Som information kan jag meddela att Stockholmsområdet inte bara består av Stockholms kommun utan av ett flertal kommuner med olika färgsättning när det gäller politiken. Tex ligger Arlanda i en kommun som är mer röd än blå. Sedan behöver inte samma partifärg betyda att man tycker likadant på alla nivåer, vilket inte främst Stockholmsområdet har visat genom åren.Det är samma politiska färg på majoriteten i riksdagen, landstinget och kommunen i Stockholmfallet. Visst, det är olika personer som är aktiva politiker på de tre nivåerna men det vore märkligt om ett visst parti på riksnivå går emot samma parti på kommun/landstingsnivå.
Vi pratar om en hel del kommuner, staten, BRFer, samfälligheter, privatpersoner som "bara" ska komma överens om en maxtaxa.BSB101 skrev:Överblick? Det räcker väl att de kommer överens om en maxtaxa.
Nu undviker du frågan. Av naturliga skäl har man alltid ansett att en taxiresa inte i förväg kan sägas kosta en viss peng, detta oavsett reglering eller ej. Att priset ska kunna anges innan avfärd har dock inget med avregleringen att göra utan är en fråga om införande att kilometerpriser/minutpriser.BSB101 skrev:Men vi har lagar som reglerar hur priser ska anges. Om det inte finns någon skylt i butiken och det i kassan visar sig att en burk cocacola kostar 324:50 så kan du aldrig avkrävas de pengarna om du säger att du inte vill ha burken.
Vad sägs t.ex. om en lag som säger att föraren måste ange priset före avfärd så fort kunden gett en destination, möjligen med ett visst flexutrymme för att hantera trafikstopp/köer?
Problemet är ju uppenbart att de nuvarande kraven på skyltning fungerar inte bra.
Om man anser att det är helt okej att olika butiker har olika priser på samma vara anser jag det vara rent hyckleri om man inte anser att samma sak ska gälla i tex taxibranschen. Sedan förstår jag inte vad som skulle vara problem med dagens skyltning? Min erfarenhet är att alla legala taxibilar skyltar jämförelsepris och som kund har man ett eget ansvar att ta reda på om priset är prisvärt.
Exempelvis sätter jag mig inte i en taxi utomlands (eller i Sverige för den delen) utan att innan tagit reda på var ett rimligt pris är.