Roligaste stations/hållplatsnamnet?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Jan-Gunnar
- Kontakt:
Roligaste stations/hållplatsnamnet?
Vid gränsen Göteborg-Sävedalen fanns förr en hållplats
som hette Bethalavägen
En gång lär en bussförare ha ropat ut - nästa hållplats Bethala!
En passargerare lär då ha svarat: Ja, men va fan - jag har ju betalat!
JG
som hette Bethalavägen
En gång lär en bussförare ha ropat ut - nästa hållplats Bethala!
En passargerare lär då ha svarat: Ja, men va fan - jag har ju betalat!
JG
- Håkon Kinck Gaarder
Stasjonsnavn...
Var i BeNeLux i sommer, og kunne da observere et tog med destinasjonen Gouda Oost... Hysterisk morsomt, i alle fall der og da!
Håkon.
Håkon.
Hållplatsnamn
Kärleken i Halmstad
Snippen i Stenungsund (vid Stenungs Torg)
Älskogsbräcka på Onsala (alltså inte Älgskogsbräcka)
Fågelsången längs en liten landsväg i Kungsbacka kommun
Snugga längs linje 620 i Härryda
Flyget mellan Inseros och Hällingsjö, linjen numera indragen, men hållplatsen hade garanterat inget med flyg att göra
... och Peppareds Torg hette Peppareds Torg redan när det bara var en leråker med vändplats.
Fågelsången längs en liten landsväg i Kungsbacka kommun
Snugga längs linje 620 i Härryda
Flyget mellan Inseros och Hällingsjö, linjen numera indragen, men hållplatsen hade garanterat inget med flyg att göra
... och Peppareds Torg hette Peppareds Torg redan när det bara var en leråker med vändplats.
En höjdare är när TLX varnar via radion för is och blixthalka på sydaltnten och indiska oceanen.TonyM skrev:Linje 27 i Göteborg har ett par roliga:
ID-Kontrollen
Indiska Oceanen
Sydatlanten
Nästa ID-Kontrollen!
/Tony, som egentligen kände att han tog bussen från Ruskvädersgatan i morse..... (Det hällregnade)

Linje 26 har en hpl som heter "lyse". Linje 95 &
84 stannar vid "Synhållsgatan" , "Tvärhandsgatan" och "Armlängdsgatan".
Hpl "Backa" finns på vägen ut mot Sisjön (84,83 & 58 )
Själv går jag på spårvagnen vid Orgelgatan, om vagnen inte skulle komma av ngn anledning kan jag gå rill hållplatsen som heter.. ja den heter reservhållplats

//Q
Grannsämjan
Hållplatsnamnet grannsämjan kanske inte i sig låter så kul men det är en bra historia bakom.
Hoppas någon läsare kan komma med den kompletta historien.
Re: Hållplatsnamn
Jag har för mig att Halmstad hade/har en busslinje med hållplatsernaeurotrash skrev:Kärleken i Halmstad
Kärleken - Lasarettet - Kyrkogården.
/JAgr
Re: Hållplatsnamn
Det stämmer att en sådan linje funnits där.JAgr skrev:Jag har för mig att Halmstad hade/har en busslinje med hållplatsernaeurotrash skrev:Kärleken i Halmstad
Kärleken - Lasarettet - Kyrkogården.
/JAgr
Den har dock inte funnits på många år under tiden jag bodde i den staden gick linjen till Kärleken (Nummer 4) från Norra Andersberg till Kärleken via Norra Utmarken. Hur det är i dag anas ej.
/T
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Enligt Terrängkartan så ligger gården Angleterre precis invid 280:an, medan Morsta ligger en bit bortRojpan skrev:Angleterre (franska för England väl?) är för mig ett lustigt namn på en hållplats längs med SL 625 färdväg. Vet någon varför det namnet har valts? Lämpligare namn vore Morsta efter gården bredvid.
Rojpan

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Roligaste namn
Per skrev:Krigslida är roligast tycker jag!
Det kan bli kul på flera sätt..
Krigs-lida
Krig-slida

Efter att ha växt upp i just Krigslida kan jag säga att det finns inget roligt med den platsen alls...Haha skrev:Per skrev:Krigslida är roligast tycker jag!
Krigs-lida
Krig-slida
-
Och så gör det bara resan Nynäshamn-Stockholm längre... Men iofs kanske de som bor där inte tycker det... allt har ju flera sidor... men kul verkar ju inte platsen vara...MartinW skrev:Efter att ha växt upp i just Krigslida kan jag säga att det finns inget roligt med den platsen alls...Haha skrev:Per skrev:Krigslida är roligast tycker jag!
Krigs-lida
Krig-slida
Bantekniker
Stackars barnen... Gottlösa!
I ungefär samma trakt finns det ett samhälle som heter Gottlösa... Inte utan att man tänker på hur samhällets barn klarar av sitt lördagsgodis... 

Stefan Isaksson skrev:Min personliga favorit fanns på Väderstad-Skänninge-Bränninge Järnväg (VSBJ även utläst Vansinniga Bönders Järnväg sägs det):
Normlösa.
Eftersom orten finns kvar antar jag att det finns någon busshållplats med det namnet.
SI
- Christer J
Re: Grannsämjan
Hållplatsen ligger i Skåne ute på landsbygden. Jag vill minnas i norra delen. Länstrafiken beslutade att inrätta en hållplats efter det att två familjer från två gårdar nära varandra hade bett om att få en hållplats (vid sin egen respektive gård då). Länstrafiken ansåg att det räckte med en hållplats placerad mitt emellan de två gårdarna. Det var då bara att besluta om hållplatsens namn. De båda gårdarna hade ju så klart gårdanamn (minns ej vilka) och respektive familj ansåg så klart att deras gård skulle namnge hållplatsen. Länstrafiken försökte få de båda att enas, men båda familjerna stod på sig. En vacker dag litet senare blev hållplaten inrättad med stolpe och namn. Länstrafiken hade tröttnat på trätan mellan grannarna och lät hållplatsen heta 'Grannsämjan'KSE skrev:Hållplatsnamnet grannsämjan kanske inte i sig låter så kul men det är en bra historia bakom.
Förhoppningsvis slutade det där och fortsatte inte som i teveprogrammet här om veckan ('Våra värsta grannar' från amerikansk teve).
Hälsningar
Christer J
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
-