BSB101 skrev:
Ja, som cyklist gäller det verkligen att ha stenkoll på alla andra trafikanter då både gångare och bilister uppträder som att en cyklist har en magisk förmåga att stanna på noll meter närsom.
En cyklist skall enligt lagen ha förmåga att stanna "på noll meter närsom" (lika väl som alla andra fordonsförare).
1. Om det kommer andra fordon från höger i en obevakad korsning.
2. Om en fotgängare står i begrepp att beträda ett övergångsställe.
I fall ett borde ju omtanken om den egna livhanken räcka, men det fungerar ju uppenbarligen inte om man saknar trafikutbildning och det blir inte bättre av att stadsplanerare (med samma brist) ritar in cykelvägar kors och tvärs bredvid obevakade övergångsställen för fotgängare, dom stackars oinformerade cyklisterna tycks tro att dom är fotgängare. Jag upplever mycket ofta (precis som i filmen) att bilister tvärnitar för mig trots att jag saktat in, det måste bero på erfarenhet av alla dessa kamikaze-cyklister som tror sig vara odödliga. Saken är väl den att i en ren ren trafikkorsningssituation mellan två fordon, ja då har som regel bilföraren bra uppsikt åt vänster och vissa cyklister ingen aning vad dom håller på med. I den andra (mycket farligare situationen), där ett tungt fordon skall göra en högersväng är det min uppfattning att detta har fungerat bra så länge vi hade gemensamma körfält för alla fordon (inte fotgängare) i stadsmiljö, alternativt cykel och gågator med klar prioritering/information.
Jag älskar cykel och gångbanor, rätt utformade och på rätt plats. T ex Vi Värmdö kommun öster om Stockholm, har man de senaste två åren genomfört ett projekt som förtjänar internationell uppmärksamhet. Beslut nummer ett var att man skulle anlägga vatten och avloppsanläggning från centralorten Gustavsberg till Stömma, c:a 20 km och i vetskap om att den smala och krokiga länsvägen till Stavsnäs är tillräckligt livsfarlig för bussar och bilar, beslutade man att anlägga en gång och cykelväg med belysning, hela vägen ovanpå när man ändå var i farten.
Efterlysning: pris för kostnadseffektiva samhällsplanerare!
/Göran