SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Råkade trycka på engelskaknappen när jag skulle fylla på min (normala) biljett eftersom det är ett väldigt svagt samband mellan var knapparna ritas på automatens skärm och var man ska trycka.
Då fick jag reda på att reskassa på engelska blir - Reskassa!
Enkelt och tydligt.
Då fick jag reda på att reskassa på engelska blir - Reskassa!
Enkelt och tydligt.
Det som är lite intressant är hur trafikanterna i princip fullkomligt ignorerar reskassans existens. Har pratat med tre-fyra spärrvakter, och ingen har sålt en enda biljett för reskassan/laddat något kort ännu.
Beror väl mycket på att sällanresenärer fortfarande har en delvis oanvänd remsa kvar samt vid nyköp köper man en ny remsa av gammal vana alternativt laddar sitt kort i automat. Förändringar tar alltid tid och gamla vanor sitter gärna i.abc123 skrev:Det som är lite intressant är hur trafikanterna i princip fullkomligt ignorerar reskassans existens. Har pratat med tre-fyra spärrvakter, och ingen har sålt en enda biljett för reskassan/laddat något kort ännu.
Precis! Många tänker nog "Det där sätter jag mig in i senare, det brådskar inte! Nu har jag så mycket annat att ta tag i.".BSB101 skrev:Beror väl mycket på att sällanresenärer fortfarande har en delvis oanvänd remsa kvar samt vid nyköp köper man en ny remsa av gammal vana alternativt laddar sitt kort i automat. Förändringar tar alltid tid och gamla vanor sitter gärna i.abc123 skrev:Det som är lite intressant är hur trafikanterna i princip fullkomligt ignorerar reskassans existens. Har pratat med tre-fyra spärrvakter, och ingen har sålt en enda biljett för reskassan/laddat något kort ännu.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
På något sätt måste man hur som helst få folk att frivilligt börja använda reskassan. Tanken är ju att det ska ske en gradvis övergång fram till sista februari 2013, då remsan slutar säljas. Fortsätter det så här kommer man få ta den stora smällen då i stället, då alla ska gå över samtidigt.
Enda anledningen för mig att skaffa "reskassa" är köerna till bemannade spärrar vid t-centralen. Och möjligen gilitghetstiden, om den nu är längre för reskassan är den bedrägligt korta tiden för remsorna?
Lyckas de få till att man kan kolla saldo och ladda på nätet så kan jag se ett mervärde och tänka mig att köpa reskassa istället för remsa, annars kör jag säkerligen med remsa hela vägen in i kaklet. Mycket beroende på att jag inte har någon standardresa och då känns lösningen helt misslyckad..
Lyckas de få till att man kan kolla saldo och ladda på nätet så kan jag se ett mervärde och tänka mig att köpa reskassa istället för remsa, annars kör jag säkerligen med remsa hela vägen in i kaklet. Mycket beroende på att jag inte har någon standardresa och då känns lösningen helt misslyckad..
Giltighetstiden för reskassa är lika lång som för övriga SMS/Automat-biljetter.superpin skrev:Enda anledningen för mig att skaffa "reskassa" är köerna till bemannade spärrar vid t-centralen. Och möjligen gilitghetstiden, om den nu är längre för reskassan är den bedrägligt korta tiden för remsorna?
Biljetter köpt med reskassan gäller 75 minuter för resor i en eller två zoner och 120 minuter för resor i tre zoner eller över länsgränsen.
Sen att det står att kontantkupongsresor är giltiga i en elelr två timmar på SLs hemsida, låter jag vara osagt...
Undrar varför det är skillnad?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Jag tror att superpin avsåg bäst-före-datumet på hela remsan...
Ja isåfall så skall ett Access-kort tekniskt hålla och teoretiskt gälla i 6 år...M_M skrev:Jag tror att superpin avsåg bäst-före-datumet på hela remsan...
Aha, klar förbättring!roggek skrev:Ja isåfall så skall ett Access-kort tekniskt hålla och teoretiskt gälla i 6 år...M_M skrev:Jag tror att superpin avsåg bäst-före-datumet på hela remsan...
Kan man lösa in ett kort mot ett nytt och överföra värdet?
Varför just 6 år?
Jag har mig veterligen fått byta Scanpointkortet i Örebro län EN gång under alla år. Det skedde nån gång under mitten av 90-talet, bara ett par år efter kortet var nytt, troligtvis då man bytte till kort med nuvarande "Länstrafiken"-loggan. (Jag har kvar ett pendlarpluskort (eller möjligen pendlarkort) nånstans underst-bakom med gamla utseendet, borde visa det i nån tråd år 2020...)
-
Mitt chipkort (motsvarande SL Access Reskassa) från Länstrafiken i Jämtland inköpt våren år 2000 fungerade lika länge som biljettmaskinerna fanns kvar. Nu har jag inte besökt detta län på länge, men är det dåvarande kortläsarna kvar idag 2012 (och de inte bytt system nyligen), så ger jag mig tusan på att kortet lär fungera än idag.M_M skrev:Varför just 6 år?
Jag har mig veterligen fått byta Scanpointkortet i Örebro län EN gång under alla år. Det skedde nån gång under mitten av 90-talet, bara ett par år efter kortet var nytt, troligtvis då man bytte till kort med nuvarande "Länstrafiken"-loggan. (Jag har kvar ett pendlarpluskort (eller möjligen pendlarkort) nånstans underst-bakom med gamla utseendet, borde visa det i nån tråd år 2020...)
Trafikantfördelen med reskassan ligger mer på ett indirekt plan. När spärrvakterna slipper meningslöst stämplande kommer de ha mer tid till kundservice. Kommer nog bli skönt för trafikanterna att kunna ställa frågor till spärrvakten som kan besvaras i lugn och ro, utan att känna att de har en massa remsanvändare flåsandes i ryggen. Förhoppningsvis kommer också fullt biljettsortiment kunna säljas i tunnelbanespärrarna när reskassan tagit över. Detta har inte varit möjligt hittills p g a att det i så fall skulle bildats för långa köer, främst med folk som vill ha sina remsor stämplade.superpin skrev:Enda anledningen för mig att skaffa "reskassa" är köerna till bemannade spärrar vid t-centralen. Och möjligen gilitghetstiden, om den nu är längre för reskassan är den bedrägligt korta tiden för remsorna?
Remsorna har alltså trängt undan annan verksamhet.
Jag har använt reskassa sedan min förra remsa blev fyllstämplad och ser i stort sätt bara fördelar. Det är skönt att slippa stå i kö till kuren och bara passera spärren precis som när man har ett månadskort. Man slipper även att lägga in några minuters luft för eventuell kö vid kuren. Nackdelen är att det inte är lika lätt att se hur mycket man har kvar på kortet.
Jag har samma åsikt!BSB101 skrev:Jag har använt reskassa sedan min förra remsa blev fyllstämplad och ser i stort sätt bara fördelar. Det är skönt att slippa stå i kö till kuren och bara passera spärren precis som när man har ett månadskort. Man slipper även att lägga in några minuters luft för eventuell kö vid kuren. Nackdelen är att det inte är lika lätt att se hur mycket man har kvar på kortet.
Ge spårtrafik företräde!
Du menar att syssla med allt annat än kundservice...abc123 skrev:Trafikantfördelen med reskassan ligger mer på ett indirekt plan. När spärrvakterna slipper meningslöst stämplande kommer de ha mer tid till kundservice.
Gissar på att MTR i och med detta kommer att kunna skilja agnarna från vetet...
För en serviceinriktad spärrvakt har då iallafall jag aldrig varit med om de senaste 20-25 åren...
Och den gängse inställningen ser vi ju här bl a
Saknar att man inte på automatspärrarna i spårtrafiken har en liknande funktion som på bussarna, d vs du ser saldot och hur lång tid du har kvar på biljetten. Meningen är väl att man isåfall skall gå till närmaste Access-automat och där "Visa kortinnehåll"...Cyclocop skrev:Jag har samma åsikt!BSB101 skrev:Jag har använt reskassa sedan min förra remsa blev fyllstämplad och ser i stort sätt bara fördelar. Det är skönt att slippa stå i kö till kuren och bara passera spärren precis som när man har ett månadskort. Man slipper även att lägga in några minuters luft för eventuell kö vid kuren. Nackdelen är att det inte är lika lätt att se hur mycket man har kvar på kortet.

Ett problem är att personalen bara gått en kortutbildning i reskassan på mindre än två timmar. Det skulle behövts en heldagsutbildning.
Detta kombinerat med det faktum att extremt få trafikanter börjat använda reskassan (vilket lett till trafikpersonelen inte får någon praktisk övning), gör att majoriteten av trafikpersonalen inte vet hur reskassan fungerar.
De stackars trafikanter som börjat med reskassan kan inte räkna med någon större hjälp från personalen:
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/fors ... -inte-om-/
Detta kombinerat med det faktum att extremt få trafikanter börjat använda reskassan (vilket lett till trafikpersonelen inte får någon praktisk övning), gör att majoriteten av trafikpersonalen inte vet hur reskassan fungerar.
De stackars trafikanter som börjat med reskassan kan inte räkna med någon större hjälp från personalen:
Nja, du menar en viss "ovilja" från trafikpersoaneln att lära sig något nytt?abc123 skrev:Ett problem är att personalen bara gått en kortutbildning i reskassan på mindre än två timmar. Det skulle behövts en heldagsutbildning.
Har varit med om både positiva och negativa erfarenheter när det gäller att fylla på reskassan i tunnelbanespärr:
En spx ville att jag skulle köpa en remsa istället (negativt)
En spx gav sig fan på att lyckas med at tfylla på mitt kort och lusläste manualen (positivt).
Kan ju säga (Inget rasistiskt!) att den personal av (oftast utländsk härkomst) som inte talar eller förstår till 100% skriven flytande rikssvenska, kommer att få svårt med att lära sig Access-systemet den dag det sjösätts till 100%.
Stämpla en remsa kan nog t o m en tränad chimpans göra...

Senast redigerad av roggek den torsdag 30 augusti 2012 20:31, redigerad totalt 1 gånger.
-
Nu börjar det dyka upp reskassekort. Hittills har jag mött totalt tre st påstigande med dessa kort (vilket borde vara under 0,5% av resenärerna). Dessvärre visste ingen av dem vad kortet hade för förvald standardresa, så då blev det genast svårt att veta vad jag skulle göra...
Jag har inte satt mig in i hur detta fungerar, men har några minnen av vad jag läst tidigare, t.ex. om standardresa. Är det så att den uppgiften är nödvändig för att dra rätt antal "kuponger" så är det ju inte så bra. Man kan ju inte alltid utgå från att resenären, den som för tillfället disponerar kortet, vet detta. Det kan var en gäst som bjuds på en resa, eller det kan vara ett av flera kort i familjen och de kan då ha olika standardresor. För att ta några legitima skäl för att vara ovetande om detta.Verspieder skrev:Nu börjar det dyka upp reskassekort. Hittills har jag mött totalt tre st påstigande med dessa kort (vilket borde vara under 0,5% av resenärerna). Dessvärre visste ingen av dem vad kortet hade för förvald standardresa, så då blev det genast svårt att veta vad jag skulle göra...
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Varför behöver föraren veta vilken standardresa som är förvald?Verspieder skrev:Nu börjar det dyka upp reskassekort. Hittills har jag mött totalt tre st påstigande med dessa kort (vilket borde vara under 0,5% av resenärerna). Dessvärre visste ingen av dem vad kortet hade för förvald standardresa, så då blev det genast svårt att veta vad jag skulle göra...