Röda prickar på displayen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Röda prickar på displayen

Inlägg av BosseW »

Hej!

Med anledning av en diskussion undrar jag om någon kan hjälpa till att reda ut begreppen. Det gäller de tre röda prickar som ibland dyker upp på tunnelbanans displayer. Att det har något att göra med hur lång tid det återstår innan tåget kommer in tror vi oss vara på det klara med, men vi skulle behöva en något mer ingående beskrivning: Är det när ett visst antal minuter/sekunder återstår som dessa börjar tändas och räknas de upp (1-2-3 prickar) eller ner (3-2-1 prickar), d.v.s. är det vid en eller tre prickar det är läge för sjumilastegen?

Spärrvakten visste inte, så jag sätter mitt hopp till detta forum.
Användarens profilbild
643

Re: Röda prickar på displayen

Inlägg av 643 »

Det som finns på många C 20:s vindrutor måste väl vara ett rödpunktssikte!? :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

De dyker upp när tåget inte avgått från ändhållplatsen enligt tidtabell.
Datorn har helt enkelt ingen koll på var tåget är.
Oftast är det nåt fel som gör att tåget inte registrerats men det kan också vara att det är försenat eller tagits ur trafik.
På olika banor är det väl också olika mönster på hur stjärnorna visas, men max är väl 4st. På röda banan räknas stjärnorna ner och när de försvinner så tas tåget också bort från displayen. Det verkar som att det är en minut mellan varje stjärna.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Är det inte 30s per stjärna? Tusan också, jag börjar visst bli glömsk...

Hur som helst, observera att gäller på bana 2 och 3. På "ettan" räknas förseningen på vändande tåg ut automatiskt så där behövs inte stjärnorna, dock blir det ju lite lustigt om tåget behöver längre (eller kortare) tid på sig än beräknat för vändningen.
ragge

Inlägg av ragge »

daniel_s skrev:Är det inte 30s per stjärna? Tusan också, jag börjar visst bli glömsk...

Hur som helst, observera att gäller på bana 2 och 3. På "ettan" räknas förseningen på vändande tåg ut automatiskt så där behövs inte stjärnorna, dock blir det ju lite lustigt om tåget behöver längre (eller kortare) tid på sig än beräknat för vändningen.
Jag tror också att det är kortare tid än en minut per stjärna. 30 sekunder låter rimligt - att de skulle räknas ner/upp (kommer inte ihåg) på två minuter.
Det är väl dessutom en fördröjning innan de dyker upp, alltså det är väl mer än en minut från att det står "99 Grönköping 1 min" till att det dyker upp stjärnor.

/ragge s
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Antalet stjärnor börjar med tre och en i taget släcks ner tills tåget dyker upp eller tills sista stjärnan skall släckas. Då tas tåget bort från displayen. Om tåget står kvar efter att ett annat tåg passerat vet jag inte, men då har väl tiden för de tre stjärnorna för det mesta löpt ut.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Även fyra stjärnor förekommer...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

kildor skrev:Även fyra stjärnor förekommer...
OK! Kan det vara olika på olika banor?
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Antalet stjärnor beror väl på hur långt stationen ligger från ändstationen.
I Hallunda har du nog inte ens en stjärna (det brukar visa 13 Ropsten så fort tåget lämnar Norsborg), längre bort i Fittja och Masmo börjar de nog med fyra stjärnor.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

LÅ1 skrev:
T-Centralen riktning Hjulsta/Akalla är ett vanligt fall där fyra stjärnor visas (när sträckan inte är avstängd, vill säga...)
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

kildor skrev:
LÅ1 skrev:
T-Centralen riktning Hjulsta/Akalla är ett vanligt fall där fyra stjärnor visas (när sträckan inte är avstängd, vill säga...)
Som Daniel säger är det en halv minut mellan växlingarna av stjärnor. Att det ofta visas stjärnor på T-Centralen på tåg från Kungsträdgården beror på att klockorna i turlistedatorn inte är samstämd med TIS-displayernas datorer.

Fråga mig inte varför SL:s signalavdelning inte fixat det på över 25 år, men så är det. Samma fel kan man se litet överallt i tunnelbanan när två minuter på Hötorget söderut oftas betyder 3-3½ minut medan det på Slussen söderut (bana 2) betyder en minut. ... ... ... ... ... med flera stationer in absurdum.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

stockholm79 skrev:Antalet stjärnor beror väl på hur långt stationen ligger från ändstationen.
I Hallunda har du nog inte ens en stjärna (det brukar visa 13 Ropsten så fort tåget lämnar Norsborg), längre bort i Fittja och Masmo börjar de nog med fyra stjärnor.

/or
Vad har avståndet till ändstationen att göra? Stjärnora dyker ju upp först när tåget inte anlänt till resp. station i rätt tid. Antalet stjärnor tolkar jag som indikation på hur mycket tid om förflytit sedan tåget skulle passerat stationen där jag befinner mig.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

LÅ1 skrev:
stockholm79 skrev:Antalet stjärnor beror väl på hur långt stationen ligger från ändstationen.

/or
Vad har avståndet till ändstationen att göra? Stjärnora dyker ju upp först när tåget inte anlänt till resp. station i rätt tid. Antalet stjärnor tolkar jag som indikation på hur mycket tid om förflytit sedan tåget skulle passerat stationen där jag befinner mig.
Stjärnorna används bara som indikator när systemet räknar med den tidtabellsinlagda avgången - dvs när inget tåg har avgått från ändstationen - men man ändå vill kunna ange beräknad ankomsttid. Så fort tåget avgått från ändstationen sätter systemet igång med att beräkna ankomsttiden utefter den positionsinformation tåget ger samt inprogrammerade res- och stopptider som programmerats in (så kallad realtid).När systemet arbetar med realtid används inte stjärnorna.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Christer J skrev:
LÅ1 skrev:

/or
Stjärnorna används bara som indikator när systemet räknar med den tidtabellsinlagda avgången - dvs när inget tåg har avgått från ändstationen - men man ändå vill kunna ange beräknad ankomsttid. Så fort tåget avgått från ändstationen sätter systemet igång med att beräkna ankomsttiden utefter den positionsinformation tåget ger samt inprogrammerade res- och stopptider som programmerats in (så kallad realtid).När systemet arbetar med realtid används inte stjärnorna.
OK! Då förstår jag! Logiskt vid närmare eftertanke!
Skriv svar