Rödljuskörning mm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: Rödljuskörning mm
Spårar ni ur tråden för att slippa ta ställning till påståendet "Cyklister som kör mot rött föder cykelhat!" 

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Tacka vet jag Ronalds matkasse2763 skrev:Hört talas om Linas Matkasse?bruse skrev:Har du eget jordbruk i din bostad?2763 skrev:Men du måste inte vara i trafiken för att överleva, eller hur!

Vad gäller "måsten" så skulle jag nog vilja säga att man "måste" bryta mot / tänja på en del trafikregner för att cyklande ska vara såpass attraktivt att det är värt att cykla istället för att åka bil eller åka kollektivt. På det kan man väl lägga på en samhällsekonomisk kalkyl om cyklandet fortfarande är lönsamt även om man räknar in riskerna vid dessa regelbrott eller regeltänjanden.
Om man MÅSTE bryta mot reglerna så är det något som är galet. Antingen i huvudet på den som bara MÅSTE ... eller så är regelverket och gatumiljön felaktigt utformad.M_M skrev: Vad gäller "måsten" så skulle jag nog vilja säga att man "måste" bryta mot / tänja på en del trafikregner för att cyklande ska vara såpass attraktivt att det är värt att cykla istället för att åka bil eller åka kollektivt. På det kan man väl lägga på en samhällsekonomisk kalkyl om cyklandet fortfarande är lönsamt även om man räknar in riskerna vid dessa regelbrott eller regeltänjanden.
Men jag har svårt att se att en cyklist MÅSTE åka på trottoaren för att slippa beblanda sig med bilarnas eller korsa gatan två gånger för att komma till rätt cykelbana. Då kan ju bilisterna hävda att de MÅSTE åka i kollektivkörfältet för att kunna få rimlig restid till jobbet, eller att de MÅSTE ställa bilen på spårvagnsspåren för att de inte kan stå någon annan stans när de skall springa in och köpa en hamburgare eller ett paket cigg!
Och alla vi fotgängare som finner om omsvärmade av cyklister på torgytor och i parker, där cyklisterna kommer i svärmar likt Egyptens gräshoppor, vad är det vi måste? Stå still? Eller MÅSTE vi förse oss med käppar att vifta med runt oss för att bli fredad?
Vifta käpparna mot trafikplanerarna som inte fixar vettiga "cykelhöghastighetsnät". Ska cykling kunna vara attraktivt så bör de flesta cykelfärder gå att göra i 15-20km/h utan mer än något enstaka stopp längs rätt långa sträckor.
Ja men cyklisterna straffar ju övriga trafikanter, mest gångtrafikanter, i stället för trafikplanerarna. Trafikplanerarna har mer än ett fordonsslag att ta hänsyn till!M_M skrev:Vifta käpparna mot trafikplanerarna som inte fixar vettiga "cykelhöghastighetsnät". Ska cykling kunna vara attraktivt så bör de flesta cykelfärder gå att göra i 15-20km/h utan mer än något enstaka stopp längs rätt långa sträckor.
Kan du inte cykla efter de regler som finns så får du väl ge fa... f´låt, ... så får du väl låta bli att cykla! Och kanske också lobba för andra regler. Annars beter du dig ju som egoisterna i planka.nu. De sistnämnda försöker slå i folk att de smiter från betalningen av något ädelt skäl, men det verkliga skälet är att de inte vill betala, ren och skär snålhet alltså. Det blir övriga resenärer straffade för genom besvärliga spärrar i T-baneingångarna.
Det undrar jag också. Men det är många cyklister och bilister som fått för sig att det är LIVSFARLIGT att cykla bland bilar. Men då får bilisterna sluta med att de MÅSTE köra om med 5 centimeters marginal eller svänga in direkt framför så vi cyklar in i sidan.LÅ1 skrev:Men jag har svårt att se att en cyklist MÅSTE åka på trottoaren för att slippa beblanda sig med bilarnas eller korsa gatan två gånger för att komma till rätt cykelbana.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Men det beror ju på att hackordningen bestäms av "störst går först", d.v.s. i första hand kör bussar (iaf stadsbussarna i Örebro då jag bodde och cyklade en hel del där) precis som de vill (väjningsplikt för bussen - skit samma, cyklisten stannar ändå av självbevarelsedrift...), i andra hand kör bilar lite hur de vill och cyklisterna har bara fotgängare kvar att "straffa" (i den mån sådant straffande över huvud taget sker - se alla filmer som Micki visat där fotgängare går i bredd på cykelbanan).LÅ1 skrev:Ja men cyklisterna straffar ju övriga trafikanter, mest gångtrafikanter, i stället för trafikplanerarna. Trafikplanerarna har mer än ett fordonsslag att ta hänsyn till!M_M skrev:Vifta käpparna mot trafikplanerarna som inte fixar vettiga "cykelhöghastighetsnät". Ska cykling kunna vara attraktivt så bör de flesta cykelfärder gå att göra i 15-20km/h utan mer än något enstaka stopp längs rätt långa sträckor.
Jag brukar försöka undvika de platser som är idiotiskt trafikplanerade, men ibland har man ärenden som i stort sett nödvändiggör cyklande på de platserna.LÅ1 skrev:Kan du inte cykla efter de regler som finns så får du väl ge fa... f´låt, ... så får du väl låta bli att cykla! Och kanske också lobba för andra regler. Annars beter du dig ju som egoisterna i planka.nu. De sistnämnda försöker slå i folk att de smiter från betalningen av något ädelt skäl, men det verkliga skälet är att de inte vill betala, ren och skär snålhet alltså. Det blir övriga resenärer straffade för genom besvärliga spärrar i T-baneingångarna.
Om fotgängare slutade gå/stå still i cykelbanorna ta upp hela bredden på GC-vägar, stanna och vända sig om när man plingar, ha koll på sina ungar etc så behövs inga käppar att vifta med. Bara en sådan enkel sak som att titta bakåt innan man korsar en GC-väg eller tar några steg åt sidan utan synbar anledning skulle förbättra mycket.LÅ1 skrev:Och alla vi fotgängare som finner om omsvärmade av cyklister på torgytor och i parker, där cyklisterna kommer i svärmar likt Egyptens gräshoppor, vad är det vi måste? Stå still? Eller MÅSTE vi förse oss med käppar att vifta med runt oss för att bli fredad?
- Gbgcyklaren
Jag både går och cyklar i Göteborg. Kanske är jag "jävig", men när jag går i stan upplever jag väldigt sällan några problem med att cyklister cyklar i vägen för mig så att det utgör ett problem eller hinder. Däremot när jag cyklar, så är det folk på cykelbanan/cykelöverfarten jämt och ständigt. Och som redan nämnts, kan man förstås skylla mycket på trafikplanerarna, eftersom det ofta är väldigt otydligt att en cykelbana är en cykelbana.LÅ1 skrev:Och alla vi fotgängare som finner om omsvärmade av cyklister på torgytor och i parker, där cyklisterna kommer i svärmar likt Egyptens gräshoppor, vad är det vi måste? Stå still? Eller MÅSTE vi förse oss med käppar att vifta med runt oss för att bli fredad?
Ett tips är att kika på bloggen http://trafikistan.se/. Bloggaren har hittat en del problem i cykelinfrastrukturen i Göteborg, och kommer ibland med förslag på förbättringar. Nedan är två bildexempel från den bloggen. (Läs mer i det här blogginlägget.)
Cykelbanan, som de tre tjejerna går på (eller i alla fall två av dem), är väldigt dåligt utmarkerad:

Här är det desto enklare att identifiera cykelbanan, men det är ju lättare att dra en resväska längs cykelöverfarten än på övergångsstället.

Just nu håller jag på att redigera ihop två olika nya cykelfilmer. Först och främst en film med temat "bilar som svänger in framför cykeln" på ett eller anant sätt. I en annan film tänkte jag visa sekvenser från korsningen Berzeliigatan/Södra vägen i Göteborg.
Senast redigerad av Gbgcyklaren den onsdag 13 juni 2012 23:44, redigerad totalt 5 gång.
@gbgcyklaren
Nu var det inte cykelbanor eller GC-vägar jag talade om utan trottoarer, torgytor, parker etc.BSB101 skrev:Om fotgängare slutade gå/stå still i cykelbanorna ta upp hela bredden på GC-vägar, stanna och vända sig om när man plingar, ha koll på sina ungar etc så behövs inga käppar att vifta med. Bara en sådan enkel sak som att titta bakåt innan man korsar en GC-väg eller tar några steg åt sidan utan synbar anledning skulle förbättra mycket.LÅ1 skrev:Och alla vi fotgängare som finner om omsvärmade av cyklister på torgytor och i parker, där cyklisterna kommer i svärmar likt Egyptens gräshoppor, vad är det vi måste? Stå still? Eller MÅSTE vi förse oss med käppar att vifta med runt oss för att bli fredad?
Några bra referensställen i Stockholm är Sergels torg (Övre södra torgytan) Kungsträdgården och inte minst Nybroplan. Andra vanliga cykelstråk är Norrmalmstorg, ytan rakt framför T-baneutgången vid Slussen och alléerna i Karlavägen som åtminstone på vissa sträckor skall vara gångstråk, inte gång- och cykelstråk. Men många torg och trottoarer i Stockholm förpestas av hänsynslösa cyklister!
Problemet med Stockholm är väl cykelfientlighet hos trafikplanerarna?
De verkar tycka att det finns en speciell mening med att begränsa cykling, vilket det i mitt tycke inte alls är (till skillnad från att det faktiskt finns en mening att begränsa bilism).
De verkar tycka att det finns en speciell mening med att begränsa cykling, vilket det i mitt tycke inte alls är (till skillnad från att det faktiskt finns en mening att begränsa bilism).
- Gbgcyklaren
Cykelsatsningarna i Göteborg är kanske inget vidare heller. Eller kommuen försöker få det att låta bra, men satsningarna är inte alltid direkt genomtänkta.
Visst sker det konstiga saker i cykeltrafiken i Göteborg också. I dag fick jag en liten utskällning efter en rödljuskörning. Det var dock inte jag som cyklade mot rött, utan kvinnan som skällde på mig som cyklade mot rött. Vad hon inte visste var att jag fångade det hela på film (dock inte ljudet).
Se filmen i mitt blogginlägg:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/june/k ... tt-ho.html
Visst sker det konstiga saker i cykeltrafiken i Göteborg också. I dag fick jag en liten utskällning efter en rödljuskörning. Det var dock inte jag som cyklade mot rött, utan kvinnan som skällde på mig som cyklade mot rött. Vad hon inte visste var att jag fångade det hela på film (dock inte ljudet).
Se filmen i mitt blogginlägg:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/june/k ... tt-ho.html
@gbgcyklaren
- Gbgcyklaren
Jag nämnde tidigare i den här tråden om en olycka jag bevittnade i korsningen Avenyn / Nya Allén.
Nu har jag lagt ut en video från den korsningen (dock inte från olyckstillfället). Se filmen här:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/june/k ... h-bil.html
Nu har jag lagt ut en video från den korsningen (dock inte från olyckstillfället). Se filmen här:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/june/k ... h-bil.html
@gbgcyklaren
Och jag påpekade att fotgängare är minst lika bra på att "förpesta" cykelvägar/cykelbanor samt uppträda helt irrationellt när man plingar.LÅ1 skrev:Nu var det inte cykelbanor eller GC-vägar jag talade om utan trottoarer, torgytor, parker etc.BSB101 skrev:Om fotgängare slutade gå/stå still i cykelbanorna ta upp hela bredden på GC-vägar, stanna och vända sig om när man plingar, ha koll på sina ungar etc så behövs inga käppar att vifta med. Bara en sådan enkel sak som att titta bakåt innan man korsar en GC-väg eller tar några steg åt sidan utan synbar anledning skulle förbättra mycket.LÅ1 skrev:Och alla vi fotgängare som finner om omsvärmade av cyklister på torgytor och i parker, där cyklisterna kommer i svärmar likt Egyptens gräshoppor, vad är det vi måste? Stå still? Eller MÅSTE vi förse oss med käppar att vifta med runt oss för att bli fredad?
Några bra referensställen i Stockholm är Sergels torg (Övre södra torgytan) Kungsträdgården och inte minst Nybroplan. Andra vanliga cykelstråk är Norrmalmstorg, ytan rakt framför T-baneutgången vid Slussen och alléerna i Karlavägen som åtminstone på vissa sträckor skall vara gångstråk, inte gång- och cykelstråk. Men många torg och trottoarer i Stockholm förpestas av hänsynslösa cyklister!
Fullt möjligt. Men det var inte det jag diskuterade. Jag talade om ytor som skall vara fia från fordon.BSB101 skrev:Och jag påpekade att fotgängare är minst lika bra på att "förpesta" cykelvägar/cykelbanor samt uppträda helt irrationellt när man plingar.
Vad är egentligen ett rationellt uppträdande när någon plingar? När jag är ute och går tillsammans med någon händer det ofta att vi går åt varsin sida när det kommer en cykel. Mina mindre trafikvana bekanta är givetvis mest rädda för cyklar som de ser framför sig, medan jag själv är mer bekymrad för eventuella cyklar som kommer bakifrån. Ibland blir jag så osäker på vad cykelns förare vill göra att jag helt enkelt står kvar där jag står. Alla dessa beteenden är väl i någon mån rationella utifrån den gåendes sätt att tänka, men vad en genomsnittlig cyklande skulle betrakta som rationellt vågar jag inte uttala mig om. Men det gör strängt taget detsamma ur regelsynpunkt - när man plingar bekräftar man samtidigt att man har uppfattat en risksituation, och då är man också skyldig att köra med en tillräckligt låg hastighet och vara beredd att stanna.BSB101 skrev:Och jag påpekade att fotgängare är minst lika bra på att "förpesta" cykelvägar/cykelbanor samt uppträda helt irrationellt när man plingar.
När jag är ute och går brukar jag för det första hålla till höger och om jag hör en plinga tar jag ett steg till höger (mot kanten). Om jag går i bredd och jag hör en plinga stannar jag inte upp och vänder mig om och kollar frågande på cyklisten utan jag slänger en snabb blick bakåt och tar ett eller ett par steg åt den kanten som är mest lämpad. När jag har med mig en hund ser jag till att denna har koppel och går i gräset/kanten inte på andra sidan gentemot den jag går på.
När jag rundar ett skymt hörn ser jag även till att jag inte tar en väg som riskerar att krocka med en cyklist/mopedist eller dylikt.
Svårare än så är det inte.
När jag rundar ett skymt hörn ser jag även till att jag inte tar en väg som riskerar att krocka med en cyklist/mopedist eller dylikt.
Svårare än så är det inte.
Så fint då. Då kan du ju åta dig att lära ut det där till Sveriges alla gående. De kan ju få avlägga ett prov också, och så kan du lämna ut ett "gångkort" till dem som klarar sig. Sedan kan polisen stå och bötfälla folk som inte går som du har lärt ut, och i svårartade fall dra in gångkortet för kortare eller längre tid. Under tiden som gångkortet är indraget får väl folk helt enkelt cykla, för det får ju vem som helst göra... 

Vad pratar vi om för miljö? På landsväg skall man gå på vänster sida! På gemensam gång- och cykelbana lär det inte finnas någon bestämd regel, dumt nog, men även där är det lämpligt att gå på vänstra sidan.BSB101 skrev:När jag är ute och går brukar jag för det första hålla till höger och om jag hör en plinga tar jag ett steg till höger (mot kanten).
Är det på en trottoar eller annan yta tänkt att vara fordonsfri så borde en cykelrignsigna inte beröra mig, så jag vidtar inga speciella åtgärder. Möjligen försöker jag vara ivägen så mycket som möjligt!
- Gbgcyklaren
Ibland går gräsplätten längs cykelbanans kant och inte längs med gångbanans kant. En del hundägare väljer då att gå på cykelbanan så att hunden kan gå på gräsplätten. (Eller så går de på gångbanan och låter hunden gå på gräsplätten med kopplet över cykelbanan.)BSB101 skrev:När jag har med mig en hund ser jag till att denna har koppel och går i gräset/kanten inte på andra sidan gentemot den jag går på.
Ny cykelfilm om korsande cykeltrafik som båda har grönt samtidigt.
@gbgcyklaren