Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 304
- Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09
Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Det är säkert ingen som har undgått att märka att tunnelbanan kör i vänstertrafik. Är detta något som inte har modifierats med avsikt? Är det signalsystemet som är ett hinder eller är det för dyrt att bygga om? Vad jag förstår var detta anledningen att man inte prioriterade detta 1967 när bilarna bytte sida. Är det av nostalgiska skäl, månntro?
Kanske ingen tycker att det är viktigt att byta sida men det blir ibland förvirrande för turister och dessutom som någon diskuterade i en annan tråd: Om man skulle vilja länka annan trafik för att använda spårsystemet som i så fall också måste gå i blandtrafik, som t. ex. att förlänga Nockebybanan till stan via Tranebergsbrons spår om man sätter upp en kontaktledning, blir detta en stor faktor.
Varför har man inte tagit upp denna fråga? Vad skulle det innebära att köra alla tåg i "motspår"? Detta gäller ju för övrigt inte bara tunnelbanan. Alla tåg på Sveriges huvudbanor i järnvägssystemen kör på vänsterspår som regel, även Roslagsbanan som går på smalspår.
Kanske ingen tycker att det är viktigt att byta sida men det blir ibland förvirrande för turister och dessutom som någon diskuterade i en annan tråd: Om man skulle vilja länka annan trafik för att använda spårsystemet som i så fall också måste gå i blandtrafik, som t. ex. att förlänga Nockebybanan till stan via Tranebergsbrons spår om man sätter upp en kontaktledning, blir detta en stor faktor.
Varför har man inte tagit upp denna fråga? Vad skulle det innebära att köra alla tåg i "motspår"? Detta gäller ju för övrigt inte bara tunnelbanan. Alla tåg på Sveriges huvudbanor i järnvägssystemen kör på vänsterspår som regel, även Roslagsbanan som går på smalspår.
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
JaSouthernCross88au skrev:Det är säkert ingen som har undgått att märka att tunnelbanan kör i vänstertrafik. Är detta något som inte har modifierats med avsikt?
Nja - moderna system klarar normalt trafik i båda riktningar på alla spår. Däremot är spår- och signalsystem normalt optimerade för att trafiken ska bedrivas i antingen höger- eller vänstertrafik.SouthernCross88au skrev:Är det signalsystemet som är ett hinder eller är det för dyrt att bygga om?
Nej av praktiska och ekonomiska. Eftersom tunnelbanan är ett slutet system utan någon trafik tillsammans med vägtrafiken behövde den inte byta till högertrafik av trafiksäkerhetsskäl. En ombyggnad av tunnelbanan för att optimera den för högertrafik skulle dessutom bli mycket kostsamt.SouthernCross88au skrev:Vad jag förstår var detta anledningen att man inte prioriterade detta 1967 när bilarna bytte sida. Är det av nostalgiska skäl, månntro?
Nej då, det går att skifta normalspårriktning på befintliga banor. Det görs till exempel sedan 1967 på Nockebybanan, som kör vänstertrafik mellan vägkorsningen vid hållplatsen Alléparken och Alvik och högertrafik på rresten av banan. På Lidingöbanan körde man högertrafik redan på 40-talet för att stationshuset vid Aga skulle hamna på rätt sida för de väntande in mot stan.SouthernCross88au skrev:/.../Om man skulle vilja länka annan trafik för att använda spårsystemet som i så fall också måste gå i blandtrafik, som t. ex. att förlänga Nockebybanan till stan via Tranebergsbrons spår om man sätter upp en kontaktledning, blir detta en stor faktor.
Frågan har övervägts enligt de svar som givits ovan, men det har ansetts både onödigt och dyrt att byta spårriktning.SouthernCross88au skrev:Varför har man inte tagit upp denna fråga?
/.../
mvh /Jörgen G
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Det finns ingen anledning att lägga ned en enda krona på ett så fullständigt meningslöst projekt som att byta sida för spårtrafiken. Väldigt många högertrafikländer har vänstertrafik på järnväg (Frankrike till exempel) och det medför inga problem.
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
När T-bana 3 byggdes funderade man på att införa högertrafik på den. Man bestämde sig dock för vänstertrafik, för att få enhetlighet i systemet.
Observera att på T-bana 2 och 3 medger signalsystemet enbart vänstertrafik. På T-bana 1 kan man köra på högra spåret med full signalering, men inte med full kapacitet.
Observera att på T-bana 2 och 3 medger signalsystemet enbart vänstertrafik. På T-bana 1 kan man köra på högra spåret med full signalering, men inte med full kapacitet.
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Ytterligare en sak att ta hänsyn till är att det är billigare att bygga stationer i tunnel med mittplattform. Det går naturligtvis att trafikera åt båda håll i ett tunnelbanesystem, speciellt om man som i Stockholm har tvåriktningståg med dörrar på båda sidor. Det är egentligen bara när man blandar med vägtrafik som högertrafik är nödvändigt. T.ex. kör även järnvägstrafiken på vänster sida.
Det är egentligen bara Göteborg och Norrköpings spårvägar som körs i högertrafik i Sverige. Även i Göteborg förkommer vänstertrafik från Hjällbo till Angered, just av skälet att Hammarkullens hållplats ligger i en tunnel. Dessutom är det vänstertrafik i Vagnhallen Rantorget, mest beroende på vagnhallens läge och möjlighet att ansluta till trafikspåren. Vagnhallen Majorna tillämpar högertrafik och så blir det även för Vagnhallen Slottsskogen.
Det är egentligen bara Göteborg och Norrköpings spårvägar som körs i högertrafik i Sverige. Även i Göteborg förkommer vänstertrafik från Hjällbo till Angered, just av skälet att Hammarkullens hållplats ligger i en tunnel. Dessutom är det vänstertrafik i Vagnhallen Rantorget, mest beroende på vagnhallens läge och möjlighet att ansluta till trafikspåren. Vagnhallen Majorna tillämpar högertrafik och så blir det även för Vagnhallen Slottsskogen.
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Det varken höger- eller vänstertrafik i hallarna. Det är enkelriktad trafik som i Rantorgshallen går i medsolsvarv och i Majorna i motsolsvarv om man kör åt det håll vagnens front normalt är vänd. Dock kan man i båda hallarna genom triangling vända en vagn i motsatt riktning om man vill. I Slottsskogshallen kommer alla vagnar att stå med fronten åt söder på alla spår. Vänsterkörning är det däremot på förbindelsespåret mellan Rantorget och Stampgatan.
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Stämmer inte riktigt.darthjpp skrev: Det är egentligen bara Göteborg och Norrköpings spårvägar som körs i högertrafik i Sverige. Även i Göteborg förkommer vänstertrafik från Hjällbo till Angered, just av skälet att Hammarkullens hållplats ligger i en tunnel.
Även i Stockholm kör man högertrafik där spårvagnarna går i blandtrafik.
Men i Stockholm är alla vagnar tvåriktningsvagnar (utom några museivagnar på Djurgårdslinjen) så det finns inga tekniska hinder att trafikera i vänstertrafik.
I Göteborg och Norrköping finns enriktningsvagnar som bara fungerar i högertrafik (om man inte har mittplattformar).
Norrköping går över till tvåriktningsvagnar, alla nylevererade vagnar av typ M06 är av den typen.
Lagt spår ligger!
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Är det inte till och med så att i Stockholm kör man högertrafik på spårvägen utom mellan Alléparken och Alvik. Samt Lidingöbanan då.Olle L skrev:Även i Stockholm kör man högertrafik där spårvagnarna går i blandtrafik.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Nockebybanan har vänstertrafik sista biten in till Alvik eftersom man vill ansluta på et bra sätt till T-banan genom att man kan gå direkt över plattformen några meter.Kantorn skrev:Är det inte till och med så att i Stockholm kör man högertrafik på spårvägen utom mellan Alléparken och Alvik. Samt Lidingöbanan då.Olle L skrev:Även i Stockholm kör man högertrafik där spårvagnarna går i blandtrafik.
Lidingöbanan har haft högertrafik sedan man fick dubbelspår och anledningen där var att AGa stationshus låg på den sidan där resenärerna mot stockholm stod och väntade. Lidingöbanan var länge enda järnväg med högertrafik men i mer modern tid har fått högertrafik söder om Arlöv (mot Malmö och bron) via en flyover, och aven Arlandabanans sista bit till Arlanda Södra och Norra har högertrafik och även där via en flyover. Anledningen till Arlandabanan lär vara byggtekniska förhållanden
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
OK. Alltså: Spårväg i Sverige har högertrafik, med undantag för tampen mot Alvik, och detta av bytespraktiska skäl, både vad gäller folk och fordon.Lennart Petersen skrev:Nockebybanan har vänstertrafik sista biten in till Alvik eftersom man vill ansluta på et bra sätt till T-banan genom att man kan gå direkt över plattformen några meter.Kantorn skrev:Är det inte till och med så att i Stockholm kör man högertrafik på spårvägen utom mellan Alléparken och Alvik. Samt Lidingöbanan då.Olle L skrev:Även i Stockholm kör man högertrafik där spårvagnarna går i blandtrafik.
Lidingöbanan har haft högertrafik sedan man fick dubbelspår och anledningen där var att AGa stationshus låg på den sidan där resenärerna mot stockholm stod och väntade. Lidingöbanan var länge enda järnväg med högertrafik men i mer modern tid har fått högertrafik söder om Arlöv (mot Malmö och bron) via en flyover, och aven Arlandabanans sista bit till Arlanda Södra och Norra har högertrafik och även där via en flyover. Anledningen till Arlandabanan lär vara byggtekniska förhållanden
Så brukar någon komma och säga att järnvägen är dubbelriktad, dvs varken har höger- eller vänstertrafik. Då säger jag: om så hade varit hade man inte behövt flyovern söder om Arlöv. Däremot kan man köra "högertrafik" vid olika tillfällen vid behov, men i praktiken kör tåg i Sverige (med ovan nämnda undantag) vänstertrafik.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Ja så är det, även om signalerna fullt ut medger trafik i bägge riktningarna på bägge spåren så är det vänstertrafik i praktiken. Och detta för att mycket av infrastrukturen i stationer,bangårdar med mera är anpassade för vänstertrafik i normalfallet.
För tunnelbanan finns det nog ingen anledning ändra,det skulle bara kosta pengar i onödan och tillresande turister lär nog inte vara mer förvirrade än vad de är i Paris Metro (som kör vänster)
För tunnelbanan finns det nog ingen anledning ändra,det skulle bara kosta pengar i onödan och tillresande turister lär nog inte vara mer förvirrade än vad de är i Paris Metro (som kör vänster)
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Även med undantag för Hjällbo-Angereds centrum p.g.a. att tunnelhållplatsen Hammarkullen har mittplattform.Kantorn skrev:OK. Alltså: Spårväg i Sverige har högertrafik, med undantag för tampen mot Alvik, och detta av bytespraktiska skäl, både vad gäller folk och fordon.
Nja, det är ju bara vänstertrafik i den meningen att man normalt kör på vänster spår på dubbelspårslinjer. Man håller inte konsekvent till vänster vid möten så som man håller till höger på vägarna. Möten på på driftplatser på enkelspårslinjer kan ske både till höger och vänster. Även på kortare dubbelspårsavsnitt utan stationer för resande kan det förekomma att tåg möts på högerspår. Det var t.ex. ganska vanligt på sträckan Hamra-Torebo innan det blev dubbelspår Torebo-Heberg, d.v.s. förbi Falkenbergs personstation.Kantorn skrev:Så brukar någon komma och säga att järnvägen är dubbelriktad, dvs varken har höger- eller vänstertrafik. Då säger jag: om så hade varit hade man inte behövt flyovern söder om Arlöv. Däremot kan man köra "högertrafik" vid olika tillfällen vid behov, men i praktiken kör tåg i Sverige (med ovan nämnda undantag) vänstertrafik.
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Dvs: vid behov och i undantagsfall. Ibland är det bättre med högertrafik, men i praktiken är det vänstertrafik. Hur det är i teorin är ju en annan sak.Harald skrev:Även med undantag för Hjällbo-Angereds centrum p.g.a. att tunnelhållplatsen Hammarkullen har mittplattform.Kantorn skrev:OK. Alltså: Spårväg i Sverige har högertrafik, med undantag för tampen mot Alvik, och detta av bytespraktiska skäl, både vad gäller folk och fordon.
Nja, det är ju bara vänstertrafik i den meningen att man normalt kör på vänster spår på dubbelspårslinjer. Man håller inte konsekvent till vänster vid möten så som man håller till höger på vägarna. Möten på på driftplatser på enkelspårslinjer kan ske både till höger och vänster. Även på kortare dubbelspårsavsnitt utan stationer för resande kan det förekomma att tåg möts på högerspår. Det var t.ex. ganska vanligt på sträckan Hamra-Torebo innan det blev dubbelspår Torebo-Heberg, d.v.s. förbi Falkenbergs personstation.Kantorn skrev:Så brukar någon komma och säga att järnvägen är dubbelriktad, dvs varken har höger- eller vänstertrafik. Då säger jag: om så hade varit hade man inte behövt flyovern söder om Arlöv. Däremot kan man köra "högertrafik" vid olika tillfällen vid behov, men i praktiken kör tåg i Sverige (med ovan nämnda undantag) vänstertrafik.
Professionell tyckare
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Nej, det är vänstertrafiken som är undantagsfallet. Den förekommer bara på dubbelspåriga linjer. På resten av nätet kör man i båda riktningarna på ett spår och det finns ingen regel för hur man ska mötas på de platser där det går utan möten kan ske både till höger och vänster.
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Man kan inte säga att det är vänstertrafik på järnvägen helt enkelt för att det inte är det. Det finns inte någonstans någon regel som säger det. Att man planerar för att så långt det är möjligt köra till vänster är en annan sak än strikt vänstertrafik.Kantorn skrev:Dvs: vid behov och i undantagsfall. Ibland är det bättre med högertrafik, men i praktiken är det vänstertrafik. Hur det är i teorin är ju en annan sak.
/T
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Men nu skriver ju kantorn "i praktiken är det vänstertrafik" och det ska väl tolkas på rätt sätt, alltså normalt kör man vänster.2763 skrev:Man kan inte säga att det är vänstertrafik på järnvägen helt enkelt för att det inte är det. Det finns inte någonstans någon regel som säger det. Att man planerar för att så långt det är möjligt köra till vänster är en annan sak än strikt vänstertrafik.Kantorn skrev:Dvs: vid behov och i undantagsfall. Ibland är det bättre med högertrafik, men i praktiken är det vänstertrafik. Hur det är i teorin är ju en annan sak.
/T
Jämför med vägtrafiken, där är det inte "i praktiken högertrafik" för det känns mest praktiskt utan det är lagstadgat och man måste hålla till höger.
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Men det är inte vänstertrafik "i praktiken". "I praktiken" kör man vanligen på det vänstra spåret om det är dubbelspår eller de två längst till vänster om det är fyrspår. I övrigt kör man "i praktiken" på vilket som helst av de spår som finns.
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Harald skrev:Men det är inte vänstertrafik "i praktiken". "I praktiken" kör man vanligen på det vänstra spåret om det är dubbelspår eller de två längst till vänster om det är fyrspår. I övrigt kör man "i praktiken" på vilket som helst av de spår som finns.
Känns som en rätt meningslös diskussion om ordens tolkning. Alla vet ju nu hur man kör.
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Som alla principiella diskussioner så handlar det för vissa om att förstå och för vissa om att uttrycka sig korrekt. Orden betyder ibland mer än det verkar och även om man vanligen håller till vänster så länge man kan så är det inte samma sak som (strikt) vänstertrafik i princip.Lennart Petersen skrev: Känns som en rätt meningslös diskussion om ordens tolkning. Alla vet ju nu hur man kör.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Uppenbarligen inte. Några tror att man alltid kör på vänster spår.Lennart Petersen skrev: Alla vet ju nu hur man kör.