Spårvagnens dag i Sundbyberg!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Spårvagnens dag i Sundbyberg!
OBS att trafikdelaren dessutom har en "gäller bil"-tilläggsskylt (antar jag att den betyder?). Det betyder att inte bara cyklar utan även t.ex. lastbilar får köra till höger om skylten. Varför är det skyltat så?
Kanske för att man a) får cykla till höger om skylten och b) inte får köra bil till höger om skylten. Att lastbilar inte kör höger om skylten är rätt självklart, om de inte vill fastna eller förstöra såväl bil som skylt (alt hus).M_M skrev:OBS att trafikdelaren dessutom har en "gäller bil"-tilläggsskylt (antar jag att den betyder?). Det betyder att inte bara cyklar utan även t.ex. lastbilar får köra till höger om skylten. Varför är det skyltat så?
Men jag har inte klart för mig följande: får motorcyklar köra till höger?
Professionell tyckare
Javisst, tilläggstavlan visar att vägmärket gäller för personbilar och ingenting annat. Suck...
Ibland önskar jag att jag hade en riktigt stor och bullrig motorcykel, för att lagligt köra förbi "fel" sida på den där skylten
Men seriöst, kan det kanske vara tänkt att cyklister vid rödljus ska köra om bilar på högersidan för att komma in i "cykelboxen"?

Men seriöst, kan det kanske vara tänkt att cyklister vid rödljus ska köra om bilar på högersidan för att komma in i "cykelboxen"?
T'änkt? Tja, det är ju åtminstone rimligt att förvänta sig att vissa gör det. Varför de nu skulle nöja sig med att ställa sig där och följa trafiksignalen, när de kan köra mot rött och fortsätta rakt fram och hoppas att det ordnar sig. Eller för den delen köra nedför rampen till vänster, och passera ut i körbanan vid den gröna trafiksignalen...
Trafikljuset över gågatan är i bruk. Däremot verkar inte grön gubbe vara tänd när de är rött mot gågatan. Rimligen blir det dock röd gubbe när det är grönt mot gågatan. Jag orkade inte vänta ut det för att se om det var så.ragge skrev:Det är jag ganska säker på att den var när jag var där häromdagen. (Jag har svårt att tro att jag har drömt det, men konstigare saker har väl hänt... kanske...)MWE skrev:Observera att signalerna för gående på övergångsstället över gågatan (ännu) inte är i bruk.
/ragge s
(Jag väntade några minuter, men det var rött mot gågatan hela tiden. Det kom dock ett tiotal cyklar, som alla ju struntade fullständigt i det röda ljuset, som vanligt i Stockholmstrafiken numera. Kanske är det därför inte grön gubbe är tänd - man riskerar att bli övercyklad.)
/ragge s
Är dessa verkligen "övergångställen"?MWE skrev:Även övergångsstället över Landsvägen är övergångsställe, och signalreglerat, på samma sätt som t.ex. genom Gröndal (Lövholmsvägen/Gröndalsvägen, Lusudssvägen/Gröndalsvägen, Sjöbjörnsvägen/Gröndalsvägen) och spårvagnstågen får vackert vänta tills de får grön signal. Signalföljderna kan man ha synpunkter på, men de kan ju ändras ganska lätt.
De:
1. Innebär inte att alla andra fordon har väjningsplikt mot fotgängare om trafikljuset är ur bruk (som brukligt är på övergångsställen i Stockholm), eftersom spårvagnar inte har sådan väjningsplikt. För fotgängare funkar det alltså som ett bevakat övergångsställe så länge det är bevakat, men funkar inte som ett normalt (med Stockholmsmått) obevakat övergångsställe om det är obevakat.
2. Har inga målade vita linjer, jag förmodar pga 1, för att minska risken att någon som är ovan vid spårvagnar kliver ut framför en spårvagn om trafikljuset är ur bruk.
Alltså - om lyset är ur bruk, och det inte är skyltat med herr-gårman-skylt (vilket det inte är, och övergångsställen ju normalt inte är eftersom den skylten är implicit), och det inte ens finns zebra-ränder - vad gäller egentligen? Om det nu inte är så att man antingen ska veta att det normalt finns röd/grön gubbe där, respektive att man som ny trafikant på platsen (bilist, fotgängare, ...) förmodas dissekera det släckta trafikljuset för att undersöka om det möjligen kan döljas en signal för gående därinne, alltså med röd och grön gubbe och alltså den implicita herr-gårman-skylten bör anses gälla, så är ju den enda rimliga slutsatsen att det när det är obevakat inte räknas som övergångsställe. Eller kan ett övergångsställe vara beskaffat så att det bara är övergångsställe så länge det är bevakat, annars inte?
Så vad gäller för dessa egentligen?
/ragge s
Ja, att de övergångsställen jag räknar upp på sträckan Liljeholmen - Gröndal är övergångsställen tycker jag nog är klarlagt:

Liljeholmsvägen/Lövholmsvägen (här regleras Tvärbanetågen med kollektivtrafiksignal)

Lövholmsvägen/Tekantvägen

Lövholmsvägen/Gröndalsvägen

Gröndalsvägen/Sjöbjörnsvägen
När det gäller det aktuella övergångsstället över Landsvägen tror jag faktiskt i min okunnighet att det är ett förbiseeende från väghållaren, och att det kommer att målas dit vita streck innan spårvägstrafiken startar genom Sumpan. Om jag kommer åt ska jag faktiskt ta upp detta med någon av projektledarna.
Det juridiska implikationerna av att korsa ett övergångsställe där signalanläggningen är ur funktion överlåter jag åt Daniel att reda ut.

Liljeholmsvägen/Lövholmsvägen (här regleras Tvärbanetågen med kollektivtrafiksignal)

Lövholmsvägen/Tekantvägen

Lövholmsvägen/Gröndalsvägen

Gröndalsvägen/Sjöbjörnsvägen
När det gäller det aktuella övergångsstället över Landsvägen tror jag faktiskt i min okunnighet att det är ett förbiseeende från väghållaren, och att det kommer att målas dit vita streck innan spårvägstrafiken startar genom Sumpan. Om jag kommer åt ska jag faktiskt ta upp detta med någon av projektledarna.
Det juridiska implikationerna av att korsa ett övergångsställe där signalanläggningen är ur funktion överlåter jag åt Daniel att reda ut.
Aha - målade streck på allihopa! Det var inte illa!MWE skrev:Ja, att de övergångsställen jag räknar upp på sträckan Liljeholmen - Gröndal är övergångsställen tycker jag nog är klarlagt:
Men 7:an har väl inte målade streck på de delar som går över rälsen utan bara på de över bilkörfälten, jag tror att jag har sett detta på Djurgården?
Ja, det är ju möjligt. Man har dock målat dit dem vid det eventuella övergångstället-över-gågatan, precis bakom där de saknas. Men det ena behöver ju inte betyda specielt mycket för det andra...MWE skrev:När det gäller det aktuella övergångsstället över Landsvägen tror jag faktiskt i min okunnighet att det är ett förbiseeende från väghållaren, och att det kommer att målas dit vita streck innan spårvägstrafiken startar genom Sumpan. Om jag kommer åt ska jag faktiskt ta upp detta med någon av projektledarna.
Ta gärna upp det med projektet - vore intressant att veta vad som gäller! Jag var tämligen övertygad om att det skulle vara så här.
Det hoppas vi på och ser fram emot - alltså vad gäller där det inte finns streck målade!MWE skrev:Det juridiska implikationerna av att korsa ett övergångsställe där signalanläggningen är ur funktion överlåter jag åt Daniel att reda ut.

/ragge s
-
Fast att gå mot röd gubbe är inte lagbrott som de två andra.bruse skrev:Är väl som att säga att alla afrikaner är tjuvar... Bilister är lika dåliga på att stanna vid rödljus som cyklister. Närmare bestämt 10% av bilsiterna respektive cyklisterna kör mot röt i Stockholm. Värst är gångtrafikanterna, där är det 30% som går mot rött.ragge skrev:Möjligen skulle man kunna argumentera för att det kan öka tryggheten för cyklar som har blivit inledda på gågatan i dess andra ände, men att sätta upp trafikljus för stockholmscyklister är verkligen att elda för kråkorna - de cyklister som bryr sig om trafikljus kan tyvärr räkna på ena handens tumme. I bästa fall kanske de kan funka som en slags varningssignaler.
/ragge s
Så är det även på många ställen i Göteborg.ragge skrev:Aha - målade streck på allihopa! Det var inte illa!MWE skrev:Ja, att de övergångsställen jag räknar upp på sträckan Liljeholmen - Gröndal är övergångsställen tycker jag nog är klarlagt:
Men 7:an har väl inte målade streck på de delar som går över rälsen utan bara på de över bilkörfälten, jag tror att jag har sett detta på Djurgården?
Valet beror nog åtminstone delvis på om övergångsställena är signalreglerade eller inte.
Ett problem med övergångsställen som korsar spårväg och inte är signalreglerade är att fotgängare tror att zebralagen gäller spårvagnar vilket den inte gör, varpå fotgängaren tror att vagnen har väjningsplikt medan vagnföraren vet att fotgängaren har väjningsplikt, varpå det kan bli rätt dåligt.
Men det här har vi nog diskuterat förut, minns dock inte exakt vad vi diskuterade för detaljer då.
Att ha gått mot grön eller röd gubbe har å andra sidan juridisk betydelse ifall det sker en olycka eller liknande.SouthernCross88au skrev:Fast att gå mot röd gubbe är inte lagbrott som de två andra.bruse skrev:Är väl som att säga att alla afrikaner är tjuvar... Bilister är lika dåliga på att stanna vid rödljus som cyklister. Närmare bestämt 10% av bilsiterna respektive cyklisterna kör mot röt i Stockholm. Värst är gångtrafikanterna, där är det 30% som går mot rött.
Förare av fordon som kräver körkort/förarbevis har alltid nån slags ansvar mot fotgängare oavsett hur galet de går, men jag är tveksam till om en cyklist kan utkrävas nåt ansvar om den kör mot grönt och kör på en fotgängare som går mot röd gubbe?
Spårvagnens dag i Sundbyberg!
Det är fortfarande olaglig gå mot rött!! Att det är så svårt. Men straffet är borttaget.SouthernCross88au skrev:Fast att gå mot röd gubbe är inte lagbrott som de två andra.bruse skrev:Är väl som att säga att alla afrikaner är tjuvar... Bilister är lika dåliga på att stanna vid rödljus som cyklister. Närmare bestämt 10% av bilsiterna respektive cyklisterna kör mot röt i Stockholm. Värst är gångtrafikanterna, där är det 30% som går mot rött.ragge skrev:Möjligen skulle man kunna argumentera för att det kan öka tryggheten för cyklar som har blivit inledda på gågatan i dess andra ände, men att sätta upp trafikljus för stockholmscyklister är verkligen att elda för kråkorna - de cyklister som bryr sig om trafikljus kan tyvärr räkna på ena handens tumme. I bästa fall kanske de kan funka som en slags varningssignaler.
/ragge s
Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Det är ju lätt att kolla på t ex Google Maps kom jag på (fantastiskt), och det stämde ju inte heller, det verkar vara målade streck där också.ragge skrev:Men 7:an har väl inte målade streck på de delar som går över rälsen utan bara på de över bilkörfälten, jag tror att jag har sett detta på Djurgården?
Jag är helt övertygad om att jag någonstans har läst/sett/hört att man skulle låta bli att måla streck över spårvagnsspåren för att inte lura ut gående som inte ser sig för alternativt inte känner till att spårvagn har företräde. Kan det ha varit i Göteborg då?
Nu när jag försöker posta ser jag att M_M skriver att det är så i Göteborg i alla fall på vissa platser. Kanske är det det jag blandar ihop det med då. Fast jag är nästan säker på att jag har sett det i Stockholm också...
/ragge s
Googles bilder kan vara gamla...
Googles satellit och Street View-bilder ÄR ALLTID gamla, allt som är gjort i dåtid är gammalt, även om det så var för en minut sedan...M_M skrev:Googles bilder kan vara gamla...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
I Kvällens ABC visades ett reportage från provkörning på Sundbybergsförlängningen. Hänvisar till Wennerholms blogg för klipp.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling