Var är bilden tagen?

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Inge skrev:Telefonen blev tidigt populär och något av ett nödvändigt modeting. Stockholm var faktiskt världens telefontätaste huvudstad vid sekelskiftet 1900, efter en fenomenal ekonomisk tillväxt under 1800-talets slutskede.
Ja. telefoner i hemmen, kontor, affärer o.s.v. blev tidigt vanliga, men egna telefoner på stolpar runt om i stan var det nog i stort sett bara SS som hade.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Vad är det som låter märkligt?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Inge skrev:Det finns alltså inget skäl att tro att det verkligen funnits någon skillnad i telefonanvändning mellan bolagen.
Jo, det gör det. Satte man upp en telefon utomhus tillgänglig för alla så var det antingen en mynttelefon, vilka sattes upp av Televerket, eller en telefon som ingick i ett eget nät, alltså ett där man inte kunde ringa vart som helst utom möjligen genom en växel. SS nät var ett sådant nät. Utöver SS kan jag tänka mig att Taxi och polisen hade egna nät med telefoner som kunde användas av förare eller polismän och även av allmänheten för att beställa taxi resp. kalla på polis. Jag tror inte att de privata bussbolagen investerade i egna nät. Vid deras Stockholmsterminaler fanns ju i allmänhet en godsexpedition och där fanns säkert en telefon som busspersonalen kunde använda för sina tjänstesamtal. SS var nog ganska ensamt bland trafikföretagen om att ha telefoner vid ändstationerna. Vi hade det t.ex. inte i Uppsala när jag arbetade där på 60-talet, utan där fick man leta reda på en telefonkiosk eller låna telefon i en affär om man behövde ringa trafikledningen. De relativt små privata bolagen som skulle ge vinst eller i varje fall inte förlust kostade nog inte på sig egna telefonnät.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Du blandar in irrelevanta saker och yttrar dig om saker du inte vet något om. Att Stockholm hade flera telefonbolag vet jag också, men bilden är från 30-talet när Televerket hade monopol.

Ser du något lås på luckan på bilden? SS hade på den tiden ingen nyckel för all personal utom fyrkantsnycklen och den var ju inte dyrksäker direkt.

Vad gäller kostnaderna så finns det en artikel i Spårväg och Buss 1946 där det står att bara avgifterna till Televerket var 100.000 kronor per år, vilket motsvarar cirka 2 miljoner kronor nu.

Men jag tror vi kan avsluta diskussionen. Du kommer inte att ändra dig och inte jag heller, så vi kan ju enas om att vi är oense.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Per Lind »

Harald skrev:Spårvägsmuseet visar denna bild på Flickr under rubriken "Okänd plats". Jag har en teori om var det är, men är inte säker. Är det någon här som kan avgöra det?

Bild

Bild från Spårvägsmuseets photostream under licens CC BY-NC 2.0
Nu har jag inte den blekaste aning om var bilden är tagen men vad vi kan se i bilden:
1. Väldigt brant backe som ser ut att vara en stenmur. Krönt med ett räcke.
2. Uppe på denna stenmursbacke verkar det gå någon gata som verka stiga från vgänster till höger.
Var finns det sådana?
Lidingön? Nja, inte vad jag sett.
Söder: Utefter Saltsjöbanan finns väl några tänkbara platser?

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av daniel_s »

Södermalm tror jag inte att det är. Snarare tror jag på Valhallavägen, och att det är Roslagstullsbacken som går uppför berget på betongkonstruktionen i bakgrunden. I så fall är väl inte bilden tagen vid Ingemarsgatan, utan närmare Roslagstull.

Eller skulle det kunna vara Nybohovsberget eller något sådant?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Det är 55:ans ändstation på Vanadisvägen. Spårvägsmuseets gamla sida med bilder har blivit oåtkomlig, men nu har jag lärt mig hur man hittar bilder på den nya. Se på den här bilden: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/gen ... r-8208778/
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Det är 55:ans ändstation på Vanadisvägen. Spårvägsmuseets gamla sida med bilder har blivit oåtkomlig, men nu har jag lärt mig hur man hittar bilder på den nya. Se på den här bilden: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/gen ... r-8208778/
Okej, jag var faktiskt där och tog en bild, men tyckte inte att det stämde så bra. Den här bildvinkeln bör det väl ha varit: (på den ursprungliga frågebilden alltså)

Bild
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Jag tror du har stått närmare Sveavägen än den andra fotografen. Men sånt här är vanskligt för man vet ju inte riktigt vilken brännvidd det gamla fotot är taget med.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av M_M »

Brännvidden (eller snarast öppningsvinkeln - vi vet väl inte om det är ett 24x36mm-foto eller vad för storlek det nu är?) torde väl i princip gå att räkna ut genom att mäta på t.ex. undersidan av den sannolikt rektangulära bjällran på "telefonstolpen", och likaså räkna på hur stor del av dess undersida som syns?

Edit:

Man kan också se att - förutsatt att skiftoptik inte använts - så har kameran befunnit sig på en punkt som ligger i samma plan som bottenplanet på telefonburken , och man ser också en "lutning" på telefonburkens övre plan.
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av 643 »

Kan den svårt funkisinfluerade byggnaden på berget vara något annat än
Vanadisbadet under byggnad 1937-38?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Per Lind »

Backen ser mycket brantare ut på den gamla bilden än på den nya.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av daniel_s »

643 skrev:Kan den svårt funkisinfluerade byggnaden på berget vara något annat än
Vanadisbadet under byggnad 1937-38?
Nej, den kan väl inte det. Men jag tyckte, liksom kanske Per Lind, att den såg ut att vara för högt upp. Antagligen är det så att optiken skiljer sig åt mellan våra kameror, och dåtidens fotograf verkar också ha hållit sin kamera närmare marken. Buss-killen är nog inte så lång heller, kanske 1,70? Han når ju knappt upp till telefonen... :wink:
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Buss-killen är nog inte så lång heller, kanske 1,70?
Det var rätt lågt i tak i bussarna på den tiden så man fick inte bli busskonduktör om man var för lång. När jag arbetade i Uppsala var det en stockholmare som körde buss där och han berättade att ville bli busskonduktör på 30-talet men hade fått nej p.g.a. sin längd och han var inte särskilt lång. Jag minns nu inte vad gränsen var, men nånstans runt 1,75 tror jag.
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av 643 »

Om man vet namnet på föraren/konduktören på bilden kan man lätt få fram följande:

http://sparvagsmuseet.sl.se/2012/09/07/ ... smuseet-2/

Busspojken/konduktören/bussföraren/SS-fotografen/spårvägsmuseichefen mm
Sven Goliath (1918-1989) syns på första bilden som verkar tagen på exakt samma
plats men möjligen något tidigare, här har han konduktörsväska, möss-stuket är
lindrigt sagt annorlunda och uniformen och skorna mycket nyare! I bakgrunden syns
de inhägnade och välskötta trädgårdarna framför husen Vanadisvägen 1-7. Inte ett
grässtrå har funnits vid 57:ans ändhållplats på Ingemarsgatan...

Men visst är det fint med bildgåtor där de flesta helt säkra fakta befinner sig strax
utanför bildutsnittet!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av daniel_s »

643 skrev:Om man vet namnet på föraren/konduktören på bilden kan man lätt få fram följande:

http://sparvagsmuseet.sl.se/2012/09/07/ ... smuseet-2/

Busspojken/konduktören/bussföraren/SS-fotografen/spårvägsmuseichefen mm
Sven Goliath (1918-1989) syns på första bilden som verkar tagen på exakt samma
plats men möjligen något tidigare, här har han konduktörsväska, möss-stuket är
lindrigt sagt annorlunda och uniformen och skorna mycket nyare!
Och dessutom ser han ÄNNU kortare ut, kanske för att han helt enkelt var det!

643 skrev:I bakgrunden syns
de inhägnade och välskötta trädgårdarna framför husen Vanadisvägen 1-7. Inte ett
grässtrå har funnits vid 57:ans ändhållplats på Ingemarsgatan...

Men visst är det fint med bildgåtor där de flesta helt säkra fakta befinner sig strax
utanför bildutsnittet!
Ser nu att trädet t h i bild verkar vara samma på båda bilderna!
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Anders Hanquist »

Även stolptelefonen verkar identisk. Tja, de såg väl likadana ut, men den här har någon slags "adresslapp" hängandes på veven. Kanske någon typ av felanmälan. Att just den är med talar också för att det är samma plats, således Vanadisvägen vid Sveavägen.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Bilden av Sven Goliath är känd. Den finns med i skriften "Från kusk till autopilot" som gavs ut till Spårvägspersonalens Samorganisations 50-årsjubileum. Där står i bildtexten att han var konduktör på linje 55. Men den första bilden ser inte ut som Sven Goliath.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Var är bilden tagen?

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev:Kondisen? Detdär är väl föraren?
Jag tyckte han såg ung ut för att vara föraren och tänkte att det var kondisen som hade lagt ifrån sig väskan, men nu läste jag en artikel på den sidan som 643 länkade till och där berättar Sven Goliath att han hade en förare som var 21 år, så det kan mycket väl vara en förare. Det skulle ju t.o.m. kunna vara Svens förare. Dock är bilderna inte tagna vid samma tillfälle som någon funderade på. Man ser på skuggorna att den ena bilden är tagen vid tolvtiden och den andra någon gång mellan fyra och fem på eftermiddagen. Men att det är Vanadisvägen kan vi nog enas om.
Skriv svar