Mupp eller inte
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Mupp eller inte
Tågmupp - jag hatar ordet, tågfotograf heter det 

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Y1 1285
Vissa av oss som tycker om spårtrafik ogillar "mupp"-epitetet, andra inte. Det beror väl på om man ser det i positivt eller negativt ljus. Lite som med andra epitet som nörd. Fåne däremot är bara fånigt att vara, och jag är hellre tågmupp än sportfåne!roggek skrev:Tågmupp - jag hatar ordet, tågfotograf heter det
//T
Med reservation för tyckfel.
Kanske beror på att ordet "mupp" i Stockholm är synonymt med en "mindre bemedlad, oftast förståndshandikappad" person...2763 skrev:Vissa av oss som tycker om spårtrafik ogillar "mupp"-epitetet, andra inte. Det beror väl på om man ser det i positivt eller negativt ljus. Lite som med andra epitet som nörd. Fåne däremot är bara fånigt att vara, och jag är hellre tågmupp än sportfåne!roggek skrev:Tågmupp - jag hatar ordet, tågfotograf heter det
//T
Är det? Jag tolkar det som att en mupp är någon som har ett särdeles utpräglat intresse för något och gärna ägnar stor tid åt sitt intresseområde. Har inget med intelligens att göra. För övrigt har stor kunskap eller intresse för något inget i sig med intelligens att göra.

Många stora skådespelare och kändisar har ägnat sig åt muppande...

Många stora skådespelare och kändisar har ägnat sig åt muppande...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Även om jag inte ser något fel med ordet tågmupp så är jag själv tågdiggare.roggek skrev:Tågmupp - jag hatar ordet, tågfotograf heter det

"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Möjligen för 20 år sen, men inte i samma utsträckning i dag.roggek skrev: Kanske beror på att ordet "mupp" i Stockholm är synonymt med en "mindre bemedlad, oftast förståndshandikappad" person...
/T
Är det den som säger ordet som bestämmer om det är kränkande eller inte? Eller är det den som blir kallad för det? För 20 år sen var det inga problem att säga neger om en svart person, utan att det var kränkande. Idag uppfattas det som kränkande och bör därför undvikas. Även om den som säger det, inte menar att kränka.
Så det är bara att acceptera att vi är flera som inte vill bli kallade muppar. Hur svårt kan det vara att visa respekt för sina medmänniskor? (Ja, jag vet att det finns människor - tyvärr - som har svårt för det, och låter egot ta över och gärna kränker andra).
Så det är bara att acceptera att vi är flera som inte vill bli kallade muppar. Hur svårt kan det vara att visa respekt för sina medmänniskor? (Ja, jag vet att det finns människor - tyvärr - som har svårt för det, och låter egot ta över och gärna kränker andra).
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Många skulle nog kalla en sådan person "nörd" och reservera "mupp" för de mer svårartade fallen, där det på något sätt går ut över den sociala förmågan. Men inte alla, det vet jag.Odd skrev:Är det? Jag tolkar det som att en mupp är någon som har ett särdeles utpräglat intresse för något och gärna ägnar stor tid åt sitt intresseområde.
Nej, däremot kan förstås vissa slag av logisk intelligens underlätta för den som på kort tid vill tillgodogöra sig stora mängder fakta, och spårtrafikvärlden med sina många (åtminstone tillsynes) logiska tabell- och beteckningssystem brukar av någon anledning ofta påstås bli ett favoritämne för sådana (över)intelligenta personer.Odd skrev:Har inget med intelligens att göra. För övrigt har stor kunskap eller intresse för något inget i sig med intelligens att göra.
(Däremot var det länge sedan jag hörde någon påstå att ett överdrivet noggrant inlärande av idrottsresultat kan vara följden av ett överflöd av logisk intelligens...)

Jag ser det som två frågor. Jag skulle aldrig drömma om att kalla någon person för "mupp", det ligger inte för mig och dels så är det som du säger den tilltalade personen som avgör om det är nedsättande.bruse skrev:Är det den som säger ordet som bestämmer om det är kränkande eller inte? Eller är det den som blir kallad för det? För 20 år sen var det inga problem att säga neger om en svart person, utan att det var kränkande. Idag uppfattas det som kränkande och bör därför undvikas. Även om den som säger det, inte menar att kränka.
Vad jag pekar på är att det finns en trend där ordet "mupp" inte längre är självklart negativt. Det är ungefär som ditt exempel, för 20 år sedan var "Bög" ett skällsord, det är det inte idag.
Sen tror jag att du får börja säga 30 år när det gäller "neger" för det var inte helt ok på 90-talet.
Lika mycket som att man inte bör kalla någon för något de inte vill bli kallade för måste alla vara öppna för att språkbruket kontinuerligt förändras och att det är bara så det är. Att inte acceptera att ords betydelse förändras är lite som att försöka åka spårvagn på spårväg city med en polett från 20-talet - man följer inte med sin tid. Man behöver inte tycka om det men man måste acceptera att världen förändras.bruse skrev: Så det är bara att acceptera att vi är flera som inte vill bli kallade muppar. Hur svårt kan det vara att visa respekt för sina medmänniskor? (Ja, jag vet att det finns människor - tyvärr - som har svårt för det, och låter egot ta över och gärna kränker andra).
Roggek:s reaktion var på Odds språkbruk. Jag vet inte om det var så att personen i fråga själv kallar sig "mupp" eller inte - och det måste få vara Odds ansvar om det är så eller inte. Egentligen så skulle då Roggek:s kommentar kunna ses som en språklig sådan, vilket man kan välja att prata med jourmaster om och så får jourmaster avgöra om det är ett regelbrott eller inte. Jag reagerade på den språkliga rättningen. Det framgår även av mitt första inlägg (om man läser det och dess syftningar) vad jag tycker om ordet. Poängen är att man måste vara medveten om att det inte alltid är min egen mening som är den gällande. Att kräva att man rakt av skall ersätta "tågmupp" med "tågfotograf" kan jag känna är rätt långt över alla enskilda användares befogenheter, i synnerhet när orden inte ens är synonymer.
Ska vi hålla oss på det som Y1 1285 lämnat, spåret, nu?
//T
Re: Mupp eller inte
För mig är "mupp" lika nedsättande som att kalla någon person för bög, flata, h*ra, fi**a eller svartskalle...2763 skrev:Vad jag pekar på är att det finns en trend där ordet "mupp" inte längre är självklart negativt. Det är ungefär som ditt exempel, för 20 år sedan var "Bög" ett skällsord, det är det inte idag.
//T
Och visst används ordet nedsättande än idag, det är bara att lyssna på ungdomar i 15-18-årsåldern...
Mupp är ett vitt begrepp:
http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=mupp
Jag anser att ordet tågmupp med andra ord är en nedsättande form av ett intresse.
Har ni någon gång hört något liknade "Flygmupp", "bilmupp", "dansmupp", "frimärksmupp"?
Nä, tänkte väl det.
Kan ju referera till Postvagnsdiskussionen:
http://www.postvagnen.com/forum/index.p ... &id=618300
Det är fler än jag som ogillar uttrycket tågmupp!
Senast redigerad av roggek den onsdag 10 oktober 2012 13:29, redigerad totalt 1 gånger.
Vad är det för fel på diggare, som använts inom Svenska Spårvägssällsket sen hedenhös?
Menar du vad det är för fel på själva diggarna eller på ordet diggare?bruse skrev:Vad är det för fel på diggare, som använts inom Svenska Spårvägssällsket sen hedenhös?

(Kunde inte låta bli)
Men jag vet skillnaden. Diggare är en som klär sig rimligt snyggt, uppträder med viss stil och är notoriskt intresserad av att digga. Mupp kallas den som går i förrförra årtiondets kläder, luktar svett och/eller pratar för fort, för mycket eller inte alls hörbart. 

Du bevarade frågan med bravur!
En del blivande föräldrar, speciellt i lite högre ålder, gör ju "mupptest"!
Hittade också den här wiki-sidan.
Hittade också den här wiki-sidan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
En högst påtaglig skillnad är om man kallar sig själv mupp - det är mer att "reclaima" ordet.bruse skrev:Så det är bara att acceptera att vi är flera som inte vill bli kallade muppar. Hur svårt kan det vara att visa respekt för sina medmänniskor? (Ja, jag vet att det finns människor - tyvärr - som har svårt för det, och låter egot ta över och gärna kränker andra).
Bög och flata är knappast skällsord om de inte används på så sätt att omgivande språk gör dem till skällsord.roggek skrev:För mig är "mupp" lika nedsättande som att kalla någon person för bög, flata, h*ra, fi**a eller svartskalle...2763 skrev:Vad jag pekar på är att det finns en trend där ordet "mupp" inte längre är självklart negativt. Det är ungefär som ditt exempel, för 20 år sedan var "Bög" ett skällsord, det är det inte idag.
//T
Och visst används ordet nedsättande än idag, det är bara att lyssna på ungdomar i 15-18-årsåldern...
Ja, det har jag gjort.roggek skrev:Jag anser att ordet tågmupp med andra ord är en nedsättande form av ett intresse.
Har ni någon gång hört något liknade "Flygmupp", "bilmupp", "dansmupp", "frimärksmupp"?
[/quote]Det är fler än jag som ogillar uttrycket tågmupp![/quote]
Ja, jag till exempel, vilket framgår av undertonen i mina inlägg. Men det ger mig inte rätten att rätta andra.
Precis som M_M skriver med orden "bög" och "flata" så används de inte nedsättande på samma sätt idag. Alla ord kan användas nedsättande om omgivande språk gör dem till det.
//T