Munkebäckslänken. Under byggnad.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Rune Feldt
Kontakt:

Munkebäckslänken. Under byggnad.

Inlägg av Rune Feldt »

Här kommer några bilder från Munkebäckstorg igår, 10 september.

Bild
Från hållplatsen Munkebäckstorg, med minirondellen i bildens mitt.

Bild
Spårläggning vid hpl Munkebäckstorg.

Bild
Dubbla parallella gaturäler. Växeltungorna kommer långt innan spårskiljet.

Bild
Korsningen uppifrån Torpagatan.

Bild
Ner mot korsningen, från Härlanda.

Bild
Vid 1:ans tillfälliga ändstation vid Härlanda. 3:an går fortfarande mot Kålltorp.

Bild
Gamla stödmuren riven och den gamla spontningen kommer fram.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Re: Munkebäckslänken. Under byggnad.

Inlägg av Gbgcyklaren »

Tack för bilderna!
Jag antar att den fina muren mellan de två spårvägsbanorna upp mot Härlanda kommer att tas bort. Det är synd, men kanske inte så mycket att göra åt. Även de två stora träden sydväst om korsningen kanske måste tas bort.

(Obs, jag har bytt användarnamn från "Micki" till "Gbgcyklaren".)
Jag har några cykelfilmer från bygget. Kommer jag nog lägga ut längre fram på min blogg.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Hur länge kommer 3:an gå till Kålltorp?

Läste på Västtrafiks hemsida om detta, där står följande:

"De nya spåren byggs mellan Solrosgatan och Munkebäckstorget och samtidigt omvandlas korsningen till en cirkulationsplats. Att förlänga linje 5 till Östra sjukhuset är en efterlängtad satsning som nu blir av och kommer att stå klar lagom till införandet av trängselskatten.

- Det har tidvis varit trångt på spårvagnslinje 1 till Östra sjukhuset, så det behövs ytterligare trafik dit, men nu får även de boende i Bö och Örgryte en jättebra direktförbindelse till Östra sjukhuset, säger Jarl Samuelsson, chef för spårbunden trafik på Västtrafik.

Arbetet med Munkebäckslänken inleds med att man lägger nya spår från Härlanda ner mot Munkebäckstorget. Under tiden som de nya spåren byggs kommer linje 1 att ersättas med buss mellan Härlanda och Östra sjukhuset fram till och med den 21 oktober medan linje 3 kommer att gå som vanligt.

Från och med den 19 oktober klockan 19.00 kommer även linje 3 att vända vid Härlanda, sträckan från Härlanda till Kålltorp ersätts med buss fram till den 3 december då sträckan åter öppnas för trafik. Helgen den 19-21 oktober är alltså all spårvagnstrafik mellan Härlanda och Östra sjukhuset samt Kålltorp inställd i samband med att den nya förbindelsen kopplas på.

- Ersättningsbussarna kommer att följa tidtabellen för spårvagnarna och vi ska göra allt vi kan för att göra resandet så enkelt som möjligt för våra kunder även under byggtiden, säger Jarl Samuelsson.

Linje 5 börjar gå hela vägen till Östra sjukhuset i samband med tidtabellsskiftet den 9 december. Linje 1 och 5 kommer då att gå var nionde minut i högtrafik. Vändslingan vid Östra sjukhuset byggs om till att omfatta totalt tre spår för att klara av att ta emot fler linjer och minska risken för förseningar. Östra sjuhuset får också en ny bussterminal som förenklar byten mellan spårvagn och buss.

Projektet omfattar även bullerdämpande åtgärder längs spårvägen mellan Munkebäckstorget och Östra sjukhuset."
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Martin skrev:Hur länge kommer 3:an gå till Kålltorp?
Svaret finns ju i den texten du citerar. Trean kommer att gå till Kålltorp t.o.m. den 18 oktober. Den 19 oktober t.o.m. den 2 december vänder den vid Härlanda. Fr.o.m. den 3 december går den till Kålltorp igen.

Och ettan kommer alltså att börja gå till Östra sjukhuset igen den 22 oktober.
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

Harald skrev:
Martin skrev:Hur länge kommer 3:an gå till Kålltorp?
Svaret finns ju i den texten du citerar. Trean kommer att gå till Kålltorp t.o.m. den 18 oktober. Den 19 oktober t.o.m. den 2 december vänder den vid Härlanda. Fr.o.m. den 3 december går den till Kålltorp igen.

Och ettan kommer alltså att börja gå till Östra sjukhuset igen den 22 oktober.
Det blir en liten justering; Härlanda - Kålltorp dvs linje 3 stängs 16 oktober kl 22:00. Avstängningen till Östra ligger dock kvar som planerat. Med andra ord är det stängt både till Östra Sjukhuset och Kålltorp från 16 oktober till och med 21 oktober.
Jag kör hellre motorcykel!
Skriv svar