45 år sedan högertrafiken började!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 304
- Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09
45 år sedan högertrafiken började!
Idag är det 45 år sedan högertrafiken infördes i Sverige och med det de flesta spårvägsnedläggningar som skedde. Jag ser däremot 3/9-1967 som en sorgedag, framförallt i Stockholm, då spårvagnarna inte rullade längre. Däremot ser det ut som om renässansen för spårvagnar långsamt fortsätter.
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Och fortfarande har folk inte lärt sig hålla till höger vid möten.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Hur kan du begära det, när de flesta människor man möter, oftast glor ner i sina mobiltelefoner, utan att titta upp???bruse skrev:Och fortfarande har folk inte lärt sig hålla till höger vid möten.
Fast folk kan ju inte ens stå till höger i rulltrappor.
Ett större problem anser jag är (oftast invandrare) de som går 5-6 personer i bredd, gärna med en "designkonstruerad" barnvagn för 8 spädbarn också.
Stört omöjligt att möta/passera förbi...
Oftast har de sirap i fötterna också...
Fast nu är vi långt ifrån högertrafiken...

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Men rulltrappor, T-banespärrar, dörrar mm har påbjudit vänstertrafik för gående.
Allt för många går dessutom till höger. På (bil-)vägar utan gångbana och på kombinerade gång- och cykelvägar.
Lyssna gärna på Björn Sylvén som intervjuades i Radio Stockholm i förmiddags!
Allt för många går dessutom till höger. På (bil-)vägar utan gångbana och på kombinerade gång- och cykelvägar.
Lyssna gärna på Björn Sylvén som intervjuades i Radio Stockholm i förmiddags!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Åter till höger då! Imorse var Björn Sylvén i P4 Stockholm ang det. De satt i en A31:a i Alkärret.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Nej det stämmer inte.LÅ1 skrev:Men rulltrappor, T-banespärrar, dörrar mm har påbjudit vänstertrafik för gående.
Angående rulltrappor (i tunnelbanan) så har det i alla fall efter högertrafikens införande varit att stå till höger och gå till vänster (alltså som för bilister som skall köra om). Det har lett till att i alla fall i Stockholm gör folk likadant på varuhus och andra ställen som har rulltrappor.
Angående rulltrappsbatteriers körrriktning så beror det på om spärrkiosken står till höger eller vänster i biljetthallen sett från entrén mot plattformen. Står kiosken till vänster så är det vänstertrafik i rulltrappsbatteriet, står kiosken till höger så är det högertrafik i rulltrappsbatteriet. Är det bara en singel rulltrappa stämmer detta dock inte alltid (tex Skanstull Södra). Förr var det enkelt att vända riktiningen på trapporna om man bytte sida för kiosken i biljetthallen (kunde ske vid ombyggnad eller inbyggnad av denna) - man ringde till aktuell rulltrappsbas och bad att de skulle vända trapporna så blev det gjort med koll att det inte skulle bli några driftproblem. Idag med en massa entreprenörer inblandade så är det säkert inte lika lätt.
Jag tror jag skall fösöka med Hornstull Södra som nyligen bytt sida på kiosken.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Jag avsåg inte hur man står eller går i rulltrappan.Christer J skrev:Nej det stämmer inte.LÅ1 skrev:Men rulltrappor, T-banespärrar, dörrar mm har påbjudit vänstertrafik för gående.
Angående rulltrappor (i tunnelbanan) så har det i alla fall efter högertrafikens införande varit att stå till höger och gå till vänster (alltså som för bilister som skall köra om). Det har lett till att i alla fall i Stockholm gör folk likadant på varuhus och andra ställen som har rulltrappor.
Angående rulltrappsbatteriers körrriktning så beror det på om spärrkiosken står till höger eller vänster i biljetthallen sett från entrén mot plattformen. Står kiosken till vänster så är det vänstertrafik i rulltrappsbatteriet, står kiosken till höger så är det högertrafik i rulltrappsbatteriet. Är det bara en singel rulltrappa stämmer detta dock inte alltid (tex Skanstull Södra). Förr var det enkelt att vända riktiningen på trapporna om man bytte sida för kiosken i biljetthallen (kunde ske vid ombyggnad eller inbyggnad av denna) - man ringde till aktuell rulltrappsbas och bad att de skulle vända trapporna så blev det gjort med koll att det inte skulle bli några driftproblem. Idag med en massa entreprenörer inblandade så är det säkert inte lika lätt.
Jag tror jag skall fösöka med Hornstull Södra som nyligen bytt sida på kiosken.
I rulltrapporna står man till höger, i Stockholm. I övriga landet på båda sidor. Hur det är i andra storstäder runt om i världen vet jag inte. Semestertid är ingen bra tid på året att studera hur det fungerar i normalfallet.
På svagt lutande rullband står fullt friska människor still, även i rusningstid i Stockholm. Något jag inte begriper. Det är ju urtrist att stå och glida fram så långsamt att gående bredvid gångbandet kommer fram fortare.
Stråket mellan Centralen och T-centralen har fortfarande vänstertrafik.
Rullbanden på Fridhemsplans T-banestation, fram till perrongen för blå linjen, går sedan ett antal år i vänstertrafik av praktiska skäl.
Det påstås att rulltrappor som är inslitna i en viss riktning inte får vändas hur som helst. Kan bli mekaniskt trassel. Sanning eller myt? Har de däremot alltid växlat riktning mellan morgon- och kvällsrusningen så klarar de naturligtvis båda riktningarna.
(I Hamburg har jag stött på rulltrappor som startar i rätt riktning när någon går in i dem, oavsett om det är i botten eller toppen.)
Viken sida man skall gå på i T-banan är sällan en självklarhet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Joakim Runnedal
- Inlägg: 139
- Blev medlem: måndag 13 juni 2005 22:51
- Ort: Stockholm/Norrmalm
- Kontakt:
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Det förtjänar även att nämnas att SJ/Banverket/Trafikverket aldrig gick över till högertrafik, liksom heller inte Stockholms tunnelbana. I samtliga dessa spårsystem råder alltjämt vänstertrafik, vilket ju faktiskt är lite kul! 

Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Järnvägen har inte vänstertrafik på samma sätt som vi har högertrafik på vägarna, d.v.s. man håller inte alltid till vänster vid möten. Möten på stationer längs enkelspåriga linjer kan ske både till höger och till vänster. På dubbelspåriga linjer kör man vanligen på vänster spår men båda spåren är utrustade så att man kan köra i bägge riktningarna. På kortare dubbelspårssträckor utan stationer för resande är det inte ovanligt att mötande tåg går på högerspår. Dessutom har vi normalt högerkörning mellan en punkt norr om Malmö C och riksgränsen på Öresundsbron.
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Vid Rådhuset södra var det väl länge "felvända" rulltrappor? När de alls fungerade, vill säga...Christer J skrev:Förr var det enkelt att vända riktiningen på trapporna om man bytte sida för kiosken i biljetthallen (kunde ske vid ombyggnad eller inbyggnad av denna) - man ringde till aktuell rulltrappsbas och bad att de skulle vända trapporna så blev det gjort med koll att det inte skulle bli några driftproblem. Idag med en massa entreprenörer inblandade så är det säkert inte lika lätt.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Det här med högertrafik eller vänstertrafik har enbart med fordonstrafik på väg att göra. "Körriktningen" i "rulltrappsbatterier" skall naturligtvis anpassas efter lokala förhållanden på plats för att minimera korsande folkströmmar. Därför är det ofta "högertrafik" från/till den ena biljetthallen ned mot plattform och "vänstertrafik" från/till den andra biljetthallen. Detta särskilt på stationer längre ut i tunnelbanesystemet där majoriteten av påstigande trafikanter kan förväntas resa in mot stan och vise versa.
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Det är det fortfarande, eller åtminstone för 40 min sedandaniel_s skrev:Vid Rådhuset södra var det väl länge "felvända" rulltrappor? När de alls fungerade, vill säga...Christer J skrev:Förr var det enkelt att vända riktiningen på trapporna om man bytte sida för kiosken i biljetthallen (kunde ske vid ombyggnad eller inbyggnad av denna) - man ringde till aktuell rulltrappsbas och bad att de skulle vända trapporna så blev det gjort med koll att det inte skulle bli några driftproblem. Idag med en massa entreprenörer inblandade så är det säkert inte lika lätt.

D.v.s. spärrkiosken ligger på vänster sida och rulltrapporna kör högertrafik.
- Joakim Runnedal
- Inlägg: 139
- Blev medlem: måndag 13 juni 2005 22:51
- Ort: Stockholm/Norrmalm
- Kontakt:
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Det är helt riktigt vad du säger Harald, det råder inte strikt vänstertrafik på järnvägen som i vägtrafiken, men räknar man antalet tåg som möts till höger respektive vänster, skulle jag nog säga att den definitiva merparten möts till vänster.Harald skrev:Järnvägen har inte vänstertrafik på samma sätt som vi har högertrafik på vägarna, d.v.s. man håller inte alltid till vänster vid möten. Möten på stationer längs enkelspåriga linjer kan ske både till höger och till vänster. På dubbelspåriga linjer kör man vanligen på vänster spår men båda spåren är utrustade så att man kan köra i bägge riktningarna. På kortare dubbelspårssträckor utan stationer för resande är det inte ovanligt att mötande tåg går på högerspår. Dessutom har vi normalt högerkörning mellan en punkt norr om Malmö C och riksgränsen på Öresundsbron.
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Att vända en rulltrappa sker väl fortfarande då och då i tunnelbanan för att anpassa på stationer som har tre eller fler rulltrappor vid samma uppgång?
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Jag vet, men jag tog med det i förebyggande syfte, och för att varna de som kommer på besök att inte stå fel och nedsprungna av stressade stockholmare.LÅ1 skrev:Jag avsåg inte hur man står eller går i rulltrappan.

Och det beror på att man lärt sig det i tunnelbanan sedan barnsben.LÅ1 skrev:I rulltrapporna står man till höger, i Stockholm.

För de har ingen tunnelbana.LÅ1 skrev:I övriga landet på båda sidor.

Jo, men är det inte skönt att ta en liten paus ibland, speciellt när det inte finns ett inkommande tåg i faggorna. annars tycker jag att folk i övervägande fall går även där - utom i rullbandet in till Galerian från Sergels Torgshållet - där står de och fyller upp hela bredden.LÅ1 skrev:På svagt lutande rullband står fullt friska människor still, även i rusningstid i Stockholm. Något jag inte begriper. Det är ju urtrist att stå och glida fram så långsamt att gående bredvid gångbandet kommer fram fortare.

Det beror på att spärrkioskerna i biljetthallen på T-Centralen Södra står till vänster (plus vänstertrafik i rulltrapporna till plattformarna) - det styr alla till vänstertrafik ända till gångtunneln under Centralens genomgående spår - där dörrarna också är anpassade för vänstertrafik. Förr tänkte de som planerade gångstråk i kollektivtrafiken på sådant. När jag tänker efter så har dagens ombyggnadsansvariga tappat den kunskapen.LÅ1 skrev:Stråket mellan Centralen och T-centralen har fortfarande vänstertrafik.
Jo, det var just det jag påpekade om Hötorget Södra. Det var rulltrappsmontörerna som utförde vändningen av trapporna och samtidigt kontrollerade att de inte var för inslitna att de skulle kunna haverera om de vändes. De flesta rulltrappor är låsta i en riktning och kan inte vändas av stationspersonal.LÅ1 skrev:Det påstås att rulltrappor som är inslitna i en viss riktning inte får vändas hur som helst. Kan bli mekaniskt trassel. Sanning eller myt? Har de däremot alltid växlat riktning mellan morgon- och kvällsrusningen så klarar de naturligtvis båda riktningarna.
DÄREMOT gäller det inte den mittre trappan där det finns tre, den skall normalt vändas mellan förmiddag och eftermiddag när resandeströmmarna vänder. De använd också som reserv när någon av de ordinarie yttre trapporna har lagt av.
Nej, kanske det, men spärrkioskens placering i biljetthallen och den gröna skylten över rulltrappans insteg brukar vara tillförlitliga indikatorer.LÅ1 skrev:Viken sida man skall gå på i T-banan är sällan en självklarhet.
Men när jag nu börjar tänka efter så börjar minnas flera uppgångar där kioskplacering och rulltrappsriktning inte stämmer överens. Oftast är det där kiosken har bytt sida efter ombyggnad. Rådhuset Södra till exempel, men även Rådmansgatan Norra och Hornstull Södra som jag nämnt tidigare. Däremot är det svårare där det bara finns en rulltrappa, som Rådmansgatan Södra.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Christer J och jag tycks vara helt överens, vad gäller allt i ovanstående inlägg.
Kan tillägga att de dörrar som tidigare fanns in till centralen bara kunde öppnas framåt på sidorna, om man gick i vänstertrafik, medan dörrarna i mitten gick att öppna åt båda hållen.
Man har t.o.m. försökt styra folk till vänstertrafik med markeringar i golvet. Även i den enda trappan upp till Vasagatan från T-banans biljetthall, men där gick de flesta i fel riktning, alltså tvärt emot vad pilarna visade. Pilarna finns kvar, men är så slitna och smutsiga att man måste titta noga för att se vartåt de pekar.

Kan tillägga att de dörrar som tidigare fanns in till centralen bara kunde öppnas framåt på sidorna, om man gick i vänstertrafik, medan dörrarna i mitten gick att öppna åt båda hållen.
Man har t.o.m. försökt styra folk till vänstertrafik med markeringar i golvet. Även i den enda trappan upp till Vasagatan från T-banans biljetthall, men där gick de flesta i fel riktning, alltså tvärt emot vad pilarna visade. Pilarna finns kvar, men är så slitna och smutsiga att man måste titta noga för att se vartåt de pekar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Denna vänstertrafik i "Suckarnas Gång" d v s gångtunneln under Vasagatan, härrör väl egentligen från pendeltågens barndom då man, vad jag minns åtminstone vid spår 15-16 p g a utrymmesskäl bara hade en utgång i trappporna i söderänden och spärrkiosker i norra delen räknat från gångtunneln, och sedan har "förfarandet" levt kvar...LÅ1 skrev:Christer J och jag tycks vara helt överens, vad gäller allt i ovanstående inlägg.![]()
Kan tillägga att de dörrar som tidigare fanns in till centralen bara kunde öppnas framåt på sidorna, om man gick i vänstertrafik, medan dörrarna i mitten gick att öppna åt båda hållen.
Man har t.o.m. försökt styra folk till vänstertrafik med markeringar i golvet. Även i den enda trappan upp till Vasagatan från T-banans biljetthall, men där gick de flesta i fel riktning, alltså tvärt emot vad pilarna visade. Pilarna finns kvar, men är så slitna och smutsiga att man måste titta noga för att se vartåt de pekar.
Men vi får väl vänta och se den dagen Citybanan öppnas, för då lär trafikflödet i gångtunneln minksa avsevärt...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Det här med markeringar hur folk ska gå fick mig och tänka på hur det kan bli någon har tänkt till. När man kommer från plattformen för Södertälje/Nynäs-tågen ska man enligt en skylt som sutit i många år gå till höger om hissen medan relativt nysatta pilar på golvet pekar utgång mot vänster (med förbihåll att jag blandat ihop vilken skylt som pekar åt vilket håll).LÅ1 skrev:Man har t.o.m. försökt styra folk till vänstertrafik med markeringar i golvet. Även i den enda trappan upp till Vasagatan från T-banans biljetthall, men där gick de flesta i fel riktning, alltså tvärt emot vad pilarna visade. Pilarna finns kvar, men är så slitna och smutsiga att man måste titta noga för att se vartåt de pekar.
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
Länk till inslaget:bruse skrev:Åter till höger då! Imorse var Björn Sylvén i P4 Stockholm ang det. De satt i en A31:a i Alkärret.
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5255748
Re: 45 år sedan högertrafiken började!
London kör med stå till höger i rulltrapporna, trots att de alltid haft vänstertrafik!LÅ1 skrev:I rulltrapporna står man till höger, i Stockholm. I övriga landet på båda sidor. Hur det är i andra storstäder runt om i världen vet jag inte. Semestertid är ingen bra tid på året att studera hur det fungerar i normalfallet.
http://golondon.about.com/od/londontran ... nright.htm