Spårvagnar i Tallinn den 13/8 2012

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
carltram
Kontakt:

Spårvagnar i Tallinn den 13/8 2012

Inlägg av carltram »

Igår (den 13/8 2012) var jag på Tallinnkryssning. Under besöket i Tallinn hann jag åka stadens fyra linjer två gånger och ta dessa bilder:
Bild
Spårvagn och trådbuss i Kopli.
Bild
Interiörbild.
Bild
Interiör i Erfurtvagn.
Bild
Hobujaama.
Bild
Tondi.
Bild
Tondi.
Bild
Tondi.
Bild
Hobujaama.
Bild
Bild
Vändslingan i Ülemiste.
Bild
Ülemiste.
Bild
Ülemiste.
Bild
Ülemiste.
Bild
Ülemiste.
Bild
Enkelspårstrafik pga spårbyte vid Angerja.
Bild
Enkelspårstrafik pga spårbyte vid Angerja .
Bild
Bild
Balti Jaam (järnvägsstationen).
Bild
Hobujaama.
Bild
Vagnhallen i Kopli.
Bild
Spårvagn och trådbuss i Kopli.
Bild
Kopli.
Bild
Viru.
Bild
Hållplats mitt i gatan vid Viru.
Bild
Linnahall.
Bild
Linnahall.
Bild
Linnahall.
Bild
Linnahall.

Utöver dessa bilder filmade jag också en åkfilm:

Obs! Missa inte det barska slutet. 8) :lol:
Användarens profilbild
Johan Widén

Re: Spårvagnar i Tallinn den 13/8 2012

Inlägg av Johan Widén »

Bra film och bra slut 8) :lol: :roll: :)
34
MVH JOHAN
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Svar och Fråga: Spårvagnar i Tallinn den 13/8 2012

Inlägg av Olle »

Kul spårvagnsförare. Men det övervägande antalet förare är dock mycket trevliga.

Jag trodde att man byggt om sina Tatror med låggolvsdelar men jag ser bara en sådan på dina bilder. Var det den enda?

:Dlle.
:-)lle
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

Olle skrev: Jag trodde att man byggt om sina Tatror med låggolvsdelar men jag ser bara en sådan på dina bilder. Var det den enda?
Svar: Ja, jag såg ingen annan en den.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Är personalen fortfarande huvudsakligen kvinnlig och civilklädd? Den här personen kanske hade hunnit med att gå "sovjetisk servicekurs" i början av sin karriär och låtit takterna sitta i. Snygga kontaktledningsstolpar, förresten.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Anders Hanquist skrev:Är personalen fortfarande huvudsakligen kvinnlig och civilklädd? Den här personen kanske hade hunnit med att gå "sovjetisk servicekurs" i början av sin karriär och låtit takterna sitta i. Snygga kontaktledningsstolpar, förresten.
Som jag observerade när jag var i Tallinn så var det bara kvinnliga spårvagnsförare, som syns i filmen har dom ljusblå uniform. Jag såg också flera Tatror med låggolv då. Tallinn har ju starkare infuense från SSSR-tiden eftersom 40% av Tallinns invånare är ryssar (vår korre i Riga kanske har ett hum om hur många ryssar som Riga har). Hade svårt att göra mig förstådd på engelska där jämfört med i Riga. Jag vill än en gång rekommendera kafeterian vid den gemensamma spårvägshållplatsen, från andra våningen har man utmärkt utsikt över spårvägshållplatsen samtidigt som man äter något gott tillsammans med något läskande.

Glöm inte bort att gå till Estonia-monumentet för en stunds stillhet (misstänker att jag förlorade en arbetskamrat då).
Albert

Inlägg av Albert »

carltram skrev:
Olle skrev: Jag trodde att man byggt om sina Tatror med låggolvsdelar men jag ser bara en sådan på dina bilder. Var det den enda?
Svar: Ja, jag såg ingen annan en den.
Finns åtminstone 12 KTNF6 vagn i Reval.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Albert skrev: Finns åtminstone 12 KTNF6 vagn i Reval.
Tack för upplysningen Jag ska nog åka dit iallafall tror jag. Är det svåigheter att besöka vagnhallen? Har någon nån erfarenhet av det?

:-)lle
Anders Hanquist

Vet inte hur det är nu, men jag besökte dem redan i början av 90-talet utan större problem. Men då hade jag kontaktat dem i förväg och skrev en artikel i SL:s dåvarande personaltidning. Den dåvarande chefen har i allafall gått i pension vid det här laget, så jag kan inte rekommendera några namn. Då gick jag via Transpordiamet (som väl närmast är "trafikkontoret"). Annars kan du väl hitta något här http://www.tttk.ee/. Numera funkar det nog rätt bra med engelska. Då var tyska bättre i avsaknad av kunskaper i estniska (eller ryska).

Fråga till "Albert", som av allt att döma bor i Finland. Är den åldriga namnformen "Reval" fortfarande i allmänt bruk i Finland, eller är det en "privat kampanj"?
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Olle skrev:
Albert skrev: Finns åtminstone 12 KTNF6 vagn i Reval.
Tack för upplysningen Jag ska nog åka dit iallafall tror jag. Är det svåigheter att besöka vagnhallen? Har någon nån erfarenhet av det?

Som syns på en av bilderna så är det öppet, sluthållplatsen i Kopli ligger precis bredvid ena vagnhallen. Skulle nog tro att språksvårigheter kan hindra god kommunikation, provade iochför sig inte min tyska där som brukar vara gångbar i många östeuropeiska länder. Tag gärna trådbuss L9 från Kopli tillbaka till centrum, jag tog L9 till sluthållplatsen där jag tog L4 till Balti Jaam. Då när jag var där köpte jag ett häfte med 10 biljetter i ett tidningstånd, biljetten makulerar man i en "hålslagare" eller i en modernare validerare ombord på färdmedlet.

Tillägg:

Läste just en (gammal) upgift att tidigare kunde personer över 65 år åka fritt, kan inte få det bekräftat nu.
Albert

Inlägg av Albert »

Anders Hanquist skrev:Fråga till "Albert", som av allt att döma bor i Finland. Är den åldriga namnformen "Reval" fortfarande i allmänt bruk i Finland, eller är det en "privat kampanj"?
Nåja det är privat kampanj. Jag bara tycker om Rääveli / Reval.
Men några år sedan trodde jag, att i Sverige det är hellre Reval än Tallinn.
I Helsingfors finns det Revalsplanen i Östra Centrum.
Ännu äldre namn för Tallinn är Kesoniemi / Kesoudden (Keso är sommar or björkna)
Liten OT här.
Anders Hanquist

Det är nog en rätt ovanlig form i Sverige. Det ska nog till folk födda på 30-talet eller tidigare som naturligt skulle använda det namnet. Dock kan det även här leva kvar i gatu- och kvartersnamn, samt i historiska sammanhang om man till exempel talar om Hansan. Nu mera är det nog lämpligt att skriva "nuvarande Tallinn" inom parentes om ungdomar ska förstå.
Skriv svar