Rödljuskörning mm

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Rödljuskörning mm

Inlägg av daniel_s »

Nja, jag tror att du missförstår den där korsningen - eller rättare sagt korsningarna, för det är olika korsningar signalmässigt sett. Den gröna signal som cyklande "från vänster" (i det första klippet) ser gäller bara för korsningen med körbanan, och de gröna signaler som du själv har två stycken i rad av (i det första klippet) gäller också de för var sin korsning med respektive körbana. Den plats där du menar att eventuella kollisioner mellan cyklar kan ske, det är en obevakad korsning mellan två cykelbanor där ingen har grönt. Stolligt och olämpligt att bygga på det där sättet, kan man tycka. Man borde kanske försöka dra om cykelbanan i en S-kurva eller nåt, så att man bygger bort känslan av att "ha grönt" i en obevakad korsning.

(Liknande psykologiska fällor förekommer ju ibland för bilförare, med ett fristående bevakat övergångsställe strax före en i övrigt obevakad korsning.)
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

daniel_s: Jag har inte missförstått korsningen, utan förstår att de tre cykeltrafikljusen gäller korsning med biltrafik/cykeltrafik och att korsningen mellan cyklisterna egentligen är obevakad (det var därför jag skrev i filmen "Rött och grönt... det är väl vad trafikljusen för två korsande vägar brukar visa, även när de är utformade så här."). Jag formulerade om det flera gånger, men förstår att det fortfarande är luddigt skrivet (ska se om jag kan förtydliga blogginlägget). Korsningen i filmen ovan kan jämföras med korsningen i filmen jag lade ut i tisdags. Den är utformad på liknande sätt - en obevakad cykelkorsning följs av trafikljus i båda riktningar. Fast i fallet i tisdagens film så har de korsande cyklisterna aldrig grönt samtidigt i de trafikljusreglerade korsningarna med biltrafiken. Och det var det som var själva poängen med gårdagens filmen (att cykeltrafikljusen för de korsande cykelbanorna är gröna samtidigt), och är - som du själv skriver - det olämpliga.

Ytterligare ett problem med cykelkorsningarna i båda filmerna är att det knappt finns någon plats att stanna vid stopplinjen utan att blockera den korsande cykeltrafiken (gäller båda stopplinjerna i tisdagens film, men bara ena stopplinjen i gårdagens film).
@gbgcyklaren
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:Så fint då. Då kan du ju åta dig att lära ut det där till Sveriges alla gående. De kan ju få avlägga ett prov också, och så kan du lämna ut ett "gångkort" till dem som klarar sig. Sedan kan polisen stå och bötfälla folk som inte går som du har lärt ut, och i svårartade fall dra in gångkortet för kortare eller längre tid. Under tiden som gångkortet är indraget får väl folk helt enkelt cykla, för det får ju vem som helst göra... :cheesygrin:
När jag gick i skolan lärde man ut trafikvett både i låg- och mellanstadiet. Som gående är man en del av trafiken och borde sålunda uppträda enligt gällande lagar och regler och detta utan att polisen ska behöva ha kontroller. Sunt förnyft finns det även något som heter.
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:När jag är ute och går brukar jag för det första hålla till höger och om jag hör en plinga tar jag ett steg till höger (mot kanten).
Vad pratar vi om för miljö? På landsväg skall man gå på vänster sida! På gemensam gång- och cykelbana lär det inte finnas någon bestämd regel, dumt nog, men även där är det lämpligt att gå på vänstra sidan.

Är det på en trottoar eller annan yta tänkt att vara fordonsfri så borde en cykelrignsigna inte beröra mig, så jag vidtar inga speciella åtgärder. Möjligen försöker jag vara ivägen så mycket som möjligt!
GC-väg var det jag tänkte på, på trottoarer och dylikt cyklar jag inte.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

BSB101 skrev:GC-väg var det jag tänkte på, på trottoarer och dylikt cyklar jag inte.
Bara att det är trottoaren byggda att gå på, som huxflux blir en cykelbana bara för att det kommer upp en skylt. Den blir varken trafiksäkrare eller en bra cykelbana bara för att den är skyltad det.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Har lagt upp en ny film med temat Bilar som svänger in över min färdväg.

http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/june/f ... ykeln.html
@gbgcyklaren
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Micki skrev:Har lagt upp en ny film med temat Bilar som svänger in över min färdväg.

Jo man lever farligt när man blir omkörd av en bil som sedan svänger höger, framför allt i gatumiljöer med separata cykelbanor tror jag. En annan situation när man som cyklist lever farligt, är om man underlåter att lämna företräde till andra fordon som kommer från höger i en korsning utan ljusreglering :wink:
/Göran
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Micki skrev:Har lagt upp en ny film med temat Bilar som svänger in över min färdväg.

Ja, som cyklist gäller det verkligen att ha stenkoll på alla andra trafikanter då både gångare och bilister uppträder som att en cyklist har en magisk förmåga att stanna på noll meter närsom.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Sånadär situationer får mig att önska att jag hade en klase råa ägg att råka tappa... :wink:
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

BSB101 skrev:

Ja, som cyklist gäller det verkligen att ha stenkoll på alla andra trafikanter då både gångare och bilister uppträder som att en cyklist har en magisk förmåga att stanna på noll meter närsom.
En cyklist skall enligt lagen ha förmåga att stanna "på noll meter närsom" (lika väl som alla andra fordonsförare).

1. Om det kommer andra fordon från höger i en obevakad korsning.

2. Om en fotgängare står i begrepp att beträda ett övergångsställe.

I fall ett borde ju omtanken om den egna livhanken räcka, men det fungerar ju uppenbarligen inte om man saknar trafikutbildning och det blir inte bättre av att stadsplanerare (med samma brist) ritar in cykelvägar kors och tvärs bredvid obevakade övergångsställen för fotgängare, dom stackars oinformerade cyklisterna tycks tro att dom är fotgängare. Jag upplever mycket ofta (precis som i filmen) att bilister tvärnitar för mig trots att jag saktat in, det måste bero på erfarenhet av alla dessa kamikaze-cyklister som tror sig vara odödliga. Saken är väl den att i en ren ren trafikkorsningssituation mellan två fordon, ja då har som regel bilföraren bra uppsikt åt vänster och vissa cyklister ingen aning vad dom håller på med. I den andra (mycket farligare situationen), där ett tungt fordon skall göra en högersväng är det min uppfattning att detta har fungerat bra så länge vi hade gemensamma körfält för alla fordon (inte fotgängare) i stadsmiljö, alternativt cykel och gågator med klar prioritering/information.

Jag älskar cykel och gångbanor, rätt utformade och på rätt plats. T ex Vi Värmdö kommun öster om Stockholm, har man de senaste två åren genomfört ett projekt som förtjänar internationell uppmärksamhet. Beslut nummer ett var att man skulle anlägga vatten och avloppsanläggning från centralorten Gustavsberg till Stömma, c:a 20 km och i vetskap om att den smala och krokiga länsvägen till Stavsnäs är tillräckligt livsfarlig för bussar och bilar, beslutade man att anlägga en gång och cykelväg med belysning, hela vägen ovanpå när man ändå var i farten.

Efterlysning: pris för kostnadseffektiva samhällsplanerare!
/Göran
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Ange gärna tidpunkt i filmen om det är nån speciell del ni kommenterar. (Filmen består ju av flera klipp.)
@gbgcyklaren
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Visst vet jag vad lagen säger, men om "stanna på noll meter"paragrafen skulle följas till punkt och pricka som den enda trafik vi skulle kunna ha vara gående. Där är det bättre att som trafikant följa naturlagarna och inse att tex en cyklist eller en bilist inte kan stanna på noll meter (såvida det inte är ett bastant hinder ivägen).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det finns ingen paragraf om att man ska kunna stanna på noll meter. Det som står är att man ska kunna stanna "på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse" och det är något helt annat. Det finns många ställen där man kan överblicka såväl själva vägen som dess omgivning på ett sådant sätt att man kan hålla god fart, om man inte ser någon som är i vägen - eller snabbt kan bli det. Om man t ex ser att någon går på cykelbanan så är det ett helt uppenbart hinder som går att förutse, och som man alltså måste anpassa sig till - vare sig man vill eller inte. Givetvis skall även den gående följa vissa regler, men det påverkar inte en förares skyldighet att anpassa hastigheten.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I vissa lägen skulle man vilja se hur signalbilder och vägmarkeringar ser ut ur bilisternas synvinkel.

På några ställen ser det ut som om du tränger dig före bilister som du borde släppa fram, men jag har inte hela bilden klar för mig.

Vid minst ett ställe kan man misstänka att bilisterna inte stannat vid rött, och därför kommer i kollisionskurs med cyklister som precis fått grönt. Ett problem som fotgängare också råkar ut för. Och då är det ofta cyklister som kört mot rött när stoppsignalen ligger långt före övergångsstället. (Typexempel Vasagatan i Stockholm söder ut vid Centralen.) Att bilister (och cyklister) "slarvar" med att stanna vid gult kan nog bero på att säkerhetsmarginalerna är för stora. Det borde vara så att när en riktning får rött, då får korsande trafik grönt i samma sekund. Det kräver förstås att gulfasen blir längre än i dag.

Jag tycker att det ser galet ut när du kör mot en (ritad) uppochnervänd cykel. Men det är tydligen bara i Stockholm som det skulle betyda att du kör i fel riktning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Om du anger minut och sekund i filmen så kan jag kommentera.
@gbgcyklaren
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Micki skrev:Om du anger minut och sekund i filmen så kan jag kommentera.
Det ställe som jag tyckte det verkar som om bilarna inte stannat vid gult var vid ca. 3:25
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

LÅ1 skrev:
Micki skrev:Om du anger minut och sekund i filmen så kan jag kommentera.
Det ställe som jag tyckte det verkar som om bilarna inte stannat vid gult var vid ca. 3:25
Det är vid Gamlestadsvägen i Göteborg. Bilarna kommer norrifrån och svänger österut in på Byfogdegatan. Karta: http://kartor.eniro.se/m/9ZRH3

Det går inte att se om de kört mot gult i filmen. Min gissning är dock att de t o m kört mot rött. Hade jag kommit i motsatt riktning med cykeln så hade jag kunnat se deras trafikljus. Den korsningen låg på vägen till jobbet innan jag flyttade. Jag cyklade där hundratals gånger under 2-3 år. Var och varannan gång (när jag kom från motsatt håll och kunde se biltrafikljuset) körde bilarna mot rött när de svängde såsom bilarna i filmen - utan att överdriva. Precis samma händelse i samma korsning sker ca 5:45 in i filmen.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Nu har jag lagt ut en ny ActionCam-cykelfilm i min blogg.

Man ska kanske inte klanka ner på poliser i alla situationer, men temat på filmen är "Polisen bryter mot lagen".
Läs gärna texten i blogginlägget innan ni ser på filmen.

http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/july/f ... lagen.html
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Desutom verkar ju inte polisen alls göra nåt åt att gångtrafikanterna går ute i trafiken och riskerar både sin egen och cyklisternas hälsa.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Stockholmspolisen fick iaf igenom det man ville för det har nog aldrig prats så mycket cykel på lokalradion och varje gång polisen har intervjuas har cyklisterna lyfts fram.

Jag har skrivit det förr och jag anser fortfarande att som grupp är nog cyklister de trafikanter som har bäst koll på trafiksituationen och vad som händer runt om. Detta då man som cyklist färdas relativt fort samt är oskyddad så om man som cyklist är med i en olycka lär man själv drabbas värst.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Tänk om polisen lade lika mycket tid på att beivra brott, som de lägger på att gnälla i radio, skulle trafiksituationen se helt annorlunda ut.
Låst