Berget Snaefell 621 meter över havet har en bergbanespårväg med 1067 mm spårvidd som invigdes 1895 med sex vagnar som ännu går i trafik. Varför kan man ju fråga sig, eftersom det är ett hemskt väder däruppe. Men banan är välbesökt och går i tät trafik. Det finns turer till kvällsmiddagarna onsdagar och fredagar under sommaren. Banan ansluter till Manx Electric spårväg i Laxey, och Manx Electric hr 914 mm spårvidd. I Laxey finns även en liten järnväg med spårvidd kanske lite över den engelska foten. Sedan har vi ångtåget till Port Erin, hästspårvägen i Douglas, ännu en liten järnväg med fotspår utefter ångtågets bana, spårvägsmuseum, transportmuseum och järnvägemuseum. Ta gott om tid på er när ni åker dit. För dit måste man. För den som vill höja blicken över spårhöjden finns mycket annat att se på denna ö som är en del av det förenade kungadömet. Egna pengar och egna frimärken.
Båter går från Heysham (bilfärja) norr om Blackpool och från Liverpool (katamaran). Sommartid även från Dublin och Nordirland.
:Dlle.
Mat- & spårvagnsdiggarställe 62
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Mat- & spårvagnsdiggarställe 62
Ska man vara riktigt noga (och det brukar britterna gärna vara i såna här sammanhang) så är inte Isle of Man en del av det Förenade Kungadömet, utan en sk Crown Dependancy. Självstyrande under drottningen. I alla fall om man ska tro engelskspråkiga Wikipedia.Olle skrev:[...]denna ö som är en del av det förenade kungadömet. Egna pengar och egna frimärken. [...]
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Mat- & spårvagnsdiggarställe 62
Ja där ser man. Mycket intressant, speciellt att de inte är med i EU eller har hängavtal (som Norge), och att engelsmän inte får jobba på ön. Men at Bettan är på mynten förvillade mig att tro att de hade samma status som Wales, Skottland och Nordirland. Undrar hur det är med kanalöarna, även de har egna mynt och frimärken. Isle of Wight har jag varit på men de verkar vara en del av England. De har dessutom en egen "tunnelbana". Men det har även Gernsey bland kanalöarna.Kristofer skrev:Ska man vara riktigt noga (och det brukar britterna gärna vara i såna här sammanhang) så är inte Isle of Man en del av det Förenade Kungadömet, utan en sk Crown Dependancy. Självstyrande under drottningen. I alla fall om man ska tro engelskspråkiga Wikipedia.Olle skrev:[...]denna ö som är en del av det förenade kungadömet. Egna pengar och egna frimärken. [...]
:Dlle.
:-)lle
Re: Mat- & spårvagnsdiggarställe 62
Vad är det med hus på bara en gnutta sydligare breddgrader och avsaknaden av utskjutande takkant? Eller snedregnar det alltid så mycket att en takkant kvittar, antingen regnar det snett åt ena hållet och fönstren blir blöta eller så regnar det snett åt andra hållet och då klarar de sig, elelr?
Det är inte bara UK som har specialregler för vissa öar, Norge har en annan typ av immigrationsregler för Svalbard om jag förstått rätt.
Det är inte bara UK som har specialregler för vissa öar, Norge har en annan typ av immigrationsregler för Svalbard om jag förstått rätt.
-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Re: Mat- & spårvagnsdiggarställe 62
De Norska regelverket för Svalbard baseras på det faktum att Svalbard i grunden är ett Internationellt territorium som Norge har fått äran av att förvalta. Det vill säga lag och ordning hanteras av Norge men alla undertecknarländerna av Svalbardtraktaten har samma rätt till området. En följd av detta är att det finns några stora Ryska bosättningar samtidigt som det finns till exempel Polska forskningsstationer. Dessutom har Norge inte beskattningsrätt vilket innebär att det i praktiken är skattefritt att jobba på Svalbard. Samt att sådana gotterier som Sprit och Tobak säljs skattefritt.M_M skrev:Norge har en annan typ av immigrationsregler för Svalbard om jag förstått rätt.
Vissa delar av Svalbardtraktaten är dessutom omstridda i modern tid. Till exempel Fiskerizon och Ekonomisk zon.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Re: Mat- & spårvagnsdiggarställe 62
Intressant vilka intressanta sidospår man kan lära sig saker om!Claes Thure Moberg skrev:De Norska regelverket för Svalbard baseras på det faktum att Svalbard i grunden är ett Internationellt territorium som Norge har fått äran av att förvalta. Det vill säga lag och ordning hanteras av Norge men alla undertecknarländerna av Svalbardtraktaten har samma rätt till området. En följd av detta är att det finns några stora Ryska bosättningar samtidigt som det finns till exempel Polska forskningsstationer. Dessutom har Norge inte beskattningsrätt vilket innebär att det i praktiken är skattefritt att jobba på Svalbard. Samt att sådana gotterier som Sprit och Tobak säljs skattefritt.M_M skrev:Norge har en annan typ av immigrationsregler för Svalbard om jag förstått rätt.
Vissa delar av Svalbardtraktaten är dessutom omstridda i modern tid. Till exempel Fiskerizon och Ekonomisk zon.
Det verkar dock som om Norge får beskatta Svalbards invånare och verksamhet hur de vill så länge pengarna inte lämnar Svalbard. Intressant också är att Svalbard är en diktatur...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svalbard