En berlinare

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Anders Forsberg
Inlägg: 818
Blev medlem: onsdag 13 december 2006 20:59
Ort: Göteborg

En berlinare

Inlägg av Anders Forsberg »

Det är september 1987 och ett s-bahntåg från Friedrichstrasse närmar sig Lehrter Stadtbahnhof. Den här sträckan fick inte de Västberlinska förarna köra på utan här körde föraren från Deutche Reichbahn (DR) eftersom sträckan låg i DDR eller Öst-Berlin. "Västförarna" fick en stunds paus medan deras tåg var och vände vid Friedrichstrasse. Märkligheterna var många i det delade Berlin.
Anders F
Berlin - 2044.jpg
Berlin - 2044.jpg (183.29 KiB) Visad 3023 gånger
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: En berlinare

Inlägg av LÅ1 »

Det tror jag att jag hört förut, att det var förarbyte vid Lehrter Stadtbahnhof. Stationen som nu har byggts om till oigenkännlighet, minst sagt, och blivit Berlins nya Hauptbahnhof.

Så fast det var DR som drev trafiken så var det alltså västberlinare man anställde för att köra tågen, utom då sträckan in till Friedrichstrasse. Dessa lokförare som pendlade över muren måst naturligtvis ha haft fru och barn och kanske föräldrar kvar hemma som gisslan, antar jag! :roll:
Och vid Friedrichstrasse gick tågen in på mittplatformen eftersom den var lättast att bevaka. (Vi diskuterade ju runt det i en annan tråd för några månader sedan.)

Snygg färgsättning på de där tågen, som man mer eller mindre bevarat. Nu är framför allt de gula partierna lite annorlunda.

Tack för att du visar bilden!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Forsberg
Inlägg: 818
Blev medlem: onsdag 13 december 2006 20:59
Ort: Göteborg

Re: En berlinare

Inlägg av Anders Forsberg »

Det finns massor att läsa om efterkrigstidens Berlin och även om S-bahn. Men för att klargöra så fick DR trafikeringsrätten över järnvägarna i Berlin. Efter kriget delades Tyskland och Berlin upp i fyra zoner. Det hela ledde till Tysklandsdelning och två Tyska stater. DR som så småningom kom att drivas av DDR (Östtyskland) skötte järnvägstrafiken i Västberlin så även S-bahn. Utan att dra alla historia men DR skötte S-bahn trafiken fram till januari 1984 då det Västberlinska trafikbolaget BVG tog över S-bahn.

Före 1984 fick förare på S-bahn boende i Väst köra hela vägen till Friedrichstrasse, men då var det DR som de jobbade för. Efter januari 1984 då BVG tagit över så fick de bara köra till Lehrter bhf.

Vagnhallen vid Nordbahnhof nedlades vid övertagandet 1984 och de tåg som utgick därifrån trafikerade "väst-nätet" och bemannades av personal boende i Öst. Efter 1984 var det bara den korta sträckan som nämnts som sköttes om med DR personal på S-bahn. Mycket av den övriga järnvägstrafiken inom Västberlin kom att ha "östpersonal" enda till Tysklands återförening.

Det var lite kort om varför.

Anders
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: En berlinare

Inlägg av LÅ1 »

Anders Forsberg skrev:Före 1984 fick förare på S-bahn boende i Väst köra hela vägen till Friedrichstrasse, men då var det DR som de jobbade för. Efter januari 1984 då BVG tagit över så fick de bara köra till Lehrter bhf.
OK, då tror jag att jag förstår! När DR ägde S-bahn(väst) så var det västberlinare som körde på hela nätet. Men när västberlinska BVG ägde systemet så fick inte BVG köra in till Friedrichstrasse, därav förarbyte.
Tack för informationen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: En berlinare

Inlägg av M_M »

Gammal tråd men värt att tillägga var att BVG's S-bahn-verksamnet överlämnades senare till det återförenade Deutsche Bahn ett par år efter återföreningen. Västberlins S-Bahn var alltså aldrig någonsin en del av den västtyska järnvägen Deutsche Bundesbahn före återföreningen med DR.

Det var tydligen lite gnissel vid återföreningen för det var lite olika arbetsvillkor o.s.v. som gjorde att vissa hellre ville jobba kvar inom BVG.
Skriv svar