Skärmbredden igen - en lösning

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Skärmbredden igen - en lösning

Inlägg av M_M »

Eftersom Webmaster tydligen inte är sugen på att svara på inlägget jag skrev tor 11 nov, 2010 23:01, och eftersom greasemonkeyscriptet iaf inte funkar rakt av i Chrome (längre?), så har jag grävt fram en egen "lösning" på problemet.

Programmet ändrar storleken på webbläsarens fönster så att det kan bli bredare än skärmen!

Tyvärr har jag ingen webbplats där jag kan publicera binärfiler, och jag har dessutom inte orkat lägga till kommandoradparametertolkning, annars hade detta kunnat bli ett klart smidigare program som körs med t.ex. start->kör eller som en genväg från startmenyn (då med rätt parametrar inlagda i genvägen).

Om någon faktiskt är intersserad av att (prov)köra detta eller liknande och inte är sugen på att laborera med Visual C++ själv så säg till så kanske jag orkar registrera mig på Sourceforge.net och skapar ett projekt där.


Gör såhär:
Dra hem Visual c++ Express (gratis) från microsoft.com

Välj nytt Win32-projekt och ge det ett bra namn.

Rensa bort allt UTOM detta i projektnamn.cpp-filen:

Kod: Markera allt

#include "stdafx.h"
#include "SetWinPos2.h"
#define MAX_LOADSTRING 100
int APIENTRY _tWinMain(HINSTANCE hInstance,
                     HINSTANCE hPrevInstance,
                     LPTSTR    lpCmdLine,
                     int       nCmdShow)
{
	UNREFERENCED_PARAMETER(hPrevInstance);
	UNREFERENCED_PARAMETER(lpCmdLine);
}
Surfa till http://stackoverflow.com/questions/3922 ... l-with-mfc.

Kopera koden i svaret med ett långt kodblock (med grå bakgrund) FÖRUTOM de fyra #include-raderna överst och FÖRUTOM de sex sista raderna (d.v.s. _tmain-funktionen).

Klistra in den kopierade koden i projektnamn.cpp-filen i Visual C++ mellan raden "#define MAX_LOADSTRING 100" och raden som börjar med "int APIENTRY _tWinMain(HINSTANCE hInstance,..."

Öppna stdafx.h (dubbelklick i vänsterkanten i Visual C++ Express).

Lägg till dessa rader längst ned:

Kod: Markera allt

#include <iostream>
#include <string>
#include <vector>
Växla till projektnamn.cpp-filen i Visual C++ och scrolla längst ned.
Lägg in en ny rad före sista raden med }, som ser ut såhär:

Kod: Markera allt

SetWindowPos( FindWindowStart(TEXT("Forum - S") ), HWND_NOTOPMOST, -4, -4, 1400, 995 , SWP_NOSENDCHANGING | SWP_NOZORDER );
"Forum - S" är början på fönstertiteln för det fönster som visar spårvägsällskapets forum. Ovanstående exempel funkar med Chrome, men kan kanske behöva justeras för andra webbläsare. -4 och -4 är X- och Y-position för fönstrets övre vänstra hörn. Av någon anledning måste man använda -4 istället för 0 för att chrome ska hamna i övre vänstra hörnet, kanske för att Chrome kör med osyliga fönsterramar eller något annat trolleri. Efterföljande siffror är bredd och höjd. OBS, om höjden sätts till större än cirka fem pixels mindre än vad som egentligen borde rymmas på skärmen så fungerar det inte. Ovanstående rad ger ett hyggligt resultat på en dator som kör Windows XP med klassiskt ("Windows 2000") utseende (start->kör net stop themes) med en rads höjd på "taskbar'en" nedtill (ställd på att alltid visas) och en 1280x1024 pixels stor skärm.

För att återfå "kontroll" på webbläsaren vars minimera/återställ/maximera/stäng-knappar hamnar utanför skärmkanten så håll ALT intryckt och tryck på mellanslag och välj sedan något lämpligt i menyn, t.ex. återställ, maximera, flytta eller ändra storlek.

OBS siffrorna -4 ovan är utprovade med Chrome redan maximerat.

Nybörjarhjälp för Visual C++: Tryck på F5 för att "bygga" programmet och ifall inga allvarliga fel upptäcks också köra det. (För ett "seriöst" program så väljer man sen "release" istället för "debug" och "bygger" det med F7 för att få en inte lika svullen .exe-fil att distribuera).
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Skärmbredden igen - en lösning

Inlägg av webmaster »

Jag kanske inte har svarat dig direkt i den angivna tråden, men jag har svarat på samma frågor flera gånger. Jag tänker inte lägga in extrakod som försämrar säkerheten på sajten eller tar onödig tid för att tillfredsställa få. Alla har inte samma upplösning, därför ska sajten fungera för så många som möjligt.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Skärmbredden igen - en lösning

Inlägg av M_M »

webmaster skrev:Jag kanske inte har svarat dig direkt i den angivna tråden, men jag har svarat på samma frågor flera gånger. Jag tänker inte lägga in extrakod som försämrar säkerheten på sajten eller tar onödig tid för att tillfredsställa få.
Jag har bara delvis pratat om kod. Jag har däremot pratat rätt mycket om en extra radbrytning i översättningen till svenska...
webmaster skrev:Alla har inte samma upplösning, därför ska sajten fungera för så många som möjligt.
Ja, det är ju pudelns kärna. Forumet fungerar inte för de som kör 1024x768 pixels, eftersom bara drygt 700 av de 800 tillåtna pixlarna i x-led syns och det går varken att scrolla eller ens att se att de är beskurna (förutom just att bilderna verkar beskurna på ett besynnerligt sätt)...


Finns det nån statistikinsamling på vilka upplösningar som används? (Sån statistik vore interssant för de olika delforumen, jag brukar försöka undvika bildtrådar när jag surfar på smalare skärm). (Å andra sidan är det inte säkert att statistiken talar sanning, jag brukar surfa på andar ställen när jag använder "1024-burken", och det kan ju aldrig synas här).
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Skärmbredden igen - en lösning

Inlägg av Kantorn »

Jag för min del surfar ofta på iPad. Inte värstingupplösning, och inte pc.
Annras surfar jag på pc, och då syns det mesta numera.

Jag litar dock på Webmaster när han säger att han inte hinner lägga mer av sin viktiga tid på att skriva om scripts vid varenda uppdatering av programvaran på sidan.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Skärmbredden igen - en lösning

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:Jag litar dock på Webmaster när han säger att han inte hinner lägga mer av sin viktiga tid på att skriva om scripts vid varenda uppdatering av programvaran på sidan.
Varenda uppdatering? Mig veterligen har den svenska översättningen inte uppdaterats sen 2010, och den ändring jag föreslår är att ändra raden

Kod: Markera allt

	'JOINED'				=> 'Blev medlem',
så att den innehåller en radbrytning.

Raden verkar för övrigt ändå vara specialanpassad (eller så kör forumet en äldre version av phpBB än trean?) eftersom det står "användare" här på forumet men "medlem" i den officiella översättningen. Det måste vara en fruktansvärd påfrestning att hantera att det står "användare" istället för "medlem" här...
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Skärmbredden igen - en lösning

Inlägg av kildor »

M_M skrev:
Kantorn skrev:Jag litar dock på Webmaster när han säger att han inte hinner lägga mer av sin viktiga tid på att skriva om scripts vid varenda uppdatering av programvaran på sidan.
Varenda uppdatering? Mig veterligen har den svenska översättningen inte uppdaterats sen 2010, och den ändring jag föreslår är att ändra raden

Kod: Markera allt

	'JOINED'				=> 'Blev medlem',
så att den innehåller en radbrytning.

Raden verkar för övrigt ändå vara specialanpassad (eller så kör forumet en äldre version av phpBB än trean?) eftersom det står "användare" här på forumet men "medlem" i den officiella översättningen. Det måste vara en fruktansvärd påfrestning att hantera att det står "användare" istället för "medlem" här...
På vilket sätt skulle det påverka kolumnbredden? Texten radbryts ju redan vid befintliga blanksteg (ibland mellan årtal och tid, ibland mellan månad och år), så jag ser inte att föreslagna förändring skulle påverka någonting. Dessutom har jag full respekt för åsikten att man så långt som möjligt vill behålla standardutseende och inställningar.
Användarens profilbild
Jeff
Inlägg: 411
Blev medlem: söndag 23 januari 2005 19:21
Kontakt:

Re: Skärmbredden igen - en lösning

Inlägg av Jeff »

Sitter just nu på en dator med liten skärm. Kan jag inte se hela bilden som någon lägger upp på forumet trycker jag "Ctrl -" då zoomar webbläsaren ut. Sen zoomar jag in igen "Ctrl +".
Fast det kände ni nog redan till... :wink:
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Skärmbredden igen - en lösning

Inlägg av M_M »

kildor skrev:På vilket sätt skulle det påverka kolumnbredden? Texten radbryts ju redan vid befintliga blanksteg (ibland mellan årtal och tid, ibland mellan månad och år), så jag ser inte att föreslagna förändring skulle påverka någonting. Dessutom har jag full respekt för åsikten att man så långt som möjligt vill behålla standardutseende och inställningar.
Förvisso radbryts texten när fönstret blir riktigt smalt, men radbrytningen börjar inte ske förrän långt efter den maximalt tillåtna bildbredden om 800 pixels har slutat synas fullt ut.

Jag lånar helt fräckt linjalen från Kristofers inlägg:
Bild

Prova själv att variera webbläsarfönstrets bredd. Linjalen börjar bli kapad INNAN "maximal radbrytning" skett, d.v.s. när fönstret blir litet så prioriteras bredderna fel.

En lösning kan kanske vara att använda CSS-min-width, jag är dock inte säker på hur en sådan egenskap prioriteras jämfört med annat som "konkurerrar" om fönstrebredden. (Jag är inte fullt ut påläst om allt inom CSS).

Edit: mer exakt så börjar linjalen krympa när webbläsaren blir mindre än 1109 pixels (med Opera den här gången, i Chrome har jag lagt in userscript'et som tipsas om på annat ställe). Då har klockslaget jag blev användare radbrutits. Nästa radbrytning, av årtalet, sker då det bara syns ca 715 pixels av linjalen. När månaden har radbrutits så syns bara drygt 600 pixels av linjalen. Datumet radbryts när drygt 500 pixels syns av linjalen. Knappt 440 pixels syns när veckodagen radbrutits. Vid maximal ihopträngning av "högerrutan" så syns bara drygt 290 pixels av linjalen, detta är dock beroende på bredden på användarens avatar.

Högerrutan är (för mig) 243 pixels bred i sitt "fullbreddutförande" och 94 pixels i sitt smalaste utförande. Skillnaden är 149 pixels. Av en händelse är ovan nämnda 1109 minus nyss nämnda skillnad på 149 pixes = 960 pixels = god marginal för den 1024 pixels breda skärmen på många bärbara netbooks.

Reservation för att jag kan ha mätt enstaka pixels fel och också för att olika webbläsare hanterar skärmkanterna något olika. I samtliga fall ovan har jag haft en scroll-list i högerkanten av fönstret.

P.S. när har någon nytta av att direkt vid visning av en tråd kunna se vilket klockslag och veckodag en person blev medlem? :wink:

P.S. 2: Jag kommer troligtvis att sluta tjata om det här om webmaster rakt ut erkänner "du har rätt i sak, det är en ytterst liten ändring som dessutom bara påverkar sådant som extremt sällan uppdateras och som aldrig uppdateras av säkerhetsskäl, och inget katastrofalt inträffar om en uppdatering skriver över förändringen, men jag skiter högaktningsfullt i användare med skärmar smalare än drygt 1100 pixels för själv kör jag bara dels stationärt med bautaskärm och dels med tapatalk på mobilen"...
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Skärmbredden igen - en lösning

Inlägg av webmaster »

Då lär du få fortsätta med ditt tjat. Jag slutar därmed läsa.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Skärmbredden igen - en lösning

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:P.S. 2: Jag kommer troligtvis att sluta tjata om det här om webmaster rakt ut erkänner "du har rätt i sak, det är en ytterst liten ändring som dessutom bara påverkar sådant som extremt sällan uppdateras och som aldrig uppdateras av säkerhetsskäl, och inget katastrofalt inträffar om en uppdatering skriver över förändringen, men jag skiter högaktningsfullt i användare med skärmar smalare än drygt 1100 pixels för själv kör jag bara dels stationärt med bautaskärm och dels med tapatalk på mobilen"...
Troligen kommer ingen att svara om du skriver på det sättet. En helt enkelt ganska fånig kommentar från din sida. Låt Webmaster göra sitt jobb i stället för att du ska hålla på och försöka styra. Du har fått fram ditt meddelande. Webmaster har säkert någon anledning att inte göra som du tjatar om, annars hade webmaster säkert kommit på det själv. Kan vi gå vidare och diskutera något annat i stället?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 794
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Skärmbredden igen - en lösning

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster har tagit bort ett par inlägg och påminner om att personliga påhopp inte är tillåtna.
Jourhavande forummoderator.
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Skärmbredden igen - en lösning

Inlägg av AdrianLangemar »

Webmaster tycker tydligen att man ska ha stationär dator för att använda forumet. Det är bara att acceptera.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Skärmbredden igen - en lösning

Inlägg av webmaster »

AdrianLangemar skrev:Webmaster tycker tydligen att man ska ha stationär dator för att använda forumet. Det är bara att acceptera.
Vad är det för ogrundade anklagelser du kommer med? Har du gett dig tid att läsa vad jag förespråkar, så är det att forum ska kunna ses även på små skärmar. Därav att vi har regeln att bilder får vara max 800 pixlar breda.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Skärmbredden igen - en lösning

Inlägg av leifd »

webmaster skrev:
AdrianLangemar skrev:Webmaster tycker tydligen att man ska ha stationär dator för att använda forumet. Det är bara att acceptera.
Vad är det för ogrundade anklagelser du kommer med? Har du gett dig tid att läsa vad jag förespråkar, så är det att forum ska kunna ses även på små skärmar. Därav att vi har regeln att bilder får vara max 800 pixlar breda.
Det där är ju väldigt bra tycker ja. Synd bara att de inte funkar...
Ska vi få det att funka, på allvar, så måste användarrutan flyttas till vänster sida och få inbyggd radbrytning.
Som det är nu, så försvinner bilder in under denna trotts allt ganska onödiga ruta, och går inte ens att scrolla fram. Scroll funka om rutan ligger på vänster sida, så de är där den bör vara...
Synd att man ska behöva tjata och gnälla om en sån självklarhet, nästan så man måste bli osams eller riskera uteslutning.
Detta går ju bra på otroligt många andra forum, varav några har liknade gränssnitt som detta forum, så ja kan inte inse vad som är problemet egentligen.
De är synd att detta ska få förstöra de här forumet, för de gör det tycker jag, som ofta använder skärmar i storlek 3", 10", 13" men även 22".

Mvh Leif Dahlqvist

PS. Kanske någon som är bra på programmering annars kan få till så att de går att använda Greasemonky till Firefox för denna funktion, och sen orkar hålla detta uppdaterat framöver. DS.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Skärmbredden igen - en lösning

Inlägg av webmaster »

Jag gör gärna den där ändringen för 35 000 kronor per månad plus sociala avgifter. Då har ni en heltidsanställd webmaster som har tid med sånt där. Var vänliga acceptera och respektera att all verksamhet inom Svenska Spårvägssällskapet drivs av ideella krafter i den ideella föreningen Svenska Spårvägssällskapet. Det borde du veta Leif! Tråden låses för vidare diskussion då ingen konstruktiv diskussion sker utan det är gnäll i rundgång.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Låst