Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
För att inte låta en spårtrafiks-tråd spåra ut alldeles så fortsätter jag här.
I en artikel på svd.se citeras Anders Ekegren (FP) som är komunalråd i Solna. Han framför åsikten att cyklister kan behöva ta hänsyn till omständigheterna och ta det lungt på vissa patser. Detta är inte PK i dagens diskutionsklimat.
Han bloggar om artikeln här.
Nej, det är inte OK därför att då blir den bekväma lösningen för trafikplanerarna att varje gång de stöter på ett problem så ska cyklisterna ta det lugnt på den platsen. Det finns det otaliga exempel på i Göteborg. Det vore OK för min del om man gjorde som för bilisterna, d.v.s. skapade säkra och snabba genomfartsleder utan farthinder som man kan göra huvuddelen av resan på.
Jag är alltid lika förvånad hur de orkar tycka att 10 kg fordon i 25 km/h är farliga än 1000 kg fordon i 70 km/h.
Det visar bara att de inte har koll på något alls och borde väl hålla käft helt enkelt och kolla upp hur saker fungerar.
Och jag undrar vad cyklisternas klädsel har med saken att göra? Visar bara på att det svammel av okunnigheten och dumheten personifierad.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
bruse skrev:Jag är alltid lika förvånad hur de orkar tycka att 10 kg fordon i 25 km/h är farliga än 1000 kg fordon i 70 km/h.
10 kg fordon + 80 kg fordonsförare är tillräckligt farligt för en helt oskyddad trafikant. Inte minst för barn som leker i parker där det cyklas frekvent. Men även för vuxna gångtrafikanter på trottoarer.
bruse skrev:Jag är alltid lika förvånad hur de orkar tycka att 10 kg fordon i 25 km/h är farliga än 1000 kg fordon i 70 km/h.
10 kg fordon + 80 kg fordonsförare är tillräckligt farligt för en helt oskyddad trafikant. Inte minst för barn som leker i parker där det cyklas frekvent. Men även för vuxna gångtrafikanter på trottoarer.
Varför lägga genomfarstsleder genom parker?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Varför lägga genomfarstsleder genom parker?
OK, jag läste inte sammanhanget här. Men åtminstone Kungsträdgården används som en genomfartsled av många cyklister. Och förutom dessa snabbcyklare så är där en hel del långsamtcyklare och lekcyklare. Samt fullt med människor som rör sig tämligen oförutsebart vilket är rätt vanligt i den typen av miljö. Gäller inte minst lekande barn.
Finns det cyklister? Tycker aldrig jag ser några...
Hur kan man komma upp i dessa höga hastigheter? Jag tycker det
undantagslöst blåser motvind när man cyklar - även om man vänder
om och åker åt andra hållet...har man Sisyfos som idol och föredöme
kan jag förstå detta märkliga beteende - som jag ägnat mig åt en del
själv...
Nu har Svenskan lagt ut en karta med "Alla cykelolyckor i Stockholms län".
Ser att en singelolycka skett på Riksgatan. Det är nog tillåtet att cykla där, tror jag. Men jag är inte säker. (I vilket fall som helst får man inte fortsätta norr ut på Drottninggatan eller söder ut på Västerlånggatan.)
Alla är vi vägtrafikanter...
...................................
4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även den som rider och den som leder eller driver kreatur.
Bestämmelserna om gående gäller även den som
1. åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande,
2. för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon,
3. leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn eller rullstol, eller
4. för ett motordrivet fordon avsett att föras av gående.
....................................
I vägtrafiklagen definieras vägtrafikant som ”envar som befinner sig på väg eller i fordon eller spårvagn på väg”. Hit hör med andra ord både gående och passagerare.
.....................................
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
.........................................
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Gemensamma bestämmelser
1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.
643 skrev:I vägtrafiklagen definieras vägtrafikant som ”envar som befinner sig på väg eller i fordon eller spårvagn på väg”. Hit hör med andra ord både gående och passagerare.
I Finland, ja!
I Sverige gäller numera begreppet trafikant: "Den som färdas eller annars uppehåller sig på en väg eller i ett fordon på en väg eller i terräng samt den som färdas i terräng" och jag kan för ögonblicket inte hitta något som definierar spårvagnspassagerare som trafikanter (fast det var ju inte riktigt ämnet här, som tur var!). I trafikförordningen används dock fortfarande begreppen vägtrafikant och terrängtrafikant.
Bra påpekat, "daniel s"! På nätet är det oerhört lätt att förväxla svensk och finsk
lagtext - trodde jag hade lärt mig någorlunda men ska nu rätta det hela i morgon.
Skillnaderna är oftast/ibland ganska små, beroende på ländernas olika vilja att
behaga efterkomma EU-förslag/direktiv/bestämmelser...
Konstigt det där med hastigheterna på cykelbanor. Många kommuner verkar tro att en godtycklig hastighet gäller. Vilket visserligen stämmer, men inte med något speciellt hastighet. Utan bara det vanliga med att man ska hålla hastighet efter sikt, väderlek, hur snabbt man kan stanna osv. § 14-15 3 kap. TF tar upp det. Gäller alla vägtrafikfordon.
Visserligen så gäller bas hastigheten på 50 km/h inom tätbebyggt område, samt 70 km/h utanför. Men cyklar i den hastigheten är nog ovanligt på cykelbanor. Kommunerna kan visserligen utfärda en hastighetsbegränsning på cykelbanor med, men eftersom de lägsta skyltarna visar 30 km/h i visar de helt fel bild.
bruse skrev:Det märkliga i lagen är om cykelbanan inre längs en väg utan ex genom en skog, är det ingen hastighetsbegränsning.
Jodå, om det är tätbebyggt område så är gränsen 50, annars 70. En cykelbana genom skogen är en väg enligt definitionerna och därför gäller de generella hastighetsreglerna om det inte finns några lokala föreskrifter. Om man däremot cyklar i terrängen så finns ingen hastighetsgräns
Trafikförordningen 3 kap. 17 § skrev: Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.
Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen.
Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet).
Trafikverket får meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en väg ska vara 80, 90, 100 eller 110 kilometer i timmen.
Bestämmelser om hastighet på motorväg finns i 9 kap. 1 §.
I terräng gäller bestämmelserna i första, andra och tredje styckena endast vid färd med motordrivet fordon.
Jag kollade några lokala trafikföreskrifter. Göteborgs kommun föreskriver att ett område som visas på en karta ska vara tätbebyggt område. Därmed får man med cykelvägarna inom området. Kungsbacka kommun har däremot en karta som visar vägsträckor som ska vara tätbebyggt område och på den har de inte tagit med cykelvägarna. Alltså får man cykla i 70 på t.ex. f.d. Säröbanan. Nu djävlar får man lägga sig i hårdträning så att man får upp cykeln i den farten.
Cyklistbloggen och bloggen Trafikistan skrev för ett par dagar sedan om "zebralagen", alltså att vi cyklister måste låta de gående som är på väg ut på eller befinner sig på ett övergångsställe passera.
Trafikistan mätte antalet cyklister som stannade och inte stannade för gående vid övergångsstället där Östra Hamngatan korsas av Kungsgatan i Göteborg. Mätningen visade att 42 % av cyklisterna lät de gående passera, medan 58 % bröt mot "zebralagen". Jag brukar korsa det övergångsstället och bestämde mig helt enkelt för att samla ihop ett antal klipp därifrån från min ActionCam på styret. Jag ville helt enkelt själv se hur jag skötte mig.
Se filmen i mitt blogginlägg (läs gärna hela texten där, som till viss del är samma som ovan):
Harald skrev:Nej, det är inte OK därför att då blir den bekväma lösningen för trafikplanerarna att varje gång de stöter på ett problem så ska cyklisterna ta det lugnt på den platsen. Det finns det otaliga exempel på i Göteborg. Det vore OK för min del om man gjorde som för bilisterna, d.v.s. skapade säkra och snabba genomfartsleder utan farthinder som man kan göra huvuddelen av resan på.
Jag håller med. De klassiska skyltarna vid tillfälliga arbeten, "för din säkerhet led cykeln" finner jag direkt stötande. Jag tolkar ofta en sådan skylt bokstavligt talat på så vis att jag inte behöver leda cykeln för andras säkerhet, och ifall jag skulle krocka med någon så ansvarar jag bara för mina egna skador utöver det ansvar jag hade haft om vägen haft normal framkomlighet. Hittils har det inte skett några krockar. (Nej, jag kör inte direkt några kamikazehastigheter men åtminstone styrfart).
Förresten, apropå hastighet och motsvind så om det är vindstilla så upplever man "motvind" vid över kanske 20km/h nånstans.