Vilka står tomma? Tycker alla verkar ha aktiviteter - allt ifrån bilverkstad till Djuraffär - sedan kan man ju diskutera vilka som är mer eller mindre "lätt övertalade" att lämna lokalerna.643 skrev:Det var ju längesen - idag står ju några industritomter tom TOMMA - skulle det gå att tvinga iväg SL kan man säkert vara minst lika hänsynslösPatrick skrev:Har minne av att SL ville dra en mera rak bro mellan Alvik och Stora Mossen, men företagen som ligger utefter Bergslagsvägen sa blankt nej till erbjudandet att lämna området, därför blev förslaget tv arkiverad i den runda arkivet.
mot de andra företagen!
Hammarbyhallen, var är du???
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Hammarbyhallen, var är du???
Intressant tråd med 3 (?) ämnen.
Jag kan inte påstå att jag minns det för jag var inte med, men jag minns att jag läst (i MfSS) att 143 gick på utfärd längs Palandergatsspåret innan den kördes ned till Mkp efter revision i HY. Året bör ha varit 1970 (och då kände jag inte ens till SSS).
Att dra tunnelbanan på ett smartare sätt förbi Alvik-Stora Mossen tycker jag är smart, men det finns säkert hinder på vägen som vi inte känner till. Jag gissar att SL själva är angelägna om att få bort den gamla och låga viadukten över Drottningsholmsvägen (Berglsagsvägen börjar först vid Brommaplan) och inte minst kurvorna därstädes. Att däcka över Drottningholmsvägen vore ju trevligt, inte minst för de som bor längs med den, men det handlar väl om pengar också, och det finns om inte annat flera infartsleder som också borde däckas över/grävas ned - en närliggande är ju Ulvsundavägen, en annan är Nynäsvägen genom Enskede.
Att flytta industriell verksamhet längre ut utanför stadscentrum eller till och med utanför staden är ju inget nytt. Det skedde för 100 år sedan också. Industrier förlades till Lilljeholmen, som då (ja, det kanske var sådär 125 år sedan) låg utanför Stockholms stad, just för att de inte skulle ligga inne i staden av miljöskäl, så det är väl på sätt och vis också en utveckling som inte är speciell för vår tid. Därmed inte sagt att jag själv förespråkar SL:s flytt från Slakthuset - för som jag fattat det får en del av verksamheten flyttas till Högdalsdepån (där det i och för sig finns stora utrymmen som inte används). Till fördelen hör att all skötsel av arbetsfordonen nu flyttas in under ett (nybyggt) tak och lokverkstaden slipper ha verksamheten delad på Hammarby och Slakthuset.
/Lars J
Jag kan inte påstå att jag minns det för jag var inte med, men jag minns att jag läst (i MfSS) att 143 gick på utfärd längs Palandergatsspåret innan den kördes ned till Mkp efter revision i HY. Året bör ha varit 1970 (och då kände jag inte ens till SSS).
Att dra tunnelbanan på ett smartare sätt förbi Alvik-Stora Mossen tycker jag är smart, men det finns säkert hinder på vägen som vi inte känner till. Jag gissar att SL själva är angelägna om att få bort den gamla och låga viadukten över Drottningsholmsvägen (Berglsagsvägen börjar först vid Brommaplan) och inte minst kurvorna därstädes. Att däcka över Drottningholmsvägen vore ju trevligt, inte minst för de som bor längs med den, men det handlar väl om pengar också, och det finns om inte annat flera infartsleder som också borde däckas över/grävas ned - en närliggande är ju Ulvsundavägen, en annan är Nynäsvägen genom Enskede.
Att flytta industriell verksamhet längre ut utanför stadscentrum eller till och med utanför staden är ju inget nytt. Det skedde för 100 år sedan också. Industrier förlades till Lilljeholmen, som då (ja, det kanske var sådär 125 år sedan) låg utanför Stockholms stad, just för att de inte skulle ligga inne i staden av miljöskäl, så det är väl på sätt och vis också en utveckling som inte är speciell för vår tid. Därmed inte sagt att jag själv förespråkar SL:s flytt från Slakthuset - för som jag fattat det får en del av verksamheten flyttas till Högdalsdepån (där det i och för sig finns stora utrymmen som inte används). Till fördelen hör att all skötsel av arbetsfordonen nu flyttas in under ett (nybyggt) tak och lokverkstaden slipper ha verksamheten delad på Hammarby och Slakthuset.
/Lars J
Växjö var illa valt. Bostadsbrist pga universitet. Rätt vanligt även i Stockholm vill jag minnas. Men man kan ju inte hindra folk från att flytta.daniel_s skrev:Nja, någonstans i kedjan blir det ju ofta en utsocknes som flyttar in så i slutänden visar sig den där lediga bostaden gärna finnas i Växjö eller Ljusdal eller så, och det är ju inte till någon större hjälp.Harald skrev:Fast då blir den bostaden de lämnar ledig och där kan någon flytta in så att en annan bostad blir ledig o.s.v. och till slut är det någon som inte har någonstans att bo som får en bostad.daniel_s skrev: Strängt taget har nog även de som kan komma ifråga för de här bostäderna redan någonstans att bo...
Professionell tyckare
Växjö - där blir man ju bara yr i huvudet av de 46 rondellerna! Tur att studerande
inte har råd med bil...
inte har råd med bil...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
- Legimitation
http://www.firefighters.nu/brandmannami ... d-i-blasutC12C3C3C12 skrev:Jag minns också alla A29:or som stod inklädda i södra änden av hallområdet samt branden i dynverkstaden som orsakade några människors förtidiga bortgång samt beslutet att byta ut T-banevagnarnas dynor mot mindre brandfarliga.

08 i förskingringen
Canon EOS500D med EFS 18-55 IS och EFS 55-250 IS.
Canon EOS500D med EFS 18-55 IS och EFS 55-250 IS.
Som tur är finns inte alla rondellerna kvar. Det fanns en hel del smårondeller som man utan att det märktes kunde blåsa över i 100 knyck. En vän till mig testade. Många korsningar som inte fick rondell hade fyrvägsväjningsplikt, vilket i princip betyder först kör först. Det är också borta.643 skrev:Växjö - där blir man ju bara yr i huvudet av de 46 rondellerna! Tur att studerande
inte har råd med bil...
Till sist: det finns rondeller. Och så finns det rondeller.
http://skrattnet.se/kategorier/skamt.ph ... =58&id=494
Professionell tyckare
Länken verkar ha "tagit slut", men jag antar att det är "Magic Roundabout" i Swindon som avses. Inte dumt!Kantorn skrev:Som tur är finns inte alla rondellerna kvar. Det fanns en hel del smårondeller som man utan att det märktes kunde blåsa över i 100 knyck. En vän till mig testade. Många korsningar som inte fick rondell hade fyrvägsväjningsplikt, vilket i princip betyder först kör först. Det är också borta.643 skrev:Växjö - där blir man ju bara yr i huvudet av de 46 rondellerna! Tur att studerande
inte har råd med bil...
Till sist: det finns rondeller. Och så finns det rondeller.
http://skrattnet.se/kategorier/skamt.ph ... =58&id=494
Jag tror nog alla företag i området är beredda att flytta om man får tillräckligt betalt. Att flytta på SL är nog enklare då man förhandlar med sig själv så att säga.643 skrev:Det var ju längesen - idag står ju några industritomter tom TOMMA - skulle det gå att tvinga iväg SL kan man säkert vara minst lika hänsynslösPatrick skrev:Har minne av att SL ville dra en mera rak bro mellan Alvik och Stora Mossen, men företagen som ligger utefter Bergslagsvägen sa blankt nej till erbjudandet att lämna området, därför blev förslaget tv arkiverad i den runda arkivet.
mot de andra företagen!
Patrick skrev:Vilka står tomma? Tycker alla verkar ha aktiviteter - allt ifrån bilverkstad till Djuraffär - sedan kan man ju diskutera vilka som är mer eller mindre "lätt övertalade" att lämna lokalerna.643 skrev:Det var ju längesen - idag står ju några industritomter tom TOMMA - skulle det gå att tvinga iväg SL kan man säkert vara minst lika hänsynslösPatrick skrev:Har minne av att SL ville dra en mera rak bro mellan Alvik och Stora Mossen, men företagen som ligger utefter Bergslagsvägen sa blankt nej till erbjudandet att lämna området, därför blev förslaget tv arkiverad i den runda arkivet.
mot de andra företagen!
Zoo butiken slog igen efter bara någon månad i drift, står sedan dess tom.
Bilia med sin ogästvänliga kundpolitik lär väl inte bli kvar så värst länge i sina trånga omoderna lokaler.
Badrumsfirman som slutat sälja vitala badrumsdelar och tillbehör lär väl inte heller bli så värsta långvariga.
Sen finns ju Bilradiofirman på hörnet kvar men deras lokal är väl den minsta i området.
Men det är väl pengar som styr om man ska vilja lämna sin kanske inte alltid så lukrativa verksamhet.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Heter T-banedelen Hammarbyverkstaden eller Centralverkstaden? Hra döpt bilder olika o nu är jag osäker.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Centralverkstaden i HammarbyBussmicke skrev:Heter T-banedelen Hammarbyverkstaden eller Centralverkstaden? Hra döpt bilder olika o nu är jag osäker.
Citat A32Re: Hammarbyhallen, var är du???
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas