Angeredsbanans avstängning: Storås - Angered C

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
gek
Kontakt:

Angeredsbanans avstängning: Storås - Angered C

Inlägg av gek »

Nyligen visade Harald bilder från ombyggnaderna vid Angereds Centrum https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 14&t=34894

Men även på andra platser längs den avstängda sträckan Gamlestadstorget - Angered arbetas det. Så här såg det ut vid Storås i lördags:

Bild

Bild

Den som i tråden med Haralds bilder förfasade sig över träslipers kanske blir på bättre humör av bilden nedan. Gamla betongsslipers ersätts av nya betongslipers:

Bild

Och gamla rostiga rörstolpar ersätts av skinande nya kontaktledningsstolpar. En av stolparna på bilden ovan tycks ha en solfångare, troligen för att driva hållplatsens högtalarsystem

Bild

Så här såg Storås ut innan trafiken startade 1972:

Bild

Under de gångna 40 åren har mittplattformen breddats och fått nya belysningsstolpar

Bild

Mellan Storås och Angereds centrum hade kontaktledningen försvunnit men förstärkningsledningarna satt uppe. Stolparna är nya, alternativt rostsanerade (denna sträcka är ju några år yngre än delen Hjällbo - Storås, det är därför jag kan tänka mig att de gamla stolparna ev blir kvar)

Bild

Bänkarna längs sträckan skulle också behöva renoveras. Och bänken på bilden nedan håller på att slukas av vegetationen längs banan, från början var den nog användbar för spårvägsdiggare men numera skymtar bara lite av A-banans förstärkningsledningar i bakgrunden.

Bild

Bild

Infarten till Angereds centrum

Bild
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Martin

Re: Angeredsbanans avstängning: Storås - Angered C

Inlägg av Martin »

Intressanta och trevliga bilder!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
josa8904

Inlägg av josa8904 »

På vilket sätt möjliggör man för högre hastigheter? Höjer man förresten perrongerna?
Johan

Inlägg av Johan »

josa8904 skrev:Höjer man förresten perrongerna?
Hade det gått att göra det, eller skulle det ha blivit problem även med dörrarna på M31, som ju skjuter ut lite grann då de öppnas?

Om det skulle ha gått hade det ju varit förnämligt, men det kan man väl som vanligt bara drömma om.
Skogshuggarn

Inlägg av Skogshuggarn »

Tack för fina och intressanta bilder. Jag har växt upp i området och kan Angeredsbanan och Storås i synnerhet på mina fem ;)

Storås är verkligen en av Gbg minst trafikerade hållplatser vad gäller passagerare. Inte alltför sällan drar vagnen förbi utan att stanna. Kul att det blir nya ordentliga väderskydd, det har det inte funnits på år och dar. Sist det var sådana dröjde det inte länge förrän ligister var framme och slog sönder glasen i burarna. Hållplatsen är så öde så den inbjuder till den här typen av sattyg särskilt kvällstid. Nu verkar väderskydden dock inte ha några glas på sidorna (typ busskurer) och det borde det göra det svårare för ligister. Jag har alltid tyckt att man kunde göra någon form av väderskydd som inte går att vandalisera, typ väderskyddet i Hjällbo. Detta verkar vara ett steg i rätt riktning...

Förresten ang. ombyggnaden i Gamlestan, varför skall man behålla den enkelspåriga bron efter hållplatsen i riktning Angered? Det känns väldigt otidsenligt och varför inte byta ut denna nu när man ändå river upp hela området.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En annan variant är att faktiskt bebygga områden invid hållplatser så att eventuella vandaler ses av närboende - det brukar hejda folk från att hitta på dumheter och dessutom verkar det rätt dumt att ha "ödemark" mellan hållplats och resmål.
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

Skogshuggarn skrev:Jag har alltid tyckt att man kunde göra någon form av väderskydd som inte går att vandalisera, typ väderskyddet i Hjällbo.
Väderskyddet i Hjällbo har blivit vandaliserat, det är därför det ser ut som det gör. Egentligen ska det finnas glasrutor i mitten och några på sidorna.
Man har helt enkelt slutat sätta upp nytt glas.
Skogshuggarn

Inlägg av Skogshuggarn »

Zawaq skrev:
Skogshuggarn skrev:Jag har alltid tyckt att man kunde göra någon form av väderskydd som inte går att vandalisera, typ väderskyddet i Hjällbo.
Väderskyddet i Hjällbo har blivit vandaliserat, det är därför det ser ut som det gör. Egentligen ska det finnas glasrutor i mitten och några på sidorna.
Man har helt enkelt slutat sätta upp nytt glas.

Det har du nog rätt i. Det var nog glas på sidorna tidigare. Hur som helst så är den nuvarande "avskalade" utformningen vandalsäker!
Skriv svar