Oseriösa Taxi-friåkare

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
BSB101

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inlägg av BSB101 »

Det är samma politiska färg på majoriteten i riksdagen, landstinget och kommunen i Stockholmfallet. Visst, det är olika personer som är aktiva politiker på de tre nivåerna men det vore märkligt om ett visst parti på riksnivå går emot samma parti på kommun/landstingsnivå.
Som information kan jag meddela att Stockholmsområdet inte bara består av Stockholms kommun utan av ett flertal kommuner med olika färgsättning när det gäller politiken. Tex ligger Arlanda i en kommun som är mer röd än blå. Sedan behöver inte samma partifärg betyda att man tycker likadant på alla nivåer, vilket inte främst Stockholmsområdet har visat genom åren.
BSB101 skrev:Överblick? Det räcker väl att de kommer överens om en maxtaxa.
Vi pratar om en hel del kommuner, staten, BRFer, samfälligheter, privatpersoner som "bara" ska komma överens om en maxtaxa.
BSB101 skrev:Men vi har lagar som reglerar hur priser ska anges. Om det inte finns någon skylt i butiken och det i kassan visar sig att en burk cocacola kostar 324:50 så kan du aldrig avkrävas de pengarna om du säger att du inte vill ha burken.

Vad sägs t.ex. om en lag som säger att föraren måste ange priset före avfärd så fort kunden gett en destination, möjligen med ett visst flexutrymme för att hantera trafikstopp/köer?

Problemet är ju uppenbart att de nuvarande kraven på skyltning fungerar inte bra.
Nu undviker du frågan. Av naturliga skäl har man alltid ansett att en taxiresa inte i förväg kan sägas kosta en viss peng, detta oavsett reglering eller ej. Att priset ska kunna anges innan avfärd har dock inget med avregleringen att göra utan är en fråga om införande att kilometerpriser/minutpriser.

Om man anser att det är helt okej att olika butiker har olika priser på samma vara anser jag det vara rent hyckleri om man inte anser att samma sak ska gälla i tex taxibranschen. Sedan förstår jag inte vad som skulle vara problem med dagens skyltning? Min erfarenhet är att alla legala taxibilar skyltar jämförelsepris och som kund har man ett eget ansvar att ta reda på om priset är prisvärt.

Exempelvis sätter jag mig inte i en taxi utomlands (eller i Sverige för den delen) utan att innan tagit reda på var ett rimligt pris är.
MartinW
Kontakt:

Oseriösa Taxi-friåkare

Inlägg av MartinW »

Allt beror väl på hur man ser taxitrafiken. I t.ex London och New York ser man den som ett komplement till kollektivtrafiken och därför regleras priserna centralt och där gnäller ingen på det.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Det som har hänt med taxibranchen efter avregleringen, är precis det som den dåvarande branchen förutspådde inför avregleringen. Den dåvarande branchen ville i stället avreglera inom den reglerade branchen. Men dåvarande komunikationsministern ( och det var inte Ulf Adelsohn, om någon tror det) ville gå från världens mest reglerade taxi till världens mest avreglerade.
Medlem nr 266
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Men vi får inte heller vara helt historielösa. Avregleringen av taxibranschen skedde därför att den tidens droskägare (framför allt i de stora städerna) grovt misskötte det privilegium som det innebär att få jobba i en monopolsituation.

Ser vi till Stockholm så var det kö vid till exempel Centralstation från klockan 11 till 20 var dag. Och det var inte någon liten småtterikö, det var 100 meters kö som nästan inte hade framdrift. Alla som var vuxna på den tiden minns "Dröjan". Det vill säga den automatiska telefonsvarare som sade "Taxi, var god dröj". Och när man hade dröjt färdigt, vilket kunde ta både 10 och 20 minuter så fick man svar. Av en dam som sade - "Finns inga bilar inne, var god ring senare". Den som hade något viktigt ärende, till exempel att hinna med flyg, tåg och båtar eller att komma i tid till ett möte, vågade inte använda taxi som ett transportmedel.

Därför och enbart därför var det total politisk enighet om avregleringen. Alla partier önskade den, samtidigt som det var en mycket populär reform hos "folk flest" som faktiskt behövde taxi då och då. En reform som på många sätt har varit vällyckad men som också har haft en del dåliga sidor. En del problem har man klarat av att ändra på genom att ändra på reglerna men den lilla flock av friåkare som är oseriösa har man inte lyckats sätta stopp för. Ännu.

Samtidigt får man inte glömma att den stora majoriteten av friåkare är vanliga seriösa företagare som inte alls är ute efter att "flå" folk. Det är en mindre krets av dessa som utmärker sig negativt, men de märks desto mer. Skulle man förbjuda friåkare så är det många seriösa företagare som "åker med ut i vasken". Och det är inte rättvist.

Jag har flera kamrater som är friåkare både i mindre orter ute i landet och i Stockholm och som är väldigt bekymrade över sin framtid sedan den här debatten har börjat. De står inte utanför hotellen eller på Arlanda och kräver fantasisummor för en kort tur. De kör för fasta kunder och på "normala" taxor men lever på att ge den service som just deras kunder önskar sig. Däremot önskar de de omskrivna "hajarna" åt h*****e. Snarast möjligt.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Du har helt rätt Claes Thure. Men du verkar ju vara minnesgod och ha jobbat i detta Stockholm, där det liksom övriga storstäder hade problem med bibrist vissa tider. Jag var droskägare både före och efter avregleringen (1975-2006) och tillhörde alltså de som du påstår "misskötte det privlegium" som du relaterar till. Men jag skrev inte att man skulle låtit bli att avreglera, utan att avreglera under ordnade former inom ett regelverk. Före avregleringen fick man inte köra på de tider man ansåg vara de lönsamma i vissa fall. du berörde ju just ett sådant tillfälle, kön vi Centralen i Stockholm. Det var ju kommenderingsgrupper som blem "hemkörda" 18:30. Spelade ingen roll hur lång kön var, ordningsvakten var skoningslös. Om du inte var hemma då väntade saktioner om du blev upptäckt. Det var ju även ett fel att tvinga bilar vara ute till 06:00 även om det inte var något att göra. Minns många morgonar då man satt och väntade på att klockan skulle bli 05:30 så man kunde ringa upp från en taxistolpe och säga god natt. Nej felet var att det var för dålig lönsamhet att köra på dessa tider till den taxa som Länstyrelsen bestämde.De bestämde ju när du skulle köra och vad du skulle få betalt. dessutom måste du köra utom i vissa undantag, körplikten. Förstår fortfarande inte vad det hade varit för fel att reglera inom regelverket. Friåkeriet har inget egenvärde i sig själv.
Medlem nr 266
Claes Thure Moberg

Jodå Sven. Jag körde droska i Stockholm i huvudsak extra från 1971 och framöver. Men fadern min körde i Stockholms Taxi 1940-1985 varav merparten som droskägare. Under en del av den tiden skötta jag hans räkenskaper. Efter Stockholm körde jag också i Nacka, Solna, Vaxholm och Åkersberga allt eftersom jag flyttade runt. Plus lite grand på ren landsbygd. Och i "modern tid" har jag kört i Tromsø i Norge. Dessutom var jag chef för Åkersberga Taxi i 18 månader så jag har erfarenhet från det gamla monopolsystemet.

Ett av mina mest intressanta minnen är när man körde i Vaxholm eller Berga och skulle "vänta in" en förbeställning i Stockholm om kanske en timme eller två. Så gled man in med sin "blåstjärt" (=droska med blå nummerskylt vilket betydde landsortsbil) till Centralen. Där var det kanske 100 meter kö med minst en timmes väntetid. Men om man tog upp kunder där utan att turen gick ut mot Roslagen så var det ju mot reglerna. Och det fanns Stockholmsåkare som såg det som viktigare att följa efter för att se vart man körde folket i stället för att lasta upp de som stod i kön. Tanken att det var bättre om en "riktig droskbil" körde folket än att de tog "svarttaxi" föll inte de här folken in.

Och du har helt rätt. Taxi Stockholm, liksom många andra droskområden, var fullastat med idiotiska interna regler som höll bilarna borta från gatorna när de faktiskt behövdes. Plus att många droskägare helt enkelt gav f*****n i körplikten och körde ett pass om dagen eller när de själv tyckte det behövdes. Men även chaffisarna levde i en anarki. Många ställde upp en målsättning om hur mycket pengar de skulle "dra in" på passet. Gick det bra så hade de uppnått målsättningen tidigt - då parkerade man alldeles oavsett hur mycket det var att göra. Vilket minskade antalet bilar när det var mycket att göra. Men gick det dåligt höll man ut in till det absurda vilket ökad antalet bilar när det inte var något som helst att göra.

Samtidigt håller jag med dig. Det var helt riktigt att avreglera droskorna, men det borde ha skett med lite mer eftertanke. Däremot försvarar jag friåkarna som grupp, men man borde finna en ordning som stoppar de rena "piraterna" eller "gangsterna" som de också kunde kallas. Kan de inte leva på att köra på "normala taxor" så borde de bara försvinna ur verksamheten och ägna sig åt något annat.

Det vill säga - det måste finnas en eller annan regel som förhindrar folk från att "hugga i" hur som helst. Problemet är väl bara att om man sätter upp en maxtaxa så tar det inte lång tid förrän alla bolag kör på maxtaxan. Alltså måste man finna på något annat. Jag tror personligen att aggresiv skatterevision skulle göra underverk med de här personerna. Men räcker inte det så kanske ett krav på att ange ungefärligt pris på turen i förväg kunde vara en alternativ metod, med dagens datasystem skall det inte vara omöjligt att blixtsnabbt ange ett pris på en tänkt resa i förväg. Differensen blir väntetiden.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

En kommentar till det du skriver Claes-Thure. Det var inte Taxi Stockholm utan tillsynsmyndigheten, Polismyndigheten i Stockholm, och senare Länstyrelsen som hade de idiotiska kommenderingsreglerna. Aggresiv skatterevision började man ju med för ganska många år sedan. Man började med att gå upp på Taxi Stockholms kontor och hämtade ut datafiler på inkörda belopp i alla bilar anslutna till TSAB fåt två år tillbaka. Sedan jämförde de det med till skattemyndigheten redovisade belopp. Det var ju enkelt eftersom allt fanns på datamedia. Efter det skulle man börja med de andra växlarna i Stockholmsområdet, men då lades projektet ner. Det går att undra varför man började med TSAB när det borde vara "vitast" där. Det enda förklaringen jag och andra hade var att "Det är lättast att leta där det är ljust". Med andra ord lättillgängliga uppgifter. Att göra skatterevision bland friåkarna är mycket mer resurskrävande. Hur det gick, jo c:a 90 av TSAB:s c:a 1200 åkerier fick skatterevision.
Medlem nr 266
Claes Thure Moberg

Det du skriver känns så dj***a typiskt. Det är mycket enklare att göra skatterevision hos dem som har ordentliga datasystem och sådana ting. Men det säger sig självt att det vore mer givande att gå på den "halvskumma" delen av friåkarna. Inte för att jag har några som helst belägg för att de inte sköter sina papper helt ok men börja dagen med att gå igenom dem med "finkam". Och fortsätt sedan att hålla dem under "luppen". Sedan kanske det inte ens behövs några ändringar av regler. Men det vet vi inte - fast det vore en väldigt bra början.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Vad är en "normal taxa"? Ska vi ha ett "normalt pris" på potatis och flygbiljetter också? Ingen kräver att vi ska reglera livsmedelshandeln för att visa butiker tar ut mer än dubbla priset på samma typ av vara än andra.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Vad är en "normal taxa"? Ska vi ha ett "normalt pris" på potatis och flygbiljetter också? Ingen kräver att vi ska reglera livsmedelshandeln för att visa butiker tar ut mer än dubbla priset på samma typ av vara än andra.
Taxi är en speciell bransch. Reglering, inkl. prisreglering, är det normala världen runt, om jag förstått rätt. Det gör att utländska turister inte är på sin vakt mot bilar som har upp mot fyra gånger det pris som de stora beställningscentralernas bilar tar. Men även i Sverige boende taxikunder är inte beredda på att det finns bilar med skyhöga priser.

Hur skall man lösa detta problem? Bäst är förstås information! Men det motarbetas naturligtvis av de åkare som tar oseriöst höga priser. Anslagen på dörrarna ut från Stockholms central försvann ju snabbt.

Tänk också på att de som har t.ex. 999 kr som högsta jämförpris enligt skylten i bakrutan tar detta pris så gott som all tid. Även när Taxi Stockholm m.fl. har lägre pris än sitt maxpris. Studerade prisinformationspriset på en sådan bil. Den hade tre olika lägre priser under totalt 1,5 timma på eftermiddagen. Förmodligen den tid som chaffisen äter och vilar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

“Välj taxi med omsorg” skriver man på skyltar på Centralen i Stockholm. Men de som står bakom skyltarna borde kanske lägga viss omsorg på att välja sättet att fästa skyltarna. Den nästan profisionella tågnöjesåkaren Årskort Guld SJ skriver om skyltarna. De små skyltarna med denna typ av budskap brukar sällan bli långlivade. Jag tittade nyss in på turistinformationen men såg inga skyltar.

Borde inte Jernhusen lägga lite krut i att informera om den taxi-station som används av Jernhusens samarbetspartner? Man har ju så stora och fina plank med egna budskap, t.ex. precis framför huvudentrén. En stor skylt kan ju inte rivas ner lika lätt och obemärkt.

Om man vill läsa mer om taxi vid stationer så går man in på bloggens huvudsida och letar upp kategori Taxi i högermarginal. Där finns även andra kategorier som kan intressera detta forums läsare, som t.ex. Spårvagn och Pendeltåg.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I dag såg jag att polisen stod och pratade länge med två taxiförare på Vasagatan. Åtminstone en av dem hade ett papper i handen när han lämnade polisbilen. Kan han fått böter eftersom det väl är stoppförbud på platsen? I alla fall blev han beordrad att köra därifrån. Jag stannade upp och iakttog vad som hände vid platsen. Trots att polisbilen åkte först så åkte taxin därifrån utan kunder. Och inom några minuter körde en likadan (samma?) polisbil förbi platsen i motsatt riktning. Strax därefter kom en ny friåkare och ställde sig på platsen, och fick snabbt kunder. Och då kom ytterligare en bil och stannade, men drog snabbt iväg. Skrämd av en motorcykelpolis som han förmodligen sett i backspegeln.

Men polisen är inte lika snabba på att ingripa mot de stora bolagens bilar som ställer sig i högerfilen för att köa in till taxi-stationen. Men de står i vägen, och lurar ibland vanliga bilister att ställa sig bakom i tron att de väntar på grönt ljus. Ibland spärrar bilarna dessutom cykelbanan.

Många friåkare försöker få bilarna att likna de stora bolagens bilar. Såg tre bilar vid ett och samma tillfälle med ett grönt blad som skall likna det på bilar från Taxi Stockholm. Och en hade också ett gult och svart band i bakrutan. Också det något som Taxi Stockholms bilar har.

Taxipriser
Vad sägs om de som visas på denna bild? Länk. :shock:
Skall vi gissa att bilen vilar mellan 22.00 och midnatt? :roll:

Mer om taxipriser.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Sedan en tid är gångvägen på utsidan av stationshuset avstängd mellan Stora entrén mot Vasagatan och taxistationen. Samtidigt är den entré som ligger nära taxistationen avstängd. Man har klistrat orangea band på golvet för att folk skall hitta ut. Men inte en enda hänvisning om hur man skall gå för att komma till Jernhusens rekomenderade taxi-bilar. Detta tackar säkert friåkarna för.

Såg häromdan när P-övervakarna körde bort hela kön på Vasagatan. Det tog nog mindre än en minut sedan var där fyra bilar igen! (Denna kö går baklänges. Det är den sista bilen i kön som står utanför entrén. När den får en körning så backar övriga bilar för att komma "i position". Allt på en plats med stoppförbud.)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Såg för en tid sedan att taxiförarna vid Vasagatan ställer sig vid sina bilar så att man inte kan se prisuppgifterna! :evil:

Men nu har man satt upp betonghinder så att det blir besvärligare för friåkarna att stå på Vasagatan rakt framför Centralens huvudingång. Det borde gjorts mycket tidigare. En bil kan kanske stå där, men den blockerar nog övergångsstället till viss del.

Det finns nu en möjlighet att gå utomhus från planen framför huvudentrén och taxistationen för bilar godkända av Jernhusen. Men det står nästan alltid en friåkare inkörd som man måste tränga sig förbi för att nå de billigare bilarna. (Såg i dag två P-vakter komma till fots(!) mot taxibilen på platsen. Den smet snabbt därifrån.)
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Nu är det några år sedan jag körde taxi i Stockholm, men om det var något friåkarna var bra på då, och tydligen fortfarande, var att "spärra vägen mot en seriös taxi.
Medlem nr 266
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Passerade ut från Centralen och gick över Vasagatan. När jag kom fram till övergångsstället stod där en taxi och föraren stod och lutade sig mot bilen just där prisinformationen finns. Har sett samma förare göra precis så vid minst två tidigare tillfällen senaste veckan. "Taxi?" frågade han, förmodligen till några bakom mig, men jag svarade "Du är nog för dyr, för du skymmer prisskylten!". "Jag talade inte till dig" svarade han, och jag sa att oavsett vem han talar med så skymmer skymmer han skylten så man inte ser priset!

Jag såg de två första siffrorna i dyraste priset, och det var två nior. Om det sedan var en eller två siffror till det såg jag inte. Det märkvärdiga med dessa bilar är att det brukar vara billigare, men fortfarande dyrt, att åka med dem på natten. Men då kör de väl inte, antar jag. Får bilarna inte ha enhetspris, eftersom alla har tre eller fyra olika priser på skylltarna?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det jag undrar är vad som verkligen händer när någon faktiskt åker med dessa fultaxiskojare?

Händer det ofta att folk bara betalar 15347:- för att åka ett par kilometer?

Åker de flesta så korta resor att de ändå hamnar i "tv-shop"-prisintervallet, d.v.s. minst ett par hundralappar men under en tusenlapp, d.v.s. området där folk inte orkar bråka?

Eller är det kanske så att rätt många bråkar och åkaren ger dem "special price for you my friend" eller liknande?

Det vore intressant att veta om några av dessa skojarpriser går till inkasso/domstol...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Det jag undrar är vad som verkligen händer när någon faktiskt åker med dessa fultaxiskojare?

Händer det ofta att folk bara betalar 15347:- för att åka ett par kilometer?

Åker de flesta så korta resor att de ändå hamnar i "tv-shop"-prisintervallet, d.v.s. minst ett par hundralappar men under en tusenlapp, d.v.s. området där folk inte orkar bråka?

Eller är det kanske så att rätt många bråkar och åkaren ger dem "special price for you my friend" eller liknande?

Det vore intressant att veta om några av dessa skojarpriser går till inkasso/domstol...
Hörde en gång i vintras någon stå och argumentera med, eller kanske snarare skälla på, en av dessa friåkare vid Centralen. Han ansåg sig tydligen blivit lurad av just den taxiföraren vid ett tidigare tillfälle.
Men deras priser är ju fullt lagliga! Tyvärr. Måste prissättningen vara helt fri? Kunde man inte sätta ett tak på något sätt? Frågan är hur detta skulle bestämmas. En avancerad beräkning med variabler som nybilspriser, drivmedelspriser, lönenivåer, skattenivåer, priser på bilreparationer och garagehyror?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Från en annan tråd:
Odd skrev:Noterade tillsammans med kamrater med glädje när polisbil jagade bort taxibilar från Norrmalmstorg. Lite senare såg vi en taxiförare som bötfälldes på 3000 kr på Vasagatan då han stannat på stoppförbud. Ett sätt att bli av med problemet skulle kunna vara att skapa ett rykte om att man blir bötfälld direkt om man inte står på anvisade rutor och att polisen är det en stor del av tiden då problemen är, och då inte bara för att visa upp sig utan helt enkelt bötfäller direkt.
Jag tycker man varit alldeles för släpphänt med friåkarna på Vasagatan vid Centralen under den tid då det varit svårt att hitta till Jernhusens taxistation. Polisen och P-övervakarna kommer då och då och ställer sig bakom kön och låter bilarna köra iväg. I princip vänder de runt Tegelbacken och kör tillbaka till platsen igen. Tills nästa blå- eller gul-ljusförsedda bil dyker upp och tvingar dem till samma manöver igen.
Inne i Centralen satte man upp lappar för att varna turister och andra. Men de satt inte uppe länge.
Senare så lade man ut stora buntar med små varningslappar i turistinformationerna i stan och på caféer och andra ställen i Centralen. Utanför Centralen, på väg mot Vasagatan satte man sent om sider upp stora affischer med samma tryck som på de små lapparna. Dessa satt kvar länge men vandaliserades. Nya kom upp och placerades bakom en kraftig plastskiva. Nu sitter det en sådan skylt, med engelsk text tror jag, som syns om man håller till höger när man lämnar Centralen. Håller man åt vänster ser man den inte, men går i stället rakt på den enda plats där en taxibil kan stå för närvarande.

För några månader sedan satte man upp betonghinder (vet inte vad de kallas) som gör att det bara får plats en bil mellan detta och övergångsstället. Troligen kunde man inte blockera hela sträckan för då kan inte polis, ambulans etc. komma fram till stationsingången.

Vill man läsa mer om vad Årskortguldsj skriver i ämnet så kan man välja Taxi bland taggarna i bloggens högerspalt!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Såg en annan sak i helgen. Som i och för sig inte specifikt handlar om friåkarna. Vid Stureplan står det ofta en rad taxibilar utmed Sturegatan. Eller snarare två rader. Övriga fordon har svårt att ta sig fram, och helgnätter stängs gatan av. Inte som på Djurgårdsbron med permanenta skyltar med tilläggstavla som anger tid. Utan här sätter man ut plastkoner och avspärrningsband! Och ser också till att det finns gott om poliser på plats.

Men det är inte bara på helgnätter som det är taxikaos på gatstumpen. Nu har man ersatt gatans mittstreck med ett spärrområde. En målad refug om man så vill. Tanken är antagligen att det breda körfältet skall bli smalare. Hitintills har dess bredd lockar taxibilarna att stå i dubbla led, eftersom övrig trafik ryms i alla fall. I alla fall nästan rymts. Men det fungerar nog dåligt. bilar och bussar är vana att hålla ut för taxi och genar och kommer nog snart att nöta bort de målade strecken. vill man få ett smalare körfält på platsen så måste man nog bygga en riktig mittrefug. Men om det skulle få taxibilarna att sluta att stå dubbelt vet jag inte. Men de som gjör det skulle väl stå kortare tid när övrig trafik "trycker på".

För övrigt så står taxibilarna numera på Birger Jarlsgatan i stället, på helgnätterna. Högersvängningsfilen blir ju så att säga ledig när man inte får svänga höger.
Låst