Det verkar ju vara här Sveriges samlade expertis på lagar och regler i trafiken befinner sig, så jag frågar:
Vad gäller när det bara finns skyltar, eller bara finns vita streck (båda varianterna har förekommit här runt mig, området är under uppbyggnad och det är lite vilda västern...) Om det finns vita streck, men de börjar bli så slitna/bortgrävda/överasfalterade så att det här fullt möjligt att inte uppfatta dem?
Att det enda riktiga svaret finns i kommunens skyltregister och att alla ska agera med försiktighet och insiktsfullhet även när trafikmiljön inte uppfyller reglerna förstår jag.
Men om något skulle hända, går det säga något om hur diskussionen skulle gå juridiskt?
Övergångsställen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: Övergångsställen
Trafikförordningen 1§ gäller:
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Definition av övergångsställe:
Vägmarkering "övergångsställe":
Hur som helst är ju definitionen av övergångsställe sådan att det räcker med vägmärke eller vägmarkering för att reglerna ska gälla. Markeringen och märket ska ju förstärka varandra för att ge högre säkerhet, och faller det ena bort så finns det andra kvar. Är vägmarkeringen dålig så kan man ju roa sig med att diskutera huruvida den är "utförd" eller inte, men det är hur som helst en dålig ursäkt, för såväl förare som gående, för att bete sig så att en olycka inträffar. Även om det t ex ligger ett snötäcke på körbanan bör man normalt kunna upptäcka ett övergångsställe och tillämpa reglerna för det - men om någon knatar rakt ut i gatan mitt framför en annalkande bil under hänvisning till att han "vet" att det är ett övergångsställe där under snön så kan det vara fråga om vårdslöshet. Man ska vara varsam och omsorgsfull i trafiken, som sagt!
Vägmärket "övergångsställe":Förordningen om vägtrafikdefinitioner skrev:Övergångsställe
En del av en väg som är avsedd att användas av gående för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering eller vägmärke. Ett övergångsställe är bevakat om trafiken regleras med trafiksignaler eller av en polisman och i annat fall obevakat
Vägmärkesförordningen skrev:B3 Övergångsställe
Märkena, som är likvärdiga och kan användas var för sig eller tillsammans, anger ett övergångsställe. Vid obevakade övergångsställen är för fordonsförare bestämmelserna i 3 kap. 61 § och för gående bestämmelserna i 7 kap. 4 § trafikförordningen tillämpliga.VVFS 2007:305 skrev:Märke B3 övergångsställe
8 § Märke B3, övergångsställe, ska sättas upp (...)
9 § (...) Märket behöver inte sättas upp där övergångsstället är reglerat med trafiksignaler som kontinuerligt visar signalbild. Märket behöver inte heller sättas upp vid ett övergångsställe där det finns en trafiksignalanläggning som kan tändas av trafiken om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten.
Vägmarkering "övergångsställe":
Alltså: Där märke B3 (herr/fru Gårman) är uppsatt, skall det också finnas en markering M15 (zebraränder). Detta framgår både av vägmärkesförordningen och föreskrifterna. Enbart vägmärke skall i princip inte förekomma. Enbart vägmarkering (i kombination med en släckt trafiksignal) kan däremot förekomma. Någon föreskrift som medger provisoriska övergångsställen med vägmärke B3, men utan vägmarkering M15, har jag inte påträffat. Dock förekommer ju sådana i praktiken. Jag har kanske inte letat ordentligt.Vägmärkesförordningen skrev:M15 Övergångsställe
Markeringen anger ett övergångsställe och är utförd där märke B3, övergångsställe, är uppsatt.TSFS 2010:171 skrev: M15 övergångsställe
8 § Markering M15, övergångsställe, ska utföras där märke B3, övergångsställe, är uppsatt.
På andra ställen än de som avses i första stycket får markeringen endast utföras där trafiken regleras med flerfärgssignaler.
Hur som helst är ju definitionen av övergångsställe sådan att det räcker med vägmärke eller vägmarkering för att reglerna ska gälla. Markeringen och märket ska ju förstärka varandra för att ge högre säkerhet, och faller det ena bort så finns det andra kvar. Är vägmarkeringen dålig så kan man ju roa sig med att diskutera huruvida den är "utförd" eller inte, men det är hur som helst en dålig ursäkt, för såväl förare som gående, för att bete sig så att en olycka inträffar. Även om det t ex ligger ett snötäcke på körbanan bör man normalt kunna upptäcka ett övergångsställe och tillämpa reglerna för det - men om någon knatar rakt ut i gatan mitt framför en annalkande bil under hänvisning till att han "vet" att det är ett övergångsställe där under snön så kan det vara fråga om vårdslöshet. Man ska vara varsam och omsorgsfull i trafiken, som sagt!
Tackar för utläggningen! Då låter det ju som regelläget är ganska bra, jag var lite rädd för att om det inte var ordnat helt enligt standarden så skulle det inte 'existera' något övergångsställe alls, trots vad man kan råka tro.
Och om vi bara kramar varandra i trafiken så blir allt bra
Och om vi bara kramar varandra i trafiken så blir allt bra