåret igen så är SJ's 80-talsvagnar ett exempel på något som började som ett skräckexempel men blev en solskenshistoria. Dessa vagnar hade idiotiskt nog högtalare fastskruvade upp-och-ned direkt mot innertaket (innanför gallren i lysrörsrännorna). Frasen uselt ljud fick en ny dimension där... I nån tråd i Postvagnen så vädjade jag till de som pysslar med vagnarna att på prov skruva loss en högtalare och bara låta den ligga löst rättvänd under gallret, eller hellre låta den omges av en liten papp/träbit, och låta en prova att göra utrop medan någon annan provlyssnar. Jag vet inte om det var någon som tog till sig av vad jag skrev eller om någon annan också insåg tokigheten. Hur som helst så högtalarna fick en klart vettigare montering och sen rätt många år är det bra ljudkvalitet på utropen på SJ's lokdragna vagnar!

Jag tycker för övrigt att SJ's lokdragna tåg (och många andra riktiga järnvägsfordon) borde vara en förebild för kollektivtrafikens ljudanläggningar. Ett utrop ombord på ett SJ-loktåg slår ljudkvaliteten på ovan visade youtubeklipp med hästlängder, TROTS att utropet på SJ-tåget görs "live" med mikrofon i tågets bullriga miljö medan SL-utropet på youtubeklippet är ett förinspelat ljud som skulle kunna spelas in i en talstudio med perfekt akustik.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

M_M skrev:Varför låter tanten som gör utropet på youtubeklippet så "beskäftig"?

Varför har SL traditionellt alltid haft en speciell "täppt i näsan - pratar genom en tratt"-frekvensgång/ljud-icke-kvalitet på sina högtalarutgångar?
Du får skilja på högtalare och "pratorer" (som är det som hörs i videoklippet).
SLs högtalarsystem har numera väldigt bra kvalitet.
Pratorerna till IDTS-skyltarna däremot kan det vara lite si och så med då de är utformade som megafoner/hornhögtalare...

Mycket har ändrats sedan Telefunkenhögtalarna med den klassiska "treklangen" (Ja, när försvann treklangen?) och högtalarutropet som var "förorenat med diverse knaster och brum/störningar"...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

roggek skrev:
M_M skrev:Varför låter tanten som gör utropet på youtubeklippet så "beskäftig"?

Du får skilja på högtalare och "pratorer" (som är det som hörs i videoklippet).
SLs högtalarsystem har numera väldigt bra kvalitet.
Sant! Enda "felet" där är väl den för icke-Stockholmare märkliga dialekten där N'et i Nacka dras ut jättelångt, "och byte till bussar mot Nnnnnnnacka". :wink:
roggek skrev:Pratorerna till IDTS-skyltarna däremot kan det vara lite si och så med då de är utformade som megafoner/hornhögtalare...

Mycket har ändrats sedan Telefunkenhögtalarna med den klassiska "treklangen" (Ja, när försvann treklangen?) och högtalarutropet som var "förorenat med diverse knaster och brum/störningar"...
Finns det inte några grejer från den här tiden sparat?

Jag föredrar en bra frekvensgång och bra uttal parat med knaster och brus/brum över "störningsfritt" ljud med kass frekvensgång och konstigt uttal.
Skriv svar