Förarens agerande efter den rånade 38-åringen blev överkörd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vandraren

Förarens agerande efter den rånade 38-åringen blev överkörd

Inlägg av Vandraren »

Angående den avsvimmade 38-åringen som rånades och lämnades på tunnelbanespåret åt sitt öde;

Det finns ett klipp på Youtube som visar hela händelseförloppet, TITTA BARA I SLUTET OM NI ÄR KÄNSLIGA: https://www.youtube.com/watch?v=os-habmUBuU

Hur som helst, efter att mannen blivit påkörd och tåget stannat efter ca två meter, ser man på bilderna att tunneltågföraren kliver ur förarhytten, tittar sig omkring och öppnar passagerardörrarna varpå passagerarna alla rusar till främre delen av tåget för att titta vad som hänt. Vissa hoppar även ner på spåret för att "hjälpa till". Känns som att det lätt kan bli farligt, speciellt den tiden på dygnet.

Hur tänkte föraren här egentligen? Ska man släppa ut passagerare i ett sådant här läge?
Användarens profilbild
bruse

Re: Förarens agerande efter den rånade 38-åringen blev överk

Inlägg av bruse »

Eller. Tänkte föraren? Denne kanske var så chockad att det blev lite fel. Vem vet hur vi andra skulle agera efter att kört över någon?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Vandraren skrev:Angående den avsvimmade 38-åringen som rånades och lämnades på tunnelbanespåret åt sitt öde;

Det finns ett klipp på Youtube som visar hela händelseförloppet, TITTA BARA I SLUTET OM NI ÄR KÄNSLIGA: https://www.youtube.com/watch?v=os-habmUBuU

Hur som helst, efter att mannen blivit påkörd och tåget stannat efter ca två meter, ser man på bilderna att tunneltågföraren kliver ur förarhytten, tittar sig omkring och öppnar passagerardörrarna varpå passagerarna alla rusar till främre delen av tåget för att titta vad som hänt. Vissa hoppar även ner på spåret för att "hjälpa till". Känns som att det lätt kan bli farligt, speciellt den tiden på dygnet.

Hur tänkte föraren här egentligen? Ska man släppa ut passagerare i ett sådant här läge?
Det enda föraren är skyldig att göra är att anropa trafikledningen och rapportera att det har skett en olycka (person under tåg). Allt därefter är upp till föraren att göra. Det kan vara allt från att sätta sig i ett hörn i förarhytten till att tömma tåget med allt vad tillhör.

Vad föraren tänkte på? Troligen att han/hon dödat en människa med allt vad det kan resultera i chock, förtvivlan och alla andra olika tankar som kan uppstå. Med all säkerhet blir resultatet att du inte fungerar helt rationellt efter en sådan här händelse.

Det som skall ske och skedde här var att trafikbefäl tar sig dit under utryckning och tar omhand om föraren och tar denne från olycksplatsen för debriefing. Även nattstationschefen var där och tog omhand om spärrexpeditören. Jag jobbade två stationer ifrån Sandsborg (på Skärmarbrink) den natten när det hände strax efter tvåtiden på natten. Stoppet varade ca tre timmar med ersättningsbussar mellan Farsta Strand och Gullmarsplan.

Men jag kan se att vi på tunnelbanan bör se över rutinerna och utbildningen när sådant här händer - inte bara för förare och trafikbefäl utan även för stationspersonalen (spärrexpeditörer, värdar och stationschefer). Det gäller att så snabbt som möjligt och under kontrollerade former få bort resenärerna från olycksplatsen. Även dessa kan komma i chock när sådant här händer och behöva behandling efteråt.

Samtidigt bör man jämföra med hur personolyckor hanteras på järnvägen. Idag var jag nära en liknande olycka när jag på väg på tåget till Mora först fick vänta i Sala en timme och sedan en timme till i Krylbo för en personolycka i Borlänge.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Först vill jag påpeka att ordet rånad är fel. Bestulen eller någon synonym till bestulen bör användas.

Det är otäckt bara att se tåget komma och köra över mannen, även på en video som denna. Och jag håller med det bruse skriver.

Några frågor väcker videon:
Är tåget helt inne på plattformen, eller öppnades dörrar utanför plattformen?
Hur visste passagerarna vad som hänt? För det verkar de göra.
Hur kan videon ha spridits utanför polisen? Tänker på sista biten, när tåget kommer. Visades verkligen den sekvensen i Efterlyst?

(I SAOL beskrivs rån med texten "stöld under bruk av el. hot om våld". Och sedan kan det vara ett bakverk också.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Christer J skrev:Men jag kan se att vi på tunnelbanan bör se över rutinerna och utbildningen när sådant här händer - inte bara för förare och trafikbefäl utan även för stationspersonalen (spärrexpeditörer, värdar och stationschefer). Det gäller att så snabbt som möjligt och under kontrollerade former få bort resenärerna från olycksplatsen. Även dessa kan komma i chock när sådant här händer och behöva behandling efteråt.
Här tycker jag att allmänbildningen borde kunna bättras på - fast jag vet inte vem som ska ta ansvaret för detta.

Jag är medveten om just att man som "allmänhet" kan chockas av att se olyckor, så i de fall jag anar/vet att en olycka skett och det redan finns någon slags "kvalificerad personal" på plats så brukar jag aktivt undvika att titta mot olycksområdet. Det är antagligen ett bra råd att ge till allmänheten - i den mån folk kan hålla sig från att titta.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

LÅ1 skrev:Några frågor väcker videon:
Är tåget helt inne på plattformen, eller öppnades dörrar utanför plattformen?
Nej, tåget verkar ha stannat drygt 10 meter från plattformsändan. Kameran sitter på väggen mot biljetthallen - som ligger direkt i anknytning till plattformsänden. Jag uppfattar att det bara är första dörrparet som öppnas. Föraren har hur som helst inte öppnat förarhyttsdörren - utan denne stannar kvar i förarhytten.
Det kan mycket väl vara passagerarna själva som nödöppnat dörrarna eller föraren som tryckt på pass-öppna. Men det blir bara spekulationer.
Hur visste passagerarna vad som hänt? För det verkar de göra.
Föraren kan ha sagt att det skett en olycka och en del kan vara smarta nog att gissa sig till vad som hänt. Återigen spekulationer.
Hur som helst är det inte lämpligt av många orsaker att hoppa ned framför tåget på det där sättet. Strömen kan fortfarande vara på, tåget kan sätta fart igen ... ... Dessutom verkar det som att tåget stannade så att mannen ligger under främre boggien och då kan man inte göra något. Samt att man inte bör göra något innan man konstaterat skadans art - att röra/flytta någon innan man vet om ryggrad, hals eller skallen är skadad kan förvärra skadan.
Att stoppet varade i tre timmar beror troligen på att det var ett komplicerat arbete att få ut mannen under tågen - troligen då med att först rigga lyftutrustning och sedan lyfta tåget.
Hur kan videon ha spridits utanför polisen? Tänker på sista biten, när tåget kommer. Visades verkligen den sekvensen i Efterlyst
Filmen kommer från ryska televisionen och lades ut för ca 7 timmar sedan. Drygt 300 tittande men än fler kommentarer - en hel del osmakliga och i högsta grad spekulativa med en massa osakliga skuldbelägganden.

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Vandraren

Inlägg av Vandraren »

Christer J skrev:Föraren har hur som helst inte öppnat förarhyttsdörren - utan denne stannar kvar i förarhytten.
Det verkar som att videon i första länken är klippt. Tittar man på tidsangivelsen i videon ser man att det saknas ett antal sekunder mellan att tåget stannat och att dörrarna öppnas.

Hittade en annan video som innehåller hela sekvensen däremellan. För känsliga, spola fram till 1:18 där tåget precis stannat.

http://www.kaotic.com/13533_Crazy-Video ... Train.html

1:18-1:23 Tåget står still
1:23-1:41 Förarhytten öppnas, föraren kliver ut och står still och tittar bakåt längs med tåget
1:41-1:47 Föraren kliver in i hytten igen
1:47- Passagerardörren närmast förarhytten öppnas och passagerare strömmar ut

Oklart vad föraren gjorde under dennas tid, nödöppning eller manuell öppning av första dörrparet är också oklart.

Det tog alltså 29 sekunder från det att tåget stannat tills att första passagerarna lämnar tåget. Jag tycker det är ett ovanligt snabbt händelseförlopp.

Jag har själv varit med som passagerare på ett tunneltåg i en PUT-situation och då tog det närmare 8 minuter innan vi fick någon information överhuvudtaget, och det var när ambulanspersonal anlänt. Jag satt i främre vagnen och hörde förvisso dunsen så jag förstod tidigt vad som var på gång. Vi som satt i främre C20-vagnen, den som hunnit ut ur tunneln, leddes ut via förarhytten av polis, som angeläget bad oss lämna stationen, som för övrigt var Näckrosen, detta var nog runt 2004-2005.

Vi såg ambulanspersonal med både bår och några slags lådor av stål, sannolikt till för att lägga kroppsdelar i. Oklart om båren eller lådorna eller båda behövdes. Obehaglig upplevelse hur som helst, kan inte tänka mig hur hemskt det måste varit för föraren själv.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Folk är som asgamar och hyenor...

Minns en gång efter en PUT vid Slussen, två gamla tanter på över 70 år, som gick som hökar längs plattformen pekandes i timmar för att på något sätt "få syn på någon bortglömd kroppsdel eller blodstänk" på spårväggen. Som dom sedan kunde gotta sig åt...Usch!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

roggek skrev:Folk är som asgamar och hyenor...

Minns en gång efter en PUT vid Slussen, två gamla tanter på över 70 år, som gick som hökar längs plattformen pekandes i timmar för att på något sätt "få syn på någon bortglömd kroppsdel eller blodstänk" på spårväggen. Som dom sedan kunde gotta sig åt...Usch!
Jo du!
De kunde ju istället erbjudit sina spanartjänster till montörerna i vagnhallen. Där kunde de på nära håll få skärskåda vagnens upplyfta underrede och plocka bort de sista delarna som fastnat på undanskymda håll på utrustningen undertill och som brandmännen inte hittat på olycksplatsen. :cry:

BSB101

Inlägg av BSB101 »

Att diskutera hår man borde gjort och vad som är fel eller rätt är lätt i efterhand för oss som inte var på plats. Hur man reagerar som människa när man just kört över någon kan 99.99% inte veta något om.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

BSB101 skrev:Att diskutera hår man borde gjort och vad som är fel eller rätt är lätt i efterhand för oss som inte var på plats. Hur man reagerar som människa när man just kört över någon kan 99.99% inte veta något om.
Jag antar att du menar mig. Vad du kanske inte vet är att jag har jobbat i tunnelbanan i 22 år. Jag har verkat fackligt dels som ordförande under 4,5 år mellan 1999-2003 och återigen fackligt sedan två år och nu sedan i våras är skyddsombud just för Gullmarsplansområdet. Under all denna tid har jag även samverkat med förarnas ombud för att kunna ha kunskap om även deras frågor och hur de interagerar med stationspersonalens arbete mm.

Vad jag refererat till är dels vilka rutiner som man skall arbeta efter i tunnelbanan vid den här typen av händelser, dels vad jag kan observera genom filmerna från övervakningskameran samt min kunskap om de lokala förhållandena. Inom spårtrafik är det normala att utreda alla händelser för att finna vad som gjorts rätt eller fel mm. Syftet är att med denna kunskap se över befintliga rutiner mm för att dels se vilka möjligheter det finns för att förebygga händelsen genom olika åtgärder och utbildningar, dels kunna göra ett bättre arbete nästa gång något trots allt händer.

Med den kunskap jag fått om händelsen genom denna film så tänker jag gå vidare med att begära en översyn över hur rutinerna vid den här typen av händelser skall se ut. Hade jag inte sett dessa inspelningar kanske jag inte gjort detta. Detta visar då hur dessa inspelningar inte bara är till nytta för att beivra brott utan även kan vara till stöd för att utreda ändelseförlopp med avsikt att förbättra säkerheten och arbetet vid olyckshändelser. Detta leder även till frågan om det idag går att ta sådana inspelningar ur cirkulationen för interna utredningsändamål.

Avslutningsvis kan jag inte se att jag avslöjat något som inte bör vara allmänt känt om verksamheten i tunnelbanan, ej heller avslöjat något om de personer som denna natt var inblandade i händelsen och dess efterabete.

Vandraren

Inlägg av Vandraren »

BSB101 skrev:Att diskutera hår man borde gjort och vad som är fel eller rätt är lätt i efterhand för oss som inte var på plats. Hur man reagerar som människa när man just kört över någon kan 99.99% inte veta något om.
Jag tycker det är intressant dels ur ett tekniskt perspektiv, dels för att i ett större sammanhang se hur fastslagna rutiner korrelerar med mänskligt beteende vid en olycka.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Christer J skrev:
Jag antar att du menar mig. Vad du kanske inte vet är att jag har jobbat i tunnelbanan i 22 år. Jag har verkat fackligt dels som ordförande under 4,5 år mellan 1999-2003 och återigen fackligt sedan två år och nu sedan i våras är skyddsombud just för Gullmarsplansområdet. Under all denna tid har jag även samverkat med förarnas ombud för att kunna ha kunskap om även deras frågor och hur de interagerar med stationspersonalens arbete mm.

Vad jag refererat till är dels vilka rutiner som man skall arbeta efter i tunnelbanan vid den här typen av händelser, dels vad jag kan observera genom filmerna från övervakningskameran samt min kunskap om de lokala förhållandena. Inom spårtrafik är det normala att utreda alla händelser för att finna vad som gjorts rätt eller fel mm. Syftet är att med denna kunskap se över befintliga rutiner mm för att dels se vilka möjligheter det finns för att förebygga händelsen genom olika åtgärder och utbildningar, dels kunna göra ett bättre arbete nästa gång något trots allt händer.

Med den kunskap jag fått om händelsen genom denna film så tänker jag gå vidare med att begära en översyn över hur rutinerna vid den här typen av händelser skall se ut. Hade jag inte sett dessa inspelningar kanske jag inte gjort detta. Detta visar då hur dessa inspelningar inte bara är till nytta för att beivra brott utan även kan vara till stöd för att utreda ändelseförlopp med avsikt att förbättra säkerheten och arbetet vid olyckshändelser. Detta leder även till frågan om det idag går att ta sådana inspelningar ur cirkulationen för interna utredningsändamål.

Avslutningsvis kan jag inte se att jag avslöjat något som inte bör vara allmänt känt om verksamheten i tunnelbanan, ej heller avslöjat något om de personer som denna natt var inblandade i händelsen och dess efterabete.
Ja, och hade spärrvakten denna natt haft en "live-"monitor" (som inte spelar in det aktuella materialet) med den aktuella kamerabilden som visats i media, så hade olyckan troligtvis aldrig skett...men det tänker SL aldrig införa med hänsyn till kränkning av den personliga intregiteten.

Det måste till en lagändring/attitydsförändring på två håll: Både civilkuraget och personliga intregiteten måste ses över...8 personer på Trygghetscentralen som skall kolla på runt 4000 kameror räcker tydligen inte...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

tycker det som har hänt är illa och gjorde mig rent förbanad och besviken på killen i blå jacka :(
sen rutiner dit och dit dem är bra ha och kan alltid förbättras.
vad som förraren gjorde fel(om det finns några såna fel) tycker jag inte ska diskuteras på ett öppet forum utan ska se internt inom bolaget! :idea:
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:Ja, och hade spärrvakten denna natt haft en "live-"monitor" (som inte spelar in det aktuella materialet) med den aktuella kamerabilden som visats i media, så hade olyckan troligtvis aldrig skett...men det tänker SL aldrig införa med hänsyn till kränkning av den personliga intregiteten.

Det måste till en lagändring/attitydsförändring på två håll: Både civilkuraget och personliga intregiteten måste ses över...8 personer på Trygghetscentralen som skall kolla på runt 4000 kameror räcker tydligen inte...
Man behöver ju inte ta bort inspelningen för att man samtidigt ger spärrvakten tillgång till kamerabilden.

Hur många kameror finns det på en liten station? Det är inte helt säkert att spärrvakten skulle sett att det låg en man på spåret även med monitor. Men om det fanns sensorer som larmar om misstänkt "spårspring" och då ger spärrvakten rätt bild direkt, samt förstås en ljudsigna, så skulle det säkert gått bättre den här gången.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

LÅ1 skrev:
roggek skrev:Ja, och hade spärrvakten denna natt haft en "live-"monitor" (som inte spelar in det aktuella materialet) med den aktuella kamerabilden som visats i media, så hade olyckan troligtvis aldrig skett...men det tänker SL aldrig införa med hänsyn till kränkning av den personliga intregiteten.

Man behöver ju inte ta bort inspelningen för att man samtidigt ger spärrvakten tillgång till kamerabilden.

Hur många kameror finns det på en liten station? Det är inte helt säkert att spärrvakten skulle sett att det låg en man på spåret även med monitor. Men om det fanns sensorer som larmar om misstänkt "spårspring" och då ger spärrvakten rätt bild direkt, samt förstås en ljudsigna, så skulle det säkert gått bättre den här gången.
det enklaste nog att en monitor byter bilder var 5 sek eller nått liknade, och larmaroningar av något slag är bra... men om man har en monitor som vissar karmabilderna över stationen dem mindre funkar nog men troligen inte så bra på t-C. under dem där 10 minuterna så "borde" då spärrvakten sett det.... det bästa skulle nog vara larmanordingar med ljud och bild(från kamran) om något(personer eller saker) obehörig är på spårområdet...
jag har dyslexi
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

the0fiskis skrev:tycker det som har hänt är illa och gjorde mig rent förbanad och besviken på killen i blå jacka :(
vad som förraren gjorde fel(om det finns några såna fel) tycker jag inte ska diskuteras på ett öppet forum utan ska se internt inom bolaget! :idea:
Ingen av oss som diskuterat händelsen har sagt något som skulle kunna antyda att föraren har gjort något fel. Jag har berättat hur rutinerna är och konstaterat att de följts. Jag har även sagt att det som visats på filmen bör tas med när man just internt utreder rutiner och eventuella förändringar av rutiner och utbildning. I ingen del har jag eller någon annan sagt något som kan anses kritiskt mot någon (förutom tjuven).

Ett skäl till att jag skrivit det jag har är att stämma i bäcken innan någon som är mindre insatt i verksamheten skall just börja göra felaktiga tolkningar och börja skuldbelägga någon som inte har någon skuld. Du kan ju som jag också påpekat ovan, läsa de kommentarer som finns i samband med det länkade YouTube-klippet. Där ser man hur illa det kan gå med kommentarer om man låter tillämpa tesen: "upp flyga orden, tanken stilla stå".

Ett annat skäl är att visa att man inom spårtrafiken inte bara låter en händelse ske utan att man tar lärdom om den utan att man utreder och ransakar vad som kan förbättras. Visst är det så att man inte kan känna till allt som kan hända och gå fel, men det innebär inte att man när det händer faktiskt försöker finna vägar för att undvika liknande händelser i framtiden.

Vad gäller hur man använder sig av befintlig kamerautrustning är just en sådan sak jag inte tänker ta här utan enbart internt då det finns många aspekter att ta hänsyn till innan man eventuellt skulle finna behov av att genomföra några förändringar.

Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

Christer J skrev:
the0fiskis skrev:tycker det som har hänt är illa och gjorde mig rent förbanad och besviken på killen i blå jacka :(
Ingen av oss som diskuterat händelsen har sagt något som skulle kunna antyda att föraren har gjort något fel. Jag har berättat hur rutinerna är och konstaterat att de följts. Jag har även sagt att det som visats på filmen bör tas med när man just internt utreder rutiner och eventuella förändringar av rutiner och utbildning. I ingen del har jag eller någon annan sagt något som kan anses kritiskt mot någon (förutom tjuven).

Ett skäl till att jag skrivit det jag har är att stämma i bäcken innan någon som är mindre insatt i verksamheten skall just börja göra felaktiga tolkningar och börja skuldbelägga någon som inte har någon skuld. Du kan ju som jag också påpekat ovan, läsa de kommentarer som finns i samband med det länkade YouTube-klippet. Där ser man hur illa det kan gå med kommentarer om man låter tillämpa tesen: "upp flyga orden, tanken stilla stå".

Ett annat skäl är att visa att man inom spårtrafiken inte bara låter en händelse ske utan att man tar lärdom om den utan att man utreder och ransakar vad som kan förbättras. Visst är det så att man inte kan känna till allt som kan hända och gå fel, men det innebär inte att man när det händer faktiskt försöker finna vägar för att undvika liknande händelser i framtiden.

Vad gäller hur man använder sig av befintlig kamerautrustning är just en sådan sak jag inte tänker ta här utan enbart internt då det finns många aspekter att ta hänsyn till innan man eventuellt skulle finna behov av att genomföra några förändringar.
detta var inte riktagt till dig, utan rent generelt så brukar det bli så man försöker hitta fel...
tycker det är bra att du förklarar rutiner m.m det hjälper oss som inte är så insatta, för att förstå händelse förloppet och varför (yrkes) personer agerar som dem gör... :)
förra inlägget var inte riktat till någon person!
en till undran varför finns det 2 trådar om samma händelse?
jag har dyslexi
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Därmed anser vi diskussionen avslutad.
Jourhavande forummoderator.
Låst