Spårnumrering på Citybanans station City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
Lennart Petersen skrev:Den nya pendelstågsstationen i City bekostas av Stockholms stad och Stockholms landsting och kommer att användas och disponeras av SL för deras trafik enbart 8åtminstone under översiktligt tid )
Den blir en integrerad del av T-Centralen med t.ex gemensam spärrlinje. Det är väl rimligt att SL beslutar om hur spårnumreringen och resandeinformationen ser ut. rimligt tycker jag är att man fortsätter på befintlig spårnumrering så att den nya stationsdelen får nr 7-10.
Fast formellt sett är det Trafikverkets spår, och de bestämmer spårnummer, och t.ex. räddnignstjänsten, Transportstyrelsen (eller vad de råkar heta för ögonblicket :roll: ) lär inte uppskatta om Trafikverket v.s. SL har olika spårnummer.

Å andra sidan lär det inte uppstå nån konflikt om inte en av dessa två parter kommer på någon fullständigt idiotisk idé och envist driver den...
Om det inte blir så att det blir plattformsnummer för SL och spårnummer för trafikverket. Och eftersom SL kör så är det SL som skyltar.
Dvs spåren heter 20 - 23 (alternativt 1 - 4 med ny "stationsbeteckning" vilket faktiskt nästan vore logiskt) men det skyltas plattformsdel 7 - 10. Någon där emot?
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av LÅ1 »

Viket problem det blir!
Tänkte de inte på detta när de planerade Citybanan? Att blanda T-bana och pendeltåg (= järnväg) i samma stationskomplex! Det kan ju bara bli problem. :o
Klart att det skulle varit enklare med en helt egen station för pendeltågen! :roll:

:D :D :D :D :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av Martin »

BSB101 skrev:
Martin skrev:Man kan kanske benämna citybanans fyra spår med bokstäver i stället för siffror (förslagsvis då A-D).
Varför? Hur skulle det underlätta för normaltrafikanten?
Eftersom det debatteras om huruvida en förväxling av spårnummer mellan de olika delarna i T-centralen/Centralstationen/Citybanans station i centrum kommer att ske är det ett förslag på lösning av detta (icke?)problem.
På samma sätt borde det underlätta för normaltrafikanten (om nu denne överhuvudtaget tittar efter spår-/plattformsnummer.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av Lennart Petersen »

Martin skrev:
BSB101 skrev:
Martin skrev:Man kan kanske benämna citybanans fyra spår med bokstäver i stället för siffror (förslagsvis då A-D).
Varför? Hur skulle det underlätta för normaltrafikanten?
Eftersom det debatteras om huruvida en förväxling av spårnummer mellan de olika delarna i T-centralen/Centralstationen/Citybanans station i centrum kommer att ske är det ett förslag på lösning av detta (icke?)problem.
På samma sätt borde det underlätta för normaltrafikanten (om nu denne överhuvudtaget tittar efter spår-/plattformsnummer.
Jag tycker det låter helt invändningsfritt med bokstäver.
Jämfört med tunnelbanan där tåg på samma linje nästan alltid går från samma spår kan spårangivelse ha lite större betydelse för pendeln. Går det från samma plattform som brukar användas i en riktning är det väl någorlunda o.k men har man av någon anledning bytt plattform är det ju mycket angeläget att resenärerna hittar rätt. Och på t.ex Älvsjö går varannat tåg mot Centralen från nynäsbanans plattform så där gäller det att se upp !
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av Henrik Schütz »

Spår 1 2 3 och 4 är det mest troliga, och kommer att fungera alldeles utmärkt. Trafikverket har stor vana att numrera spår, och använder samma nummer internt och extern, även spår utan plattformar är numrerade på driftplatser, tex ytterspåren på pendeltågsstationerna, varvid spåren kan heta 2 och 3 utan att det finns skyltat spår 1och 4 för allmänheten.

Eftersom alla tre stationer i området har olika namn så kommer det att fungera, och vem skulle bli hjälpt av att spårvagnhållplasens spår heter 41 och 42.

HS
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Ärligt talat så ligger inte problemet med att hitta till rätt tåg på vilket spårnummer som tåget går från. Hamnar man fel så beror det nog i de allra flesta fall på att den officiella skyltningen antingen är obefintlig eller inte stämmer överens med verkligheten. Där har järnvägsindustrin fortfarande en stor förbättringspotential.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av M_M »

Claes Thure Moberg skrev:Ärligt talat så ligger inte problemet med att hitta till rätt tåg på vilket spårnummer som tåget går från. Hamnar man fel så beror det nog i de allra flesta fall på att den officiella skyltningen antingen är obefintlig eller inte stämmer överens med verkligheten. Där har järnvägsindustrin fortfarande en stor förbättringspotential.
Den bör framförallt vara idiotsäker för den som aldrig varit på platsen. Den som redan varit där vet ju redan var spåren ligger.

Oj vad fel man går om man följer en del av skyltningen till S-bahn från München HBF...
Användarens profilbild
Cyclocop
Inlägg: 295
Blev medlem: torsdag 19 juli 2007 16:24
Ort: Årsta
Kontakt:

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av Cyclocop »

Intressant diskussion i tråden! Fast nog kan väl "en förstagångsbesökare" bli lite förvirrad. Det blir ju ingen större skillnad på T-banan eller P-tågen nere i underjorden. Det viktigaste är ju tydlig skyltning på väg dit. Väl nere så är det ju för sent; eftersom det då återstår en 50 % risk att åka med rätt system, fast åt fel håll. Är det någon fler än jag som rusat till tuben på Hötorget, sprungit in i ett tåg och åkt åt fel håll?
Ge spårtrafik företräde!
Klas Grönqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: lördag 07 september 2002 12:58

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av Klas Grönqvist »

Jag tycker absolut att det ska vara olika spårnummer för alla spår både på T-centralen, Nya Citystationen och Cst. Åtminstone för de båda förstnämnda, som får gemensamt spärrsystem. Om Cst behåller spårnummer 1-19 kan väl TCE numreras om till 21-26. Nya stationen (signatur?) får till exempel spår 31-34. Inte speciellt praktiskt med t.ex. tre olika spår 1 så nära varandra. Många utsocknes kommer att ha svårt för att veta vilken station de befinenr sig på.
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av C12C3C3C12 »

Vilka problem ni har, på tunnelbanan används inte spårbeteckningen externt, skall en trafikant åka till Brommaplan hänvisar man dom att åka med tåg mot Vällingby/Hässelby, skall dom till Skanstull hänvisar man till tåg mot Skarpnäck/Farsta/Hagsätra därimot används spårbeteckningen inom järnvägen. Stockholm City kommer att få spår 1-4 oavsett vad ni tycker.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av M_M »

C12C3C3C12 skrev:Vilka problem ni har, på tunnelbanan används inte spårbeteckningen externt, skall en trafikant åka till Brommaplan hänvisar man dom att åka med tåg mot Vällingby/Hässelby, skall dom till Skanstull hänvisar man till tåg mot Skarpnäck/Farsta/Hagsätra därimot används spårbeteckningen inom järnvägen. Stockholm City kommer att få spår 1-4 oavsett vad ni tycker.
Spårnummer är väl skyltat på T-centralen?

Vilka spårnumren blir spelar kanske inte så stor roll, men däremot behöver skyltningen vara bra!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
C12C3C3C12 skrev:Vilka problem ni har, på tunnelbanan används inte spårbeteckningen externt, skall en trafikant åka till Brommaplan hänvisar man dom att åka med tåg mot Vällingby/Hässelby, skall dom till Skanstull hänvisar man till tåg mot Skarpnäck/Farsta/Hagsätra därimot används spårbeteckningen inom järnvägen. Stockholm City kommer att få spår 1-4 oavsett vad ni tycker.
Spårnummer är väl skyltat på T-centralen?

Vilka spårnumren blir spelar kanske inte så stor roll, men däremot behöver skyltningen vara bra!
Förvisso är det skyltat, men det används inte så mycket utåt (=externt) av vare sig personal eller folk i allmänhet. Man säger "Ta röda linjen mot Norsborg/Fruängen" i stället för "Ta spår (lämpligt nummer)", precis som C12C3C3C12 säger.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
M_M skrev:
C12C3C3C12 skrev:Vilka problem ni har, på tunnelbanan används inte spårbeteckningen externt, skall en trafikant åka till Brommaplan hänvisar man dom att åka med tåg mot Vällingby/Hässelby, skall dom till Skanstull hänvisar man till tåg mot Skarpnäck/Farsta/Hagsätra därimot används spårbeteckningen inom järnvägen. Stockholm City kommer att få spår 1-4 oavsett vad ni tycker.
Spårnummer är väl skyltat på T-centralen?

Vilka spårnumren blir spelar kanske inte så stor roll, men däremot behöver skyltningen vara bra!
Förvisso är det skyltat, men det används inte så mycket utåt (=externt) av vare sig personal eller folk i allmänhet. Man säger "Ta röda linjen mot Norsborg/Fruängen" i stället för "Ta spår (lämpligt nummer)", precis som C12C3C3C12 säger.
Ytterligare en förvirringsmöjlighet. Ta i så fall gärna bort skyltarna. Risken är väl rätt liten men det vore dumt om nån står på blåa banans plattform och väntar på ett tåg till Västerås eller Uppsala...
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av C12C3C3C12 »

M_M skrev:Ytterligare en förvirringsmöjlighet. Ta i så fall gärna bort skyltarna. Risken är väl rätt liten men det vore dumt om nån står på blåa banans plattform och väntar på ett tåg till Västerås eller Uppsala...
Efter nästan 40 år inom kollektivtrafiken vet jag att det är ytterst ovanligt att folk ser skyltar eller klockor.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5546
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av kildor »

C12C3C3C12 skrev:Stockholm City kommer att få spår 1-4 oavsett vad ni tycker.
Södertälje syd och Arlanda är exempel på stationer där man tagit hänsyn till hela stationskomplexet vid spårnumreringen trots att det finns olika driftplatser/driftplatsdelar i området. Jag har svårt att tänka mig att man inte komma göra det även här.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av Henrik Schütz »

Man kan ju alltid fråga trafikverket?
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av C12C3C3C12 »

kildor skrev:
C12C3C3C12 skrev:Stockholm City kommer att få spår 1-4 oavsett vad ni tycker.
Södertälje syd och Arlanda är exempel på stationer där man tagit hänsyn till hela stationskomplexet vid spårnumreringen trots att det finns olika driftplatser/driftplatsdelar i området. Jag har svårt att tänka mig att man inte komma göra det även här.
Det är i princip samma station, man talar om Södertälje Syd övre respektive nedre, Arlanda är Arlanda för trafikanterna oavsett vilken plattform deras tåg stannar vid (som tidigare åkte till Arlanda med Upptåget i tjänsteärenden, jag åkte till Arlanda inte till Arlandas station för Upptåget). Stockolm Central repektive Stockholm City är två olika stationer.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av M_M »

C12C3C3C12 skrev:
M_M skrev:Ytterligare en förvirringsmöjlighet. Ta i så fall gärna bort skyltarna. Risken är väl rätt liten men det vore dumt om nån står på blåa banans plattform och väntar på ett tåg till Västerås eller Uppsala...
Efter nästan 40 år inom kollektivtrafiken vet jag att det är ytterst ovanligt att folk ser skyltar eller klockor.
Det är ingen ursäkt till att förvirra de som faktiskt försöker ta till sig skyltning!
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av C12C3C3C12 »

M_M skrev:
C12C3C3C12 skrev:
M_M skrev:Ytterligare en förvirringsmöjlighet. Ta i så fall gärna bort skyltarna. Risken är väl rätt liten men det vore dumt om nån står på blåa banans plattform och väntar på ett tåg till Västerås eller Uppsala...
Efter nästan 40 år inom kollektivtrafiken vet jag att det är ytterst ovanligt att folk ser skyltar eller klockor.
Det är ingen ursäkt till att förvirra de som faktiskt försöker ta till sig skyltning!
Varför skrika?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5546
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Spårnumrering på Citybanans station City

Inlägg av kildor »

C12C3C3C12 skrev:
kildor skrev:
C12C3C3C12 skrev:Stockholm City kommer att få spår 1-4 oavsett vad ni tycker.
Södertälje syd och Arlanda är exempel på stationer där man tagit hänsyn till hela stationskomplexet vid spårnumreringen trots att det finns olika driftplatser/driftplatsdelar i området. Jag har svårt att tänka mig att man inte komma göra det även här.
Det är i princip samma station, man talar om Södertälje Syd övre respektive nedre, Arlanda är Arlanda för trafikanterna oavsett vilken plattform deras tåg stannar vid (som tidigare åkte till Arlanda med Upptåget i tjänsteärenden, jag åkte till Arlanda inte till Arlandas station för Upptåget). Stockolm Central repektive Stockholm City är två olika stationer.
Ja, men "City" och "T-Centralen" kommer, liksom plattformarna på Arlanda och Södertälje syd, också vara "samma" station.
Skriv svar