Var ligger felet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Var ligger felet
Ja, nog har man åkt i nån M28 med röd färg nedtill invändigt. Det finns väl till och med kvar, eller?
Nu när vi pratar om färger i vagnar så tar jag åter igen upp en av de frågor som jag nog frågat om flera gånger men antingen glömt svaret på eller inte fått ett entydigt svar:
Varför tittar det i vissa fall fram gul och i vissa fall blå färg fram där den svarta färgen släppt från stänger i M31? Har gul/blå bara använts som grundfärg, eller var stängerna gula eller blåa i vissa vagnar?
Nu när vi pratar om färger i vagnar så tar jag åter igen upp en av de frågor som jag nog frågat om flera gånger men antingen glömt svaret på eller inte fått ett entydigt svar:
Varför tittar det i vissa fall fram gul och i vissa fall blå färg fram där den svarta färgen släppt från stänger i M31? Har gul/blå bara använts som grundfärg, eller var stängerna gula eller blåa i vissa vagnar?
Innan vagnarna blev pansargrå och senapsgula invändigt så förekom det blåa och gula stänger har jag för mig. Svarta var de inte. Det gula skulle hjälpa synskadade. Exakt hur det såg ut minns jag inte helt klart. Men blåa stänger fanns med gult.
Vissa m31 fick svarta ledstänger som kontrast till allt gult. Har inte tänkt på om det finns någon kvar.hej skrev:Innan vagnarna blev pansargrå och senapsgula invändigt så förekom det blåa och gula stänger har jag för mig. Svarta var de inte. Det gula skulle hjälpa synskadade. Exakt hur det såg ut minns jag inte helt klart. Men blåa stänger fanns med gult.
Sist jag tittade i en sån där designprogrampärm så stod det 75 och inte 76. Designprogrammet lanserades 1975 och första vagnen kom ut 1977.hej skrev:Ommålningen från klassiska göteborgsblå till designen GS76 omfattade ca 240 medan den senaste ommålningen ca 200. Så lika mycket färg har nog gått åt. Men denna gång har det gått fortare.
Designen omfattade även inre färgsättning vilken kan beskådas på A-banetåget. Det röda invändigt skulle påminna om varven. Det ljusblå om den göteborgska himlen och det mer mellanblå om havet och älven.
/T
Med reservation för tyckfel.
De svarta ledstängerna är kvar. Vid revisionen byts de ut mot silverfärgade.
Fick i ett annat sammanhang anmärkning att jag så GS75.2763 skrev:Sist jag tittade i en sån där designprogrampärm så stod det 75 och inte 76. Designprogrammet lanserades 1975 och första vagnen kom ut 1977.hej skrev:Ommålningen från klassiska göteborgsblå till designen GS76 omfattade ca 240 medan den senaste ommålningen ca 200. Så lika mycket färg har nog gått åt. Men denna gång har det gått fortare.
Designen omfattade även inre färgsättning vilken kan beskådas på A-banetåget. Det röda invändigt skulle påminna om varven. Det ljusblå om den göteborgska himlen och det mer mellanblå om havet och älven.
/T
Just 1975 har jag rätt lätt att komma ihåg som år. Designprogrammet fastställdes 75, första bussen kom 76 antar jag och första spårvagnen 1977. Därför är folk förvillade kring vad man egentligen bör kalla programmet. Rätt svar är, i mitt tycke, fastställandeår som då är 75.hej skrev:Fick i ett annat sammanhang anmärkning att jag så GS75.
//T
Med reservation för tyckfel.
Har det verkligen funnits M28 med samma röda färg som M21 först hade, liksom M25? Alltså, den interiör som idag kan beskådas i M25 621?hej skrev: M21 fick denna röda färg vid leverans och likaså M28 fast den ersattes med en trevligare blå nyans till stor del.
Fortfarande rullar vagnar med den röda väggpanelen.Johan skrev:Har det verkligen funnits M28 med samma röda färg som M21 först hade, liksom M25? Alltså, den interiör som idag kan beskådas i M25 621?hej skrev: M21 fick denna röda färg vid leverans och likaså M28 fast den ersattes med en trevligare blå nyans till stor del.
Jo. Det var röd målning jag tänkte på.
M31 ägs av trafikkontoret har jag för mig.Harald skrev:Om man inte har ändrat på det så äger Göteborgs Spårvägar AB M28 och M29. Hur det är M31 vet jag inte. M21 var från början leasade från leverantören ABB av något kommunalt bolag som i sin tur hyrde ut dem till Göteborgs Spårvägar. Det var innan GS blev aktiebolag. Eftersom ombyggnaden till M31 inte gjordes av ABB eller dess efterföljare måste man väl ha ändrat leasingkontraktet. M32 ägs av Göteborgs kommun.miikos skrev:Är det inte Göteborgs stad som äger spårvagnarna? Eller är det jag som har missförstått det?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Nej, det har det inte. De flesta M25 fick den röda målningen, men de sist reviderade fick den ljusblå. Det var någon gång 1986-1987 man bytte. Några M21 hann också levereras med röda målningen. Jag minns inte exakt hur många men det var mindre än tio.Johan skrev:Har det verkligen funnits M28 med samma röda färg som M21 först hade, liksom M25? Alltså, den interiör som idag kan beskådas i M25 621?hej skrev: M21 fick denna röda färg vid leverans och likaså M28 fast den ersattes med en trevligare blå nyans till stor del.
Vagnarna 200-205 levererades med röda väggar och sittplättar av galon. De m25 med avvikande färgsättning var 563, 599 samt 607.Harald skrev:Nej, det har det inte. De flesta M25 fick den röda målningen, men de sist reviderade fick den ljusblå. Det var någon gång 1986-1987 man bytte. Några M21 hann också levereras med röda målningen. Jag minns inte exakt hur många men det var mindre än tio.Johan skrev:Har det verkligen funnits M28 med samma röda färg som M21 först hade, liksom M25? Alltså, den interiör som idag kan beskådas i M25 621?hej skrev: M21 fick denna röda färg vid leverans och likaså M28 fast den ersattes med en trevligare blå nyans till stor del.
Men den röda färgen behölls på väggarna även om man inte målade förarhytten och dörrar i denna färg vilket var det jag menade tidigare.
Vad är det då för rödfärg som faktiskt förekommer i vissa M28?Harald skrev:Nej, det har det inte. De flesta M25 fick den röda målningen, men de sist reviderade fick den ljusblå. Det var någon gång 1986-1987 man bytte. Några M21 hann också levereras med röda målningen. Jag minns inte exakt hur många men det var mindre än tio.Johan skrev:Har det verkligen funnits M28 med samma röda färg som M21 först hade, liksom M25? Alltså, den interiör som idag kan beskådas i M25 621?hej skrev: M21 fick denna röda färg vid leverans och likaså M28 fast den ersattes med en trevligare blå nyans till stor del.
Röd färg i betydelsen "röd kulör" fanns även i M28 i form av rödfärgade laminatplattor, men det jag avsåg var röd färg i betydelsen "röd målning" och det var väl det Johan frågade om. Det fanns inte i någon M28.
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... 2b790b61e7 Så såg/ser en M25:a ut med röd färg.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=31509 Här ser man tydligt de röda panelerna Harald pratar om på M28:an men med ljusblåa väggar osv.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=31509 Här ser man tydligt de röda panelerna Harald pratar om på M28:an men med ljusblåa väggar osv.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
hej skrev:M21 fick denna röda färg vid leverans och likaså M28 fast den ersattes med en trevligare blå nyans till stor del.darthjpp skrev:Japp, jag glömde ju M21/31. Då blir det ca 200.hej skrev:Ommålningen från klassiska göteborgsblå till designen GS76 omfattade ca 240 medan den senaste ommålningen ca 200. Så lika mycket färg har nog gått åt. Men denna gång har det gått fortare.
Men den röda interiören följe väl inte med till M28/29? Den fick väl bara M25:orna? Och var det inte någon variant av den på M21?
Får se om det dyker upp någon ännu inte ommålad M28 och åka en hållplats
-
Bosse från Kärra
Angående orginal OM 606 skall vara en orginal M25a skulle den väl ha konduktörsplatsen kvar??
som dom första M25orna hade
Jag vet att jag "tjötat" om detta tidigare. men en ORGINAL M25a hade en konduktörsplats även om den då gick i vänstertrafik 
Anser att det är tråkigt att man inte har återställt en M25 i orginal vänsterutförande. Den dag om kanske 20 årBosse från Kärra skrev:Angående orginal OM 606 skall vara en orginal M25a skulle den väl ha konduktörsplatsen kvar??som dom första M25orna hade
Jag vet att jag "tjötat" om detta tidigare. men en ORGINAL M25a hade en konduktörsplats även om den då gick i vänstertrafik