Utropen i tunneltågen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Utropen i tunneltågen
Tydligen går det inte att byta utropen i T-banevagnarna över en natt. Tror det varit uppe till diskussion tidigare.
Nu är väl det systemet några år gammalt, men jag tycker ändå det är märkligt. Och om det är överföringen till vagnarna som är problemet, varför det nu skulle vara det, så skulle man ju kunna tänka sig att vissa utrop kunde variera beroende på datum eller klockslag. (De kan ju uppenbart variera beroende på linje.) Antingen är systemet extremt statiskt, eller så använder man inte dess möjligheter.
Fortfarande, drygt en vecka efter att blå linjen öppnats efter sommarens och höstens avstängning så meddelas trafikanterna att blå linjen är avstängd. Ibland avbryts utropet ungefär där, ibland så får man höra hela harangen om hur man skall åka i stället.
Nu är väl det systemet några år gammalt, men jag tycker ändå det är märkligt. Och om det är överföringen till vagnarna som är problemet, varför det nu skulle vara det, så skulle man ju kunna tänka sig att vissa utrop kunde variera beroende på datum eller klockslag. (De kan ju uppenbart variera beroende på linje.) Antingen är systemet extremt statiskt, eller så använder man inte dess möjligheter.
Fortfarande, drygt en vecka efter att blå linjen öppnats efter sommarens och höstens avstängning så meddelas trafikanterna att blå linjen är avstängd. Ibland avbryts utropet ungefär där, ibland så får man höra hela harangen om hur man skall åka i stället.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Lennart Petersen
- Inlägg: 3272
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Utropen i tunneltågen
Var hör du det ? Jag åker blå linje dagligen och har inte hört något sådant utrop .LÅ1 skrev:Tydligen går det inte att byta utropen i T-banevagnarna över en natt. Tror det varit uppe till diskussion tidigare.
Nu är väl det systemet några år gammalt, men jag tycker ändå det är märkligt. Och om det är överföringen till vagnarna som är problemet, varför det nu skulle vara det, så skulle man ju kunna tänka sig att vissa utrop kunde variera beroende på datum eller klockslag. (De kan ju uppenbart variera beroende på linje.) Antingen är systemet extremt statiskt, eller så använder man inte dess möjligheter.
Fortfarande, drygt en vecka efter att blå linjen öppnats efter sommarens och höstens avstängning så meddelas trafikanterna att blå linjen är avstängd. Ibland avbryts utropet ungefär där, ibland så får man höra hela harangen om hur man skall åka i stället.
Re: Utropen i tunneltågen
Jepp, ett känt problem. Samma problem uppstod i samband med inledningen av sommaravstängningen i början av juni. Då började vissa tågs automatiska tågutrop först för tidigt, vilket fick folk att byta i Fridhemsplan helt i onödan. Då körde man in de vagnarna i panik, och istället fick förarna ropa manuellt i någon vecka innan alla uppdaterade utrop var på plats igen. TBT sa sig då ha en lösning på problemet, men det verkar inte som att den har hunnit implementeras riktigt än
. Resultatet är att alla vagnar måste in i depån och de automatiska utropen åtgärdas manuellt. Återigen har TBT sagt sig titta på en lösning, men det kräver visst att man ändrar något i programvaran på vagnarna.
Utropen som är kvar är vad jag har förstått det framför allt på gröna och röda när tågen passerar Fridhemsplan eller T-Centralen. Då går det igång med "Nästa - Fridhemsplan. Blå linjen avstängd till och med måndagen den 22 oktober. Resande mot Akalla/Hjulsta medföljer Gröna linjen och byter vid Fridhemsplan." Förarna kan förbikoppla det automatiska utropet om de är kvicka i hand och tanke, därför är det vissa tåg där bara halva meddelandet går ut, vissa förare lyckas får bort hela meddelandet. De interna skylttextarna rullar emellertid på de tåg som inte varit inne och blivit fixade i depån oavsett förarens åtgärd.
Utropen som är kvar är vad jag har förstått det framför allt på gröna och röda när tågen passerar Fridhemsplan eller T-Centralen. Då går det igång med "Nästa - Fridhemsplan. Blå linjen avstängd till och med måndagen den 22 oktober. Resande mot Akalla/Hjulsta medföljer Gröna linjen och byter vid Fridhemsplan." Förarna kan förbikoppla det automatiska utropet om de är kvicka i hand och tanke, därför är det vissa tåg där bara halva meddelandet går ut, vissa förare lyckas får bort hela meddelandet. De interna skylttextarna rullar emellertid på de tåg som inte varit inne och blivit fixade i depån oavsett förarens åtgärd.
Re: Utropen i tunneltågen
Man försöker väl helt enkelt klara av det med ordinarie personal - och då tar det förstås tid (med tanke på allt annat som behöver göras). Tyvärr har jag förstått att utrymmet i tågdatorn är rätt begränsat (vagnarna är ju ändå från 90-talet - ibland glömmer vi vad dyrt minneskapacitet var då och vad dyra datorer var på den tiden). En uppgradering vore ju helt klart befogat. Men man ser väl ändå detta som ett lågprioriterat område. Vad jag förstått måste också uppdateringen ske manuellt - alltså genom att koppla en pc till tågdatorn. Och då tar det förstås tid.
Re: Utropen i tunneltågen
På röd och/eller grön linje vid ankomst till T-centralen!Lennart Petersen skrev:Var hör du det ? Jag åker blå linje dagligen och har inte hört något sådant utrop .LÅ1 skrev:Tydligen går det inte att byta utropen i T-banevagnarna över en natt. Tror det varit uppe till diskussion tidigare.
Nu är väl det systemet några år gammalt, men jag tycker ändå det är märkligt. Och om det är överföringen till vagnarna som är problemet, varför det nu skulle vara det, så skulle man ju kunna tänka sig att vissa utrop kunde variera beroende på datum eller klockslag. (De kan ju uppenbart variera beroende på linje.) Antingen är systemet extremt statiskt, eller så använder man inte dess möjligheter.
Fortfarande, drygt en vecka efter att blå linjen öppnats efter sommarens och höstens avstängning så meddelas trafikanterna att blå linjen är avstängd. Ibland avbryts utropet ungefär där, ibland så får man höra hela harangen om hur man skall åka i stället.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Utropen i tunneltågen
Man KUNDE ha lagt in det så att olika tumhjulskoder ger olika utrop, men samma destinationsinfo. Då hade det bara varit att vid ett givet datum byta tumhjulskod (jaja, jag vet att "tumhjulen" är digitala nu).
Re: Utropen i tunneltågen
Uppgradering av infosystemet på tunneltågen känns väl som en grej som Trafikverket gärna hade fått pröjsa, eller iaf att det gått som ett "måste" som del av bygget av pendeltågstunneln?
På köpet kunde man kanske fixat automatiska utrop på Cx-tågen, om det inte redan finns.
(Hej Stockholmare, i en ort vars storlek brukar refereras till när Stockholms tillväxt nämns, så har vi sen rätt många år automatiska hållplatsutrop även på de spårvagnar som är från 1965. Ni kan ni också om ni bara försöker
)
På köpet kunde man kanske fixat automatiska utrop på Cx-tågen, om det inte redan finns.
(Hej Stockholmare, i en ort vars storlek brukar refereras till när Stockholms tillväxt nämns, så har vi sen rätt många år automatiska hållplatsutrop även på de spårvagnar som är från 1965. Ni kan ni också om ni bara försöker
- Tgoj gubben
- Inlägg: 108
- Blev medlem: fredag 30 april 2010 22:27
- Ort: Eskilstuna
Re: Utropen i tunneltågen
MM: Skulle trafikverket pröjsa uppgradering av infosystemet i tunnelbanan? Man kan ju alltid önska att de gjorde detta men det lär de inte göra eftersom de inte har något med tunnelbanan att göra.M_M skrev:Uppgradering av infosystemet på tunneltågen känns väl som en grej som Trafikverket gärna hade fått pröjsa, eller iaf att det gått som ett "måste" som del av bygget av pendeltågstunneln?
På köpet kunde man kanske fixat automatiska utrop på Cx-tågen, om det inte redan finns.
(Hej Stockholmare, i en ort vars storlek brukar refereras till när Stockholms tillväxt nämns, så har vi sen rätt många år automatiska hållplatsutrop även på de spårvagnar som är från 1965. Ni kan ni också om ni bara försöker)
Mvh TGOJ gubben!
- Kristofer
- Inlägg: 1558
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Utropen i tunneltågen
Låt mig tolka M_M: Det är Trafikverkets "fel" att tunnelbanans Blå linje varit avstängd tre somrar och höstar. Alltså är det inte mer än rätt att Trafikverket kompenserar SL med ett fungerande infosystem för att informera om avstängningarna (eftersom SL inte klarar av det själva (min tolkning, inte M_M:s)).Tgoj gubben skrev:MM: Skulle trafikverket pröjsa uppgradering av infosystemet i tunnelbanan? Man kan ju alltid önska att de gjorde detta men det lär de inte göra eftersom de inte har något med tunnelbanan att göra.M_M skrev:Uppgradering av infosystemet på tunneltågen känns väl som en grej som Trafikverket gärna hade fått pröjsa, eller iaf att det gått som ett "måste" som del av bygget av pendeltågstunneln?
På köpet kunde man kanske fixat automatiska utrop på Cx-tågen, om det inte redan finns.
(Hej Stockholmare, i en ort vars storlek brukar refereras till när Stockholms tillväxt nämns, så har vi sen rätt många år automatiska hållplatsutrop även på de spårvagnar som är från 1965. Ni kan ni också om ni bara försöker)
Mina egna små hjälpredor: Buss på Gotland och SL Avgångar
- Tgoj gubben
- Inlägg: 108
- Blev medlem: fredag 30 april 2010 22:27
- Ort: Eskilstuna
Re: Utropen i tunneltågen
Men både SL och trafikverket vill ju ha citybanan och om jag inte minns fel så var det SL som först kom med iden att bygga citybanan.Kristofer skrev:Låt mig tolka M_M: Det är Trafikverkets "fel" att tunnelbanans Blå linje varit avstängd tre somrar och höstar. Alltså är det inte mer än rätt att Trafikverket kompenserar SL med ett fungerande infosystem för att informera om avstängningarna (eftersom SL inte klarar av det själva (min tolkning, inte M_M:s)).Tgoj gubben skrev:MM: Skulle trafikverket pröjsa uppgradering av infosystemet i tunnelbanan? Man kan ju alltid önska att de gjorde detta men det lär de inte göra eftersom de inte har något med tunnelbanan att göra.M_M skrev:Uppgradering av infosystemet på tunneltågen känns väl som en grej som Trafikverket gärna hade fått pröjsa, eller iaf att det gått som ett "måste" som del av bygget av pendeltågstunneln?
På köpet kunde man kanske fixat automatiska utrop på Cx-tågen, om det inte redan finns.
(Hej Stockholmare, i en ort vars storlek brukar refereras till när Stockholms tillväxt nämns, så har vi sen rätt många år automatiska hållplatsutrop även på de spårvagnar som är från 1965. Ni kan ni också om ni bara försöker)
Mvh TGOJ gubben!
Re: Utropen i tunneltågen
Problemet är att man måste gå igenom vagn efter vagn, plugga in en laptop och ladda in "prat"-filen och det tar ett tag, men fler och fler vagnar får den lilla dekalen som talar om att normaltexten är inlagd. Man hade hoppats att hinna bli klar till den 5/11 men det finns en antal vagnar som inte hanns med. Så kan det gå!

Re: Utropen i tunneltågen
Det är ju näst intill hedenhösteknik. Skulle man konstruera ett system på det sättet i dag? Nog borde överföringen av ljud och text ske trådlöst? Och då byte av allt över en natt. Eller på en kvart om överföringen kunde ske medan tågen är i trafik.Patrick skrev:Problemet är att man måste gå igenom vagn efter vagn, plugga in en laptop och ladda in "prat"-filen och det tar ett tag, men fler och fler vagnar får den lilla dekalen som talar om att normaltexten är inlagd. Man hade hoppats att hinna bli klar till den 5/11 men det finns en antal vagnar som inte hanns med. Så kan det gå!![]()
Ett snabbt och i stort sett automatisk system för uppdatering av tågens infosystem skulle möjliggöra att man hade avvikande utrop under några timmar. T.ex. vid stora evenemang.
Om jag förstår det rätt så skulle det betyda att tågets infosystem skulle ha dubbla antalet "linjer" inlagda. Om det är möjligt så är det väl så som man borde gjort. I alla fall om man verkligen ville ge korrekt och adekvat innformation till resenärerna, eller snarare till kunderna.daniel_s skrev:Man KUNDE ha lagt in det så att olika tumhjulskoder ger olika utrop, men samma destinationsinfo. Då hade det bara varit att vid ett givet datum byta tumhjulskod (jaja, jag vet att "tumhjulen" är digitala nu).
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Utropen i tunneltågen
Då C20-tågen är "hedenhös" teknikmässigt så är det inte så konstigt.LÅ1 skrev:Det är ju näst intill hedenhösteknik. Skulle man konstruera ett system på det sättet i dag?Patrick skrev:Problemet är att man måste gå igenom vagn efter vagn, plugga in en laptop och ladda in "prat"-filen och det tar ett tag, men fler och fler vagnar får den lilla dekalen som talar om att normaltexten är inlagd. Man hade hoppats att hinna bli klar till den 5/11 men det finns en antal vagnar som inte hanns med. Så kan det gå!![]()
Re: Utropen i tunneltågen
Kristofer tolkar mig helt rätt!
Hur lång tid tar laptop-filkopieringen? Kör man flera laptop's paralellt på flera vagnar för att slippa vänta vid varje vagn, eller går det kanske så snabbt att man inte hinner mer om man har flera burkar (per person som gör jobbet)?
Kan man inte bara hänga ut en låååååååååååååång sladd invid varje förstavagnplats i depåerna och köra de sladdarna via en femtioelva-till-en-omkopplare så att det ingår i klargörningsuppgiften att köra uppgraderingen om det inte redan gjorts, med krav på att om föraren inte uppgraderat så måste den ropa ut allt för hand...
Hur lång tid tar laptop-filkopieringen? Kör man flera laptop's paralellt på flera vagnar för att slippa vänta vid varje vagn, eller går det kanske så snabbt att man inte hinner mer om man har flera burkar (per person som gör jobbet)?
Kan man inte bara hänga ut en låååååååååååååång sladd invid varje förstavagnplats i depåerna och köra de sladdarna via en femtioelva-till-en-omkopplare så att det ingår i klargörningsuppgiften att köra uppgraderingen om det inte redan gjorts, med krav på att om föraren inte uppgraderat så måste den ropa ut allt för hand...
Re: Utropen i tunneltågen
Frågan är om det är värt detta för en uppdatering som kanske sker högst en gång per år, om ens så ofta.M_M skrev:Kristofer tolkar mig helt rätt!
Hur lång tid tar laptop-filkopieringen? Kör man flera laptop's paralellt på flera vagnar för att slippa vänta vid varje vagn, eller går det kanske så snabbt att man inte hinner mer om man har flera burkar (per person som gör jobbet)?
Kan man inte bara hänga ut en låååååååååååååång sladd invid varje förstavagnplats i depåerna och köra de sladdarna via en femtioelva-till-en-omkopplare så att det ingår i klargörningsuppgiften att köra uppgraderingen om det inte redan gjorts, med krav på att om föraren inte uppgraderat så måste den ropa ut allt för hand...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.