Ny bro för Lidingöbanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Problemet med sjölänkar i Stockholm är väl att många tyngre linjer går lagom för långt från stränder så att det blir svårt att ordna bra byten. Undantagen är väl t.ex. Gåshaga brygga och några få andra platser.
Dessutom är det väl fortfarande specialtaxa på merparten av sjötrafiken? Integrera den i vanliga SL-taxan om det inte redan är gjort...
Dessutom är det väl fortfarande specialtaxa på merparten av sjötrafiken? Integrera den i vanliga SL-taxan om det inte redan är gjort...
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Jourmaster skrev:Som jag lovade i det här inlägget så har jag tagit bort ett inlägg där citatet var fel.

Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 3199
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Det är nog meningen att dom tänkta sjölinjerna ska bli en del av SL-trafiken.M_M skrev:Problemet med sjölänkar i Stockholm är väl att många tyngre linjer går lagom för långt från stränder så att det blir svårt att ordna bra byten. Undantagen är väl t.ex. Gåshaga brygga och några få andra platser.
Dessutom är det väl fortfarande specialtaxa på merparten av sjötrafiken? Integrera den i vanliga SL-taxan om det inte redan är gjort...
Och en gång i tiden hade vi ju mycket trafik på vattnet med roddarmadammer m.m , Saltsjöbanan gick inte riktigt ända fram till Slussen utan anslöt till en färja mot Strömkajen o.s.v
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Det finns redan en båtförbindelse mellan Lidingö och Nacka. Och SL-kortet gäller. Men turtätheten lämnar en hel del att önska. SjövgenLennart Petersen skrev:Det är nog meningen att dom tänkta sjölinjerna ska bli en del av SL-trafiken.M_M skrev:Problemet med sjölänkar i Stockholm är väl att många tyngre linjer går lagom för långt från stränder så att det blir svårt att ordna bra byten. Undantagen är väl t.ex. Gåshaga brygga och några få andra platser.
Dessutom är det väl fortfarande specialtaxa på merparten av sjötrafiken? Integrera den i vanliga SL-taxan om det inte redan är gjort...
Och en gång i tiden hade vi ju mycket trafik på vattnet med roddarmadammer m.m , Saltsjöbanan gick inte riktigt ända fram till Slussen utan anslöt till en färja mot Strömkajen o.s.v
Se dessa trådar:
Byte vid Dalénum/AGA och Ropsten
Båtresor med SL-kortet
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Orsaken till att man inte gick ända fram berodde väl på att det var för mycket andra spår i vägen vid Slussen. För att få de boende i Saltsjöbaden att ändå ta tåget så måste man fixa en tillfällig ankytning till centrala staden (nedre Norrmalm) genom färjan till Karl XII Torg. Dessutom fick man då in pengar för den transporten också (8-12 öre).Lennart Petersen skrev:Det är nog meningen att dom tänkta sjölinjerna ska bli en del av SL-trafiken.M_M skrev:Problemet med sjölänkar i Stockholm är väl att många tyngre linjer går lagom för långt från stränder så att det blir svårt att ordna bra byten. Undantagen är väl t.ex. Gåshaga brygga och några få andra platser.
Dessutom är det väl fortfarande specialtaxa på merparten av sjötrafiken? Integrera den i vanliga SL-taxan om det inte redan är gjort...
Och en gång i tiden hade vi ju mycket trafik på vattnet med roddarmadammer m.m , Saltsjöbanan gick inte riktigt ända fram till Slussen utan anslöt till en färja mot Strömkajen o.s.v
I samband med Slussenombyggnaden så verkar man vilja återuppta den färjeleden - men då från den provisoriska bussterminalpontonen i Franska bukten.
Åter till Lidingö och Nacka/Värmdö. Vore det inte bättre att i så fall sätta upp en kabinbana från Gåshaga till Nacka. Det är nog ingen bra idé at låta den sluta tvärs över sundet vid Hasseludden, utan låta den fortsätta söderut till mer tätbebyggda trakter vid Orminge Centrum. Men det blir väl en kamp mot en massa välsituerade nimbys vid Gåshaga i så fall.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Kabinbana - den blir hög i så fall, den ska kunna släppa igenom inte bara en massa höga segelbåtar utan även Cinderella och dess efterföljare. För att ta bort Vikingline m ev fl från Stadsgården enbart för att bygga en kabinbana - det tror jag inte någon instans tycker är bra.Christer J skrev:Orsaken till att man inte gick ända fram berodde väl på att det var för mycket andra spår i vägen vid Slussen. För att få de boende i Saltsjöbaden att ändå ta tåget så måste man fixa en tillfällig ankytning till centrala staden (nedre Norrmalm) genom färjan till Karl XII Torg. Dessutom fick man då in pengar för den transporten också (8-12 öre).Lennart Petersen skrev:Det är nog meningen att dom tänkta sjölinjerna ska bli en del av SL-trafiken.M_M skrev:Problemet med sjölänkar i Stockholm är väl att många tyngre linjer går lagom för långt från stränder så att det blir svårt att ordna bra byten. Undantagen är väl t.ex. Gåshaga brygga och några få andra platser.
Dessutom är det väl fortfarande specialtaxa på merparten av sjötrafiken? Integrera den i vanliga SL-taxan om det inte redan är gjort...
Och en gång i tiden hade vi ju mycket trafik på vattnet med roddarmadammer m.m , Saltsjöbanan gick inte riktigt ända fram till Slussen utan anslöt till en färja mot Strömkajen o.s.v
I samband med Slussenombyggnaden så verkar man vilja återuppta den färjeleden - men då från den provisoriska bussterminalpontonen i Franska bukten.
Åter till Lidingö och Nacka/Värmdö. Vore det inte bättre att i så fall sätta upp en kabinbana från Gåshaga till Nacka. Det är nog ingen bra idé at låta den sluta tvärs över sundet vid Hasseludden, utan låta den fortsätta söderut till mer tätbebyggda trakter vid Orminge Centrum. Men det blir väl en kamp mot en massa välsituerade nimbys vid Gåshaga i så fall.
Professionell tyckare
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Min kristallkulla säger mig att folk kommer inse det rent idiotiska i att bygga helt nya stadsdelar utan att bygga ordentligt på höjden. Hammarby Sjöstad och blivande Djurgårdsstaden är några aktuella exempel. Riktiga grönområden kommer med alla säkerhet att bara bli allt mer efterlängtade och man kommer även inse det idiotiska i att bygga där det inte finns någon som helst infrastruktur att nyttja.M_M skrev: Min kristallkula säger att förr eller senare så har såpass många tröttnat på storstädernas bostadsbrist att det tvingas fram bebyggelse i nuvarande skogsområden, och då kan det plötsligt bli rejält underlag för en länk Lidingö-Nacka.
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Om man inte ska bygga där det inte finns någon som helst infrastruktur...? Det går att bygga ny infrastruktur. Men det bör planeras i och med att man bygger nytt. Så slipper man anpassa byggnationen efter befintlig infrastruktur - och (framför allt) tvärt om.BSB101 skrev:Min kristallkulla säger mig att folk kommer inse det rent idiotiska i att bygga helt nya stadsdelar utan att bygga ordentligt på höjden. Hammarby Sjöstad och blivande Djurgårdsstaden är några aktuella exempel. Riktiga grönområden kommer med alla säkerhet att bara bli allt mer efterlängtade och man kommer även inse det idiotiska i att bygga där det inte finns någon som helst infrastruktur att nyttja.M_M skrev: Min kristallkula säger att förr eller senare så har såpass många tröttnat på storstädernas bostadsbrist att det tvingas fram bebyggelse i nuvarande skogsområden, och då kan det plötsligt bli rejält underlag för en länk Lidingö-Nacka.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
En svetsad stålbro kan bli till förväxling lik den nuvarande!
Och jag tror att den blir rätt prisvärd. Förmodlifen kan den ställas direkt på de gamla bropelarna...
Åsså kan ni använda andra trådar till saker som inte rör lidingöbron.
HS
Och jag tror att den blir rätt prisvärd. Förmodlifen kan den ställas direkt på de gamla bropelarna...
Åsså kan ni använda andra trådar till saker som inte rör lidingöbron.
HS
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Jo, fast då får man ju stänga av trafiken igen. Och det är kanske inte så populärt?Henrik Schütz skrev:En svetsad stålbro kan bli till förväxling lik den nuvarande!
Och jag tror att den blir rätt prisvärd. Förmodlifen kan den ställas direkt på de gamla bropelarna...
HS
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
pyttsan. in bron renoveras är en fjärdedel tänkt att bytas på detta vis. det blir lika dyrt att byta hela delen mellan lidingö och valvet som att renovera, enligt lidingö stad. Att även byta valvdelen klaras till 2015 då bron är färdigrenoverad. mellan valvet och stockholm blir det också ny bro i renoveringsalternativet.
så det bli inga extra avstängningar. och den nya överbyggnaden håller 100 år.
så det bli inga extra avstängningar. och den nya överbyggnaden håller 100 år.
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Snälla, kan inte nån som är skriven på Lidingö lämna ett medborgarförslag att inte slarva med dokumentationen och spårbarheten på materialet till bron den här gångenKantorn skrev:Framförallt så finns det ingen befintlig infrastruktur att ta hänsyn till när man ändå oftast behöver komplettera infrastrukturen. Jämför att bygga spårväg där det sen länge funnits reservat (Norrköping) och där det inte funnits reservat (till Sergelstorg).BSB101 skrev:Om man inte ska bygga där det inte finns någon som helst infrastruktur...? Det går att bygga ny infrastruktur. Men det bör planeras i och med att man bygger nytt. Så slipper man anpassa byggnationen efter befintlig infrastruktur - och (framför allt) tvärt om.
Henrik Schütz skrev:En svetsad stålbro kan bli till förväxling lik den nuvarande!


- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Om bropelarna är i gott skick så kan man ju bygga överdelarna vid sidan av och lyfta på, alternativt lansera dit brodelarna efter hand de är färdiga. Då blir det ju högst avstängning över en helg för varje utbytt del. Lansering är ju numera en rätt vanlig metod att ersätta gamla skröppliga broar/viadukter med nya. Speciellt inom järnvägen där det inte är så lätt att göra omledningar eller långvariga stopp.twr skrev:Jo, fast då får man ju stänga av trafiken igen. Och det är kanske inte så populärt?Henrik Schütz skrev:En svetsad stålbro kan bli till förväxling lik den nuvarande!
Och jag tror att den blir rätt prisvärd. Förmodlifen kan den ställas direkt på de gamla bropelarna...
HS
Även renovering av eventuellt risiga bropelare borde kunna göras utan att man avbryter trafiken.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Det kan säkert fungera, men rent praktiskt kanske det blir krångligt? Hur ska man lösa gång- och cykeltrafiken vid helgavstängningarna?Christer J skrev:Om bropelarna är i gott skick så kan man ju bygga överdelarna vid sidan av och lyfta på, alternativt lansera dit brodelarna efter hand de är färdiga. Då blir det ju högst avstängning över en helg för varje utbytt del. Lansering är ju numera en rätt vanlig metod att ersätta gamla skröppliga broar/viadukter med nya. Speciellt inom järnvägen där det inte är så lätt att göra omledningar eller långvariga stopp.twr skrev:Jo, fast då får man ju stänga av trafiken igen. Och det är kanske inte så populärt?Henrik Schütz skrev:En svetsad stålbro kan bli till förväxling lik den nuvarande!
Och jag tror att den blir rätt prisvärd. Förmodlifen kan den ställas direkt på de gamla bropelarna...
HS
Även renovering av eventuellt risiga bropelare borde kunna göras utan att man avbryter trafiken.
Hur lång tid skulle Lidingöbanan behöva vara avstängd om man bygger en ny bro på de nuvarande brostöden? Blir det längre än ett och ett halvt år som man planerar för nu? Och skulle man kunna börja med detta nästa sommar eller behövs det mer tid att rita bron först?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Genom bussning på brobyggarens bekostnad. För det är väl så det brukar vara - att den som skapar omak för andra får bekosta en fungerande omledning. Här får man väl bygga om några bussar så att det finns plats för cyklar inuti, tillsammans med sittande fotgängare.twr skrev:Det kan säkert fungera, men rent praktiskt kanske det blir krångligt? Hur ska man lösa gång- och cykeltrafiken vid helgavstängningarna?Christer J skrev:Om bropelarna är i gott skick så kan man ju bygga överdelarna vid sidan av och lyfta på, alternativt lansera dit brodelarna efter hand de är färdiga. Då blir det ju högst avstängning över en helg för varje utbytt del. Lansering är ju numera en rätt vanlig metod att ersätta gamla skröppliga broar/viadukter med nya. Speciellt inom järnvägen där det inte är så lätt att göra omledningar eller långvariga stopp.
Även renovering av eventuellt risiga bropelare borde kunna göras utan att man avbryter trafiken.
Det gäller ju självklart även de som tänkt åka med spårvägen över bron.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Det är väl tveksamt i vilket skick de befintliga brostöden är, och vilka laster de kan bära upp - i varje fall knappast större än de bär idag. Det finns dessutom inget självändamål i att konstruera en nya stålbro på exakt samma sätt (eller "intill förväxling lik" som Henrik skriver) då den befintliga bron är onödigt komplicerat uppbyggd. En bättre konstruktion vore i så fall en balk/bågbro i fackverk av samma typ som Tvärbanans Ekensbergsbro, vilket jag skrivit om tidigare.Christer J skrev:Om bropelarna är i gott skick så kan man ju bygga överdelarna vid sidan av och lyfta på, alternativt lansera dit brodelarna efter hand de är färdiga. Då blir det ju högst avstängning över en helg för varje utbytt del. Lansering är ju numera en rätt vanlig metod att ersätta gamla skröppliga broar/viadukter med nya. Speciellt inom järnvägen där det inte är så lätt att göra omledningar eller långvariga stopp.twr skrev:Jo, fast då får man ju stänga av trafiken igen. Och det är kanske inte så populärt?Henrik Schütz skrev:En svetsad stålbro kan bli till förväxling lik den nuvarande!
Och jag tror att den blir rätt prisvärd. Förmodlifen kan den ställas direkt på de gamla bropelarna...
HS
Även renovering av eventuellt risiga bropelare borde kunna göras utan att man avbryter trafiken.
Största problemet med en strategi som denna är att man binder fast Lidingöbanan i samma sträckning som idag.
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Jag har ikväll varit på kommunens info-möte angående bro-alternativen i Lidingö stadshus med representanter för Lidingö och konsulter från Ramböll och Faveo.
Efter vad vi fick se och höra är det solklart: Bygg ny bro asap, klar 2020. Det kostar ändå 30 MSEK att hålla liv i den gamla bron till 2020.
Efter vad vi fick se och höra är det solklart: Bygg ny bro asap, klar 2020. Det kostar ändå 30 MSEK att hålla liv i den gamla bron till 2020.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
En eventuell ny bro, var ska den dras? Mellan de nuvarande eller utanför? Att hålla den gamla "vid liv" fram till 2020, vad innebär det? En mindre upprustning? Hur lång avstängning behövs nästa år? Finns det någon möjlighet att "slippa" öppningsbarheten om man bygger en högre permanent bro 2020?
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Ny bro förläggs omdelbart norr om den nuvarande.
Att hålla den gamla bron körbar till år 2020 kostar 30 MSEK inkl att "skrämma igång" det gamla bromaskineriet.
Ny bro kan antingen göras öppningsbar eller med en puckel på mitten, ungefär samma kostnad.
Länsstyrelsen ligger på Lidingö stad om verkställigheten av Miljööverdomstolens beslut om segelfri höjd, den gamla bron måste öppnas.
När man nu har sett bilderna om brons nuvarande status och hört konsulterna så finns det inget annat alternativ än att bygga ny bro. Mellan raderna kunde man utläsa att Lidingö stad allvarligt försummat underhållet av bron, att lagningar som gjorts under åren utförts på ett amatörmässigt sätt. Bron har dessutom inte målats mellan 1924 och 1986, och dessutom var den inte blymönjatd före leveransen från Helsingborg (!).
Att hålla den gamla bron körbar till år 2020 kostar 30 MSEK inkl att "skrämma igång" det gamla bromaskineriet.
Ny bro kan antingen göras öppningsbar eller med en puckel på mitten, ungefär samma kostnad.
Länsstyrelsen ligger på Lidingö stad om verkställigheten av Miljööverdomstolens beslut om segelfri höjd, den gamla bron måste öppnas.
När man nu har sett bilderna om brons nuvarande status och hört konsulterna så finns det inget annat alternativ än att bygga ny bro. Mellan raderna kunde man utläsa att Lidingö stad allvarligt försummat underhållet av bron, att lagningar som gjorts under åren utförts på ett amatörmässigt sätt. Bron har dessutom inte målats mellan 1924 och 1986, och dessutom var den inte blymönjatd före leveransen från Helsingborg (!).