Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...

Inlägg av Lennart Petersen »

Harald skrev:
Lennart Petersen skrev: Alla vet ju nu hur man kör.
Uppenbarligen inte. Några tror att man alltid kör på vänster spår.
Alla som läser den här tråden bör rimligtvis ha klart för sig vad som gäller nu.
Och dem som inte läser tråden kan vi väl lämna därhän.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Enligt en bekant som arbetar som lokförare är alla järnvägens dubbelspår numera två enkelspår som går bredvid varandra. Vanligast är att man möts i vänstertrafik men trafik sker åt valfritt håll. Detta för att man skall tillåta omkörningar på ett lättare sätt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

Harald skrev:
Alltså, vänstertrafik och att köra på vänster spår är samma sak i mina öron. Varför behöver detta vara så komplicerat? I praktiken ÄR det vänstertrafik eftersom man för det mesta kör på vänsterspår på de flesta banorna som regel. Om det inte är skrivet i lagen - är det fel att kalla det för "vänstertrafik" då? NEJ! Vänstertrafik är ett ord för att beskriva att man kör på vänster sida av en väg (om det är en bilväg eller en banvall spelar ingen roll). Sedan är det väl hårklyverier och direkt fel att säga att bara för att man kör på vänster spår av två spår på banvallen är det inte vänstertrafik. Definitionen av vänstertrafik är när två fordon möts på vänster sida som regel - sedan kan vara regeln vara praktisk eller lagstagdad. Vänstertrafik är vänstertrafik. Slutsats - Sverige har i vanligt fall vänstertrafik när det gäller järnväg och tunnelbana!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:Enligt en bekant som arbetar som lokförare är alla järnvägens dubbelspår numera två enkelspår som går bredvid varandra. Vanligast är att man möts i vänstertrafik men trafik sker åt valfritt håll. Detta för att man skall tillåta omkörningar på ett lättare sätt.
-Per
Stämmer bra med det tillägget att det rör sig om en liknelse. Smidigare förbigångar är naturligtvis en bra poäng med detta men den främsta fördelen är nog att tågföringen vid enkelspårsdrift underrättas väsentligt. På den enkelriktade och "semidubbelriktade" linjeblockeringens tid kunde ju bl a endast ett tåg åt gången framföras på högerspår.

Sista järnvägen med enkelriktad linjeblockering på dubbelspår bör ha varit Roslagsbanan, men där försvann fenomenet under 1990-talet.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

SouthernCross88au skrev:
Harald skrev:Uppenbarligen inte. Några tror att man alltid kör på vänster spår.
Alltså, vänstertrafik och att köra på vänster spår är samma sak i mina öron. Varför behöver detta vara så komplicerat? I praktiken ÄR det vänstertrafik eftersom man för det mesta kör på vänsterspår på de flesta banorna som regel. Om det inte är skrivet i lagen - är det fel att kalla det för "vänstertrafik" då? NEJ! Vänstertrafik är ett ord för att beskriva att man kör på vänster sida av en väg (om det är en bilväg eller en banvall spelar ingen roll). Sedan är det väl hårklyverier och direkt fel att säga att bara för att man kör på vänster spår av två spår på banvallen är det inte vänstertrafik. Definitionen av vänstertrafik är när två fordon möts på vänster sida som regel - sedan kan vara regeln vara praktisk eller lagstagdad. Vänstertrafik är vänstertrafik. Slutsats - Sverige har i vanligt fall vänstertrafik när det gäller järnväg och tunnelbana!
Jag avlöser göteborgarna en stund och påpekar att detta inte gäller på stationer vid enkelspåriga sträckor - där kör man på det mest praktiska spåret (d v s det som är rakast, har längst plattform etc) såvida det inte är tågmöte, då kan det bli högermöte eller vänstermöte beroende på vad som är mest praktiskt för tillfället.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

SouthernCross88au skrev:I praktiken ÄR det vänstertrafik eftersom man för det mesta kör på vänsterspår på de flesta banorna som regel.
Nej, man kör inte på vänsterspår på de flesta banorna. De flesta banorna har inget vänsterspår. De har ett spår som man kör åt båda hållen på. På de platser man kan mötas kör man på det spår som är mest praktiskt vare sig det ligger till höger eller vänster. Mest praktiskt är ofta att det tåget som kommer först får gå in på ett avvikande spår och vänta så att det mötande tåget kan köra rakt igenom.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev:
Jag tror inte "alltid" att man kör på vänster spår. Jag har skrivit att det är undantag att man kör på höger spår - att det mer eller mindre finns en "yttre anledning" till att man gör det. Undantag rena mötesspår och stationer. Men jag avser dubbelspår. På enfiliga vägar och grusvägar kör man oftast mitt i med bil också, trots lagstadgad högertrafik.

Men jag har väl fel. Och återigen: Då begriper jag inte varför man måste ha "flyovers" på Arlanda och vid Malmö, om man redan kör lite hipp som happ. Om det nu är så.
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:På enfiliga vägar och grusvägar kör man oftast mitt i med bil också, trots lagstadgad högertrafik.
Nja, högertrafik gäller ju bara vid möte, eller om vägen har markerade körfält.
Kantorn skrev:Men jag har väl fel. Och återigen: Då begriper jag inte varför man måste ha "flyovers" på Arlanda och vid Malmö, om man redan kör lite hipp som happ. Om det nu är så.
Därför att man behöver kunna köra flera tåg samtidigt. Klart att flyovern vid Arlöv (finns det en i Malmö också?) kan ersättas med ett spårkors, som vid Alléparken eller Hjällbo, men då kan ju bara ett tåg åt gången passera platsen. Detsamma gäller vid Arlanda, där hade man behövt en flyover i vilket fall som helst men genom att köra högertrafik på "lokalstationerna" har man kunnat förskjuta flyovern så att man sparar plats.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Kantorn skrev: På enfiliga vägar och grusvägar kör man oftast mitt i med bil också, trots lagstadgad högertrafik.
Ja, men när man möter någon vid en mötesplats så finns det en regel att man ska hålla till höger. När två tåg på en enkelspårig linje möts på en station, så finns det ingen sådan regel och inte heller någon sida som är vanligast.

Att det normalt är vänstertrafik på järnvägen gäller alltså bara på dubbelspåriga linjer.
Kantorn skrev:Då begriper jag inte varför man måste ha "flyovers" på Arlanda och vid Malmö, om man redan kör lite hipp som happ.
Därför att Arlanda och Malmö ligger vid dubbelspåriga linjer och där kör man vanligen till vänster. Det behövs inga flyovers vid Kornsjö, Charlottenberg, Storlien eller Riksgränsen.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev:
Kantorn skrev: På enfiliga vägar och grusvägar kör man oftast mitt i med bil också, trots lagstadgad högertrafik.
Ja, men när man möter någon vid en mötesplats så finns det en regel att man ska hålla till höger. När två tåg på en enkelspårig linje möts på en station, så finns det ingen sådan regel och inte heller någon sida som är vanligast.

Att det normalt är vänstertrafik på järnvägen gäller alltså bara på dubbelspåriga linjer.
Kantorn skrev:Då begriper jag inte varför man måste ha "flyovers" på Arlanda och vid Malmö, om man redan kör lite hipp som happ.
Därför att Arlanda och Malmö ligger vid dubbelspåriga linjer och där kör man vanligen till vänster. Det behövs inga flyovers vid Kornsjö, Charlottenberg, Storlien eller Riksgränsen.
Ok. Jag har kommit fram till att vi menar i stort sett samma sak, men säger det olika och har olika utgångspunkter. Min utgångspunkt härrör sig från egna studier och erfarenheter, samt diskussioner med folk som märkt samma sak, och det rör i huvudsak där det finns dubbelspår, typ stambanor och pendeltrafiken närmast Stockholm. Det är dessa sträckor jag tänker på när jag säger att det i praktiken är vänstertrafik. Du skriver att man vanligen kör till vänster på dessa sträckor. En ganska stor nyansskillnad, men jag ska inte bråka om det.
Professionell tyckare
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Man kan se det som att det vid järnvägstrafik inte finns (och inte behövs) någon lagstadgad regel som säger att möten ska ske till höger eller vänster, utan att det kan lösas på det sätt som är bäst på platsen. I praktiken är dock järnvägar i Sverige (och Stockholms tunnelbana) inrättad så att trafiken i normalfallet går på vänsterspåret. Med tanke på trådens ursprungliga fråga finns ingen vettig anledning att för höga kostnader ändra på detta. När det gäller spårvägar i blandtrafik är det naturligtvis lämpligast att följa övrig gatutrafik.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Svårt för vissa dethär! Men värt att notera att det på järnvägarna förekommande plåtskyltarna på plattformarna som anger vart pendeltågen går allt som oftast är uppskruvade så att de endast visar rätt om tågen går i "vänstertrafik", även värt att notera är att mängden ATC-fel ökar markant om man kör mot den "vanliga" körriktningen på ett spår!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev:Svårt för vissa dethär! Men värt att notera att det på järnvägarna förekommande plåtskyltarna på plattformarna som anger vart pendeltågen går allt som oftast är uppskruvade så att de endast visar rätt om tågen går i "vänstertrafik", även värt att notera är att mängden ATC-fel ökar markant om man kör mot den "vanliga" körriktningen på ett spår!
Men de flesta spår har ingen "vanlig" körriktning. Det bara vid dubbelspår som spåren har en normal körriktning och att de har det finns det många goda skäl till, bl.a. skyltning för resande. Att det normala är att man kör på vänster spår beror på att man började med det en gång och det finns ingen orsak att ändra på det. Om du vill kalla det för att det är vänstertrafik på dubbelspår så gärna för mig, men påstå inte att det är vänstertrafik på järnvägen, för det är det inte.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev:
Hechtwagen skrev:Svårt för vissa dethär! Men värt att notera att det på järnvägarna förekommande plåtskyltarna på plattformarna som anger vart pendeltågen går allt som oftast är uppskruvade så att de endast visar rätt om tågen går i "vänstertrafik", även värt att notera är att mängden ATC-fel ökar markant om man kör mot den "vanliga" körriktningen på ett spår!
Men de flesta spår har ingen "vanlig" körriktning. Det bara vid dubbelspår som spåren har en normal körriktning och att de har det finns det många goda skäl till, bl.a. skyltning för resande. Att det normala är att man kör på vänster spår beror på att man började med det en gång och det finns ingen orsak att ändra på det. Om du vill kalla det för att det är vänstertrafik på dubbelspår så gärna för mig, men påstå inte att det är vänstertrafik på järnvägen, för det är det inte.
Jag har inte påstått att det är vänstertrafik. Jag har från början påstått att det i praktiken är vänstertrafik, och lite senare medgivit att mina resonemang enbart gäller dubbelspår. Och det har du ju mer eller mindre hållit med om.
(I min trångsynta värld betyder "i praktiken" något som inte behöver ha någon officiell eller ens nedskriven anvisning, det fungerar bara så i alla fall.)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Harald! Notera att jag skrev "vänstertrafik", inte vänstertrafik. Hur var det förresten med påvens skägg?
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

Den här länken är ganska intressant att läsa och visar att även omvärlden anser att Sveriges tåg kör i "vänstertrafik" ("left-hand traffic").

http://en.wikipedia.org/wiki/Right-_and ... fic#Sweden
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

När Stockholms Spårvägar under 1940-talet planerade för nuvarande tunnelbanesystem fanns vissa tankar om att man kanske skulle gå in för högertrafik, det hade då närmast att göra med att man trodde att högertrafik inom en nära framtid skulle införas för gatu- och landsvägstrafiken. Det fanns en idé om att enhetligt system med högertrafik skulle underlätta för förarna, som eventuellt skulle alternera mellan att köra tunneltåg och köra spårvagn. Men högertrafikomläggningen på det svenska vägnätet dröjde, och eftersom en stor del av det nya tunnelbanesystemet bestod av f d spårvägssträckor hade det väl blivit extra krångligt att samtidigt med konverteringen till trafik med tunneltåg (som ofta gjordes från en dag till nästa) ändra körriktningen. Varför man 1967 inte gick över till att normalt köra till höger varken på tunnelbanan eller andra järnvägar i Sverige (undantag Lidingöbron och Göteborg - Saltholmen som formellt var järnväg) har beskrivits i flera inlägg ovan. Nyttan för passagerarna hade blivit minimal och kostnaderna höga. Men på vissa dubbelspår (Malmö, Åkersberga, Arlanda) rullar tågen vanligen till höger eftersom detta är mer praktiskt.

Någon nämnde Paris, det kan tilläggas att den urbana metron där alltid normalt har kört till höger, RER (snabbanor för stads- och förortstrafik) har däremot som grundregel vänstertrafik. Jag vet faktiskt inte varför stadsmetron (med enstaka undantag) kör till höger.

En kuriositet: Ett par spårvägssträckor i Stockholms innerstad hade i ett tidigt skede högertrafik, detta för att passagerarna skulle kunna stiga av och på i skydd av alléer i gatans mitt
/Gunnar Ekeving
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Att det finns både höger- och vänsterkörning i Paris hänger nog samman med att tunnelbanan (Métro) är ett urbant system, utvecklat ur spårvägarna, medan pendeltågen (RER) går på det nationella järnvägsnätet. På detta tillämpas sedan 1800-talet huvudsakligen vänsterkörning. Detta trots att Frankrike tillhör de "ursprungliga" högertrafikländerna när det gäller vägtrafik. Det finns egentligen inget samband mellan väg- och järnvägstrafik i detta hänseende. Ett litet kuriosum är att en del av det franska järnvägsnätet faktiskt tillämpar högerkörning. Det gäller de områden (Alsace) som före 1918 tillhörde Tyskland. Där hade tyskarna byggt dubbelspår med högerkörning. På snart 100 år har fransmännen inte tyckt det vara mödan värt att ändra på det. Enhetlighet på det området, ens inom ett land, är inte särskilt viktigt när det gäller järnvägar och annan spårtrafik på egen banvall. Så någon "högeromläggning" av trafiken på Stockholms tunnelbana lär inte ske. Det torde finnas ett närmast oändligt antal bättre sätt att använda de pengarna.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Att det finns både höger- och vänsterkörning i Paris hänger nog samman med att tunnelbanan (Métro) är ett urbant system, utvecklat ur spårvägarna,
urbant system men knappast utvecklat ur spårvägarna, det var redan från början två separata järnvägsbolag (I svensk översättning benämnda Paris stadsjärnväg resp nord-syd-järnvägen) som byggde och drev metron. Men eftersom banorna inte hade något nämnvärt samband med de stora järnvägarna tyckte man väl att det gick lika bra med högerkörning och avstod därför från den vid franska järnvägar annars vanligaste vänstertrafiken. Det kan förstås också ha funnits någon praktisk anledning som att det var mer praktiskt med hänsyn till passagerarströmmarna - man har i allmänhet sidoplattformar - vid någon station med t ex extremt många avstigande på den först byggda sträckan. Sådana tankar styrde valet av höger- resp vänstertrafik på en del av de riktigt tidiga dubbelspåriga järnvägarna. Men vad som låg bakom högertrafiken i Paris tycks inte gå att enkelt få fram

Och precis som man i Alsace-Lorraine behållit vänstertrafiken på järnvägen har de österrikiska järnvägarna under många år haft flera banor där tågen normalt rullat till vänster, trots att det i övrigt varit högertrafik. Nu har man gjort en del ganska dyra insatser för att ställa om de flesta av vänstersträckorna till högertrafik. I något fall motiverat för att slippa korsande tågvägar vid övergång vänster - höger, i andra fall ganska obegripligt. Trots att signalsystemen numera i allmänhet tillåter körning i valfri riktning på båda spåren finns det ett stort antal saker som måste göras om
/Gunnar Ekeving
twr

Inlägg av twr »

Kan man inte sammanfatta så här:

På enkelspåriga banor finns oftast ingen normal körriktning, det varierar från situation till situation.

På dubbelspåriga banor är ”vänstertrafik” normalfallet på järnvägen och Stockholms tunnelbana.

På dubbelspåriga banor är ”högertrafik” normalfallet på spårvägar (i alla spårvägsstäder), samt på järnvägsnätet söder om Arlöv.

Förutom dessa normalfall finns ett antal intressanta undantag, till exempel delar av Angeredsbanan och delar av Lidingöbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar