Olagligt att skriva SMS under bilkörning?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: Olagligt att skriva SMS under bilkörning?
..., men Erik, hvorfor er det så viktig for "deg" å drive med så mye annet enn å kjøre bil når du kjører bil? Forventer du ikke at "andre" skal følge med og ha all sin oppmerksomhet rettet mot trafikken og bilkjøringa? Tror du ikke at trafikkavviklingen ville foregå vesentlig mer tilfredstillende for alel parter hvis du og andre fulgte med når de var ute i trafikken?
Man kunne sammenfatte det slik:
"Det er forbudt ikke å ha all sin oppmerksomhet rettet mot trafikken når man er ute å ferdes".
Kjedelig ikke å få snakke i mobilen, skrive på datoren...?
Jammen så ta trikken da, da kan du jo tekste og stå i så mye du vil, og du slipper å følge med, og "vi" slipper å følge med på at du følger med...
Mvh Bjørn
Man kunne sammenfatte det slik:
"Det er forbudt ikke å ha all sin oppmerksomhet rettet mot trafikken når man er ute å ferdes".
Kjedelig ikke å få snakke i mobilen, skrive på datoren...?
Jammen så ta trikken da, da kan du jo tekste og stå i så mye du vil, og du slipper å følge med, og "vi" slipper å følge med på at du følger med...
Mvh Bjørn
- Erik Sandblom
Jag håller helt med dig Bjørn, jag vill bara lära mig mer om hur lagen skiljer mellan mobilpratande och rattfylleri, och om vad forskningen säger om saken.
Nå vet jeg ikke hvordan lover skal skrives, men ofte er de jo bygd opp på at "Du skal ikke...", kanskje den er blitt gammeldags og at man bør omskrive loven slik at den setter rammer for hva du skal gjøre når du f.eks. kjører bil? Vi ser jo ut til å være enig (jeg har ikke lest alle innleggene), men slik lovene ser ut til å være utformet så er det mange huller, f.eks. hadde ingen mobiltelefoner da trafikkreglene ble lagd osv.
Type:
"Som bilfører skal du ha all oppmerksomhet rettet mot bilens framføring på en sikker måte".. eller noe sånt, og tolkningen slik at dette innebærer at "alt mulig du har lyst til å gjøre får du gjøre når du ikke kjører bil (eller sporvogn som jo er aktuelt for meg, jeg kjører ikke bil).
Jeg så nyss et amerikanske TV program hvor temaet var "don't drink'n drive" og en dame var svært oppsatt på at hun hadde rett til det uansett, bare hun ikke forårsaket ulykker, og det er jo egentlig ganske skremmende.
E eller anne trafikkjurist forklarte henne at skulle hun ferdes ute sammen med andre fikk hun helt enkelt forholde seg til at hun måtte være edru, men det så ikke ut til at det lisom sank inn, dessverre, og skremmende nok.
Mvh bjørn
Type:
"Som bilfører skal du ha all oppmerksomhet rettet mot bilens framføring på en sikker måte".. eller noe sånt, og tolkningen slik at dette innebærer at "alt mulig du har lyst til å gjøre får du gjøre når du ikke kjører bil (eller sporvogn som jo er aktuelt for meg, jeg kjører ikke bil).
Jeg så nyss et amerikanske TV program hvor temaet var "don't drink'n drive" og en dame var svært oppsatt på at hun hadde rett til det uansett, bare hun ikke forårsaket ulykker, og det er jo egentlig ganske skremmende.
E eller anne trafikkjurist forklarte henne at skulle hun ferdes ute sammen med andre fikk hun helt enkelt forholde seg til at hun måtte være edru, men det så ikke ut til at det lisom sank inn, dessverre, og skremmende nok.
Mvh bjørn
- Erik Sandblom
Erik Sandblom skrev:Ja det är ungefär det Vägverket vill göra. Enligt förslaget förbjuds all användning av kommunikationsutrustning, som radio, mobiltelefon eller gps, som stör förarens förmåga att kör trafiksäkert.
Vägverket vill förbjuda mobilen i bilen
Det kan låta fyrkantigt och hårt, men med hänsyn till mjuka trafikanters säkerhet tycker jag inte att det är orimligt. Ska man framföra ett fordon som väger 1000 kilo, och som kör långt över 30 km/h, där mjuka trafikanter förekommer, så tycker jag det är helt riktigt att ställa hårda krav.
MartinW skrev:Vägverket kan ju ta och förbjuda kommunikationsutrustning som GPS... De kanske borde veta att GPS-navigatorer inte är kommunikationsutrustning, utan navigationsutrustning först? Och vad menar dom med radio? Två-vägskommunikationsradio eller rundradio (bilstereo alltså)?
Ok, jag ändrar mig. Jag tror bilisterna klarar att hantera radio och gps. Däremot tycker jag fortfarande mobilsamtal ska förbjudas eftersom de man talar med inte ser vad som händer i trafiken, vilket försvårar för föraren.
I USA sägs det vara flera nya lagar på gång, mot mobilsamtal och sms-ande.
New Year begins with Distracted Driving on the media, legislative radar
USAs transportminister Ray Lahood bloggar om okoncentrerad körning.
Och det ska komma från ett land där de flesta delstater har alkoholgränser på .8 promille för rattfylla och några har .5 promille för rattpåverkad...
Senast redigerad av MartinW den tisdag 05 januari 2010 21:47, redigerad totalt 1 gånger.
Med risk för att verka fånig om jag har fel, menar du inte 0,8 respektive 0,5 promille? Vid 8 promille har väl de flesta avlidit, eller löper åtminstone stor risk att göra det...MartinW skrev:Och det ska komma från ett land där de flesta delstater har alkoholgränser på 8 promille för rattfylla och några har 5 promille för rattpåverkad...
Behöver jag ens svara?daniel_s skrev:Med risk för att verka fånig om jag har fel, menar du inte 0,8 respektive 0,5 promille? Vid 8 promille har väl de flesta avlidit, eller löper åtminstone stor risk att göra det...MartinW skrev:Och det ska komma från ett land där de flesta delstater har alkoholgränser på 8 promille för rattfylla och några har 5 promille för rattpåverkad...
- Kristofer
- Kontakt:
Det angloamerikanska sättet att skriva decimala tal sprider sig, och det är fullt begripligt att man gör fel om man använder det i sitt dagliga arbete (om man tex - som jag - är programmerare). Det är dock fel att i svensk text använda punkt som decimaltecken. Att undertrycka nollan före decimaltecknet är ännu mer fel och leder lätt till missuppfattningar av detta slag.MartinW skrev:Behöver jag ens svara?daniel_s skrev:Med risk för att verka fånig om jag har fel, menar du inte 0,8 respektive 0,5 promille? Vid 8 promille har väl de flesta avlidit, eller löper åtminstone stor risk att göra det...MartinW skrev:Och det ska komma från ett land där de flesta delstater har alkoholgränser på .8 promille för rattfylla och några har .5 promille för rattpåverkad...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Eftersom jag editerade mitt meddelande så har ett eventuellt missförstånd ingenting med mitt skrivsätt att göra. Jag skrev helt enkelt bara det som stod på sidan som var källa till mitt påstående. (8 respektive 5)Kristofer skrev:Det angloamerikanska sättet att skriva decimala tal sprider sig, och det är fullt begripligt att man gör fel om man använder det i sitt dagliga arbete (om man tex - som jag - är programmerare). Det är dock fel att i svensk text använda punkt som decimaltecken. Att undertrycka nollan före decimaltecknet är ännu mer fel och leder lätt till missuppfattningar av detta slag.MartinW skrev:Behöver jag ens svara?daniel_s skrev:
Med risk för att verka fånig om jag har fel, menar du inte 0,8 respektive 0,5 promille? Vid 8 promille har väl de flesta avlidit, eller löper åtminstone stor risk att göra det...
Men du har helt rätt. Jag skriver till 90% med punkt när jag uttrycker decimaltecken, då engelska är företagsspråk och jag uteslutande har kontakt med icke-svenska kunder och leverantörer.
- Erik Sandblom
DN: USA förbjuder bussförare att skicka sms när de kör
Överträdelser renderar böter på upp till 20.000 kronor.
Nära hälften av USA:s stater har gått ännu längre än den federala regeringen och har förbjudit sms vid all motortrafik. Förbud övervägs dessutom i flera andra delstater.
DN: Sms vid ratten livsfarligt
Om du sms:ar löper du 23 gånger högre risk att krocka och 93 procent av alla upphinnandeolyckor bakifrån beror på att föraren tittar bort.
Ingen studie har hittills kunnat hitta några större negativa effekter av att prata i mobiltelefon medan man kör. Tvärtom har en undersökning på lastbilschaufförer i USA visat att telefonpratande gör dem mer uppmärksamma på vägarna.
Min kommentar: det där sista var anmärkningsvärt. David Strayer m fl har visat att föraren blir distraherad i svåra trafiksituationer, eftersom samtalspartnern i luren inte kan se trafiksituationen och anpassa samtalet efter det.
Drews, F. A., Pasupathi, M., & Strayer, D. L. (2008). Passenger and Cell Phone Conversations During Simulated Driving. Journal of Experimental Psychology: Applied , 14, 000-000 (PDF, med en enkel sammanfattning på första sidan)
Överträdelser renderar böter på upp till 20.000 kronor.
Nära hälften av USA:s stater har gått ännu längre än den federala regeringen och har förbjudit sms vid all motortrafik. Förbud övervägs dessutom i flera andra delstater.
DN: Sms vid ratten livsfarligt
Om du sms:ar löper du 23 gånger högre risk att krocka och 93 procent av alla upphinnandeolyckor bakifrån beror på att föraren tittar bort.
Ingen studie har hittills kunnat hitta några större negativa effekter av att prata i mobiltelefon medan man kör. Tvärtom har en undersökning på lastbilschaufförer i USA visat att telefonpratande gör dem mer uppmärksamma på vägarna.
Min kommentar: det där sista var anmärkningsvärt. David Strayer m fl har visat att föraren blir distraherad i svåra trafiksituationer, eftersom samtalspartnern i luren inte kan se trafiksituationen och anpassa samtalet efter det.
Drews, F. A., Pasupathi, M., & Strayer, D. L. (2008). Passenger and Cell Phone Conversations During Simulated Driving. Journal of Experimental Psychology: Applied , 14, 000-000 (PDF, med en enkel sammanfattning på första sidan)
- Erik Sandblom
Därför förbjuds inte mobilerna i trafiken - PC för alla
Ingen forskning tyder på att samtal i handsfree skulle vara säkrare än samtal utan. Det är samtalet i sig, snarare än att hålla mobilen till örat, som leder till sämre körkoncentration.
Ingen forskning tyder på att samtal i handsfree skulle vara säkrare än samtal utan. Det är samtalet i sig, snarare än att hålla mobilen till örat, som leder till sämre körkoncentration.
Vilket i och för sig borde betyda att alla mobilsamtal, även handsfree, borde vara förbjudna när man kör bil.Erik Sandblom skrev:Därför förbjuds inte mobilerna i trafiken - PC för alla
Professionell tyckare
Kantorn, nu gjorde du en snäll tolkning. Min tolkning är att "all samtal med föraren är förbjuden". Du minns väl skylten? På samma sätt borde även radiolyssnande vara förbjudet.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Sant. Man kör gärna för fort när man hör sin favoritlåt eller vilken upptempolåt som helst. Man sänker radion automatiskt när man har kört fel eller inte hittar. Radion är ett irritationsmoment - men samtidigt en "somna av tristess"-avhjälpare.bruse skrev:Kantorn, nu gjorde du en snäll tolkning. Min tolkning är att "all samtal med föraren är förbjuden". Du minns väl skylten? På samma sätt borde även radiolyssnande vara förbjudet.
Något som kan vara irriterande är busschaufförer som drar på sin egen radio med skvalmusik från P3 eller reklamkanal så att hela ledbussen kan höra den (utan att den därför går igenom högtalarsystemet). Jag tror att de flesta som åker - speciellt hem från jobbet - vill ha lugn och ro. Och möjligen kunna höra sin egen musik från medhavda hörlurar (dessvärre inte heller de ljuddämpade för omgivningen).
Nog gnällt. Åter till trådrubriken.
Professionell tyckare
Det finns inget specifikt förbjud att använda mobil som förare i Sverige.
Däremot så faller det under: Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).
2 § Hindrar eller stör vägtrafikant eller den som för spårvagn onödigtvis i väsentlig mån trafiken på väg, dömes, där ej gärningen är belagd med straff enligt 1 §, till böter. Lag (1975:611).
Så det är mycket möjligt att man kan få böter/fängelse om det händer en olycka (eller annars vinglar med fordonet). Samma gäller naturligtvis vid radiolyssnande, barnpyssling osv.
Däremot så faller det under: Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).
2 § Hindrar eller stör vägtrafikant eller den som för spårvagn onödigtvis i väsentlig mån trafiken på väg, dömes, där ej gärningen är belagd med straff enligt 1 §, till böter. Lag (1975:611).
Så det är mycket möjligt att man kan få böter/fängelse om det händer en olycka (eller annars vinglar med fordonet). Samma gäller naturligtvis vid radiolyssnande, barnpyssling osv.
Precis miikos. Varför inte använda den lagstiftning som redan finns? Annars måste man skapa lagar för rakande, tandborstning, sminkande och andra störande aktiviteter.
- Erik Sandblom
I artikeln står det "Ett uttalat förbud skulle innebära att polisen får ingripa mot förare som använder sina mobiltelefoner bakom ratten. Det har polisen inte möjlighet att göra i dag."MartinW skrev:Precis miikos. Varför inte använda den lagstiftning som redan finns? Annars måste man skapa lagar för rakande, tandborstning, sminkande och andra störande aktiviteter.
De kanske inte anser att telefonerandet i sig är vårdslöst, och då blir det svårare att sätta dit folk?
Telefonerandet är inte vårdslöst? Varför ska man då förbjuda det? Antingen är det det, eller inte.Erik Sandblom skrev:I artikeln står det "Ett uttalat förbud skulle innebära att polisen får ingripa mot förare som använder sina mobiltelefoner bakom ratten. Det har polisen inte möjlighet att göra i dag."MartinW skrev:Precis miikos. Varför inte använda den lagstiftning som redan finns? Annars måste man skapa lagar för rakande, tandborstning, sminkande och andra störande aktiviteter.
De kanske inte anser att telefonerandet i sig är vårdslöst, och då blir det svårare att sätta dit folk?
Att lagföra personer bara för att är väl inte vad ett rättssamhälle ska syssla med?
Man borde kunna införa ett specifikt förbjud mot telefonerande som förare. (iallafall handhållen). Man har ju förbjud mot att köra berusat oavsett om man kör vårdlöst eller ej. (Kanske dålig jämförelse, men koncentrationen kan bli lika dålig).Erik Sandblom skrev:I artikeln står det "Ett uttalat förbud skulle innebära att polisen får ingripa mot förare som använder sina mobiltelefoner bakom ratten. Det har polisen inte möjlighet att göra i dag."MartinW skrev:Precis miikos. Varför inte använda den lagstiftning som redan finns? Annars måste man skapa lagar för rakande, tandborstning, sminkande och andra störande aktiviteter.
Att Polisen inte skulle ha möjlighet att kontrollera låter konstigt, om man kan ha riktade kontroller mot bältesanvändning för samtliga i fordonet. Samt generell trafikbevakning, så kan man även ha riktade kontroller mot mobilanvändning. Har Polisen möjlighet att få ut samtalslistor av operatörerna?
Det borde väl mest bara vara förbjudet att prata med någon som kräver fullständig uppmärksamhet?
Att det fungerar när folk pratar med varandra i samma bil beror såklart på att medresenärerna normalt begriper att föraren kan behöva släppa fokus från samtalet till förmån för trafiken.
Jag tror att en sånhär lag blir totalt verkningslös - om man ska lagstifta om allt så ska man väl också reglera t.ex. exakt vad man får äta medan man kör...
Att det fungerar när folk pratar med varandra i samma bil beror såklart på att medresenärerna normalt begriper att föraren kan behöva släppa fokus från samtalet till förmån för trafiken.
Jag tror att en sånhär lag blir totalt verkningslös - om man ska lagstifta om allt så ska man väl också reglera t.ex. exakt vad man får äta medan man kör...