Henrik Schütz skrev:Olika grupperingar sluter sig kring olika projekt, och denna F4 har ett antal tillskyndare, och om den skrotas, så komme vi inte att kasta oss över bomhusvagnen och renovera den. då blir det snarare inget gjort...
Nu var det ju inte frivilliga insatser du skrev om tidigare:
Henrik Schütz skrev:det är sl spårvägsmuseum som bör agera. sss som ideeöl förening har redan ladorna fulla. således en icke intern frågs.
HS
Som jag redan har skrivit i tråden så har jag inget emot att bussen räddas genom frivilliga insatser. Tvärtom önskar jag dem som vill försöka all lycka. Frivilliga insatser kan aldrig vara fel om de inte går till något direkt ont ändamål och det är bara de som gör insatserna som kan bestämma hur de ska prioriteras.
daniel_s skrev:Det är väl en sanning med modifikation, de har ju ett hydrauliskt system i stället för tryckluft till bromsen så de är väl egentligen inte mer all-electrics än M29? (M29 har kanske luftfjädring också, men den motsvaras ju inte av någon elektrisk fjädring på M25/M28 så det är fortfarande dött lopp...)
Jag tycker inte man kan säga att M25 och M28 har ett hydrauliskt system på samma sätt som M29 har ett tryckluftssystem. M29 har en kompressor och en tryckluftsbehållare som försörjer mekanisk broms, dörrcylindrar och fjädring. Jag tror inte PCC all-electrics hade elektrisk fjädring, hur en sån nu skulle se ut. Motverkande solenoider kanske

. M25 och M28 har elektriska dörrmaskiner men i mekaniska bromsen finns en hydraulisk komponent, det är riktigt. På M25 är det en vanlig hydraulisk fordonsbroms fast lite större än i en personbil och det som trycker på kolvarna i de två huvudcylindrarna är fjädrar. Bromsen lossas med solenoider som motverkar fjädrarna. På M28 börjar vi kanske närma oss ett hydraulsystem, för det finns det en hydraulpump som ger ett tryck till hydraulcylindrar som motverkar de fjädrar som verkar direkt på bromsbeläggen. Men OK, riktigt all-electric är de inte. Vi får väl kalla dem
hydraulectrics 
Sedan kan man tillägga att en av nyheterna på PCC all-electrics var att bromsarna verkade på en bromstrumma på motorn i stället för på hjulen. Därmed undvek man att värma upp de fjädrande hjulen, vilket förlängde livet på gummielementen i dem. Den konstruktionen har även M25 och M28, men den blev ju rätt vanlig på spårvagnar, såväl PCC air-electrics som icke PCC-vagnar.