Beklager hvis jeg spør mye altså...

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det kan være at ikke alle strømskoene ligger ine, dvs. at de ikke har kontakt med strømskinna.William G.S skrev:Har noen ganger lagt merke til her i Oslo at noen ganger på øst togene, så begynner føreren å "smelle" med strømskoa selv om toget egentlig ikke er strømløst, motoren er på osv...
Mest vanlig årsaken til at et strømsko spretter er vel helst at den treffer noe i litt ugrei hastighet, og nesten uavhengig av om mekanismen er slitt eller ei....Andy skrev: Det kan være at ikke alle strømskoene ligger ine, dvs. at de ikke har kontakt med strømskinna.
Dette er fordi at en del av strømskoene er slitt i heve/senke mekanismen!
I såfall har det blitt endret i senere tid. Når Baard og jeg hadde opplæring på T2000 var strømskoene luftdrevne....William G.S skrev:de drives av elektrisitet (tror jeg)
Jo, strømskoen på T2000 går på luft, ihvertfall så sent som i 2002, takstrømavtageren styres av elektrisitet, dette har jeg selv testet da jeg jobba på Ryen!William G.S skrev:Og T 2000 har heller ingen strømsko som går på luft heller...
Det smellet du hører kan være kontaktoren som sitter i en kasse under vognen, denne brukes til å styre hvilket strømsystem vognen skal bruke!William G.S skrev:Man hører ingen tydelige smell på T 2000.....
Opplevde en gang at strømskoa var ute av posisjon hver jævla gang den stoppa på en stasjon....
Øst vognene er ikke utstyrt med denne kontaktoren, da den kun styrer omkoblingen mellom tak og sidestrømavtager, denne kontaktoren sitter i en kasse som kalles omkoblerkassen, denne sitter på venstre side under vognen ved vognens A ende.William G.S skrev:Da er sikkert øst vognene og 1300 vognene utstyrt med denne. Man hører høyt og tydelig smell på de vogntypene.
Trodde det smellet var luften jeg....
Andy: litt offtopic, men du virker litt oppgitt og sur med de utropsstegnene dine..
På T1-4 (altså det noen kaller øst-vogner) har det i "alle år" vært rutine å med jevne mellomrom gi en INN-kommendo på strømavtagerne. Dette fordi at strømavtagerne på boggi lett slås ned av strømskinna ved ujevn skinnegang, strømgap, påløp osv. Dette er ikke så lett å gjøre på T5-8 (de s.k. 1300-vognene), da bryterne er utført anderledes siden de nå er bygget om for kombinert drift med både tak- og boggistrøm. Man ser derfor "ofte" disse vognene med en strømavtager nede.Andy skrev:Det kan være at ikke alle strømskoene ligger ine, dvs. at de ikke har kontakt med strømskinna.William G.S skrev:Har noen ganger lagt merke til her i Oslo at noen ganger på øst togene, så begynner føreren å "smelle" med strømskoa selv om toget egentlig ikke er strømløst, motoren er på osv...
Dette er fordi at en del av strømskoene er slitt i heve/senke mekanismen!
Det finnes også en mulighet til å legge inn strømskoene for hånd med en isolert stav, noe man må gjøre hvis vognene er tomme for luft!
1300 og T2000 vognene trenger man normalt ikke å gjøre dette på, da disse har en hjelpekompressor som går på batteri!
Andreas
Strømskoene går ingen steder; de ligger i et feste på strømavtageren! Alle strømavtagere styres normalt med elektriske brytere på førerplassene i T1-8, via knapper på en dataskjerm i T2000. Men på boggi-strømavtagere er det luft som betjener selve mekanismen som går opp/ned. På takstrømavtagere er det luftbetjening på vogner med Stemman-strømavtager T5, T6 og T2000, og elektrisk motor på T7 og T8 som har engelske strømavtagere (heter Breknel&Willis, usikker på stavemåten).Andy skrev:Jo, strømskoen på T2000 går på luft, ihvertfall så sent som i 2002, takstrømavtageren styres av elektrisitet, dette har jeg selv testet da jeg jobba på Ryen!William G.S skrev:Og T 2000 har heller ingen strømsko som går på luft heller...
Begge typene strømavtagere styres av datapanelet i hvert førerrom!
ANdreas
Den lyden du hører er luftventilene som styrer boggi-strømavtagerne. Det er to stykker i hver vogn, og sitter i setekassene. Fra disse kan man også betjene opp/ned-bevegelsen hvis man ikke får det til å virke fra førerrommene. Den s.k systemomkobleren som Andreas henviser til høres ikke spesielt godt. Også T2000 har den bryteren, men den er montert annerledes sidene vognene er konstruert med dette fra begynnelsen.Andy skrev:Det smellet du hører kan være kontaktoren som sitter i en kasse under vognen, denne brukes til å styre hvilket strømsystem vognen skal bruke!William G.S skrev:Man hører ingen tydelige smell på T 2000.....
Opplevde en gang at strømskoa var ute av posisjon hver jævla gang den stoppa på en stasjon....
Trur ikke T2000 er utstyrt med denne!
Andreas
Jeg vet ikke hvem du sikter til, men synes du bør ta dette direkte opp med den det gjelder!Andy skrev:Grunnen til at jeg noen ganger kan virke litt irritert er fordi enkelte her må kverulerefor en hver pris på det jeg sier her på forum.William G.S skrev: Andy: litt offtopic, men du virker litt oppgitt og sur med de utropsstegnene dine..
Andreas
Og dette synes jeg det var unødvendig å kommentere!Østensjøen skrev:Ja det gjør viWilliam G.S skrev:Dere sitter sikkert og tror jeg er dum, som spør og graver om alt mulig.